Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är lungt TS du är inte ensam, själv blev jag lurad på 16,750:-

Törs man fråga vad som hände?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Törs man fråga vad som hände?

Aye, Jag har förvisso inte körkort än, men jag pular med bilar,
så jag bestämde mig för att köpa en Mazda 626, som jag hittade på blocket.
Tänkte ha den till lite grusvägsracing, då jag har erfarenhet av just tävling på sådan.
Nåväl jag åkte och tittade på den, gjorde en liten provkörning (den hade tvärgo körkänsla), betalade nämnda belopp, och skrev på papperen för ägarbyte.
Följande dag skulle jag hämta bilen, helt plötsligt finns det inte en enda bil på villatomten där ägaren bodde,(två normalt sett), och jag bestämde mig för att ringa och fråga var min bil befinner sig.
Jag får då till svar, (Alltså jag var tvungen att resa till Norge i morse, så jag skrotade bilen innan jag drog.)
Det blev röd lur, och jag stod där stum i drygt 1 minut, innan jag vände hem.
Nästa gång jag köper en biljävel, så kommer jag att ha körkort, och då kör jag hem den samma dag.
En pungspark, så testiklarna bytte plats med ögonen, skulle han ha haft. :@

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Aye, Jag har förvisso inte körkort än, men jag pular med bilar,
så jag bestämde mig för att köpa en Mazda 626, som jag hittade på blocket.
Tänkte ha den till lite grusvägsracing, då jag har erfarenhet av just tävling på sådan.
Nåväl jag åkte och tittade på den, gjorde en liten provkörning (den hade tvärgo körkänsla), betalade nämnda belopp, och skrev på papperen för ägarbyte.
Följande dag skulle jag hämta bilen, helt plötsligt finns det inte en enda bil på villatomten där ägaren bodde,(två normalt sett), och jag bestämde mig för att ringa och fråga var min bil befinner sig.
Jag får då till svar, (Alltså jag var tvungen att resa till Norge i morse, så jag skrotade bilen innan jag drog.)
Det blev röd lur, och jag stod där stum i drygt 1 minut, innan jag vände hem.
Nästa gång jag köper en biljävel, så kommer jag att ha körkort, och då kör jag hem den samma dag.
En pungspark, så testiklarna bytte plats med ögonen, skulle han ha haft. :@

Du skrev papprena för ägarbytet, men ni la det inte på posten tillsammans, utan du lät han behålla det?
Idag finns det en App som man kan använda för att göra ägarbytet direkt, elektroniskt - rekommenderas.

Du har inte hälsa på han efter det, känns som ett svepskäl att dra till Norge förgott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Du skrev papprena för ägarbytet, men ni la det inte på posten tillsammans, utan du lät han behålla det?
Idag finns det en App som man kan använda för att göra ägarbytet direkt, elektroniskt - rekommenderas.

Du har inte hälsa på han efter det, känns som ett svepskäl att dra till Norge förgott?

Det värsta är ju att han skulle "fixa" det snabbt och smidigt.
Jag vet faktiskt inte hur vad som hände för/med honom sen.
Jag gjorde en polisanmälan, och kom lika långt som att försöka resa till Neptunus.
Fan är ju att det är drygt 10 mil dit till honom.
Jag åkte ju tåg då första gången.
Nåväl lärdomen av det blev att själv ta hand om papperena eller köra smsliret som kommit.
Ja vad kan vi säga? Mazdalavista baby.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Ringde polisen och informerade om att Sweclockers har loggar på vem som besökt min annons och om jag har tur så passar namnet på kontot ihop med någon här på Swec då har jag den jäveln!

Här är annonsen också : http://www.sweclockers.com/annons/87585-kopes-div-komponenter

Permalänk

Jag hade en annons ute om att jag ville köpa ett grafikkort för nån vecka sedan. Fick svar från en alvamelin@cmail.nu och hon, det var ett tjejnamn, sålde ett EVGA GeForce GTX 780 ACX 3GB för 2800 inkl frakt. Kändes skum ifrån första början i hur hon formulerade sina mejl. Skrev nåt om att hon har asperger eller nåt sånt och var väldigt försiktig och ville inte lämna ut sina uppgifter då hon blivit trakasserad tidigare.

