Permalänk
Skrivet av Bas Rutten:

Tror de flesta VP13 utan touch, har problemet med glappande skärmlist.

Hörde om detta tidigare. Jag har en VP13 utan touch därför jag reagerade, jag har absolut inga som helst problem med glappande skärmlist.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Ser att man kan köpa till 256gb SSD och 8gb ram helt utan kostnad tills den 25:e. Man behöver inte ens välja touch-skärm va för att kunna utnyttja båda?

Låter som sjukt bra erbjudande. 7799 för;

Intel® CoreTM i3-4010U, 1.7GHz
Windows 8
256 GB PCIe Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
33,7cm LED 1920x1080 [Ingen touch-skärm]

edit: då har jag inte utnyttjat någon studentrabatt, som jag antar jag kan använda mig av vid köpet?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Maisler:

Ser att man kan köpa till 256gb SSD och 8gb ram helt utan kostnad tills den 25:e. Man behöver inte ens välja touch-skärm va för att kunna utnyttja båda?

Låter som sjukt bra erbjudande. 7799 för;

Intel® CoreTM i3-4010U, 1.7GHz
Windows 8
256 GB PCIe Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
33,7cm LED 1920x1080 [Ingen touch-skärm]

edit: då har jag inte utnyttjat någon studentrabatt, som jag antar jag kan använda mig av vid köpet?

Grymt bra deal just nu. Sugen på att byta min Vaio T11 mot en Pro 11. Varför vet jag egentligen inte men
Kanske för att få den grymma batteritiden.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Intel® CoreTM i5-4200U 1,6 GHz
Windows 8
256 GB PCIe Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM

8800kr med studentrabatt, nog är man sugen.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem

Som ovanstående är jag väldigt sugen på att slå till på en Vaio nu. Har dock några frågor innan jag klickar hem den. Är det någon här som lirar poker eller vet ifall man kan ha 2-3 klienter + HEM2 + webläsare igång samtidigt utan problem? Vad är max upplösning om man kopplar den till extern skärm?

Specsen kommer att bli:
Intel® CoreTM i5-4200U 1,6 GHz eller i7an 4500u 1,8 ghz (hur stor skillnad är det mellan de 2?)
256 gb pcie flash ssd
8 gb ram

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Ser att man kan köpa till 256gb SSD och 8gb ram helt utan kostnad tills den 25:e. Man behöver inte ens välja touch-skärm va för att kunna utnyttja båda?

Låter som sjukt bra erbjudande. 7799 för;

Intel® CoreTM i3-4010U, 1.7GHz
Windows 8
256 GB PCIe Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
33,7cm LED 1920x1080 [Ingen touch-skärm]

edit: då har jag inte utnyttjat någon studentrabatt, som jag antar jag kan använda mig av vid köpet?

En mycket bra deal! För att "aktivera" studentrabatten navigerar du dig till Sony Education store via mecenat.se. Direktlänk till Sony Education store här: http://www.mecenat.se/UrlBouncer.aspx?id=1911&type=2 ) OBS! Logga in allra först på mecenat.se.

Frågan är dock om det inte är bättre att gå på en Core i5-4200u istället för i3:an? Det lär iaf vara betydliga fördelar med en i5:a över en i3:a, kontra att gå på en i7:a. (Är dock inte jätteinsatt, så någon annars kanske kan flika in med bra synpunkter här? Processorvalet beror förstås också beroende på vilka behov du har.) Såg precis att i5:an kostar hela 1 500 kr mer. Kanske inte riktigt går att motivera den prisökningen om behovet av en i5:a inte finns? Istället hade jag nog gått på extrabatteriet, det s.k. sheet battery.

Skrivet av K1nGeN^:

Specsen kommer att bli:
Intel® CoreTM i5-4200U 1,6 GHz eller i7an 4500u 1,8 ghz (hur stor skillnad är det mellan de 2?)
256 gb pcie flash ssd
8 gb ram

Kan tipsa om att läsa toppinlägget i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Rent spontant tror jag att uppgraderingen till en i7:a inte kan motiveras. Men vill man ha det teoretiskt "bästa" alternativet så får man väl för all del gå på en i7:a. Dock, smakar det så kostar det! (För övrigt kanske man kan räkna med något sämre batteritid med i7:an som processor, men det är nog marginellt.)

*edit: För övrigt, heja Sverige!!!

