köpte den nya eizo foris (tycker som förut)

Permalänk
Skrivet av zzcool:

efter att ha vant mig vid svärtan så är den ganska otrolig så den biten är väldigt positiv den är väldigt djup

man kan ställa in black level i menyn men under 70 gör ingen skillnad så den är på 70 är riktigt nöjd med svärtan

färgerna är faktiskt helt ok MEN dem är ganska mörka och tråkiga jag undrar om inte det går att dra bort antiglare filmen på den för dubbelt så starka färger och bättre bild

problemet nu är efter att jag har fått bilder att se bra nog ut så ser menyer tex som sweclockers sidan fruktansvärt ut allt har en väldigt stark suddig rosa överton

Hmm, jäkligt sugen på denna skärm nu, till gaming dvs. Är nöjd med den skärm jag har för övrigt bruk. Efter lite kalibrering får den riktigt fina färger, men det är ingen gaming-monitor och svärtan är sådär. Duger för mig iaf.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

jag har svårt att tro det

men det kanske syns mindre när jag väl har testat den jag kan tyvärr inte koppla in den

ok nu hittade jag en mini hdmi kabel hade tur köpt en för koppling till tvn ska nu testa skärmen rejält

efter att ha sett svärtan närmare så är den blå aktig men det finns ingen backlight bleed vilket förvånar mig

Du har för högt ljus inställt såklart.

Men jämfört med din FW900 är det mesta bättre idag, den lär vara kraftigt urvattnad i bilden vid det här laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Du har för högt ljus inställt såklart.

Men jämfört med din FW900 är det mesta bättre idag, den lär vara kraftigt urvattnad i bilden vid det här laget.

Skickades från m.sweclockers.com

den har dubbelt så skarpa färger än någon skärm jag har sett

den har också bättre färger ljusare finare

jag tycker om den

Permalänk
Skrivet av zzcool:

tack jag ska försöka

Oh really?

Skrivet av zzcool:

efter att ha vant mig vid svärtan så är den ganska otrolig så den biten är väldigt positiv den är väldigt djup

man kan ställa in black level i menyn men under 70 gör ingen skillnad så den är på 70 är riktigt nöjd med svärtan

färgerna är faktiskt helt ok MEN dem är ganska mörka och tråkiga jag undrar om inte det går att dra bort antiglare filmen på den för dubbelt så starka färger och bättre bild

problemet nu är efter att jag har fått bilder att se bra nog ut så ser menyer tex som sweclockers sidan fruktansvärt ut allt har en väldigt stark suddig rosa överton

Skrivet av zzcool:

den har dubbelt så skarpa färger än någon skärm jag har sett

den har också bättre färger ljusare finare

jag tycker om den

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Före jag äns försöker hjälpa dig (har själv tre stycken FG2421 varav en av dom inte presterar som förväntat) så får du börja skriva bättre. Förstår knappt vad du försöker förmedla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mars SSX:

Före jag äns försöker hjälpa dig (har själv tre stycken FG2421 varav en av dom inte presterar som förväntat) så får du börja skriva bättre. Förstår knappt vad du försöker förmedla.

Kan du inte filma din FW900 in action med din Z1? Sen ksn du ju kika på en Apple Cinemaskärm.fina färger, ingen AG-coating.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var väntat, men vad du inte inser är att AMOLED är samma teknik i grunden, med WOLED är det inte bara samma glas utan också samma färgfilter/polarisator och de använder samma AR/AG-coating och teknik som tidigare. Resultatet kommer vara snarlikt med OLED och i många fall kommer de vara sämre än de bättre LCD-skärmarna. Dessutom gillar du inte plasma och verkar inte gilla DLP heller och föredrar så långt borta från sRGB eller AdobeRGB som möjligt så väl som från Rec.709. Det betyder att du i princip inte kan se på TV, använda en bärbar dator, eller kolla på bio. Det är bara att acceptera och gå vidare annars kommer du snart hänga dig själva, men nu verkar ju inte detta var enda problemet med livet. Det är helt galet hur du behandlar handlare med förväntningarna att allt ska vara perfekt och du behöver inte ens vänja dig vid skärmarna och därav lämnar tillbaka allt du köper.

