Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Permalänk
Snusfri

RIP.
Använder denna överlägset bästa musikspelare (och till tv-serier på laptopen) timvis varje dag.

Hoppas verkligen det går att övertala dom till att släppa sourcekoden så frivilliga kan fortsätta att utvckla spelaren.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Oj, att den fanns kvar. Användes flitigt innan de förstörde den med 5.5 och man hittade det överlägsna alternativet iTunes..

Hah! iTunes kan väl inte vara överlägset winamp? Var tvungen att använda iTunes en kort period för att synca min första iPod, men uppstäckte att den gick att synca via mediamonkey istället. Avinstallerade iTunes illa kvickt och tog bort allt vad quicktime hette...

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vad ska man använda nu då? Winamp har varit det enda som dugit.

Skrivet av Ozzed:

Men vad fan... Först Windows 8 och så nu detta?? Jag är inte ens 30 men känner mig som 90... Jaha? Vad ska man använda istället?? Finns det någon spelare med liknande format och funktionalitet? Jag vill inte ha en spelare i helskärm eller som tar upp lika mycket som en videospelare

Skrivet av Jocke9506:

R.I.P Winamp!

Skrivet av Azrof90:

Neeeeej!
Otaliga timmar har spenderats till att lyssna på musik, byta skins, samt beskåda dess något magiska "Visualizations"! Blir nostalgisk bara av att tänka på det
Kan dock tillägga att jag inte använt winamp sen säkert 2009. ^^

Skrivet av svartdroid:

Tack och lov så går den åtminstone fortfarande att använda.
Har alltid kört Winamp och kommer fortsätta med det.
2.95 är den version som har tilltalat mig mest hittils, underbar spelare!

Skrivet av Xelithium:

Gör det opensource så andra kan ta över då.

Fattar inte vad det svåra är.

för några år sedan kom de ut en liknande av winamp o eftersom winamp inte var en av dem som ja tyckte om så bytte ja till detta AIMP3. den är identisk men har lite mer funktioner o effekter tror ja kolla in den använder den dagligen ^^

länk:
http://www.aimp.ru/ = ryska med engelsk skrift med nyare 3.0 o uppåt versioner

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Det var en herrans massa år sedan jag använde Winamp. Jag spelade upp min första MP3-fil någonsin med just Winamp

R.I.P.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nej! Hur ska man nu lyssna på webradio?
Är ju uppvuxen med RealPlayer och Winamp :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mitt enda alternativ till att spela musik med på datorn. Skiva som mp3.
Trivs ypperligt med den.
Personlig åsikt här nu men Itunes och Spotify etc är inte hälften så smidiga som winamp i mina ögon.
Blir att spara undan en exe någon stanns

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Mitt enda alternativ till att spela musik med på datorn. Skiva som mp3.
Trivs ypperligt med den.
Personlig åsikt här nu men Itunes och Spotify etc är inte hälften så smidiga som winamp i mina ögon.
Blir att spara undan en exe någon stanns

http://www.aimp.ru/ kolla dena

Permalänk
Medlem

Varför klagar alla? Foobar2000 är ju bättre på alla möjliga sätt.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

winamp är ju så enkelt och så bra. kom tillbaks nyligen efter att ha tröttnat på BS rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Du kan väl fortsätta använda winamp. De versioner som finns ute slutar ju inte funka bara för att man inte kommer med nya.

Jo visst, det går väl ett tag men man vill ändå köra något som utvecklas.

Hoppas bara att de släpper det som öppen källkod så att den kan få leva vidare i någon form.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har gått från Winamp till Foobar2000 till VLC nu på sista tiden som jag länge använt för att spela upp film. Jag tycker VLC fungerar utmärkt även som musikspelare och det är smidigt att ha samma program till både film och musik.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Winamp, it really whips the llama's ass.

ooooOOO vilken nostalgi.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Äsch ingen fara, saker försvinner och ersätts med nya

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Varför klagar alla? Foobar2000 är ju bättre på alla möjliga sätt.

