Permalänk
Medlem

Ny skärm - huvudvärk!

Hejsan!

Köpte mig en AOC G2460PQU 144hz (körs på 120hz).

Och antar att det är därför jag haft huvudvärk eftersom att det började när jag köpte den.

Är det vanligt att man har huvudvärk i början då man går från 60hz till 120+hz?

Är det en vane sak eller är det bara jag som individ som inte klarar av detta?

Mvh
z0rks

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Entusiast

Det är inte helt säkert att det är frekvensen som ger dig huvudvärken.
Jag själv fick huvudvärk när jag skaffade en ny skärm. Det visade sig var att den nya skärmen hade en mycket högre ljusstyrka, och i mörkret så gav det mig en huvudvärk då kontrastskillnaden mellan skärmen och den mörka omgivningen blev desto större.

När jag sänkte ljusstyrkan, samt satte en lågmäld bakgrundsbelysningen bakom bildskärmarna mot väggen, så försvann också huvudvärken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är inte helt säkert att det är frekvensen som ger dig huvudvärken.
Jag själv fick huvudvärk när jag skaffade en ny skärm. Det visade sig var att den nya skärmen hade en mycket högre ljusstyrka, och i mörkret så gav det mig en huvudvärk då kontrastskillnaden mellan skärmen och den mörka omgivningen blev desto större.

När jag sänkte ljusstyrkan, samt satte en lågmäld bakgrundsbelysningen bakom bildskärmarna mot väggen, så försvann också huvudvärken.

Det jag också tänkt på!

Har försökt sänka skärmen ytterligare så att den inte är så ljus! Och har alltid haft en lampa bakom skärmen då jag tycker att det är skönt för ögonen.

Tror det är facebook som är boven då jag alltid är inne där och det är ju i princip bara vitt och lyser upp.
Sänkte kontrasten och det känns lite skönare i ögonen för att det blir inte samma ljus!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Det jag också tänkt på!

Har försökt sänka skärmen ytterligare så att den inte är så ljus! Och har alltid haft en lampa bakom skärmen då jag tycker att det är skönt för ögonen.

Tror det är facebook som är boven då jag alltid är inne där och det är ju i princip bara vitt och lyser upp.
Sänkte kontrasten och det känns lite skönare i ögonen för att det blir inte samma ljus!

Testa stylish och ett mörkt tema för facebook.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Hejsan!

Köpte mig en AOC G2460PQU 144hz (körs på 120hz).

Och antar att det är därför jag haft huvudvärk eftersom att det började när jag köpte den.

Är det vanligt att man har huvudvärk i början då man går från 60hz till 120+hz?

Är det en vane sak eller är det bara jag som individ som inte klarar av detta?

Mvh
z0rks

Jag har aldrig haft problemet med 60 -> 120/144hz, tvärtom.
Dock så är vi människor olika.
Nåt som däremot kan påverka mig är flickering etc.

Har du tweakat dina färger, contrast etc?
Kör du lightboost?

Tror att det mer kan vara sånt som påverka dig, men som sagt vi är alla olika.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Testa stylish och ett mörkt tema för facebook.

Hittade inget snyggt! Haha något tips?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Jag har aldrig haft problemet med 60 -> 120/144hz, tvärtom.
Dock så är vi människor olika.
Nåt som däremot kan påverka mig är flickering etc.

Har du tweakat dina färger, contrast etc?
Kör du lightboost?

Tror att det mer kan vara sånt som påverka dig, men som sagt vi är alla olika.

Gick efter en guide som sa vad som gällde för att få bästa bilden för just min skärm!

Men lightboost vet jag inte om min skärm har stöd för! Vad gör det?

Och är det möjligt att bara sänka ljuset/styrkan på vita färger?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Hittade inget snyggt! Haha något tips?

Detta kanske? http://userstyles.org/styles/65379/faceblack

EDIT: Eller det här? http://userstyles.org/styles/59339/blacked-out-rounded-corner...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tror det är den vita färgen som får för starkt ljus för mig!
För när jag sänkte kontrasten ytterligare så känns det nog bättre.

Men blev lite mörkt i t. ex League of Legends nu - lite tråkigt! Men bättre än huvudvärk antar jag

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Provat detta? http://justgetflux.com/
Tycker jag är väldigt skönt på kvällarna.

Permalänk
Entusiast

Testa också att ställa om färgtemperaturen. Du kanske är som mig och, där dina ögon "hatar" allt blåaktigt ljus.
Ställ in en varmare färgtemperatur på skärmen.
Kolla i din manual hur du gör. Kan benämnas som "3500k" eller liknande eller bara som "warm" eller som "reddish".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Kan rekommendera http://justgetflux.com/, anpassar skärmen efter var du bor och hur solen beter sig. Riktigt behagligt att ha på kvällen om du bara surfar eller nåt. I spel stänger jag av det dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING | CPU: i7 4770k @ 4.4GHz | Kylning: Antec Kühler 620 Push n' Pull | GPU: ASUS GTX 780 DCII SLI | APU: Asus Xonar Essence STX | RAM: Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE LP | PSU: Corsair AX860i | SSD: Samsung 840 Basic 250GB | HDD: WD Green 3TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Testa också att ställa om färgtemperaturen. Du kanske är som mig och, där dina ögon "hatar" allt blåaktigt ljus.
Ställ in en varmare färgtemperatur på skärmen.
Kolla i din manual hur du gör. Kan benämnas som "3500k" eller liknande eller bara som "warm" eller som "reddish".