För övrigt så finns det ingen egen anti-glare-film, AG-behandlingen är oftast direkt på skyddsfilmen (finns några olika typer här) och du riskerar att skada skärmen/polaristorn om du tar bort den. Den är en del av skärmen så det är dessutom inte bara att dra av den. Ska man kunna rengöra skärmen efter detta behöver man i princip ersätta den med en annan skyddsfilm. Plasma som har en annan typ av AR/AG-filter, men är helt utgående och fabrikerna slår igen. Ingen alternativ teknik utvecklas längre. Allt annat har samma fabriker, substrat, filmer och polarisator. Det betyder såklart att man inte får några tekniker att välja mellan, nog för att plasma har många nackdelar också. Ska man ha korrekta färger eller wide gamut, eller korrigera för bio ja då behöver man LCD. De presterar bra mycket bättre än de dyraste CRT någonsin gjorde. Men nu är ju inte detta det enda du är impulsiv och orimlig över. Hypar någon deras favoprodukt betyder det inte att den stämmer in på dina skeva preferenser eller att det egentligen är annorlunda mot det du stör dig på, det kommer ingen ny teknik här. Att du inte skriver så någon som vill hjälpa dig förstår dig gör det inte bättre. Inte för att du verkar lyssna men.

Erbjuder någon hjälp och tips, när de har samma produkt så kan det iaf vara bra att kommunicera och ta sig tid att skriva istället för att spy ut sig något som inte ens liknar text, när du inte ens bemöter folk som försöker diskutera med dig så ja då måste man ändå säga att du inte skrivit en enda mening korrekt, aldrig använder punkt eller versaler eller kan beskriva och resonera för vad du vill säga.

Permalänk
Medlem

Ännu en klagotråd av zzcool... det börjar faktiskt bli lite långrandigt.

För att summera alla trådar skapade av dig eller kommentarer du skrivit i denna forumdel: Ingen skärm/panel på denna jord är lika bra som din gamla Sony.

Det finns inte någon paneltyp som är perfekt helt enkelt, men som du själv skrivit har CRT ganska många nackdelar de med. Jag föreslår att du lär dig acceptera nackdelarna med LCD och plasma precis som du uppenbarligen accepterar nackdelarna med CRT.

Tills sist, om du ska jämföra skärmar så se till att köra med "korrekta" inställningar. Vissa gillar t.ex. Samsungs överdriva färgmättnad på deras LCD-TV och tycker plasma (i mörkt rum) ser ut som skit. När det kommer till vilken bild som är korrekt är ju Samsungens överdriva färgmättnad långt ifrån men plasman troligtvis rätt nära.

Jag tycker att du ska jämföra med en kalibrerad skärm, din ZT60 borde dock vara väldigt nära korrekt bildåtergivning så den kan säkert fungera som måttstock. Självklart med inställningsprofilen för kalibreringen Panasonic har gjort.

Du använder själv en inkorrekt färgtemperatur t.ex. och jag gissar även på att andra inställningar kan vara "fel". Sett till vad som är korrekt och inte till personliga preferenser då såklart. Lite som att vissa tycker om interpolering fast det också är "fel".

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har inte sett Sony FW900 men så långt jag googla är det en monitor med en gamut som ligger nära AdobeRGB och alltså är tydligt övermättad jämfört sRGB och etablerad standard. Kombinera med att du också kör 9300K och gör allting överdrivet blått.

Problemet som antyds här och som jag tagit upp i andra sammanhang är att du därmed vänjer dig vid att hela tiden bektrakta färger som i grunden är felaktiga. När du sedan ska byta monitor blir det problem eftersom du letar efter samma godtyckliga färgfel som sin gamla skärm vilket är nålen i höstacken. "Jag vill ha samma sköna/starka/skarpa/härliga färger..." brukar det heta. Tough luck, för de godtyckliga färgfel du vant dig vid är troligtvis något som endast en ny FW900 kan svara mot.

