Gamingdator för 8000:- (Bara datorn, ej skärm, windows osv)

Permalänk

Gamingdator för 8000:- (Bara datorn, ej skärm, windows osv)

Vad har ni för råd? Jag har redan skärm, tangentbord å mus osv. Jag kommer vilja spela DayZ, ArmA 3, BF4 helst på högsta settings. Om det verkligen är värt det skulle jag kunna gå upp till 9000:-

Permalänk
Hjälpsam

Ett förslag, fick offra SSD o bättre CPU kylare för att få bra CPU o GPU..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4139903/2013-11-14

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4139869/2013-11-14

Om du vill komma ner mot 8k så plocka bort SSD.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4150218/minbuild har gjort om lite. Valt en större SSD istället för två hårddiskar. Har även ett cirka 3 år gammalt 750w nätagg som jag tänker att jag skulle kunna använda. Det borde väll inte bli nått tjall med ett äldre nätagg?

Mitt nätagg: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/95815-axp_powersupply...

Permalänk
Medlem

Byt nätagg promto, det är ett sk*t agg du har och den är 3 år säger du, då är det bara och vänta innan den smäller och tar med sig andra komponenter, http://www.inet.se/produkt/6909880/be-quiet-pure-power-l8-500... ett billigt och bra alternativ. Alt http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold...

Skrivet av patjo_swe:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4150218/minbuild har gjort om lite. Valt en större SSD istället för två hårddiskar. Har även ett cirka 3 år gammalt 750w nätagg som jag tänker att jag skulle kunna använda. Det borde väll inte bli nått tjall med ett äldre nätagg?

Mitt nätagg: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/95815-axp_powersupply...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

Hej Patjo_Swe

Här är mitt förslag, extremt prisvärt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4150464/8tkkr1

Har du några frågor, ställ dem gärna.

MVH

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Byt nätagg promto, det är ett sk*t agg du har och den är 3 år säger du, då är det bara och vänta innan den smäller och tar med sig andra komponenter, http://www.inet.se/produkt/6909880/be-quiet-pure-power-l8-500... ett billigt och bra alternativ. Alt http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold...

Tackar för infon, jag kommer köpa ett nytt nätagg.

Skrivet av m86s:

Hej Patjo_Swe

Här är mitt förslag, extremt prisvärt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4150464/8tkkr1

Har du några frågor, ställ dem gärna.

MVH

Tackar för svaret!

wow du lyckades hålla dig under min budget t.om. Jag tänker dock nu att det inte är värt att snåla. Den processorn du valt är väldigt billig, har ju fått bra recensioner men en i5 är väll fortfarande mycket bättre i längden skulle jag tro?

För mig lutar det för tillfället mot att jag köper denna build http://www.inet.se/kundvagn/visa/4150318/2013-11-17

Permalänk
Avstängd

FX6300 har fler kärnor vilket innebär att den är mer framtidssäker.
Såvida du inte använder flera skärmar och flera grafikkort har CPUn ingen större effekt på FPS, iallafall inte en skillnad som är värd 1500-3000 kr i mitt tycke. /beroende på CPU du väljer.

Ditt aggregat med 500W är för svagt, du måste ha minst 700W för att det skall vara tryggt med de komponenter du har valt. Måste ha ett starkare.

Vill du att jag reviderar min varukorg åt dig med högre budget? 9000 kr?

MVH

Permalänk
Skrivet av m86s:

FX6300 har fler kärnor vilket innebär att den är mer framtidssäker.
Såvida du inte använder flera skärmar och flera grafikkort har CPUn ingen större effekt på FPS, iallafall inte en skillnad som är värd 1500-3000 kr i mitt tycke. /beroende på CPU du väljer.

http://media.bestofmicro.com/L/B/403823/original/CPU.png

Ditt aggregat med 500W är för svagt, du måste ha minst 700W för att det skall vara tryggt med de komponenter du har valt. Måste ha ett starkare.

Vill du att jag reviderar min varukorg åt dig med högre budget? 9000 kr?

MVH

Ja tack, du får gärna göra en varukorg med 9000kr i budget

Permalänk
Medlem

FX-6300 har fler kärnor men har ändå inte en chans mot en 4670K i prestanda. Varken nu eller i framtiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Den optiska enheten från Samsung är branschstandard, för 199 kr blir det inte bättre.