Tror det är starka vita ljuset. Om jag sätter på min andra skärm och har dem på bredvid varandra blir jag nästan bländad utav det vita ljuset ifrån min nya skärm.

Är det kontrasten som bör sänkas då eller ljusstyrkan?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebcollin:

Kan rekommendera http://justgetflux.com/, anpassar skärmen efter var du bor och hur solen beter sig. Riktigt behagligt att ha på kvällen om du bara surfar eller nåt. I spel stänger jag av det dock.

Jaha ja! Låter häftigt

Har dock alltid kolsvart i mitt rum så vet itne om det skulle ha någon effekt haha!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Skrivet av z0rks:

Jaha ja! Låter häftigt

Har dock alltid kolsvart i mitt rum så vet itne om det skulle ha någon effekt haha!

Du menar att du har kolsvart mitt på dagen? Då kan du ställa in så att du har samma effekt dygnet runt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING | CPU: i7 4770k @ 4.4GHz | Kylning: Antec Kühler 620 Push n' Pull | GPU: ASUS GTX 780 DCII SLI | APU: Asus Xonar Essence STX | RAM: Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE LP | PSU: Corsair AX860i | SSD: Samsung 840 Basic 250GB | HDD: WD Green 3TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebcollin:

Du menar att du har kolsvart mitt på dagen? Då kan du ställa in så att du har samma effekt dygnet runt

Yes - persiennen nerdragen osv!
Sen så är det ju kolsvart ute efter 3-4 nu om dagarna ändå så haha!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Kan man inte köpa någon form av mörk mask att sätta framför skärmen? Jag har lite samma problem. Även när jag har brightness på det allra lägsta tycker jag att det är för ljust.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Jaha ja! Låter häftigt

Har dock alltid kolsvart i mitt rum så vet itne om det skulle ha någon effekt haha!

Grejen är att du inte märker av någon "effekt" om den dimmar från 6500 till 4500K (som jag kör) över en timme
Det enda tillfället du märker av skillnaden är när du aktiverar "Disable for 1 hour (for doing color-sensitive work)", då den direkt växlar till 6500K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baron:

Provat detta? http://justgetflux.com/
Tycker jag är väldigt skönt på kvällarna.

This. Is. The. Siht.

Pröva att utöka range:n också, så du kan få ner värmen i ljuset ytterligare. Kan kännas jobbigt i början men man vänjer sig snabbt.

Börja med att ställa den på 3400k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

This. Is. The. Siht.

+1

Tack för tipset!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sebcollin:

Kan rekommendera http://justgetflux.com/, anpassar skärmen efter var du bor och hur solen beter sig. Riktigt behagligt att ha på kvällen om du bara surfar eller nåt. I spel stänger jag av det dock.

Skrivet av z0rks:

Jaha ja! Låter häftigt

Har dock alltid kolsvart i mitt rum så vet itne om det skulle ha någon effekt haha!

Skrivet av sebcollin:

Du menar att du har kolsvart mitt på dagen? Då kan du ställa in så att du har samma effekt dygnet runt

Skrivet av baron:

Grejen är att du inte märker av någon "effekt" om den dimmar från 6500 till 4500K (som jag kör) över en timme
Det enda tillfället du märker av skillnaden är när du aktiverar "Disable for 1 hour (for doing color-sensitive work)", då den direkt växlar till 6500K.

Skrivet av ikNo:

This. Is. The. Siht.

Pröva att utöka range:n också, så du kan få ner värmen i ljuset ytterligare. Kan kännas jobbigt i början men man vänjer sig snabbt.

Börja med att ställa den på 3400k!

Skrivet av Dava:

+1

Tack för tipset!

Tänk på att det här programmet är inte helt optimerat för solcyklerna man har längre norrut/söderut från ekvatorn. Då vi nu vintertid har längre mörkerperioder och rätt korta solperioder, så är det bra om man kan kompensera för det. Jag har själv inte kört programmet så jag vet inte om det går att ställa in sol- och mörkerfördelningen över dygnet.
Bra om man kan göra det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av z0rks:

Jaha ja! Låter häftigt

Har dock alltid kolsvart i mitt rum så vet itne om det skulle ha någon effekt haha!

Förmodligen är det kontrasten mellan rum och skärm som ska minskas, du ska helt enkelt ordna en bra bländfri belysning i rummet för att slippa besvären, indirekt belysning från taket är tex ofta en bra lösning.

