Köpråd: Android-lur för max 3000 kr

Permalänk
Medlem

Köpråd: Android-lur för max 3000 kr

Hej hej,

Jag har tänkt tjacka en ny telefon och vill gärna ha era råd och tips. Grundkraven är att den ska vara Android-baserad, inte kosta mer än 3 000 kr och inte vara stor som en halv jävla iPad. I övrigt är jag öppen för förslag.

Har spanat in Samsung Galaxy Express (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1649516), som verkar vettig för pengen, men det tycks inte finnas någon vidare stor användarbas. Svårt att skapa sig en bild av vad folk tycker om den.

Telefonen ska användas ganska casual. Kör Spotify, Facebook, några andra appar och surfar på den.

Förslag?

Tack på förhand!
discoli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av discoli:

Hej hej,

Jag har tänkt tjacka en ny telefon och vill gärna ha era råd och tips. Grundkraven är att den ska vara Android-baserad, inte kosta mer än 3 000 kr och inte vara stor som en halv jävla iPad. I övrigt är jag öppen för förslag.

Har spanat in Samsung Galaxy Express (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1649516), som verkar vettig för pengen, men det tycks inte finnas någon vidare stor användarbas. Svårt att skapa sig en bild av vad folk tycker om den.

Telefonen ska användas ganska casual. Kör Spotify, Facebook, några andra appar och surfar på den.

Förslag?

Tack på förhand!
discoli

Nexus 4 eller är den för stor? Galaxy Express har en äckligt dålig skärm (l480x800 är inte kul på 4.5"). Kan inte påstå den är snabb heller.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoli:

Hej hej,

Jag har tänkt tjacka en ny telefon och vill gärna ha era råd och tips. Grundkraven är att den ska vara Android-baserad, inte kosta mer än 3 000 kr och inte vara stor som en halv jävla iPad. I övrigt är jag öppen för förslag.

Har spanat in Samsung Galaxy Express (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1649516), som verkar vettig för pengen, men det tycks inte finnas någon vidare stor användarbas. Svårt att skapa sig en bild av vad folk tycker om den.

Telefonen ska användas ganska casual. Kör Spotify, Facebook, några andra appar och surfar på den.

Förslag?

Tack på förhand!
discoli

En Xperia ZR från blocket? Hög prestanda i mindre(under 5 tum ) förpackning.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Hm, det kanske skulle kunna vara ett alternativ. Jag är dock inget fan av att köpa elektronik begagnat, främst av anledningen att det är tråkigt och att det känns som att köpa något ... eh ... gammalt, men det kanske är på tiden att jag ruckar lite på gamla principer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nexus 4 eller är den för stor? Galaxy Express har en äckligt dålig skärm (l480x800 är inte kul på 4.5"). Kan inte påstå den är snabb heller.

Har kikat lite på Nexus 4 och tycker, som du själv gissar, att den är lite för stor. Vill helst kunna få ner luren i en jeansficka utan allt för mycket våld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av discoli:

Hm, det kanske skulle kunna vara ett alternativ. Jag är dock inget fan av att köpa elektronik begagnat, främst av anledningen att det är tråkigt och att det känns som att köpa något ... eh ... gammalt, men det kanske är på tiden att jag ruckar lite på gamla principer

Kom bara ihåg att det finns massor stulna mobiler på marknaden, man är inte ens skyddat även om man får kvitto. Finns många som inte betalar deras abonnemang vilket resulterar i att operatören låser mobilen, även en del som säger att mobilen har blivit stulen för att få ut försäkringspengar. Jag skulle aldrig köpa en beg. mobil iaf.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoli:

Hm, det kanske skulle kunna vara ett alternativ. Jag är dock inget fan av att köpa elektronik begagnat, främst av anledningen att det är tråkigt och att det känns som att köpa något ... eh ... gammalt, men det kanske är på tiden att jag ruckar lite på gamla principer

Jag har själv resonerat så tidigare, men ibland finns det bra deals. Själv lyckades jag tex uppgradera från en Z till en Z1 för 800kr(dvs differensen).

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Gå till en riktig butik och kläm på telefonerna, det verkar som att storleken är prioritet för dig och då är det i princip omöjligt att ge dig passande råd. Beroende på hur telefonen är formad kan någon halv tum hit eller dit eventuellt inte spela någon roll, för mig ligger HTC One sämre i handen än Samsung Galaxy S4 trots att den senare är större t.ex.
Telenor har oftast riktiga telefoner i sina butiker, jag brukar själv gå dit och klämma även om jag hatar själva företaget

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Nya Motorola G som presenterades känns väll absolut som ett alternativ? Annars som de flesta säger, Nexus 4. De flesta nya mobiler idag är ju tyvärr svåra att få ner i jeans fickan.

