För mycket fokus på unlocks, stats och levlande!

Permalänk
Medlem

För mycket fokus på unlocks, stats och levlande!

En kompis sa en bra sak om Battlefield 4: "Om det inte hade funnits unlocks i spelet, hade folk insett hur tråkiga banorna är". Alla gillar (och röstar på) Operation Locker för att den ger mycket poäng, inte för att den i sig är rolig.

Utan unlocks är Battlefield 4 ett luftslott. Utan battlepacks, nya vapen, nya sikten, xp-boost och levlande är inte spelet roligt. Det är vad ALLT spelet handlar om! Jag säger inte att det är så för alla, men jag upplever att det till stor del handlar om detta.

Håller någon med mig? Eller är det bara jag som upplever såhär om spelet? Sen ska jag säga att det finns lite kvalité på vissa banor som Zavod men överlag är banorna extremt tråkiga och extremt obalanserade.

"KÖPER DU PREMIUM, FÅR DU FLER BATTLEPACKS OCH XP-BOOSTS"

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Har för mig att de sa att banorna skulle vara de största de gjort, men kanske minns fel. Spelar bara BF3 nu, låter 4an stå då jag är grymt besviken på just banorna. Känns som close quarters strolek på alla, och man kan inte ens gömma sig ensam längre utan att ha en fiende som försöker gömma sig vid samma lilla buske. Finns inte så många att välja på ute på banorna!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk

Gäller inte bara Battlefield utan tycker det är så på de flesta moderna multiplayerspelen. Särskilt Call of Duty. Känns som de flesta enbart spelar för poäng och inte för teamplay/vinna.

Permalänk
Medlem

Du har både rätt o fel!

Håller med om att det är för mycket unlocks och för lätt att gå upp i rank. Bättre på bf2 tiden:)

Var samma i bf3 men jag fortsatte att spela även efter sista ranken och då unlocksen var klara och samma blir det nog här. Iof ganska skönt när rank och unlocks är avklarade...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är något fel på banorna. Inte heller är det mer fokus på unlocks i BF4 än det var i BF3. Situationen du nämner angående operation locker fanns ju i BF3 med, fast då med Metro, alla röstade på den för att kunna levla snabbt. Däremot tycker jag det är tråkigt i BF4 att man låser upp allt så himla snabbt. Jag börjar närma mig level 40 och har snart låst upp alla vapen och vehicle unlocks. Jag tycker dock fortfarande att det är roligt, men hade varit ännu bättre om de drygat ut alla unlocks så att man nådde den sista runt 90. Då skulle man ju få tid till att använda alla vapen. Nu låser man ju på ett par timmar upp det du vill använda och spelar sedan med det resten av dina matcher, lite tråkigt för utvecklarna med som lägger tid på att skapa alla vapen som ingen använder.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det här med voteringssystem för banor är ett misslyckande i sig. Alla som spelat GTA V har sett samma sak, folk som har lvl 1-60 typ röstar alltid ned en bana om de förlorar och upp om de vinner, oavsett om banan är bra eller inte (i regel). Jag tycker inte att det är något fel i sig med unlocks, men det är oftast för lätt för att ta sig vidare. Det finns liksom aldrig någon riktig känsla av belöning eftersom man hela tiden matas med nytt innan man ens knappt tittat på vad man låst upp nyss.

Tycker snarare det är tråkigt i spel när någon som knappt spelat spelet har tillgång till allt lulllull innan de knappt ens vet hur spelet fungerar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Håller med om att levlandet går för snabbt, men samtidigt tycker ja inte det e såå stort problem.

Ja gillar att det e mer squadkänsla över BF4, tillsammans med en bra commander så e d betydligt lättare att "äga" matchen/rundan trots att motståndet kanske är bättre individuellt.

Det ja inte gillar dock e att spelet inte ens är i ALPHA stadie när det släpps, de kunde iaf ha fixat de värsta buggarna direkt innan release såsom hitreg, alla cheat som kom ut bara ngra timmar efter release, alla krascher osv osv.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med dig, jag tycker spelet är riktigt kul när man springer runt med en springer runt på en killstreak. Men oftast spelar jag för att jag vill låsa upp just det vapnet eller attachmentet. Jag tycker också att mapsen är rötna. Tröttnar oftast innan matchen är slut om det är ett långt conquest game. Hoppas på bättre maps i DLC:et!

