Hjälp med raida SSD

Permalänk
Medlem

Hjälp med raida SSD

Hej

Har byggt en ny dator för Flightsimulatorn FSX

Asus Z87-a
I7 4770K
16GB
GTX 780 Windforce

Funderar på att raida 2st 128 SSD + 1st 250 SSD till en enhet för att få maximal skrivarhastighet FSX kräver mycket av detta. verkar

Har läst om detta låter det vetigt skall göras direkt i bios innan installation av OP , lite tips på vägen kanske?

Tack

nils

Permalänk
Medlem

Jag har kört RAID på SSD, och jag kan säga att det inte är värt det. Om FSX blir fördröjd av en SSD från början, så är det ingen idé att köra RAID iallafall då det är RAM Disk som är nästa steg.

Kolla på google efter SSD i RAID tester, skillnaden är mycket liten (och ibland sämre) för en vanlig användare som skriver både stora och små filer till SSDn. Dessutom så vet jag inte om de har åtgärdat TRIM supporten ännu för SSD i RAID. TRIM slutade att fungera förut, vilket man helst inte vill på en SSD.

Tro mig, det kostar mer än det smakar. Köp en PCIe SSD istället om du vill ha hastigheten. Dessa finns att få tag på för ca 2-2500kr nu, och de har allt du behöver och lite till. Det är mitt tips till dig!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.