Svart skärm vid spelande med PowerColor R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Attben:

Tja!
Har ett problem med att skärmen blir helt svart när jag spelar på mitt nya 290x.
Det verkar ske helt random. Ibland kan jag spela en hel dag innan det händer och ibland kommer det inom en timme.
Datorn verkar inte frysa eftersom jag kan höra att ljudet fortsätter i bakgrunden, men det slutar alltid med att jag får slå av strömmen för att kunna få tillbaka bilden på skärmen. Trodde först att det var någon bugg i BF4 men nu har det även hänt i Crysis 3.
Har testat installera om Windows, använt mig av Driver Sweeper och uppgraderat till de senaste drivrutinerna (13.11 Beta9.2), kollat temperaturerna på GPU och CPU (Vid senaste svarta skärmen så var CPU 46 grader och GPU 92 grader), återställt moderkortet till fabriksinställningarna, uppdaterat moderkortet till senaste drivrutinerna samt kollat mina ramminnen med memtest86+ och min cpu med prime95. Hittar inga som helst fel på datorn och den fungerade felfritt i flera år med mitt gamla 7970 (som jag dumt nog sålde innan jag testade att mitt nya 290x fungerade som det skulle).
Min slutsats är att det måste vara det nya grafikkortet.
Är medveten om att det är många som har detta problem, men ingen verkar veta om det är fel på drivrutinerna eller hårdvaran.
Så vad tror ni? Ska jag lämna tillbaka kortet eller vänta på nya drivrutiner? Uppskattar också alla andra tips och idéer!
Mvh

Datorn:
Antec Twelve Hundred
Windows 8.1
Asus Sabertooth 990FX
AMD FX-8350 8 4.0GHz @ Stock
2x4gb Corsair DDR3 Dominato 1600MHz 1.65V (som just nu går i 1333mhz 1.5V)
PowerColor R9 290X 4GB GDDR5 OC(BF4 Edition)
Corsair TX 850W 80+

Fan va glad jag blev när jag läste detta. Har haft samma problem, dock har det endast hänt en enda gång och det med 13.11 beta 8 drivisarna, inte testat beta 9 än.

Har ett i7 Haswell system så det enda våra system har gemensamt är 290X ( jag har Sapphire ) så det är givetvis kortet som spökar.

Visa signatur
Permalänk

Har samlat in lite förslag från andra trådar och andra forum. Tänkte sammanställa och se om det hjälper er (återkoppla gärna)

Ställa BIOS i Legacy mode
Spela i Fullscreen
Öka strömmen 20%
Dra ner minnet 10%

Kan vara värt att testa ivf...

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Jag flashade mitt Gigabytekort med Asus bios igår, satte även PCI-E på NB till Auto istället för Gen3 som det var inställt på.
Verkade fungera då jag kunde spela 4 maps i bf4 utan att något hände.

Jag ska dock testa mer ikväll när jag har tid och möjlighet.
Det är alltid efter Coldboot som jag får Black screen of death >< Sen funkar det utan problem efter det.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Folk har problem med Powercolors kort, det gäller inte bara 290x utan andra med

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Jag brukade få exakt samma problem när jag överklockade mina 9600GT, har AMD klockat sönder korten eller? xD

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirlen:

Osäker om afterburner är uppdaterat än för 290 korten. Ta ner ASUS GPU TWEAK så kan du höja volten där.
För er som inte har ASUS så ske det tydligen gå att flasha med ett ASUS bios så man kan höja volten.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=383541

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Polaren jag pratar om har ett ASUS kort så oddsen för att han redan har ASUS-bios är nog ganska höga

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XaNoR:

Polaren jag pratar om har ett ASUS kort så oddsen för att han redan har ASUS-bios är nog ganska höga

Jo det är ju klart, men det jag syftade på var att det har fungerat för vissa att flasha in asus bios för att få bort blackscreen problemen.
Jag testade det på mitt gigabyte kort nu och det var stabilt sen dess igår. Så det återstår att se om det kraschar eller inte nu ikväll när jag får möjlighet att testa igen efter cold boot Om inte så skyller jag på drivrutinerna och windows 8.1. Kan tänka mig att powertune ställer till det en hel del.

Skillnaden som jag märkte mellan asus bios och mitt gigabyte bios var att minnesclocken inte ändrar sig så mycket som innan.

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Jag har oxå ett Gigabyte. Frågan är ju om man har några fördelar mer än volt om man "bara" flashar in ASUS-bios?

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Nope inga födelar förutom det Och det är fortfarande black screen efter cold boot för min del.
Aja får väl hålla ut ett tag och hoppas på att drivers löser problemet. Är säkert windows 8.1 som ställer till det då det ställer till med massa annan skit

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Installerade nyaste MSI Afterburner 3.00 Beta 17 och gjorde en fläktkurva som håller 20% och sen vid 50° direkt upp till 55%. Sen drar den upp till 100% om den går över 95° och det har funkat klockrent på polarens dator...