Permalänk
Avstängd

Tjena!
Skall returnera min Vaio Pro 13 för att istället välja till pekskärm (halvnajs att ha och ska ge ickesmutsig bild),
spara 1,5k på att välja i3 (kan inte motivera varför detta skulle vara bra - all gaming begränsas av 4400 och tunga beräkningar kör man på stationära..) samt spara in på studentrabbaten.
Kör hårt!

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det någon som har problem med att skärmen visar en svart bild efter inloggning? För mig så sker detta ibland, att jag efter inloggning möts av en svart skärm och windows kommer inte igång, får inga ikoner eller så utan allt är bara svart bara. Kör Windows 8, inte 8.1.

TIps emottages, tack.

Permalänk
Avstängd

Vilken är mest prisvärd, en sony vaio pro 13 eller macbook air 11"?

och är det stor skillnad mellan PCIe flash ssd och sata ssd? skiljer 300:-

dessutom undrar jag om de kommer med Haswell?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Vilken är mest prisvärd, en sony vaio pro 13 eller macbook air 11"?

Smaken är som baken - delad.

Dock anser jag personligen att Vaion är mer prisvärd om man kan nöja sig med en i3:a som processor, om man beställer nu (eller snarast) medan Sonys fördelaktiga deal gäller (d.v.s. gratis uppgradering till en 256 gb SSD PCI-E och 8 gb i ramminne), och om man är student, vilket innebär att du kan få datorn för 7 400 SEK. Ett riktigt bra pris! Lägg till ett extrabatteri (det s.k. sheet battery), vilket jag (m.fl.) anser är super, för 890 SEK så landar du på ca 8 300 SEK. Vilket också måste anses vara riktigt bra!

Sett till priset, blir det minst 8 100 SEK för en Air 11" och det är med "basutbudet". Alltså en i5, (SATA?) SSD på 128 gb. Då får du dock ett bättre grafikkort, Intel HD 5000, och ett nätverkskort med den nya AC-tekniken.

Sedan, vad man faktiskt föredrar mellan Win 8 och OSX, det är nog upp till var och en. Iofs går det att använda bootcamp (tror jag det heter?) och på det viset installera Win 7/8 på apples datorer, även om datorn inte kommer att prestera lika bra som i OSX-läge (har jag för mig).

Touchpaden/trackpaden på Vaion behöver lite finjustering och finlir för att få till. På Air:en ska detta vara, mer eller mindre, perfekt out-of-the-box (som jag förstår). Just touch-/trackpaden på Air:en anses vara en av de större fördelarna med denna dator. (Det kan vara så att touchpaden på Air är något bättre jämfört med Vaions, ÄVEN efter Vaions har justerats... Men kan inte riktigt svara på detta...)

Citat:

och är det stor skillnad mellan PCIe flash ssd och sata ssd? skiljer 300:-

PCI-E SSD:n ska ha betydligt bättre benchmarks och därmed, i teorin, bättre prestanda. Hur mkt detta syns i praktiken vid "vanligt" användande kan jag inte svara på. Förmodligen marginellt. Jag är då nöjd med min Vaio Pro som "bara" har en SATA SSD. Men vill du vara säker på att få bästa möjliga SSD så är givetvis den med PCI-E att föredra.

För övrigt, se svaret ovan. (Bl.a. att du får en gratis uppgradering till en 256 gb PCI-E SSD om du beställer nu eller snarast.)

Obs! Såg precis att Sonys erbjudande verkar sträcka sig fram till och med måndag*, d.v.s. den 25 nov. (* edit: den 25 nov är givetvis måndag...)

Citat:

dessutom undrar jag om de kommer med Haswell?

Ja, bägge datorer kommer med Haswell (vilket du enkelt borde ha kunnat utläsa/ta reda på själv).

Permalänk
Avstängd

Okej tack för svar, är det max 7 timmar som man trycka ut från den som Sony påstår eller är det betydligt mer? vid normal använding och ljusstyrka på ungefär 50%

Sen så har jag inte bra koll på just detta men är det stor skillnad mellan i3 och i5?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Okej tack för svar, är det max 7 timmar som man trycka ut från den som Sony påstår eller är det betydligt mer? vid normal använding och ljusstyrka på ungefär 50%

Antar att du med "normal användning" menar att surfa, använda officeprogram och liknande?

I så fall skulle jag säga att det inte är omöjligt att få ut 7 timmar med den ljusstyrkan, men med något lägre ljusstyrka är det nog mer sannolikt iaf. Någon får gärna inflika här med sina erfarenheter.