Permalänk
Medlem

OT men jag fick precis 34k xp plus 19k bonusxp XD Inga bonus xp packs använda. Spelade commander. Fick 8500 i base score helt sjukt nog med tanke på att början gick sjukt dåligt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

OT men jag fick precis 34k xp plus 19k bonusxp XD Inga bonus xp packs använda. Spelade commander. Fick 8500 i base score helt sjukt nog med tanke på att början gick sjukt dåligt.

De är alldeles för generösa med poängen i spelet. I helgen när det var 100 procent xp boost, satte mina polare på 200% xp boost - totalt 300% boost alltså. Ni anar inte hur mycket xp de fick! En fick 180 000 poäng efter en match.

Kul att fler håller med mig. Jämför det ofta med spel där det inte finns levlar eller där det är låg fokus på levlandet. I ARMA III spelar alla multiplayer för att ha kul, inte för att låsa upp vapen eller att levla. I Red Orchestra 2 finns där levelsystem, men är inget fokus på det och ingen bryr sig om leveln alls. Allt handlar om att ha kul och att vinna matchen. Som det ska vara!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag tycker inte att det är något fel på banorna. Inte heller är det mer fokus på unlocks i BF4 än det var i BF3. Situationen du nämner angående operation locker fanns ju i BF3 med, fast då med Metro, alla röstade på den för att kunna levla snabbt. Däremot tycker jag det är tråkigt i BF4 att man låser upp allt så himla snabbt. Jag börjar närma mig level 40 och har snart låst upp alla vapen och vehicle unlocks. Jag tycker dock fortfarande att det är roligt, men hade varit ännu bättre om de drygat ut alla unlocks så att man nådde den sista runt 90. Då skulle man ju få tid till att använda alla vapen. Nu låser man ju på ett par timmar upp det du vill använda och spelar sedan med det resten av dina matcher, lite tråkigt för utvecklarna med som lägger tid på att skapa alla vapen som ingen använder.

Men menar du isåfall att vapnen bara ska bli bättre å bättre? För annars blir de ju ändå oanvända om man får nåt crapvapen vid level 70 så lär man ju inte använda det.

Permalänk

Kan säga såhär, finns det inga unlock, inga levlar eller något så finns det inget att sträva efter typ.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om unlocks. Jag tycker att man skulle ha tillgång till vilka vapen som helst från början inklusive tillbehör. Jag spelar bara för att ha roligt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Kan säga såhär, finns det inga unlock, inga levlar eller något så finns det inget att sträva efter typ.

Att ha kul? Varför spelade så många CS 1.6 förr i tiden (och fortfarande) ? Det finns inga levlar, det finns ingen statistik och inga unlocks. För att folk tycker om spelet! Jag säger det igen; BF4 är ett luftslott - jag säger inte att det är dåligt, men jag tror inte att det inte är så kul som många spelare tror att det är...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Att ha kul? Varför spelade så många CS 1.6 förr i tiden (och fortfarande) ? Det finns inga levlar, det finns ingen statistik och inga unlocks. För att folk tycker om spelet! Jag säger det igen; BF4 är ett luftslott - jag säger inte att det är dåligt, men jag tror inte att det inte är så kul som många spelare tror att det är...

Och det är detta luftslott som COD har byggt på sen mw2 typ. Har några kompisar som enbart lirar cod, dem jobbar för att unlocka tints till vapen, levla och få alla emblems och sånt. De blir galna och man kan inte få kontakt med dem när det är XP x2 weekend. Lite sorgligt, längtar tillbaka till 1.6, red orchestra och de gamla fpsen :/

Permalänk
Medlem

Jo, enkelhet är underskattat. utvecklarna försöker ta ett steg längre och satsar på helt fel saker.

Visa signatur

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

Gäller inte bara Battlefield utan tycker det är så på de flesta moderna multiplayerspelen. Särskilt Call of Duty. Känns som de flesta enbart spelar för poäng och inte för teamplay/vinna.

JA!