Som sagt, jäkla skönt så här i efterhand att ha dissat den affären. Och jäkla tråkigt för Ts att han blev blåst.

Edit: Personen hänvisade till att han/hon är medlem på Sweclockers och gav mig ett namn på sidan.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BasRutten:

Jag hade en annons ute om att jag ville köpa ett grafikkort för nån vecka sedan. Fick svar från en alvamelin@cmail.nu och hon, det var ett tjejnamn, sålde ett EVGA GeForce GTX 780 ACX 3GB för 2800 inkl frakt. Kändes skum ifrån första början i hur hon formulerade sina mejl. Skrev nåt om att hon har asperger eller nåt sånt och var väldigt försiktig och ville inte lämna ut sina uppgifter då hon blivit trakasserad tidigare.

Som sagt, jäkla skönt så här i efterhand att ha dissat den affären. Och jäkla tråkigt för Ts att han blev blåst.

Edit: Personen hänvisade till att han/hon är medlem på Sweclockers och gav mig ett namn på sidan.

Intressant. Du får ett pm strax, forumadministrationen tar gärna emot sådan info.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Kul att Lan engagerar sig i detta så det möjligtvis händer något åt det bättre hållet!

Permalänk
Skrivet av BasRutten:

Jag hade en annons ute om att jag ville köpa ett grafikkort för nån vecka sedan. Fick svar från en alvamelin@cmail.nu och hon, det var ett tjejnamn, sålde ett EVGA GeForce GTX 780 ACX 3GB för 2800 inkl frakt. Kändes skum ifrån första början i hur hon formulerade sina mejl. Skrev nåt om att hon har asperger eller nåt sånt och var väldigt försiktig och ville inte lämna ut sina uppgifter då hon blivit trakasserad tidigare.

Som sagt, jäkla skönt så här i efterhand att ha dissat den affären. Och jäkla tråkigt för Ts att han blev blåst.

Edit: Personen hänvisade till att han/hon är medlem på Sweclockers och gav mig ett namn på sidan.

Det var ju denna person som scammade mig! fick du något användar namn?

Permalänk
Medlem

Skulle en del såna här scamförsök kunna stoppas genom att göra marknaden på Swec helt stängd för utomstående; dvs man måste vara registrerad medlem med en verifierad mailadress för att kunna köpa/sälja? Vill inbilla mig att det borde ha någon effekt iaf. Tråkig tråd att behöva läsa! Hoppas du får fatt i den mollusken, Mullermeckarn!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Alligatorn:

Kul att Lan engagerar sig i detta så det möjligtvis händer något åt det bättre hållet!

Redaktionen tar alltid emot information, det är dock sällan utomstående ser resultaten eftersom det endast berör inblandade parter.

Men tack för förtroendet.

Skrivet av Mullermeckarn:

Det var ju denna person som scammade mig! fick du något användar namn?

Vi har tagit emot den informationen och har den i säkert förvar. När polisen kontaktar oss i samband med din anmälan så delger vi all info till dem.

Skrivet av Murvel88:

Skulle en del såna här scamförsök kunna stoppas genom att göra marknaden på Swec helt stängd för utomstående; dvs man måste vara registrerad medlem med en verifierad mailadress för att kunna köpa/sälja? Vill inbilla mig att det borde ha någon effekt iaf. Tråkig tråd att behöva läsa! Hoppas du får fatt i den mollusken, Mullermeckarn!

Marknaden är stängd för alla som inte varit registrerade minst tre månader, i varje fall vad det gäller att lägga upp annonser. Svara kan vem som helst göra. I feedbackforumet kan du gärna diskutera vidare på sådana förslag.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag brukar undanbe svar från nykomlingar och folk utan inlägg..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Som många andra har skrivit, så är det sjukt tråkigt att det ska vara såhär, speciellt på en marknad som SweC där man hoppas att det finns lite mer vettigt och seriöst folk.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Lan:

Redaktionen tar alltid emot information, det är dock sällan utomstående ser resultaten eftersom det endast berör inblandade parter.

Men tack för förtroendet.

Vi har tagit emot den informationen och har den i säkert förvar. När polisen kontaktar oss i samband med din anmälan så delger vi all info till dem.