Som bäst har jag fått ut (från ett batteri då, jag använder ju normalt sett alltid extrabatteriet) kanske 8-9 tim på en laddning vid användning till word och lite surf (dock har jag för vana att stänga av WiFi, d.v.s. aktivera flygplansläge, när jag inte använder/behöver Internet). Detta med en ljusstyrka på kanske ~30-40 % (är lite osäker, men det är iaf inte lägsta möjliga på reglaget i energialternativ. En mycket bra battertid med andra ord, som man i normalfallet inte behöver oroa sig över. Dessutom med extrabatteriet blir batteritiden tokbra, helt enkelt!

Citat:

Sen så har jag inte bra koll på just detta men är det stor skillnad mellan i3 och i5?

Se t.ex. http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Haswell-Core-i3-vs-... eller http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4200U-vs-Intel-Core-i3-...
osv...

Jag skulle säga så här: Om du inte ska spela eller utföra andra prestandakrävande uppgifter så räcker förmodligen en i3:a väldigt långt. Det är med andra ord i så fall inte motiverat att lägga 1 500 kr extra (om jag inte missminner mig) som Sony vill ha för i5:an. Om du tänker se film i 1080p så bör i3:an räcka till eftersom Intel HD 4400 klarar av hårdvaruaccelerering.

Återigen, någon som är mer kunnig än mig får gärna flika in. Det du måste fråga dig själv är helt enkelt vad du tänker använda din Vaio Pro till och om det är värt att lägga 1 500 kr extra.

Permalänk
Skrivet av Sydberg:

Jag skulle säga så här: Om du inte ska spela eller utföra andra prestandakrävande uppgifter så räcker förmodligen en i3:a väldigt långt. Det är med andra ord i så fall inte motiverat att lägga 1 500 kr extra (om jag inte missminner mig) som Sony vill ha för i5:an. Om du tänker se film i 1080p så bör i3:an räcka till eftersom Intel HD 4400 klarar av hårdvaruaccelerering.

Återigen, någon som är mer kunnig än mig får gärna flika in. Det du måste fråga dig själv är helt enkelt vad du tänker använda din Vaio Pro till och om det är värt att lägga 1 500 kr extra.

i3:an har ju inte turbo-boost, så du är fast på 1.7 eller vad den nu är klockad på, men som sagt, om du inte ska hålla på med något krävande lär det räcka gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sydberg:

Antar att du med "normal användning" menar att surfa, använda officeprogram och liknande?

I så fall skulle jag säga att det inte är omöjligt att få ut 7 timmar med den ljusstyrkan, men med något lägre ljusstyrka är det nog mer sannolikt iaf. Någon får gärna inflika här med sina erfarenheter.

Som bäst har jag fått ut (från ett batteri då, jag använder ju normalt sett alltid extrabatteriet) kanske 8-9 tim på en laddning vid användning till word och lite surf (dock har jag för vana att stänga av WiFi, d.v.s. aktivera flygplansläge, när jag inte använder/behöver Internet). Detta med en ljusstyrka på kanske ~30-40 % (är lite osäker, men det är iaf inte lägsta möjliga på reglaget i energialternativ. En mycket bra battertid med andra ord, som man i normalfallet inte behöver oroa sig över. Dessutom med extrabatteriet blir batteritiden tokbra, helt enkelt!

Se t.ex. http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Haswell-Core-i3-vs-... eller http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4200U-vs-Intel-Core-i3-...
osv...

Jag skulle säga så här: Om du inte ska spela eller utföra andra prestandakrävande uppgifter så räcker förmodligen en i3:a väldigt långt. Det är med andra ord i så fall inte motiverat att lägga 1 500 kr extra (om jag inte missminner mig) som Sony vill ha för i5:an. Om du tänker se film i 1080p så bör i3:an räcka till eftersom Intel HD 4400 klarar av hårdvaruaccelerering.

Återigen, någon som är mer kunnig än mig får gärna flika in. Det du måste fråga dig själv är helt enkelt vad du tänker använda din Vaio Pro till och om det är värt att lägga 1 500 kr extra.

Tack för svar, jag kommer inte göra något krävande förutom office, filmer (1080p) och möjligtvis lite FM14.

Sen det här angående touchpaden, hur dålig är den egentligen? Jag har en icona w510 och touchpaden är under all kritik, har varit 3ggr på verkstad för att få den fixad och jag gillar den ändå inte.

