Permalänk

Hjälp med att splittra internet

Hej!

Inköpte en Ethernet splitter ihop om att kunna koppla min internet sladd till två datorer, och sedan att båda datorerna skulle få internet. Men det funkade tyvärr inte, vet något varför? Jag är tyvärr i behov av att kunna koppla samman minst 2 datorer, en NAS-HDD och min Apple TV allt ifrån en sladd. Sladden går cirka 30m ifrån routern och WiFi signalen i huset är ohyggligt ostabilt så det är kommer inte på fråga.
Det jag undrar är varför det inte funkar med splittern och om jag på något sätt kan lyckas splittra min internet sladd till 4?(Lagom rörigt ber om ursäkt för det)

Jag är helt grön inom detta områda så klar svenska är uppskattat!

Det är en sådan jag köpte:

Tack på förhand!

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Hej!

Inköpte en Ethernet splitter ihop om att kunna koppla min internet sladd till två datorer, och sedan att båda datorerna skulle få internet. Men det funkade tyvärr inte, vet något varför? Jag är tyvärr i behov av att kunna koppla samman minst 2 datorer, en NAS-HDD och min Apple TV allt ifrån en sladd. Sladden går cirka 30m ifrån routern och WiFi signalen i huset är ohyggligt ostabilt så det är kommer inte på fråga.
Det jag undrar är varför det inte funkar med splittern och om jag på något sätt kan lyckas splittra min internet sladd till 4?(Lagom rörigt ber om ursäkt för det)

Jag är helt grön inom detta områda så klar svenska är uppskattat!

Det är en sådan jag köpte:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41erGDTizsL.jpg

Tack på förhand!

En switch är vad du söker tror jag

Permalänk
Avstängd

Kommer sladden från ett modem eller en router ?

Kommer den från ett modem behöver du en router, kommer den från en router kan du sätta en switch.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Kommer sladden från ett modem eller en router ?

Kommer den från ett modem behöver du en router, kommer den från en router kan du sätta en switch.

Hej,

Använder en Thomson skit från Telia, en Gateway. Kan det funka med en switch?

Mvh Anton

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Skrivet av Anton_Jae:

Hej,

Använder en Thomson skit från Telia, en Gateway. Kan det funka med en switch?

Mvh Anton

Ja, det fungerar med en switch. Alternativt kan du i varje ände manuellt dela upp trådparen i kabeln så att varje kontakt använder två av paren. Tror till och med att det finns färdiga adaptrar för detta att köpa? Nackdelen är att du begränsar dig till 100Mbit.

[Edit: Hoppsan, nu ser jag att du skrev fyra enheter, du måste då ha en switch.]

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja, det fungerar med en switch. Alternativt kan du i varje ände manuellt dela upp trådparen i kabeln så att varje kontakt använder två av paren. Tror till och med att det finns färdiga adaptrar för detta att köpa? Nackdelen är att du begränsar dig till 100Mbit.

[Edit: Hoppsan, nu ser jag att du skrev fyra enheter, du måste då ha en switch.]

Okej, en switch blir det då. Behöver jag göra något med Gatewayen eller är det bara "plug and play"?

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Alternativt kan du i varje ände manuellt dela upp trådparen i kabeln så att varje kontakt använder två av paren. Tror till och med att det finns färdiga adaptrar för detta att köpa?

Det var precic en sån han köpte, dock bara en.

Skrivet av Anton_Jae:

Okej, en switch blir det då. Behöver jag göra något med Gatewayen eller är det bara "plug and play"?

Det är bara att köra.

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Det var precic en sån han köpte, dock bara en.

Det är bara att köra.

Tack, då blir det ett inköp av en switch!

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

En ethernet splitter som du köpt används i par, då man ska dra nätverkskabel över längre sträckor för att kunna dra bara en kabel istället för två. Du behöver ändå två lediga uttag i din router/switch.

Här har du en bild på hur de ska användas:

Permalänk
Medlem

OT: Älskar topicen!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Sötast
Skrivet av Igelkott:

OT: Älskar topicen!

Det är bara att starta en "vilken konsol" eller "vilket operativsystem" så splittras internet just där