Marknaden är stängd för alla som inte varit registrerade minst tre månader, i varje fall vad det gäller att lägga upp annonser. Svara kan vem som helst göra. I feedbackforumet kan du gärna diskutera vidare på sådana förslag.

På det låter det som ni fått tag i någon information får hoppas helt enkelt! Jag kontaktade polisen idag och lämnade mail så dom enkelt kan kontakta er osv

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag tror dessvärre också att jag blivit blåst
Har ute en annons om att jag köper processor och lite andra saker och fick en tid sedan ett mail från en tjej, inte samma namn men från en @cmail.nu address, att de hade en i5 3570k till salu för 1300:-, vilket i mitt tycke är ett rätt högt pris.

Jag erbjöd 1000 inkl frakt och hörde sen inget.. förrän igår då jag fick ett mail med att det var ok med tusen kronor så fick jag swift och bankkonto nummer (och ja det är ett nordea nummer).

Jag förde över pengarna snabbt och skrev direkt ett mail tillbaka med en bifogad betalningsbekräftelse.
Har sen inte hört någonting, nu har pengarna garanterat förts över och jag har skrivit ett mail och frågat dock utan svar.
Så jag började fundera, för normalt är ju folket som hänger här rätt så snabba med att svara och så, det är ju ingen som hänger med nmt telefoner direkt.
Jag började då söka lite i forumet om där är andra som blivit blåsta och hittade denna tråden och nu när jag läser är jag mer eller mindre säker på att jag aldrig kommer se röken av någon processor

Dock har det bara gått 24 timmar så jag hänger inte ut någon än, jag fick ett användarnam för jag frågade om det, och det var en användare som gjort bara ett fåtal inlägg, men varit registrerad i 6 månader. Jag har själv varit registrerad i 13 år och inte gjort sådär väldigt många inlägg

Så frågan är, vad borde man göra nu? Tusen spänn är jäkligt surt, men jag klarar mig utan dem, dock så går mitt projekt "att bygga en svinbillig dator" åt fanders :(. Jag kommer inte släppa det här utan jag skall ha fatt i den jäkeln! Borde man ringa redan imorgon till banken och säga att man av misstag fört över pengar och få ut namn och address?

Om inte annat för att hälsa på med knölpåken.. (skojar)

Men då kan man ju använda även det i sin anmälan så då borde inte polisen ha så lätt för att släppa det. Men man vet ju hur det fungerar där. Jag fick en trailer för en knapp miljon stulen på en parkering för ett år sedan och hittade utsliten gps och regplåt en bit därifrån och polisen ville inte ens komma ut och titta utan frågade om jag kunde ta med grejorna in. Utredningen lades sedan ner efter kort tid.. Känns så jävla surt att vi skall leva i ett sådant samhälle. Det är mig förståeligt att folk ofta tar lagen i sina egna händer..

Permalänk
Skrivet av keckepro:

Hejsan!
Jag tror dessvärre också att jag blivit blåst
Har ute en annons om att jag köper processor och lite andra saker och fick en tid sedan ett mail från en tjej, inte samma namn men från en @cmail.nu address, att de hade en i5 3570k till salu för 1300:-, vilket i mitt tycke är ett rätt högt pris.

Jag erbjöd 1000 inkl frakt och hörde sen inget.. förrän igår då jag fick ett mail med att det var ok med tusen kronor så fick jag swift och bankkonto nummer (och ja det är ett nordea nummer).

Jag förde över pengarna snabbt och skrev direkt ett mail tillbaka med en bifogad betalningsbekräftelse.
Har sen inte hört någonting, nu har pengarna garanterat förts över och jag har skrivit ett mail och frågat dock utan svar.
Så jag började fundera, för normalt är ju folket som hänger här rätt så snabba med att svara och så, det är ju ingen som hänger med nmt telefoner direkt.
Jag började då söka lite i forumet om där är andra som blivit blåsta och hittade denna tråden och nu när jag läser är jag mer eller mindre säker på att jag aldrig kommer se röken av någon processor

Dock har det bara gått 24 timmar så jag hänger inte ut någon än, jag fick ett användarnam för jag frågade om det, och det var en användare som gjort bara ett fåtal inlägg, men varit registrerad i 6 månader. Jag har själv varit registrerad i 13 år och inte gjort sådär väldigt många inlägg

Så frågan är, vad borde man göra nu? Tusen spänn är jäkligt surt, men jag klarar mig utan dem, dock så går mitt projekt "att bygga en svinbillig dator" åt fanders :(. Jag kommer inte släppa det här utan jag skall ha fatt i den jäkeln! Borde man ringa redan imorgon till banken och säga att man av misstag fört över pengar och få ut namn och address?