Det jag undrar om returrätten hos Sony, betalar man själv returfrakten eller gör Sony det? Hur petig är det med att man får packa upp datorn och testa den? (ja, jag har bra koll på distansköpslagen men det är inte alla ÅF som följer den)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tack för svar, jag kommer inte göra något krävande förutom office, filmer (1080p) och möjligtvis lite FM14.

Ok. Ja, då borde en i3:a räcka.

Citat:

Sen det här angående touchpaden, hur dålig är den egentligen? Jag har en icona w510 och touchpaden är under all kritik, har varit 3ggr på verkstad för att få den fixad och jag gillar den ändå inte.

Jag är helnöjd med touchpaden. Efter lite finjustering blev allt perfekt för mig. Det enda problemet jag har haft som har inträffat 2-3 ggr (av någon anledning?) är att touchpaden inte riktigt svarat på mina kommandon. T.ex. har den börjat, liksom, högerklicka och/eller att muspekaren hoppar till istället för att följa en "rak" linje om jag sveper med pekfingret över touchpaden. (Om du förstår vad jag menar...)

Jag tror att fler har haft detta problem. Men detta har som sagt inträffat mycket sällan och nu har den varit stabil i flera veckor så jag är nöjd.

Ett annat problem som vissa haft är, vad jag förstår, att det blir liksom ett "ghostljud" (i brist på bättre beskrivning) när man klickar. Se denna video: http://www.youtube.com/watch?v=yE6aQvY-PDA&noredirect=1

Har för mig att Zibbi tipsat om att trycka till på touchpaden underifrån, d.v.s. under datorn för att åtgärda detta?

Citat:

Det jag undrar om returrätten hos Sony, betalar man själv returfrakten eller gör Sony det? Hur petig är det med att man får packa upp datorn och testa den? (ja, jag har bra koll på distansköpslagen men det är inte alla ÅF som följer den)

Jag kan inte svara på det här med returfrakten, det får någon annan göra som returnerat datorn.

Däremot är jag tämligen säker på att du får packa upp datorn och använda den under den s.k. returtiden (vilken var 30 dagar, va?). Verkar dock vara svårt att hitta info om detta på Sonys webbsida...?

Permalänk
Avstängd

Jag returnerade min Vaio, ringde deras supportnr från Sony Store och dagen efter kom TNT och plockade upp åbäket.
Se till att spara allt emballage etc! De bekostade returen!

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem

Är otroligt sugen på denna dator men WiFi-problemen som så många har stött på gör att jag tvekar. Det står mellan denna och nya Asus Zenbook Infinity men den senare är dyrare än Sonyn.

Blir kanske som så att jag beställer för att se hur det fungerar. I värsta fall så är det väl bara att skeppa tillbaka den.

En forumtråd på 141 sidor lång (i skrivande stund) om bara WiFi-problem:
http://community.sony.com/t5/VAIO-Hardware-Networking/New-Sony-Vaio-Pro-Wifi-Issue/td-p/143557/page/141

Väldigt anmärkningsvärt att det inte är löst på nästan ett halvår...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ginsid:

Är otroligt sugen på denna dator men WiFi-problemen som så många har stött på gör att jag tvekar. Det står mellan denna och nya Asus Zenbook Infinity men den senare är dyrare än Sonyn.

Blir kanske som så att jag beställer för att se hur det fungerar. I värsta fall så är det väl bara att skeppa tillbaka den.

En forumtråd på 141 sidor lång (i skrivande stund) om bara WiFi-problem:
http://community.sony.com/t5/VAIO-Hardware-Networking/New-Sony-Vaio-Pro-Wifi-Issue/td-p/143557/page/141

Väldigt anmärkningsvärt att det inte är löst på nästan ett halvår...

Låter oroväckande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Ja då köpte beställde man en igår. Jag har bara ägt macar tidigare som bärbara och ska bli intressant hur jag tar emot datorn...Kommer jag hata datorn, operativsystem och hela skiten (förutom batteritiden som jag vet att jag kommer älska, samt vikten)

Tittade lägligt in i tråden igår och såg att man fick grattis SDD uppgradering och ram så det är ju trevligt.

Himla drygt att det kostade 1500kr mer för i5an, men jag tänkte att det är bra att vara lite framtidssäker och då jag tänkte försöka redigera bilder och ev. lite film så är det trevligt med lite extra prestanda.

Jag ska göra mig av med min desktop för att jag inte längre spelar och för den är stor och otymplig.

Om 2 veckor är det dags för ett mer mobilt liv...

