PC 360 G4ME mic låter kasst

Permalänk

PC 360 G4ME mic låter kasst

Köpte nyligen ett par Sennheiser PC 360 eftersom mina polare alltid klagade på min mic. Igår skulle jag in och stoltsera med den nya micen men dom påstod då att de inte hörde skillnad. Testade själv att spela in och ja, det var inte så värst mycket bättre. Mycket bakgrundsbrus om än lite klarare röst.

Vad kan detta bero på? Jag kör direkt från moderkortet, kan detta vara problemet? Ni får gärna rekomendera ljudkort i 500-700 kr klasen om ni tror det hjälper.

Tacksam för svar

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laymachine:

Köpte nyligen ett par Sennheiser PC 360 eftersom mina polare alltid klagade på min mic. Igår skulle jag in och stoltsera med den nya micen men dom påstod då att de inte hörde skillnad. Testade själv att spela in och ja, det var inte så värst mycket bättre. Mycket bakgrundsbrus om än lite klarare röst.

Vad kan detta bero på? Jag kör direkt från moderkortet, kan detta vara problemet? Ni får gärna rekomendera ljudkort i 500-700 kr klasen om ni tror det hjälper.

Tacksam för svar

Ja, det är troligen moderkortet. Ett ljudkort bör lösa problemet, har själv bara använt ljudkort över din budget så jag kan inte riktigt ge dig någon specifik rekommendation. Jag kör med Asus Xonar Essence STX, mycket trevligt kort. Försök att se till att ljudkortet är någorlunda nytt. De äldre ljudkorten är helt värdelösa, deras mjukvara är fruktansvärd, och drivrutiner är svårt att få tag på. Det är iallafall min erfarenhet!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Utan att vara helt säker på det här, men har läst lite om detta och lider av samma problem själv. Är datorn inkopplad på ojordat uttag?
Kan isf vara orsaken till ditt missljud/brus.

Permalänk

Vissa komponenter kan t.ex. ge brus i micken. Mitt gamla Gainward GTX 580 Phantom gav massa störningar på micken, både när jag använde mickingången på moderkort, och mitt Asus DX. Bytte senare till Asus Essence STX men det var lika illa där. Minst störningar upplevde jag när jag använde mickingången på moderkortet. Blev att pilla en massa med inställningar i de voice-com man använde för att få bort så mycket brus som möjligt. Har numera inga störningar alls sen jag bytte grafikkort, Asus GTX 770.

Behöver alltså inte vara något fel på micken, heller inga garantier att ett ljudkort kommer hjälpa.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Jola:

Utan att vara helt säker på det här, men har läst lite om detta och lider av samma problem själv. Är datorn inkopplad på ojordat uttag?
Kan isf vara orsaken till ditt missljud/brus.

Skrivet av Augustini:

Vissa komponenter kan t.ex. ge brus i micken. Mitt gamla Gainward GTX 580 Phantom gav massa störningar på micken, både när jag använde mickingången på moderkort, och mitt Asus DX. Bytte senare till Asus Essence STX men det var lika illa där. Min störningar upplevde jag när jag använde mickingången på moderkortet. Blev att pilla en massa med inställningar i de voice-com man använde för att få bort så mycket brus som möjligt. Har numera inga störningar alls sen jag bytte grafikkort, Asus GTX 770.

Behöver alltså inte vara något fel på micken, heller inga garantier att ett ljudkort kommer hjälpa.

Tack för era svar!
Ja den är kopplad till jordat uttag.

Okej, ja det vore ju förargligt om det var någon annan komponent som skapade störnigar, så slösar man 700 kronor på ett ljudkort som inte gör skvatt. Har ett Gigabyte 560Ti nu men tänkte uppgradera snart. Har tittat lite på soundblaster Z ljudkort, den som har en skyddande kåpa som kanske kan hjälpa om det är störningar från andra komponenter? Har ni någon erfarenhet av detta ljudkort?

Visa signatur

going for the gusto