Om inte annat för att hälsa på med knölpåken.. (skojar)

Men då kan man ju använda även det i sin anmälan så då borde inte polisen ha så lätt för att släppa det. Men man vet ju hur det fungerar där. Jag fick en trailer för en knapp miljon stulen på en parkering för ett år sedan och hittade utsliten gps och regplåt en bit därifrån och polisen ville inte ens komma ut och titta utan frågade om jag kunde ta med grejorna in. Utredningen lades sedan ner efter kort tid.. Känns så jävla surt att vi skall leva i ett sådant samhälle. Det är mig förståeligt att folk ofta tar lagen i sina egna händer..

Ja prova att höra av dig till banken först för att få namn osv jag var personligen 3-4 dagar sen med det så det blev lite konstigt. Om det inte går så kontakta polisen och ge dom informationen du har. I mitt fall har det gått ett tag nu fallet har inte lagts ner än utan skickades vidare till Stockholm. Nordea banken som personen använda var ju registrerad där så samma person går nog runt där också.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har dessvärre fortfarande inte fått något svar så nu är det helt uppenbart att jag blivit blåst.
Jag frågade via mail efter användarnamn på sweclockers innan jag förde över pengarna och jag fick också ett användarnamn, eftersom jag såklart inte vet om detta nick är hans eller någon annans så vill jag gärna att någon sweclocker moderator tar kontakt med mig så kanske de kan kolla upp det eller i alla fall hjälpa till med mer info vid polisanmälan. Jag bifogar hela konversationen nedan, dock med utsuddade namn och kontonr.

1155 CPU + Ramminne + Nätagg + Kylning - Annons - SweClockers.com

Hej,

Min kompis hjälpte mig byta ut lite delar i min dator så jag har en i5 3570k till salu och hade tänkt mig 1400kr för den ungefär, hör av dig om du är intresserad!

-----
Hejsan! Det är lite högt pris tycker jag

Det låter lite dyrt tycker jag då den har ett nypris på 1700 ca
----
Hej Fredrik,

Okej, jag köpte den i mitten av augusti så den är såpass ny. Men okej, jag kan gå ner till 1200 kr, inte lägre än så.

Vänliga hälsningar,
xxx xx
------
Hejsan
Har du kvitto också?
Jag bjuder 1000 sek + frakt
Den 11 december 2013
-----
Hej igen,

Jag är ledsen för sent svar! Ja 1000 kr med frakt låter som en rimlig deal. Jag skulle kunna posta den imorgon, och då får du med kvitto såklart! Jag har bankkonto på Nordea som du kan göra överföringen till och så lägger jag den på lådan så fort jag ser att det är gjort.

Här är info för överföringen:
Kontonummer: xxx xx xxxx
Clearingnummer: xxxx

Vänliga Hälsningar,
xxxxxxx xxxx

15 dec
-----
Hej!

Ok vi kör på det!
Jag för över ikväll.

Är du intresserad så säljer jag en Ipad 1 64gb 3g. Samt en iPhone 4 16gb

Vad är ditt användarnamn på sweclockers?

Den 15 dec 2013 14:13
------
Hej,

Okej, det låter bra. Mitt användarnamn på Sweclockers är xxxxxx Jag köpte precis en ny ipad men tack i alla fall för erbjudandet!
--------
Hej
Då var det överfört. Se bifogad xps
Den 15 december 2013 16:48
--------
Hej
Kan du bekräfta när du fått pengarna?
------------
Hej
Vänligen bekräfta att du mottagit pengarna och postat varan, tack
-------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av keckepro:

Hej!