Permalänk
Medlem

Det gäller alla spel, inte bara Battlefield-serien. Se vad man har gjort med CS:GO med alla skins. Allting ska gå snabbare och vara enklare. Man hade inte anpassat spelen på detta sätt om det inte är så som marknaden vill ha det. Ett bra exempel är commander-rollen i BF. Tidigare har denne person faktiskt haft ansvar och kunnat styra laget till framgång. I BF4 så är commandern bara en hjälpreda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewers:

Jo, enkelhet är underskattat. utvecklarna försöker ta ett steg längre och satsar på helt fel saker.

En av anledningarna till att Bad Company 2 fortfarande är tusen gånger bättre än både BF3 och BF4.

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

BF3 var roligt även efter jag låst upp dom vapen jag ville ha, själva leveln brydde jag mig inte om direkt. Har ingen funktion som i t.ex. "rollspel" där man får stats att sätta ut.

Det jag vill ha är många bra banor. Just nu finns det ett endel roliga men China Rising var lite av en besvikelse. Hade velat ha Second Assult istället.

Själva speldynamiken är bra så det hänger helt på banorna för egen del.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra med uplocks. Tänk wow utan
levlande

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Det är ju bra med uplocks. Tänk wow utan
levlande

Fast WoW och mmorpg är väldigt repetiva av sig. Där behövs unlocks om man inte ska tröttna av att göra samma sak hela tiden.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Jag blir bara skitrött på alla dessa snor snipers som bara springer omkring och harvar poäng och inte bryr sig ett djävla dugg om att spela spelet, det är väl upp till alla att spela som man vill men om man BARA gör det för att harva poäng då har man missuppfattat grejen tycker jag. Och sniper gevären har blivit ÄNNU bättre i 4an än dom var i 3an. Jag har testat själv, och det är fan BARA peka och klicka. Helt meningslöst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 100mbit:

Det är ju bra med uplocks. Tänk wow utan
levlande

Det är väl en rätt dålig jämförelse. Gran turismo funkar bättre med handkontroll än tangentbord och mus. Då borde väl alla spel vara bättre med handkontroll... Det låter inte så logiskt heller. Det finns en hel del aspekter att ta hänsyn till.

Jag upskattar interaktiviteten i multiplayer. Finns det inga unlocks så är det team effort eller motståndet från andra spelare som är det relevanta. Lägger man till unlocks så kommer andra proiriteringar in i bilden. Det ena utesluter ju inte det andra såklart men det blir mindre fokus på att spela tillsammans när ens egna mål inte alltid är för lagets bästa. Det finns väl inte rätt eller fel här egentligen. Men det jag är intresserad av är inte teammates som jagar personal goals i poäng eller unlocks utan det jag är ute efter när jag spelar med andra är lagkänsla.

Själv tror jag det totala antalet spelade timmar på servrarna hade gått ner en del om det inte fanns unlocks i BF3/4. Det är säkert en drivkraft att lägga fler timmar och nöta vidare. Men för mig iaf (och säkert för många andra) hade de färre timmarna utan unlocks kunnat vara ännu roligare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tycker om att man kan levla och få nya grejer, det ger spelet lite av en mening. Men folk försöker få så bra K/D, inte hjälpa laget, det blir jag förbannad över.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Sade detta redan när BF2 kom.
Hela poänggrejen siktar ju in sig på behovet att få känna sig bra, bli belönad för det och som en skrytfaktor/jämförelse. Trist att det är en såpass stor "feature" i spelet och som många uppenbart anser så viktig för att över huvud taget spela vidare.

En sak som jag kan uppskatta med Metro och Op Locker, men bara om servern har begränsningar, är att det inte är lika kaotiskt många vägar mot just dig. Det blir lite mer frontkrig och det tror jag många uppskattar faktiskt. Men när det blir granat- och rpg-spam så är det mer än värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Fast WoW och mmorpg är väldigt repetiva av sig. Där behövs unlocks om man inte ska tröttna av att göra samma sak hela tiden.

Lite roligt att du sa det iom att fps spel är något av det absolut mest repetativa man kan spela. Men sen så är det ju så med väldigt många typer av spel. Lite tråkigt om man tänker på det.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Allt handlar om att aktivera belöningssystemet i hjärnan så folk blir beroende.