Det finns ett par LCD:er som närmar sig den kombinationen av färgegenskaper du söker, men du du måste upp till segmentet för skärmar avsedda för foto och grafiskt arbete och inte köpa gaming-skärmar. På rakaste och mest prispressade armen är det LG27EA83 (ej R-versionen) som skulle passa rent färgmässigt (även om dess färger säkert kommer att se annorlunda ut mot FW900) där du har en bakgrundsbelysning som ger de övermättade färgerna. Men då har du likt andra IPS:er inte mycket till kontrastförhållande att tala om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte sett Sony FW900 men så långt jag googla är det en monitor med en gamut som ligger nära AdobeRGB och alltså är tydligt övermättad jämfört sRGB och etablerad standard. Kombinera med att du också kör 9300K och gör allting överdrivet blått.

Problemet som antyds här och som jag tagit upp i andra sammanhang är att du därmed vänjer dig vid att hela tiden bektrakta färger som i grunden är felaktiga. När du sedan ska byta monitor blir det problem eftersom du letar efter samma godtyckliga färgfel som sin gamla skärm vilket är nålen i höstacken. "Jag vill ha samma sköna/starka/skarpa/härliga färger..." brukar det heta. Tough luck, för de godtyckliga färgfel du vant dig vid är troligtvis något som endast en ny FW900 kan svara mot.

Det finns ett par LCD:er som närmar sig den kombinationen av färgegenskaper du söker, men du du måste upp till segmentet för skärmar avsedda för foto och grafiskt arbete och inte köpa gaming-skärmar. På rakaste och mest prispressade armen är det LG27EA83 (ej R-versionen) som skulle passa rent färgmässigt (även om dess färger säkert kommer att se annorlunda ut mot FW900) där du har en bakgrundsbelysning som ger de övermättade färgerna. Men då har du likt andra IPS:er inte mycket till kontrastförhållande att tala om.

så det finns inget som passa mig då?

och ursäkta för sent svar visste inte att man inte fick ge bort cdon rabatt (ville vara snäll och ge en) koder så jag bröt en regel av misstag men nu vet jag det

här är en liten konstig sak

det konstiga är att stenarna i bakrunden har massa konstiga fläckar i sig på eizon men är perfekta på fw900'n varför förstår jag inte

sen svärta som VERKLIGEN imponderade på den skärmen herregud om den skärmen hade haft lika klara fina färger som min fw900 utan massa kladd så hade jag faktiskt älskat den (reflektionen och suddet i fw900'n är damm den drar åt sig fruktansvärt mycket damm utan anti glare film)

och efter att jag ställde in black level finns en inställning

i den här bilden kan man se fläckarna

och fw900'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

så det finns inget som passa mig då?

och ursäkta för sent svar visste inte att man inte fick ge bort cdon rabatt (ville vara snäll och ge en) koder så jag bröt en regel av misstag men nu vet jag det

här är en liten konstig sak

https://lh4.googleusercontent.com/-566M4nDHe98/Unrinzqb8-I/AA...

det konstiga är att stenarna i bakrunden har massa konstiga fläckar i sig på eizon men är perfekta på fw900'n varför förstår jag inte

sen svärta som VERKLIGEN imponderade på den skärmen herregud om den skärmen hade haft lika klara fina färger som min fw900 utan massa kladd så hade jag faktiskt älskat den (reflektionen och suddet i fw900'n är damm den drar åt sig fruktansvärt mycket damm utan anti glare film)

https://lh3.googleusercontent.com/-2LmLqc49Idk/UnriNKh1doI/AA...

och efter att jag ställde in black level finns en inställning

https://lh6.googleusercontent.com/-v-Qr-dgSTmc/UnriSW87jyI/AA...

i den här bilden kan man se fläckarna

https://lh3.googleusercontent.com/-ZhvIuS-H_3Y/UntP8Oc0QXI/AA...

och fw900'n

https://lh6.googleusercontent.com/-141pzRVeEaU/UnrihGNCPqI/AA...