Foobar är min sekundära musikspelare. Finns tyvärr en hel del anledningar till att den är just sekundär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av zytexx:

Kommer undersökas. Tackar för tipset.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Winamp är det någon som ens använder det nu för tiden? Som om man fortfarande skulle sitta med DC++ och Kazza.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

NEEEEJ!, min winamp går hela dagen, varje dag. Älskar verkligen mina dynamiska spellistor i media library, har provat många spelare men ingen har enns kommit i närheten av winamp just pga 'smart view' funktionen, Hoppas verkligen att nån tar sitt förnuft till fånga och ser till att källkoden släps fri :-).. jag kommer iaf inte att byta även om resten av världen redan gjort det

Visa signatur

^fX

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Ska bli intressant att se hur många år till jag kör Winamp, kört det i 15 år och har provat foobar m.m. men det är klart alla Winamp themes som verkligen är spiken i kistan, går att köra lossless plugins i Winamp precis som i Foobar, library fungerar lika bra, den stora skillnaden är att Winamp ser bra mycket bättre ut, kan skapa ett tema som passar precis dig, sen skadar verkligen inte MilkDrop heller.

Finns det några justeringar man kan göra i foobar för att få ett bättre bibliotek?
För jag tycker verkligen inte winamps är "lika bra", snarare långt mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Inte glad över detta. Även om den funkar nu så är det inte säkert om den funkar om 5 år med nya operativsystem osv. Får hoppas de gör det open source. Använder Winamp varje dag till MP3, podcasts och radio streaming.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Blir förvånad när jag ser så många lovprisa den.
För mig var den grötig och full av bloatware.
Jag måste missat någonting.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Napster o winamp med Entombedskinn...ja det var glada år i slutet på 90 början på 2000-talet

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man verkligen hålla kvar vid Winamps designidiom så kan man titta på Audacious. Numera är dess standardgränssnitt mer modernt och baserat på GTK (och i mina ögon väldigt lyckat, och det jag använder), men det stöder fortfarande "Winamp Classic skins" om man vill ha en närpå identisk Winampupplevelse på utsidan.

Här med Audacious eget standard-skin i "Winamp Classic"-läge, men man skulle utan problem kunna ta Winamps eget skin och låtsas som att inget har hänt .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Winamp kommer finnas kvar på distributionssidor, så det går att ladda ner någon annanstans.
Kan inte sluta använda något som jag har använt dagligen i 13 år!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Fan då!!!
Winamp var ju en av dom första grejerna man installerade vid nyinstallation.
Det var ju nästan som en 'drivrutin', ett absolut måste för en 'fungerande' dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blir förvånad när jag ser så många lovprisa den.
För mig var den grötig och full av bloatware.
Jag måste missat någonting.

Säger bara classic skin eller v1.64
Rent, smidigt, kräver minimalt med cpu och minne.

Moderna skins var bara skit när dom kom och tillför fortfarande inget i mina ögon.

Sen gillar jag att du kan ha det på ett usbminne och ta med dig till jobbet utan att behöva admin eller installera
Alternativt att du är admin men inte vill lämna några spår. hehe

Men har man kört winamp nästan varje dag sedan 1999 så antar jag att man blir lite partisk till den.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Har inte använt Winamp sen jag skaffade Spotify men det var en underbar spelare.
Att man kunde byta skins och köra "Visualizations" i skrivbordsläge var underbart.

R.i.P :'(

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk

Synd, har alltid varit favoriten bland musikuppspelare, brukar alltid bli inlagd på mina burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tråkigt givetvis men det är inget beslut man är förvånad över direkt. Även jag har använt Winamp sedan jag började tanka mp3-filer men nu sköter Spotify det.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Jag hoppas verkligen att Winamp kommer finnas kvar på distributionssidor, så det går att ladda ner någon annanstans.
Kan inte sluta använda något som jag har använt dagligen i 13 år!

http://www.oldversion.com/windows/winamp/

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!