Det säger sig självt om man ger spelaren små belöningar ju längre den spelar, desto mer kommer personen att spela. En medföljande belöning är att visa sig bättre än andra genom högre level eller bättre utrustning. Dessa "svagheter" är inbyggda i hjärnan på många någorlunda utvecklade varelser på jorden.

Det är mycket mer vetenskap och psykologi i spelindustrin idag jämfört med 10år sen där spelen var helt statiska, ett fast utbud av vapen tillgängligt genom hela spelet, ingen XP, ingen level, inte 33 olika varianter av samma spel med olika belöningar.

I gengäld får vi mycket mer avancerade och engagerande spel än tex gamla Quake där man bara hoppar och skjuter raketer.

Man kan lika bra jämföra Atari Pong med BF4, så alla som klagar på unlocks, XP, level, etc. borde därmed gå och spela Pong där inget av detta finns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HasseAro:

Allt handlar om att aktivera belöningssystemet i hjärnan så folk blir beroende.

Det säger sig självt om man ger spelaren små belöningar ju längre den spelar, desto mer kommer personen att spela. En medföljande belöning är att visa sig bättre än andra genom högre level eller bättre utrustning. Dessa "svagheter" är inbyggda i hjärnan på många någorlunda utvecklade varelser på jorden.

Det är mycket mer vetenskap och psykologi i spelindustrin idag jämfört med 10år sen där spelen var helt statiska, ett fast utbud av vapen tillgängligt genom hela spelet, ingen XP, ingen level, inte 33 olika varianter av samma spel med olika belöningar.

I gengäld får vi mycket mer avancerade och engagerande spel än tex gamla Quake där man bara hoppar och skjuter raketer.

Man kan lika bra jämföra Atari Pong med BF4, så alla som klagar på unlocks, XP, level, etc. borde därmed gå och spela Pong där inget av detta finns.

Bra input i tråden.
Men det finns olika sätt till implementering av unlocks, leveling och liknande. Ta World of Tanks som exempel. Det spelet består till väldigt stor del av unlocks. Men vägen till dessa unlocks står aldrig i konflikt med lagets intresse. Det går inte att sikta på unlocks istället för att hjälpa laget. Riktigt så enkelt är det ju inte för många unlocks i en del andra spel (som ex BF4). Man kan säkert låsa upp allt genom att endast spela för lagets bästa men problemet är att det ofta går snabbare att låsa upp grejer genom att spela på ett annat sätt än för lagets bästa. Det är väl någonstans i den zonen som missnöje uppstår. När lagspelet får stå tillbaka för individens egna spelkarriär.
Den typen av unlocksystem där spelstilen anpassas efter unlocks tycker jag gör sig bättre i single player som FTL och liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra input i tråden.
Men det finns olika sätt till implementering av unlocks, leveling och liknande. Ta World of Tanks som exempel. Det spelet består till väldigt stor del av unlocks. Men vägen till dessa unlocks står aldrig i konflikt med lagets intresse. Det går inte att sikta på unlocks istället för att hjälpa laget. Riktigt så enkelt är det ju inte för många unlocks i en del andra spel (som ex BF4). Man kan säkert låsa upp allt genom att endast spela för lagets bästa men problemet är att det ofta går snabbare att låsa upp grejer genom att spela på ett annat sätt än för lagets bästa. Det är väl någonstans i den zonen som missnöje uppstår. När lagspelet får stå tillbaka för individens egna spelkarriär.
Den typen av unlocksystem där spelstilen anpassas efter unlocks tycker jag gör sig bättre i single player som FTL och liknande.

Har du något exempel på hur man kan spela för att få sina unlocks men samtidigt inte hjälpa laget alls?

Jag kommer allvarligt inte på nåt sätt man kan spela på för att få unlocks endast utan att bidra till laget det minsta.

Även skräckexemplet med recon som sitter och campar konstant bidrar ju.

Det är självklart att alla klasser inte bidrar på exakt samma sätt, men allt är ju relativt. Recons bidrag är till största del att folk inte kan springa över öppna fält hur som helst utan måste ta omvägar som segar ner de rejält. Assault/Support bidrar på annat sätt. Får man bara en bra fördelning på klasserna i laget så sköts resten naturligt.

Nä jag har noll förståelse på folk som klagar på att "alla jagar unlocks utan att bidra till laget".