Inte helt lätt att se på dina foton men gissningsvis så är det så stenarna egentligen ser ut. Om du ger dig ut i naturen och tittar så lovar jag att du får svårt att hitta helt kolsvarta stenar utan några färgskiftningar. Du är helt enkelt van vid en skärm som är så felinställd bildmässigt att allt som överhuvudtaget närmar sig rätta färger och bildåtergivning ser helt galet ut för dig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Inte helt lätt att se på dina foton men gissningsvis så är det så stenarna egentligen ser ut. Om du ger dig ut i naturen och tittar så lovar jag att du får svårt att hitta helt kolsvarta stenar utan några färgskiftningar. Du är helt enkelt van vid en skärm som är så felinställd bildmässigt att allt som överhuvudtaget närmar sig rätta färger och bildåtergivning ser helt galet ut för dig.

det ser inte naturligt ut alls utan det är bara massa kladd

det ser ABSOLUT inte naturligt ut

men jag säger inte att du har fel

kan också säga att dem inte är helt kolsvarta detaljerna syns på toppen av dem men ja resten är kolsvart

och om fen är så frutkanbsvärt felinställd så förstår jag inte varför jag älskar det

jag har frågat min pappa två gånger vilket som är bäst först med dell skärmen sen eizon han sa min fw900 direkt så jag förstår inte det heller

sen ser jag ingen enorm skillnad i färger jämfört med min xperia z1 inte alls faktiskt

och z1 ser faktiskt fin ut i färgerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

det ser inte naturligt ut alls utan det är bara massa kladd

det ser ABSOLUT inte naturligt ut

men jag säger inte att du har fel

kan också säga att dem inte är helt kolsvarta detaljerna syns på toppen av dem men ja resten är kolsvart

och om fen är så frutkanbsvärt felinställd så förstår jag inte varför jag älskar det

jag har frågat min pappa två gånger vilket som är bäst först med dell skärmen sen eizon han sa min fw900 direkt så jag förstår inte det heller

sen ser jag ingen enorm skillnad i färger jämfört med min xperia z1 inte alls faktiskt

och z1 ser faktiskt fin ut i färgerna

Kan du länka till bilden som du har som bakgrund så kan vi kolla på stenarna där och jämföra detaljer med det du beskriver?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Kan du länka till bilden som du har som bakgrund så kan vi kolla på stenarna där och jämföra detaljer med det du beskriver?

windows tema glowing beaches

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/glowing-beaches-do...

Permalänk
Medlem

På min Dell U2311H är de stenarna kolsvarta. (Trots min förmodligen sämre svärta om du hade en VA panel) Förmodligen något fel med din Eizo skärm, eller signalen du matar ut till den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

På min Dell U2311H är de stenarna kolsvarta. (Trots min förmodligen sämre svärta om du hade en VA panel) Förmodligen något fel med din Eizo skärm, eller signalen du matar ut till den.

använde dual link dvi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

det ser inte naturligt ut alls utan det är bara massa kladd

det ser ABSOLUT inte naturligt ut

men jag säger inte att du har fel

kan också säga att dem inte är helt kolsvarta detaljerna syns på toppen av dem men ja resten är kolsvart

och om fen är så frutkanbsvärt felinställd så förstår jag inte varför jag älskar det

jag har frågat min pappa två gånger vilket som är bäst först med dell skärmen sen eizon han sa min fw900 direkt så jag förstår inte det heller

sen ser jag ingen enorm skillnad i färger jämfört med min xperia z1 inte alls faktiskt

och z1 ser faktiskt fin ut i färgerna

Ok, jag kollade på det temat och det ser definitivt fel ut på din Eizo. Om jag drar upp brightness och kontrast till max på min ena skärm kan jag börja få en viss tendens av det du ser på din, men inte i närheten. Med normala inställningar så är stenarna svarta.