Jag har dessvärre fortfarande inte fått något svar så nu är det helt uppenbart att jag blivit blåst.
Jag frågade via mail efter användarnamn på sweclockers innan jag förde över pengarna och jag fick också ett användarnamn, eftersom jag såklart inte vet om detta nick är hans eller någon annans så vill jag gärna att någon sweclocker moderator tar kontakt med mig så kanske de kan kolla upp det eller i alla fall hjälpa till med mer info vid polisanmälan. Jag bifogar hela konversationen nedan, dock med utsuddade namn och kontonr.

1155 CPU + Ramminne + Nätagg + Kylning - Annons - SweClockers.com

Hej,

Min kompis hjälpte mig byta ut lite delar i min dator så jag har en i5 3570k till salu och hade tänkt mig 1400kr för den ungefär, hör av dig om du är intresserad!

-----
Hejsan! Det är lite högt pris tycker jag

Det låter lite dyrt tycker jag då den har ett nypris på 1700 ca
----
Hej Fredrik,

Okej, jag köpte den i mitten av augusti så den är såpass ny. Men okej, jag kan gå ner till 1200 kr, inte lägre än så.

Vänliga hälsningar,
xxx xx
------
Hejsan
Har du kvitto också?
Jag bjuder 1000 sek + frakt
Den 11 december 2013
-----
Hej igen,

Jag är ledsen för sent svar! Ja 1000 kr med frakt låter som en rimlig deal. Jag skulle kunna posta den imorgon, och då får du med kvitto såklart! Jag har bankkonto på Nordea som du kan göra överföringen till och så lägger jag den på lådan så fort jag ser att det är gjort.

Här är info för överföringen:
Kontonummer: xxx xx xxxx
Clearingnummer: xxxx

Vänliga Hälsningar,
xxxxxxx xxxx

15 dec
-----
Hej!

Ok vi kör på det!
Jag för över ikväll.

Är du intresserad så säljer jag en Ipad 1 64gb 3g. Samt en iPhone 4 16gb

Vad är ditt användarnamn på sweclockers?

Den 15 dec 2013 14:13
------
Hej,

Okej, det låter bra. Mitt användarnamn på Sweclockers är xxxxxx Jag köpte precis en ny ipad men tack i alla fall för erbjudandet!
--------
Hej
Då var det överfört. Se bifogad xps
Den 15 december 2013 16:48
--------
Hej
Kan du bekräfta när du fått pengarna?
------------
Hej
Vänligen bekräfta att du mottagit pengarna och postat varan, tack
-------------

Du kanske har blivit blåst, men... du kan ju vänta lite längre än 3 dagar innan du ropar hej.

Har du Nordea? Om inte tar det 1-2 extradagar (arbetsdagar, inte helg inräknat) för banken att föra över pengarna. Sen tar det 2-4 dagar för posten att leverera beroende på avisering. Ska postavi ut tar det en dag extra mot sms t.ex..

Då man varit med ett tag så vet man att det finns de människor som har vissa sociala handikapp och det kan komma i utryck på detta sett. Eller också har personen inte bara haft möjlighet att svara på dina mail. Eller så är du blåst.
Men vänta ett par dagar till, innan du skriker ut din smärta över att ha blivit blåst......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Vart scammad på 250 kr här på forumet, pallade inte bry mig men 3k är ju lite väl mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullermeckarn:

Hej, Jag har bytt upp mig nyligen och de gamla delarna jag har att sälja som
matchar helt är SSD Evo 840 120GB och Asus MAXIMUS VI HERO, har även en Asus ASUS GTX 770

Du borde ha förstått att något var fel i den här meningen.. "Jag har bytt upp mig nyligen och de gamla delarna.."
GTX770 är ju inte gammalt.. Och det gäller nog inte ASUS Maximus VI Hero heller.. SSD:n kanske.

Jävligt tråkigt dock, att det scammas här. Efter alla erfarenheter av Blocket man har, så trodde man ju att SweC hade lite säkerhet.. Att låta utomstående från SweC köpa grejor är bara det dumt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Gör aldrig affärer på distans längre. Har förvisso aldrig blivit blåst. Men köpte ett PS2 för många år sedan där jag knappt kan föreställa mig hur mycket den förra ägaren måste ha rökt inne i sin lägenhet. Enheten stank till den graden att jag var tvungen att ha den ute på verandran i en vecka och upprepade gånger tvätta den med väldoftande disktvål för att det skulle gå att ta in den i huset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Du borde ha förstått att något var fel i den här meningen.. "Jag har bytt upp mig nyligen och de gamla delarna.."
GTX770 är ju inte gammalt.. Och det gäller nog inte ASUS Maximus VI Hero heller.. SSD:n kanske.

