Ny rackserver (CPU-råd)

Permalänk

Ny rackserver (CPU-råd)

Jag och ett gäng vänner driftar en server tillsammans som vi kör diverse tjänster på så som web, sql, spelservrar (av olika slag), teamspeak etc. Den gamla servern som vi kör allt på har börjat gjort sitt och vi ska införskaffa en ny.

Vi kan dock inte bestämma oss för vilken CPU vi ska köra på. Just nu står det mellan att köra två stycken Intel Xeon E5-2609V2 eller att endast köra på en Intel Xeon E5-2620V2.

En E5-2620V2 går av för runt 3 200 SEK medan två stycken E5-2609V2 kostar runt 4 900 SEK.

Om man tittar på vilken som ger bäst prestanda för pengarna så känns det som att E5-2620V2:n vinner utan tvekan. Den har även stöd för Hyper Threading, vilket inte E5-2609V2 har. I tillägg på detta så har den även stöd för snabbare minnen, fler trådar och har större cacheminne t.ex.

Vad som talar för två stycken E5-2609 är högre klockfrekvens och fler kärnor.

Prestandatester som jag läst visar även att det inte skiljer sig särskilt mycket prestandamässigt mellan en E5-2620V2 och två stycken E5-2609V2.

Vilket alternativ hade ni här på Sweclockers kört på?

En jämförelse mellan båda CPU:erna finns här:
http://ark.intel.com/compare/75787,75789

Permalänk
Medlem

Om man kollar runt lite så kan man hitta de betydligt mer kraftfulla modellerna 2640, eller ända upp till 2690, till bra priser på ebay (köpte två Xeon 2690 därifrån för ca 10,000 tillsammans).
Men om man inte vill handla därifrån så skulle jag rekommendera 2620 utan tvekan, då du kommer att ha flera trådar med den, vilket är mycket uppskattat i en server där man ofta delar ut kärnor till olika applikationer (genom till exempel virtuellt OS), svalare temp i chassit, och framför allt möjlighet till uppgradering senare. Det är mitt råd iallafall.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Skrivet av siggen:

Om man kollar runt lite så kan man hitta de betydligt mer kraftfulla modellerna 2640, eller ända upp till 2690, till bra priser på ebay (köpte två Xeon 2690 därifrån för ca 10,000 tillsammans).
Men om man inte vill handla därifrån så skulle jag rekommendera 2620 utan tvekan, då du kommer att ha flera trådar med den, vilket är mycket uppskattat i en server där man ofta delar ut kärnor till olika applikationer (genom till exempel virtuellt OS), svalare temp i chassit, och framför allt möjlighet till uppgradering senare. Det är mitt råd iallafall.

Tack för ditt svar!

Jo, har funderat på eBay också, men om jag minns rätt så smäller tullen på 25% moms om man beställer från USA. Fast du kanske beställde från ett europeiskt land? 10 000 SEK ligger en hel del över vår budget också, så det känns inte så aktuellt med den modellen.

Vi har tänkt att köra virtuellt (ESXi) på den nya burken, så då är ju 2620 mer fördelaktig precis som du säger.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är mycket tjänster och liknande skulle jag lätt valt 2620 då den har så otroligt många fler kärnor att leka med, samt större L3-cache.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Om det är mycket tjänster och liknande skulle jag lätt valt 2620 då den har så otroligt många fler kärnor att leka med, samt större L3-cache.

Tack för din input! Två stycken 2609 har ju dock åtta stycken kärnor totalt medan en 2620 har sex stycken, så egentligen är det ju 2609 som har flest kärnor.

Lutar dock åt att det blir en 2620 hur som helst.

Permalänk
Medlem

du kan väl alltid köpa till en extra 2620 efteråt om du kör på samma dual sockel moderkort?

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Prestandamässtigt så kommer 2x E5-2609V2 alltid att spöa en E5-2620V2, den enda anledningen till att köpa E5-2620V2 är att spara på priset, samt att man faktiskt har möjligheten att gå till 2xE5-2620V2 sen. De flesta av de fördelarna du tar upp är helt relevanta eftersom att du jämför 1x 2609 med 1x 2620.

Sedan så är ju såklart det tyngsta argumentet för 1x 2620 att den är billigare och jag skulle bli förvånad om ni kommer att komma i närheten av CPUns prestandatak.

Permalänk
Medlem

Hur mycket ocj vilken storlek på RAM ska det in i burken? Fördelen med 2 st CPU är att du kan använda alla RAM-slottarna på moderkortet, med 1 st CPU kan du bara använda de som hör till den CPU:n. Annars är det lite jobbigt om man måste sätta i en CPU till för att kunna sätta i mer RAM senare...

Dock hade jag nog personligen kört på 1 st 2620 då man alltid kan slänga in en till om det behövs.

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

du kan väl alltid köpa till en extra 2620 efteråt om du kör på samma dual sockel moderkort?

Jo, visst. Budgeten tillåter det dock inte just nu och det skulle kännas surt att köpa en 2620 och sen inse att prestandan inte räcker till, för att sen inte ha råd att köpa ytterligare en 2620.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Prestandamässtigt så kommer 2x E5-2609V2 alltid att spöa en E5-2620V2, den enda anledningen till att köpa E5-2620V2 är att spara på priset, samt att man faktiskt har möjligheten att gå till 2xE5-2620V2 sen. De flesta av de fördelarna du tar upp är helt relevanta eftersom att du jämför 1x 2609 med 1x 2620.

Sedan så är ju såklart det tyngsta argumentet för 1x 2620 att den är billigare och jag skulle bli förvånad om ni kommer att komma i närheten av CPUns prestandatak.

Jag jämför två stycken 2609 mot en 2620. Om du kollar här:
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2609+%4... och sen jämför med http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2620+%4... så ser du att det inte är så jättestor skillnad prestandamässigt, och en 2620 är ganska mycket billigare än två stycken 2609.

Nu är det visserligen inte V2-versionerna som prestandatestet tar upp, men skillnaderna lär vara skapligt lika skulle jag tippa på.

Skrivet av b1ghen:

Hur mycket ocj vilken storlek på RAM ska det in i burken? Fördelen med 2 st CPU är att du kan använda alla RAM-slottarna på moderkortet, med 1 st CPU kan du bara använda de som hör till den CPU:n. Annars är det lite jobbigt om man måste sätta i en CPU till för att kunna sätta i mer RAM senare...

Dock hade jag nog personligen kört på 1 st 2620 då man alltid kan slänga in en till om det behövs.

Vi hade tänkt börja med 12-16 GB ungefär, och det finns åtta slots för RAM per CPU på det moderkortet vi kollat på så borde inte vara något problem :).