SSHDn från Seagate är en typ av hårddisk som har en total lagringsyta på 1TB, men även har 8GB SSD inbyggd som en form av flashminne. Det innebär att disken kommer "lära sig" vilka filer du använder oftast, och lagra dem i 8GB SSD minnet för snabbare åtkomst. Otroligt bra disk som fungerar utmärkt som systemdisk då du kan ha både OS och spel på den. I tester så tog det följande tid för de olika diskarna.

SSD = 32 sekunder för att boota upp windows 7.
SSHD = 46 sekunder.
Mekanisk hårddisk = 1 minut och 30 sekunder.

Minnena är framtagna för Inet, bra kvalité för pengen, håller en hastighet av 1600 mhz som är fullt kompatibelt med ditt moderkort. Du kan behöva ändra detta i BIOS då de sannolikt bootar med 1333 mhz första ggn.

FX6300 som CPU, 6 kärnor för ex BF4, eller om du ska spela enklare spel med 1-2 kärnor så kommer du utan problem kunna surfa, lyssna på musik, kolla film mm samtidigt.

Asus M5A99FX PRO R2.0, är är kronan i bygget, ett moderkort som har digital strömförsörjning, 8+2 faser, vilket innebär att det kommer kunna leverera precis mängd ström utan problem, svettas inte öht ens om du överklockar. Ingen risk att en MOSFET eller dylikt går sönder sålänge du håller dig inom ramarna för av CPUn klarar av. JUST DET, klarar av ytterliggare TRE kort i QuadFire, om du någonsin vill ha mer grafikkraft.

Silverstone Argon 01 är CPU kylaren, valde denna för att den har fått utmärkta recensioner, kyler lika bra som dyrare i 500-700 kr klassen, är även väldigt tyst. Var med i SWECLOCKERS sommardatorn 2013.

Bitfenix MERC beta är ett chassi som är otroligt prisvärt, har många funktioner som återfinns mest bland chassin för 500 kr och uppåt. Snyggt, bra kabeldragning, och mattsvart.

Be Quiet Kraft, 700W, tyst, långa kablar med bra sleeving, OEM är FSP som använder en av sina bättre plattformar, de som finns i Aurum PRO gold aggregaten. Tre års garanti.

Sapphire Radeon 290 är det näst bästa kortet du kan få i Radeon serien efter 290X, som inte är en möjlighet för dom flesta. Otroligt starkt kort som utan problem och med hästlängder presterar bättre än ett GTX760 och 770, har även stor minnesmängd vilket blir att viktigare. Mantle kommer snart för BF4, vilket innebär att du kommer få märkbart bättre prestanda.

Inet chassifläkt 120mm två st, dessa sätter du i fram i chassit, då de endast kommer med en fläkt i bak, inget måste men en billig försäkring för att du får sval luft in i chassit för att kyla ditt fina grafikkort och din starka cpu samt moderkortet. Ryktas om att detta kort kommer ge fler FPS än både Titan och 780Ti.

Så, vad säger du, hoppas du är nöjd och inser vilket bra paket detta är, du kommer ha riktigt kul med denna, och nästa år när du har pengar över köper du en SSD på 120-250GB, gör den till systemdisk och gör om SSHDn till lagringsdisk, en lagringsdisk som kommer vara oförskämt snabb på att ladda upp de spel du spelar mest.

Lycka till!

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

FX-6300 har fler kärnor men har ändå inte en chans mot en 4670K i prestanda. Varken nu eller i framtiden.

Har du problem att tyda grafen ovan?

MVH

Permalänk
Skrivet av m86s:

Den optiska enheten från Samsung är branschstandard, för 199 kr blir det inte bättre.

SSHDn från Seagate är en typ av hårddisk som har en total lagringsyta på 1TB, men även har 8GB SSD inbyggd som en form av flashminne. Det innebär att disken kommer "lära sig" vilka filer du använder oftast, och lagra dem i 8GB SSD minnet för snabbare åtkomst. Otroligt bra disk som fungerar utmärkt som systemdisk då du kan ha både OS och spel på den. I tester så tog det följande tid för de olika diskarna.

SSD = 32 sekunder för att boota upp windows 7.
SSHD = 46 sekunder.
Mekanisk hårddisk = 1 minut och 30 sekunder.

Minnena är framtagna för Inet, bra kvalité för pengen, håller en hastighet av 1600 mhz som är fullt kompatibelt med ditt moderkort. Du kan behöva ändra detta i BIOS då de sannolikt bootar med 1333 mhz första ggn.

FX6300 som CPU, 6 kärnor för ex BF4, eller om du ska spela enklare spel med 1-2 kärnor så kommer du utan problem kunna surfa, lyssna på musik, kolla film mm samtidigt.