Jävligt tråkigt dock, att det scammas här. Efter alla erfarenheter av Blocket man har, så trodde man ju att SweC hade lite säkerhet.. Att låta utomstående från SweC köpa grejor är bara det dumt.

Gamla kan betyda utbytta delar som ligger och skräpar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hej, Nu har jag inte läst igenom exakt hela annonsen men största delarna av de och jag känner de finns lite saker som kan va värt att ta upp.

En av sakerna som är viktiga tänka på är att folk kan kontakta dig angående dina annonser utan att vara medlemmar på sweclockers.
Därmed kan inte sweclockers troligen heller hjälpa er/eller polis i ärendet något speciellt beroende på vad som loggas osv.

Köper man på sweclockers är det 4 Saker som är AO kolla:
Hur länge personen varit registrerad
Hur många tidigare annonser
Har den några gallerier
Slutligen har den inlägg

Många av dessa saker kan ofta indikera på om personen är seriös eller inte och jag har handlat väldigt mycket här genom åren och har aldrig blivit lurad gäller bara kolla personen man köper från.
Och med mycket kan jag säga jag haft 60 annonser och säkerligen handlat från över 50 personer.

Ska man göra en affär utanför sweclockers sköta allt via mail kontakt rekommenderas de ju alltid att använda någon form av betalning tjänst som den blocker erbjuder där man betalar in pengarna och dom ligger väntar till man mottagit produkten och då kan man godkänna så pengarna förs över.

Men somsagt tråkigt det som hände TS men någon gång blir väll alla lurade, kan själv berätta om vad som hände mig på blocket för ett par år sen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade tidigare byggt en dator men som inte var något direkt monster och bestämde mig att det var dags att bygga något lite rejälare så jag började kolla upp delar osv lite nytt lite på blocket för få en koll på priser och vad man kan anta att allt skulle kosta osv.

Beställde hem lite i klumpar från olika webshoppar efterhand som delarna kom in i lager.
Jag tänkte köpa grafikkortet begagnat eftersom jag såg en hyfsad annons på blocket jag kontaktade säljaren som kallade sig mats, vi förde mail konversation i säkert 3 dygn med säkerligen 20 mail fram och tillbaka han hade god kunskap om grafikkortet eventuella flaskhalsar påpekade han med cpuer pratade om kylningen skillnaden mellan eftermarknadskylare osv riktigt kunnig med andra ord ansåg jag då och även idag extremt övertygande och god kunskap.

Efter att vi kommit överens då ska jag föra över 1150kr, 1000kr för grafikkortet och 150kr för frakten så gör jag det, efter de tror man ju inte han skulle svara eftersom han hade lurat mig men han fortsatte att lura mig i 2 dagar tills de blev helt tyst.

Efter 4 dagar valde jag att göra en polis anmälan och jag anmälde också annonsen till blocket efter 2 dagar så försvann annonsen från blocket efter att ha gjort lite mer eftersökningar så såg jag att individen hade en hemsida som var extremt fult gjord och oprofessionell hade man sätt den till och börja med hade man ju aldrig gått på de.
Han hade en annan mail på den sidan utöver den som jag hade kontaktat honom genom, försökte förgäves kontakta honom genom den mailen men fick aldrig något svar.

Månaderna gick polisanmälan låg kvar och ingenting hände jag fick höra det var fler som hade blvit lurade men inte hur många.
Individen sa sig äga ett företag som jag har för mig han kallade "the compound"(fanns också en tråd om detta på sweclockers)

Efter närmare 1,5år nästan blir jag kontaktad av polisen som ställer lite extra frågor utöver dom jag redan fått och berättar att det inte ska va några problem att få honom utlämnad från thailand och att han lurat fler än mig.

Månaderna går och tillslut ramlar de in ett tjock brunt kuvert i brevlådan det står ingenting på det så jag öppnar de med nyfikenhet i kuvert hittar jag 20 A4 sidor där det står att förundersökningen har lagts ner.