Det kan även bero på att skärmen har pwm reglerad ljusstyrka utan att man glättar den på ett bra sätt, de som ser blinkandet sånt ger brukar inte stå ut med det utan då måste man byta skärm, har du problem med att se på Volvo V70s bakljus eller liknande så uppfattar du snabba ljusförändringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

+1

Tack för tipset!

Bästa är att det går att få ner F.lux till typ 2600k om jag inte missminner mig, kanske till och med lägre, man kan även hålla ljusstyrkan konstant eller ha den på tidsinställning. Vilket är pörfekt för långa gaming stunder.

Jobbiga kan tillslut bli att man blir så beroende av det att programmet installeras på alla datorer man har tillgång till - som jag gjorde! Jobbets alla datorer har det igång, alla datorer hemma, mina kompisars datorer får ta till sig det när man sticker över till dem med, hehe.

Nu när man bara prövar att vrida tillbaka inställningarna till standard får man nästan reaktioner i form av en vampyrs reaktion emot ... solljus?
I never remember that shit, men det var det närmsta jag kunde komma på som illustrerar ens reaktion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Tänk på att det här programmet är inte helt optimerat för solcyklerna man har längre norrut/söderut från ekvatorn. Då vi nu vintertid har längre mörkerperioder och rätt korta solperioder, så är det bra om man kan kompensera för det. Jag har själv inte kört programmet så jag vet inte om det går att ställa in sol- och mörkerfördelningen över dygnet.
Bra om man kan göra det.

Skrivet av mrqaffe:

Förmodligen är det kontrasten mellan rum och skärm som ska minskas, du ska helt enkelt ordna en bra bländfri belysning i rummet för att slippa besvären, indirekt belysning från taket är tex ofta en bra lösning.

Det kan även bero på att skärmen har pwm reglerad ljusstyrka utan att man glättar den på ett bra sätt, de som ser blinkandet sånt ger brukar inte stå ut med det utan då måste man byta skärm, har du problem med att se på Volvo V70s bakljus eller liknande så uppfattar du snabba ljusförändringar.

Skrivet av ikNo:

Bästa är att det går att få ner F.lux till typ 2600k om jag inte missminner mig, kanske till och med lägre, man kan även hålla ljusstyrkan konstant eller ha den på tidsinställning. Vilket är pörfekt för långa gaming stunder.

Jobbiga kan tillslut bli att man blir så beroende av det att programmet installeras på alla datorer man har tillgång till - som jag gjorde! Jobbets alla datorer har det igång, alla datorer hemma, mina kompisars datorer får ta till sig det när man sticker över till dem med, hehe.

Nu när man bara prövar att vrida tillbaka inställningarna till standard får man nästan reaktioner i form av en vampyrs reaktion emot ... solljus?
I never remember that shit, men det var det närmsta jag kunde komma på som illustrerar ens reaktion...

Tack för tipset! Vet inte om det är något för mig dock, känns som att det blir för stora ändringar, och skulle vara jobbigt att ha en sådan vana!

Får prova och köra ett tag och se hur det funkar. Prova sänka kontrast/ljusstyrka och liknande!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Men vad bör vara högst?

Kontrast eller Ljusstyrka?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av z0rks:

Men vad bör vara högst?

Kontrast eller Ljusstyrka?

Du måste anpassa det beroende på ljuset i rummet, allt hänger ihop och framförallt så brukar mörka rum ge en väldigt jobbig ljusmiljö eftersom kontrasten mot rummet blir för hög hur du än gör så länge du inte gör rummet ljusare, ögat måste ställa om hela tiden mellan mörker och ett ljus rakt in som har bländande styrka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Men vad bör vara högst?

Kontrast eller Ljusstyrka?

http://www.bigscreen.se/aob-mbf.htm

http://www.dspguide.com/ch23/5.htm

Där kan du läsa lite, tips: ctrl+f 'Själva inställningen "contrast"' på första länken ger dig en uppfattning om hur det faktiskt ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

http://www.bigscreen.se/aob-mbf.htm

http://www.dspguide.com/ch23/5.htm

Där kan du läsa lite, tips: ctrl+f 'Själva inställningen "contrast"' på första länken ger dig en uppfattning om hur det faktiskt ser ut

Innan hade jag 30 i contrast o 15 i ljusstyrka.
Provade att byta till 40 contrast och 12 ljusstyrka och se om det blir någon skillnad!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Tänk på att det här programmet är inte helt optimerat för solcyklerna man har längre norrut/söderut från ekvatorn. Då vi nu vintertid har längre mörkerperioder och rätt korta solperioder, så är det bra om man kan kompensera för det. Jag har själv inte kört programmet så jag vet inte om det går att ställa in sol- och mörkerfördelningen över dygnet.
Bra om man kan göra det.

Du ställer själv in var du bor genom koordinater så anpassar sig programmet.
https://www.dropbox.com/s/f1fpfgc7rwawhz3/flux.png