Asus M5A99FX PRO R2.0, är är kronan i bygget, ett moderkort som har digital strömförsörjning, 8+2 faser, vilket innebär att det kommer kunna leverera precis mängd ström utan problem, svettas inte öht ens om du överklockar. Ingen risk att en MOSFET eller dylikt går sönder sålänge du håller dig inom ramarna för av CPUn klarar av. JUST DET, klarar av ytterliggare TRE kort i QuadFire, om du någonsin vill ha mer grafikkraft.

Silverstone Argon 01 är CPU kylaren, valde denna för att den har fått utmärkta recensioner, kyler lika bra som dyrare i 500-700 kr klassen, är även väldigt tyst. Var med i SWECLOCKERS sommardatorn 2013.

Bitfenix MERC beta är ett chassi som är otroligt prisvärt, har många funktioner som återfinns mest bland chassin för 500 kr och uppåt. Snyggt, bra kabeldragning, och mattsvart.

Be Quiet Kraft, 700W, tyst, långa kablar med bra sleeving, OEM är FSP som använder en av sina bättre plattformar, de som finns i Aurum PRO gold aggregaten. Tre års garanti.

Sapphire Radeon 290 är det näst bästa kortet du kan få i Radeon serien efter 290X, som inte är en möjlighet för dom flesta. Otroligt starkt kort som utan problem och med hästlängder presterar bättre än ett GTX760 och 770, har även stor minnesmängd vilket blir att viktigare. Mantle kommer snart för BF4, vilket innebär att du kommer få märkbart bättre prestanda.

Inet chassifläkt 120mm två st, dessa sätter du i fram i chassit, då de endast kommer med en fläkt i bak, inget måste men en billig försäkring för att du får sval luft in i chassit för att kyla ditt fina grafikkort och din starka cpu samt moderkortet. Ryktas om att detta kort kommer ge fler FPS än både Titan och 780Ti.

Så, vad säger du, hoppas du är nöjd och inser vilket bra paket detta är, du kommer ha riktigt kul med denna, och nästa år när du har pengar över köper du en SSD på 120-250GB, gör den till systemdisk och gör om SSHDn till lagringsdisk, en lagringsdisk som kommer vara oförskämt snabb på att ladda upp de spel du spelar mest.

Lycka till!

MVH

Detta ser ju väldigt bra ut! Tackar för det utförliga svaret.

Permalänk
Avstängd

Hoppas innerligt du köper den. Galen bra prestanda.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Har du problem att tyda grafen ovan?

MVH

Den där grafen säger ingenting eftersom grafikkortet flaskar. Dessutom är det beta och FX-6300 är inte med. 4670K är en mycket bättre processor. 4670K är till och med betydligt bättre än FX-8350.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam

Jag antog att han satte in fel graf då varken FX6300 eller 4670K är med .

Men båda CPUerna har sina fördelar inget snack om det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Den där grafen säger ingenting eftersom grafikkortet flaskar. Dessutom är det beta och FX-6300 är inte med. 4670K är en mycket bättre processor. 4670K är till och med betydligt bättre än FX-8350.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4971?k=60db1e05a71b4...

Bra försök, men det är tydligt vad du försöker göra och jag synar din bluff.

Vi börjar med den första grafen. 1080-1920 ultra settings med ett geforce titan, Grafikkortet flaskar inte öht, eftersom fps är ungefär densamma oavsett cpu, förutom Fx4170 där det är tydligt att färre kärnor är sämre. Det är dessa två slutsatser man kan dra utifrån den. Kärnor är viktigast.

Din graf är i betydligt högre upplösning än 1080-1920, det vet du mycket väl och därför är det missvisande. Jag har tydligt skrivit att vid flera skärmar och högre upplösning är Intel bättre, för deras cpuer är starkare, men vid 1080-1920 spelar cpun i stort sett ingen större roll, förutom antalet kärnor, om det sedan är en Intel eller AMD handlar mer om personlig preferens och budget.

Jag repeterar, vid högre upplösning och flera skärmar är en Intel cpu ett bättre alternativ under förutsättning att man har ett riktigt bra grafikkort.

Ska du kalla ut någon eller anklaga någon bör du kolla dina fakta först, och kanske lära dig tolka grafer samt verkligen kontrollera vad du läser.