Permalänk

Nexus 4 utan tvekan

Visa signatur

Chassi: FD R4 Moderkort: Z77X-UD3H Cpu: Intel core I5 3570K @ 4.5Ghz Gpu: MSI GTX 970 Ram: Corsair vengeance 16Gb SSD: Sandisk Ultra Plus 256Gb HDD: SB 500Gb Nätagg: Zs 750W | Mobil: Oneplus 2 Hörlurar: Audio Technica M50X Tangentbord: Cmstorm Quickfire Rapid Mus: R.A.T. 9

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S3 för 2990:- utan abonnemang på CDON, tyckte det var en rätt sweet deal.
http://cdon.se/hemelektronik/samsung-gt-i9305-galaxy-s-iii-lt...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Samsung Galaxy S3 för 2990:- utan abonnemang på CDON, tyckte det var en rätt sweet deal.
http://cdon.se/hemelektronik/samsung-gt-i9305-galaxy-s-iii-lt...

Annars måste väl nyare S4 Mini för samma pris vara ett bra alternativ, om storlek/vikt var en issue.

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Huawei ascend p6 någon som har koll på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoli:

Har kikat lite på Nexus 4 och tycker, som du själv gissar, att den är lite för stor. Vill helst kunna få ner luren i en jeansficka utan allt för mycket våld.

Jag får ner valfri Note utan våld. 4.7" glider lätt ner i fickan. Det betyder dock inte att du inte får tycka att N4 är för stor men det är den telefon jag skulle rekommendera.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av discoli:

Har kikat lite på Nexus 4 och tycker, som du själv gissar, att den är lite för stor. Vill helst kunna få ner luren i en jeansficka utan allt för mycket våld.

Jag tycker du ska jämföra måtten på Xpressen där med måtten på Nexus 4. Nexus 4 är mindre i två av tre dimensioner, dock ett helt gram tyngre(!) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1649516,1484309

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag tycker du ska jämföra måtten på Xpressen där med måtten på Nexus 4. Nexus 4 är mindre i två av tre dimensioner, dock ett helt gram tyngre(!) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1649516,1484309

Går även att kolla här: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/

Galaxy Express finns inte med, tyvärr.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Lg optimus 4x kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Går även att kolla här: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/

Galaxy Express finns inte med, tyvärr.

Galaxy Express är väldigt lik S4 i formen, liiite kortare bara.
Farsan köpte en sån i veckan, men han har ju inte riktigt samma krav som vi här på Sweclockers generellt har.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoli:

Hm, det kanske skulle kunna vara ett alternativ. Jag är dock inget fan av att köpa elektronik begagnat, främst av anledningen att det är tråkigt och att det känns som att köpa något ... eh ... gammalt, men det kanske är på tiden att jag ruckar lite på gamla principer

Ja det är på tiden att du ruckar på en gammal och väldigt förlegad princip.

Tänkte som du för ca 5 år sen. men jag kom på att det är upp till köparen/mig att sortera ut det man vill ha
Och att varan upplevs som "gammalt" för att det är typ 4 - 7 månader gammalt, det kommer man över när man fattar att man gjort klippet, och kommer på att man kan köpa än mer hårdvara.
Varför betala 5000kr när man kan få exakt samma vara för 3000kr ett halvår senare.

Det finns så många prylbögar som bara måste ha det senaste, kosta vad det vill, och så säljer dom den 6mån "gammla" prylen.

Eller den klassiska, "Nisse" som har fått lön och gör ett impulsköp på en vara som kostar 5-6000kr och mår bra i en vecka, och sen kommer på att det inte var så roligt att gå hungrig.

Måste man inte ha dom allra senaste hightechprylarna, så är man smart och väntar 4, 6, 8 eller 9 månader och köper dom begagnat, för samma pris som senaste Lowtechprylarna.

Och, det är mer eller mindre en sport att hitta guldkornen på begagnatmarknaden och det gäller att ha lite is i magen (d v s tålamod & tid)
Har man det, så har man genast så mycket mer och bättre hårdvara.

Allt! (och jag menar verkligen allt) har fungerat som jag köpt begagnat, och väldigt många saker har jag sålt vidare i tredjehand.
Och jag menar inte bara mobiler, utan all hårdvara. Som moderkort, RAM-Minne, grafikkort, processorer t ex.
Kolla bara på Swecmarknaden, shit vad mycket mer man får för pengarna. Och det finna med den är att man kan sätta in en köpes annons, jag lovar att det hinner bara gå ett par timmar så är Pm boxen svarad. Helt sjukt vilket slit o släng samhälle vi lever i egentligen, men någon skall ju ha nytta av det

Skrivet av Kent:

Kom bara ihåg att det finns massor stulna mobiler på marknaden, man är inte ens skyddat även om man får kvitto. Finns många som inte betalar deras abonnemang vilket resulterar i att operatören låser mobilen, även en del som säger att mobilen har blivit stulen för att få ut försäkringspengar. Jag skulle aldrig köpa en beg. mobil iaf.

Du behöver inte överdriva!
Klart att det finns stulna saker, men dom är lätta att genomskåda, och det är inte "massor" som du vill få det till.
Jag har köpt flera mobiler begagnat.
Senaste köpet var en Iphone 4S för 1400kr på tradera. Jag hade några krav på säljaren, den skulle vara olåst, säljaren skulle ha flera positiva omdömen, den skulle vara svart, olåst och givetvis repfri och bra skick.
Inte många annonser som uppfyllde kraven, men dom finns.

Så det jag menar är, att det är upp till köparen med att kolla upp vad som skall inhandlas.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]