Sony skruvar isär Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Sony skruvar isär Playstation 4

Inför den stundande lanseringen av Playstation 4 skruvar Sonys ingenjör Yasuhiro Ootori isär enheten och visar att det bland annat är enkelt att byta hårddisk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Jämfört med Major Nelson's unboxing av Xbone så är ju detta "the moment we've been waiting for" om något

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Haha, det var en rejäl unboxing!

Permalänk
Medlem

Frågan är om garantin försvinner om man byter hårddisk.

Permalänk
Medlem

Cred till Sony för en riktigt bra video tycker jag iaf

Väldigt intressant att se hur konsollen verkligen är uppbyggd.

Permalänk
Medlem

Fivehunduru gigabyturu.

Köper man en PS4 får man väl ta och skaffa en SSD.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Oj, kretskortet såg så naket ut? Man hade ju förväntat sig att se något sånt här:

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hjälpsam

Väldigt snyggt av Sony att göra sin enhet lättmekad.
Finns ju andra som tyvärr går motsat väg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Frågan är om garantin försvinner om man byter hårddisk.

Du kommer inte behöva skruva upp så mycket för att byta HD, den går att komma åt med en skruv från utsidan.

Samma gäller PS3 mer eller mindre, och där går heller inte garantin ifall du byter HD.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Så vackert :3

Permalänk

Mycket fint!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Fint att Sony besparar iFixit lite arbete, de har mycket att göra ändå

Permalänk
Entusiast

Imponerande att nätaggregatet är integrerat trots dess ringa storlek. Undrar hur Microsoft rättfärdigar deras större låda där man dessutom får med en tegelsten till nätaggregat att bära runt med.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Imponerande att nätaggregatet är integrerat trots dess ringa storlek. Undrar hur Microsoft rättfärdigar deras större låda där man dessutom får med en tegelsten till nätaggregat att bära runt med.

Funderade på det jag också, Skulle vara roligt att se insidan på Xbone

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som det kommer bli rätt varmt där inne med nätagg inbyggt så tätt och bara den där lilla fläkten att kyla det.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Funderade på det jag också, Skulle vara roligt att se insidan på Xbone

Permalänk
Medlem

Känns som om Sony tänkt till från grunden nu. Bra, lättskruvad konstruktion och mjukvara som inte låser in konsumenten lika mycket som konkurrenten. Gillar tänket! Lär bli första spelkonsollen jag köper, om man borträknar Wii:t som jag och brorsan äger tillsammans.

Permalänk
Medlem

Den verkar ha Sata 6gb så då ska det nog fungera att stoppa in en SSD så man får lite prestanda istället för en crappig 5400 rpm HDD. ;D

Permalänk
Medlem

JAG KAN JAPANSKA! YES!

Heatu-Sinku=heatsink

Men för mig blir det Xbox uno.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hehe, det märks att det är lite annorlunda approach mellan de två. Xbone osar hafsverk - PS4 doftar eftertänksamhet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

Wow. Skillnaden i ingenjörskonst här är enorm, ser ut som någon prototyp Microsoft slängde ihop på en kafferast.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Sony försöker verkligen vara helt öppna med sin nya konsol.
Pun intended.

Permalänk
Medlem

Mycket positivt överraskad av vad man ser i videon. Cleant och enkelt, genomtänkt helt enkelt.

Blir inte en PS4 för mig på ett tag, men blir nog när fler spel kommer.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Oj vilken skillnad. Xbone ser mer ut som en vanlig PC på insidan men det kanske var så de tänkte? Kylningen i Xbone ser maffigare ut än i PS4 undra hur stor skillnad det är i ljudnivån mellan dem?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

PS4 ser ut som en modern ny Peugeot, som går sönder stup i kvarten men har fina plastkåpor som täcker motern och får det se fint ut.

Xbox One ser ut som en gammal jänkebil med fyra kablar och stort motorblock utan räliga kåpor.... meen går sönder stup i kvarten! ;D

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Snusfri

Sony vinner mer och mer poäng för varje dag.
Xbone klassar jag som årtiondes flopp inom gaming.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Enligt rykten så är PS4 drabbad av värmeproblem, vilket kanske orsakas av denna trånga design?

Rykten baserades på en instängd PS4'a i plexiglas, dvs den hade ingen möjlighet att få ut varmluften från sitt system, och efter ett tag så varnade den för överhettning. Vilket de löste genom att öppna upp plexiglaset.

Samma rykten förövrigt sprids när det gäller Xbox One http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=710783

Med andra ord... stäng inte in en konsol i en lufttät miljö!

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Wow. Skillnaden i ingenjörskonst här är enorm, ser ut som någon prototyp Microsoft slängde ihop på en kafferast.

Personligen gillar jag xbox mer öppna konstruktion. Mer frihet ifall man vill modda något

Permalänk
Medlem

Om de får tummen ur och fixar så man kan spela upp film från extern enhet samt DLNA så kan det bli Sony men tack vare deras bakåtsträvande mjukvarupolitik så kanske det blir en Box denna gång, lider lite att bryta med PS men vad gör man inte när företag är så jävla dumma.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Den är väldigt imponerande designmässigt, men det är ändå intressant att se alla kommentarer om att det är nytt o spännande, lol. Nån på wired som var imponerad av att nätagget får plats inne i boxen, skrattretande haha. Datorer har haft nätaggen inne i lådorna ett tag nu?

PS4/XBOne är ju bara glorifierade HTPCs med specialdesignad hårdvara.