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Det enda som buggar för mig nu är just cold boot black screen, alltså när jag startar ett spel från cold boot så buggar det efter 10 min, efter det så funkar allt fint :/

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort några ändringar efter tips jag fått och lyckats spela BF4 i ca 10h utan att få en svart skärm (rekord).
Det jag gjorde var att:
1 - Sänka minnesklockan med 5%
2 - Ökade strömstyrkegränsen med 5%
3 - Sänkte Mål-GPU-temperatur med 5 grader (från 95 till 90)
Allt detta gjorde jag i CCC. Ni med samma problem kan ju testa detta och sedan berätta om det hjälpte er:) Känner mig inte riktig 100% att svartskärmarna är borta, men jag återkommer igen efter ca 10h BF4 till och berättar om jag fortfarande inte har fått någon ny.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, Asus kort.

Ska testa det du skrev Attben

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk

Det funkade på polarens. Den svartskärmade innan idag igen Nu har det funkat 5 kartor i rad ivf...

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Jävligt irriterande att det ska behöva vara så, Blir det inte löst så reklamerar jag skiten och köper ett Ti

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

Samma, både med Gigabyte 290X och Asus 290X

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Problemet är ju att det är helt DÖDSTYST från AMD! Ingen verkar bry sig förutom de som köpt korten

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Jag funderar seriöst på att lämna tillbaks mitt och byta det mot ett 780 Ti istället :/ blir typ 800 kr mer än vad jag gav för skiten ><

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Jag funderar seriöst på att lämna tillbaks mitt och byta det mot ett 780 Ti istället :/ blir typ 800 kr mer än vad jag gav för skiten ><

Jagh ska ringa till webhallen imrogon och höra om det går. Köpte ju ett BF4 Bundle och koden är ju använd. Men hoppas det går på 14 dag ångerätt på hårdvaran iaf

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Avstängd

rma.
enkelt.-

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Jagh ska ringa till webhallen imrogon och höra om det går. Köpte ju ett BF4 Bundle och koden är ju använd. Men hoppas det går på 14 dag ångerätt på hårdvaran iaf

Tycker inte de borde vara kinkiga över något sådant. Oavsett om koden är använd eller inte så borde du få ett nytt kort eller ha rätten att byta.
Jag ska dra in idag och prata med dem, då min 14 dagars öppet köp försvinner imorgon.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått ett uttalande från AMD angående detta? Jag hittar massor av forumtrådar men ingen som vet om det är hårdvarurelaterat eller om det kan fixas med nya drivare. Fixarna som ni skrivit om där man ska sänka minnesklocken och höja volten lite är ju bra brandsläckare men någon fix tycker jag inte att det är då jag har köpt en produkt jag vill ska fungera out of the box.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk

Svartskärmen beror inte på att det är för hög temp på kortet, det kan jag säga med tanke på att jag sitter på ett Sapphire 290X med Vatten och har sänkt min temp. Innan jag spelade låg den på 90 - 95 grader . Nu arbetar den i 67-70 i BF4. Så att det blir för varmt kan jag inte tänka mig. Är det bara 290x som är problem? eller finns det någon som har ett annat kort som har samma problem?

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Röd skärm

Skrivet av sPIDERFLY:

Svartskärmen beror inte på att det är för hög temp på kortet, det kan jag säga med tanke på att jag sitter på ett Sapphire 290X med Vatten och har sänkt min temp. Innan jag spelade låg den på 90 - 95 grader . Nu arbetar den i 67-70 i BF4. Så att det blir för varmt kan jag inte tänka mig. Är det bara 290x som är problem? eller finns det någon som har ett annat kort som har samma problem?

Hej min son spelar Battlefield 4 med ett XFX7970 och får ständiga avbrott då spelet fryser och skärmen blir helt röd med resultatet att omstart krävs, ingen överklockning och win8.1 och med de senaste drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

xp2500 @ xp3200 9800pro @ xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WASup?:

Hej min son spelar Battlefield 4 med ett XFX7970 och får ständiga avbrott då spelet fryser och skärmen blir helt röd med resultatet att omstart krävs, ingen överklockning och win8.1 och med de senaste drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

ska vara fixat.
men kanske gamla rester av drivrutiner?

testa att uppdatera punkbuster manuellt.
http://www.punkbuster.com/

samt eventuellt detta
http://www.youtube.com/watch?v=B6DOBV7QkLU

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XaNoR:

Polaren jag pratar om har ett ASUS kort så oddsen för att han redan har ASUS-bios är nog ganska höga

Skrivet av Nimloths:

Jävligt irriterande att det ska behöva vara så, Blir det inte löst så reklamerar jag skiten och köper ett Ti

Skrivet av Skjulet:

Jag funderar seriöst på att lämna tillbaks mitt och byta det mot ett 780 Ti istället :/ blir typ 800 kr mer än vad jag gav för skiten ><

Kan vara så att dom håller på med en fix. Vilka spel strular är det bara BF4?

För BF4 är inte så stabilt än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

För mig är det bara BF4 som detta händer på. Kan sitta och spela andra spel länge. Men när man spelar BF4 så händer det ibland att man får Svart skärm.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Avstängd

ny driver kommer med svart skärm för 290 serien i dagarna.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ny driver kommer med svart skärm för 290 serien i dagarna.

Får man fråga vart du läst detta?

Tack!

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!