Ber verkligen till gudarna att wifi inte är så groteskt dåligt som det verkar.

Citat:

RyanC wrote:
Thanks for the feedback mathijs,

Our engineers are still working on (and are close to) a permanant solution. But I am glad that the dongle is working for you in the interim. :s

22 dar sen det skrevs.

Permalänk
Avstängd

Alla som bölar över Wifi: mina problem löstes med en ny driver, har postat fixen innan.
Skeppade tillbaka min Vaio och satsar nu på samma config fast med i3a och Touchskärm (slipper man grainy)..
Tror inte den är så framtidssäker. Om 2 år har vi någon multifliphybrid eller google glass plus någon sjuk styrfunktion...

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem

Varför ska man väkja SVP 13 istället för en Macbook Air och viceversa?

Har verkligen svårt att bestämma mig om man ska slå till på en Sony eller på en Air.

Citera gärna vid svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Varför ska man väkja SVP 13 istället för en Macbook Air och viceversa?

Har verkligen svårt att bestämma mig om man ska slå till på en Sony eller på en Air.

Citera gärna vid svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker vara objektiv.

SVP13 > MBA:
Bättre batteritid
Billigare
Bättre skärm(1080p Triluminos vs 900p)
Lättare(kolfiber vs aluminium)
30 dagars returpolicy(utan frågor)
Konfigurationsmöjligheter
Sony

MBA>SVP13:
Mer robust(aluminium vs kolfiber)
Bättre touchpad
Bättre kylning
Apple
(Snabbare leverans)

Smaksak: MacOS vs Windows

Jag har en SVP13, och då jag inte gör något ansträngande med den(behövs inte mycket kylning) och har mixtrat lite med touchpad-inställningarna(är det bästa jag haft på en laptop nu faktiskt) är den helt perfekt för mig! Behöver aldrig ha med mig laddaren heller!(har extrabatteriet).

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla som bölar över Wifi: mina problem löstes med en ny driver, har postat fixen innan.
Skeppade tillbaka min Vaio och satsar nu på samma config fast med i3a och Touchskärm (slipper man grainy)..
Tror inte den är så framtidssäker. Om 2 år har vi någon multifliphybrid eller google glass plus någon sjuk styrfunktion...

Om jag läst rätt inlägg från dig så refererar det till problemet med att datorn tappar anslutning till routern:

Citat:

Drivisarna för wlan sög, och jag lyckades hitta nya via windows update som inte tappat connection än (fick 1mbit via Tptest på en 100-lina precis bredvid routern..).

Problemet som inte är löst är att hastigheten minskar drastiskt när man går bort från routern. Detta har jämförts av flera användare i tråden som jag länkat till i tidigare inlägg och problemet kvarstår.
Av det jag läst så verkar det som att det inte är ett Intel-problem utan snarare har att göra med var Sony placerat den fysiska antennen. Det är det som misstänks i alla fall. Sen ifall man kan komma runt problemet med en mjukvaru-uppdatering får man väl se.

Även om forumtråden är lång och extremt många haft problem WiFi det så skulle jag ändå vilja prova själv och se om det är ett problem här hemma. Så det lutar åt en beställning...

Permalänk

Tjo
I förrgår beställde jag en pro13, svart med touch, 8Gb RAM, 256 SSD och i5 processorn.
Undrar lite över leveransdatum. Mitt är tydligen mellan 16/12 och 16/12 (ja ganska exakt datum där), och undrar hur ni andra som beställt har fått er dator levererad. Är det troligt att jag hinner få datorn innan den 16e och att detta är en säkerhet från sonys sida eller är det såpass lång leveranstid?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ginsid:

Om jag läst rätt inlägg från dig så refererar det till problemet med att datorn tappar anslutning till routern:

Problemet som inte är löst är att hastigheten minskar drastiskt när man går bort från routern. Detta har jämförts av flera användare i tråden som jag länkat till i tidigare inlägg och problemet kvarstår.
Av det jag läst så verkar det som att det inte är ett Intel-problem utan snarare har att göra med var Sony placerat den fysiska antennen. Det är det som misstänks i alla fall. Sen ifall man kan komma runt problemet med en mjukvaru-uppdatering får man väl se.

Även om forumtråden är lång och extremt många haft problem WiFi det så skulle jag ändå vilja prova själv och se om det är ett problem här hemma. Så det lutar åt en beställning...