Kan är medveten om att varken Fx6300 eller 4670 är med, men poängen var att kärnorna spelar störst roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Vill inte ge mig in i nått krig men har en fråga, du skriver att i högre upplösning är Intel bättre. . . . men kollar man här så skiljer det
3-5 fps mellan 4670K o FX8350 i 2560x1440
5-9 fps mellan 4670K o FX8350 i 1920x1080

Så i detta fallet är skillnaden större i lägre upplösning...så borde inte 8350 tjäna på högre upplösning?

Permalänk
Avstängd

Skall jag vara ärlig känns det ganska hårdraget med den frågan, jag utgår ifrån mig själv och att visa saker är självklara. Så jag får helt enkelt vara ännu tydligare.

Intels cpuer är kraftfullare än AMD.
Fler kärnor är generellt bättre vid högre upplösning.

Generellt är ett ord som betyder överlag, men självklart finns det undantag.

Intels bästa flertrådade cpu är i7 serien, och det naturliga valet vid flera skärmar, därför är jämförelsen du gör haltande, kollar man på fx8350 och den som är i topp, är det tydligt att det är precis som jag skrev i posten innan, nämligen:

Intel har starkare cpuer.
Fler kärnor /trådar är bättre vid högre upplösning.

Ska jag förtydliga?

När jag sätter ihop paket kollar jag på bäst prestanda per krona, då dom flesta spelar på en skärm i 1080-1920 rekommenderar jag nästan alltid en fyrkärnig eller sexkärnig från AMD, och lägger pengarna man sparar gentemot en Intel plattform på ett bättre grafikkort då det ger mer fps.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Jag bara reagerade på det du sa innan . . .

För mig är det så enkelt att jag tar Intel för jag inte direkt har nån budget när jag bygger o aldrig är ute efter max prestanda per krona..

Hade jag haft en budget att gå efter hade jag garanterat tagit AMDs FX CPUer, väldigt trevliga priser på dessa . . .en 4770K är dock dubbelt så dyr som en FX-8320.....o det är mycket pengar

Permalänk
Avstängd

Hade jag haft obegränsad budget hade jag tagit en i7, utan tvekan.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av m86s:

Hoppas innerligt du köper den. Galen bra prestanda.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Efter massa runtsurfande har jag kommit fram till att ArmA 2 och ArmA 3 presterar väsentligt mycket bättre på en i5- än en AMD-processor vilket är väldigt viktigt för mig. Har därför nu gjort en build centrerad runt en i5 istället. Den skulle säkert kunna pressas ner i pris lite känns det som, men så här ser den ut nu iaf.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4156307/i5build

Synpunkter på denna build skulle gärna uppskattas.

Skulle prestandan bli väsentligt sämre om jag valde detta grafikkort istället? http://www.inet.se/produkt/5410048/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...

Permalänk
Avstängd

Hej

Dina pengar och din dator. Hursomhelst så bör du veta att i slutändan när du sitter där med din dator märker du knappt någon skillnad oavsett cpu om du är en person som inte använder datorn till rendering osv.

Mitt paket är avrundat och ger dig en riktigt trevlig helhetslösning med ruggig prestanda, tyst, och extremt goda expansionsmöjligheter.

Jag skulle vilja be dig vara smart och köpa den ditt senaste paket är generellt sämre, men du har en bättre cpu, ibland, beroende på hur du använder den.

280x är ett 7970 med tre år gammal arkitektur, 290 är en helt ny krets.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av m86s:

Hej

Dina pengar och din dator. Hursomhelst så bör du veta att i slutändan när du sitter där med din dator märker du knappt någon skillnad oavsett cpu om du är en person som inte använder datorn till rendering osv.

Mitt paket är avrundat och ger dig en riktigt trevlig helhetslösning med ruggig prestanda, tyst, och extremt goda expansionsmöjligheter.

Jag skulle vilja be dig vara smart och köpa den ditt senaste paket är generellt sämre, men du har en bättre cpu, ibland, beroende på hur du använder den.

280x är ett 7970 med tre år gammal arkitektur, 290 är en helt ny krets.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för svaret,

Jag tror dig att skillnaden inte är så stor i de flesta spelen. Men som sagt så är det viktigt för mig att ArmA-spelen funkar finfint, och de verkar vara optimerade för just intel-processorer, jag läste att t.om. de nyare AMD-processorerna fick slita för att ha en hyfsad fps medans intel klarade det finfint. De är spel som är mer krävande på processorn än grafikkortet i många fall. Så jag är redo att punga ut mer bara för att ArmA-spelen ska funka bättre helt enkelt. Men jag ska tänka över det, din lösning ser ju perfekt ut i alla andra hänseenden.