20 A4 sidor med 4 personer på varje sida med namn belopp datum och vad dom blivit lurade på vi pratar över 80 Personer summor varierande från 500kr upptill 20 000kr.
Bör också nämna att jag blev lurad runt den 20juni 2011 datumen på papperna jag fick hemskickade daterade så långt fram som augusti 2012 närmare 1år och 2 månader efter jag blivit lurad så man kan bara tänka sig hur många han lurat under den tiden som kanske inte anmält.

Redan i ett tidigt skede i utredningen så hade jag gett polisen konto nummer osv dom berättade redan då att dom hade fått in flertal anmälningar men hade fortfarande inte frusit hans konto och de gjorde dom aldrig heller alla pengar han tog förde han bara ut utomlands.

Utöver detta så vid 4 tillfälle under närmare 9 månader så kontaktade jag dom om att ta ner hans hemsida eftersom han kunde fortsätta lura folk på den det lovade dom flertal gånger det skulle göras men det hände aldrig, det ända som löste det var någonting jag inte kan gå in på här och en hel del mail kontakt med företaget som skötte hostningen.

Individen som gjorde det här var en man i 40-50 Års åldern som kallade sig Mats han var för tillfället i Bangkok i thailand använde sig av ett svenskt swedbank konto.
Han sa sig jobba för ett företag som han sa hette " The Compound vilket ägande sig åt att köpa upp konkurs bolag och sedan sälja av produkterna
Mannen hade skulder i sverige så därmed kunde aldrig några tillgångar tas från honom även om han blivit fälld.
Sannolikheten att man fått tillbaka en krona med andra ord hade varit nada.

Dold text
Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta anledningen till att jag aldrig kommer att köpa något i marknaden, folk är alldeles för oärliga helt enkelt.
Hoppas att det löser sig för dig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk

Undvik e-mail helt och hållet! Utan använd bara Sweclockers egna meddelarfunktion som lagrar IP-addresser för spårning ifall saker går illa ut. Så snälla sluta lägg upp era e-postaddresser synliga i era annonser, jag kommer aldrig handla hos er då.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Undvik e-mail helt och hållet! Utan använd bara Sweclockers egna meddelarfunktion som lagrar IP-addresser för spårning ifall saker går illa ut. Så snälla sluta lägg upp era e-postaddresser synliga i era annonser, jag kommer aldrig handla hos er då.

Dom behöver inte lägga upp epost adresserna synligt i sina annonser man kan kontakta genom:
Utan att dom behöver ha något konto.

Dock finns det en captcha(som inte finns med på bilden) också ovanför skicka meddelande.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Hmm, trist detta. Jag har hittills sålt två grafikkort här tidigare och jag har varit naiv kanske men det har gått bra. Skulle man kunna göra en smartare lösning, t ex att om du ska lägga upp en annons åtminstone att man måste registrera sig med ett mobilnummer (som inte får vara oregistrerat) och svara via sms-verifiering?

Hindrar väl dock inte problemet med att folk skickar pm. Men isf kanske ett separat konto som kräver någon form av verifiering. Iofs är väl detta inte gratis, men en tanke iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Gamla kan betyda utbytta delar som ligger och skräpar.

Vad byter man ut 770 mot? Visst att det finns 780, och 780ti, men det är väl ändå inget någon skulle byta mot ifall de redan hade ett 770..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Vad byter man ut 770 mot? Visst att det finns 780, och 780ti, men det är väl ändå inget någon skulle byta mot ifall de redan hade ett 770..

7970? Kanske vill köra AMD

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Du borde ha förstått att något var fel i den här meningen.. "Jag har bytt upp mig nyligen och de gamla delarna.."
GTX770 är ju inte gammalt.. Och det gäller nog inte ASUS Maximus VI Hero heller.. SSD:n kanske.

Jävligt tråkigt dock, att det scammas här. Efter alla erfarenheter av Blocket man har, så trodde man ju att SweC hade lite säkerhet.. Att låta utomstående från SweC köpa grejor är bara det dumt.

Skrivet av bullen181:

Vad byter man ut 770 mot? Visst att det finns 780, och 780ti, men det är väl ändå inget någon skulle byta mot ifall de redan hade ett 770..

visst är det lätt att va efterklok