Kolla tillbaka i den här tråden några sidor. Det var någon som påstod att SVP13:s Wi-Fi var helt uruselt och uttryckte sig så att det lät som att alla maskiner var påverkade. Vi var ganska många som svarade på det och berättade att vi inte har några problem alls med Wi-Fi.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Sony_victor:

Tjo
I förrgår beställde jag en pro13, svart med touch, 8Gb RAM, 256 SSD och i5 processorn.
Undrar lite över leveransdatum. Mitt är tydligen mellan 16/12 och 16/12 (ja ganska exakt datum där), och undrar hur ni andra som beställt har fått er dator levererad. Är det troligt att jag hinner få datorn innan den 16e och att detta är en säkerhet från sonys sida eller är det såpass lång leveranstid?
Tack på förhand

Tiden blir så lång om det inte finns någon exakt sådan dator redan byggd och ligger och väntar.
Dom byggde ihop min dator, men det kom ändå några dagar innan det utsatta datumet på deras hemsida.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Någon som har koll på hur mycket i3 processorn klarar? Priset just nu för en dator med 256gb ssd och 8gb ram är fruktansvärt bra, 7400:- med studentrabatt om man inte uppgraderar något.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Någon som har koll på hur mycket i3 processorn klarar? Priset just nu för en dator med 256gb ssd och 8gb ram är fruktansvärt bra, 7400:- med studentrabatt om man inte uppgraderar något.

Vad jag förstått det som är i3:an identisk med i5:an exklusive turbo.
http://ark.intel.com/m/compare/75459,75107

Om du inte tänkt hålla på med något som är jobbigt för datorn är det alltså en förträfflig deal!

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ginsid:

Problemet som inte är löst är att hastigheten minskar drastiskt när man går bort från routern. Detta har jämförts av flera användare i tråden som jag länkat till i tidigare inlägg och problemet kvarstår.

Testade precis min och strax intill routern får jag 54mbit/s (100mbit/sec lina) och 10m bort genom en vägg (så långt bort jag kan komma i min lägenhet) får jag strax under 30mbit/s. Ansluten via 5Ghz vilket tappar effekt snabbare än 2.4ghz när det passerar genom väggar, men mätningar med 2.4ghz ger liknande resultat (något sämre på nära håll men något bättre på långt, antagligen mer störningar där).

Personligen tycker jag inte det är någon drastisk minskning. Värt att notera är dock att jag fick 77mbit/s uppladdning vilket är väldigt nära det jag får på min desktop med ethernet, så nerladdningshastigheten kanske borde vara lite bättre på nära håll men den tappar definitivt inte mer än man kan förvänta sig på avstånd.

Kan också tillägga att jag köpte min i augusti så det är inte någon ny revision jag har.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk

Jobbar som stand-in IT på litet forskarföretag i sthlm. Vi hade askassa laptops så förra veckan köpte jag in 3st Sony vaio 13 pro med i5 4200u och 128 gig SSD. Priset 6400:- (exkl moms) så var ekonom-chefen nöjd iallfall.

Har nu lekt med ett av exen i några dagar. Här kommer mina tankar:

-ruskigt lätt men samtidigt en känsla av att den kan gå sönder lätt. Mjuk plast är känslan när man skriver iallfall.

-Första gången man satte igången och kom in till desktopen är fläkten igång som satan. Helvete, vad är det är fel. Kollar task manager och ser att det är Mcafee eller vad skiten heter som håller på att uppdatera sig själv. Detta är så jävla sjukt, satans små anti-virus program har ju idag förvandlats till virus i sig självt. Avinstallera Mcafee då det inte är något värde (trial) och då blev sonny tyst och snäll.

- Nästa sak man tänkte på var att trackpaden suger.
- Skärmen har en konstig flukturering i ljustyrka trots att man stängt av automatic lightsensor i vaio inställningarna.
- Wifi funkar för mig men mitt 5ghz beter sig konstigt trots att jag sitter 3m från routern. Staplarna i windows hoppar upp och ner, från 1 stapel till 5 staplar.

Men så några timmar sedan gick jag in på sony's support site och stoppa in mitt modelnummer SVP1321L1EBI.EC1

Kollade under nya drivrutiner och laddade ner:

Wifi-drivruntiner från Intel: Stapel hoppandet försvann.
Trackpad: den förändrades totalt! Från relativt hopplös till helt ok. Viktigt!
BIOS: uppdaterades och då försvann den konstiga fluktureringen i skärm-brightness.

Nu känns det som ett bättre köp, helt klart!

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500