Har du på alla inställningar för gaming och sånt som finns på Eizon? Kanske är något sådant som gör att svart visas ljusare för att man ska se i mörka områden i spel. Sweclockers tog upp en hel massa nyttigt i sitt test.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Du har ju fotat olika delar av en bild, med olika detaljnivåer i stenarna. Stenarna är inte uniformt samma färg utan skiftar. Stenarna på höger sida är ljusare och på CRTn syns inte de detaljer som borde synas. Med normala inställningar är givetvis precis som de andra säger stenarna relativt svarta. Det finns kolsvart på stenarna till höger RGB 0,0,0 tom. Kan du inte bara ställa in tills du gillar det istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du har ju fotat olika delar av en bild, med olika detaljnivåer i stenarna. Stenarna är inte uniformt samma färg utan skiftar. Stenarna på höger sida är ljusare och på CRTn syns inte de detaljer som borde synas. Med normala inställningar är givetvis precis som de andra säger stenarna relativt svarta. Det finns kolsvart på stenarna till höger RGB 0,0,0 tom. Kan du inte bara ställa in tills du gillar det istället?

jag kunde ju itne ta bild på likadana delar

men jag kan redan nu säga att dem är helt svarta på min fw900

och konstiga fläckar som i bilden på eizon

Permalänk
Avstängd

föredrar VA panel före ips när det gäller svärtan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag kunde ju itne ta bild på likadana delar

men jag kan redan nu säga att dem är helt svarta på min fw900

och konstiga fläckar som i bilden på eizon

Men dem är inte helt svarta, utan det är ljusare prickar i bilden, de bör rimligen synas på skärmen, kolla med en bildredigerare så ser du färgvärdena. Så du får nog inte alla detaljer på Sonyn. Inte för att det går att säga på ett enkelt sett. Bilder är inte alltid så sägande. Sen kan du självklart få samma del av bilden sida vid sida, det är bara att redigera bakgrundsbilden.

Permalänk

tycker du har snöat in på att inte gilla de nya skärmarna

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Från vad jag läst så är ditt största problem att du inte ens ger dom nyare skärmarna en chans. Du gör dina beslut efter minuter av användning, och det funkar bara inte så när det kommer till byte av skärmar.

Ge dem en chans att vänja dig, annars kommer du aldrig lyckas hitta en ny skärm.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Från vad jag läst så är ditt största problem att du inte ens ger dom nyare skärmarna en chans. Du gör dina beslut efter minuter av användning, och det funkar bara inte så när det kommer till byte av skärmar.

Ge dem en chans att vänja dig, annars kommer du aldrig lyckas hitta en ny skärm.

Två nya och identiska skärmar är nog bättre än att sitta med en CRT bredvid med konstiga inställningar. Man måste ändå vänja sig, det har inte bara med teknik att göra utan pixel/dot pitch, upplösning, skärmstorlek osv.

Vad jag vet har han lämnat tillbaka en Sony Vaio Pro 13, som inte bara har en Panasonic-panel (IPS) med AG plus kapacitiv pekpanel över sig, utan också en bakgrundsbelysning med prickar i som Sony köper in och kallar Triluminos, meningen med det är att höja gamut men det kan också bidra till att färger upplevs överdrivna. Sen har han lämnat tillbaka en Dell U2711, som han köpte på rekommendation av en skapare istället för spelare (som han verkar vilja göra). Hans plasma som verkar vara ett impulsköp på kredit (en högre modell) var han egentligen inte nöjd med heller eftersom han inte gillade den och inte var beredd på effekterna av den tekniken. Så dyrt köp måste han väl leva med däremot. Sen har han drivit massor om OLED, men OLED är i princip samma teknik när det kommer till panel, du kommer ha samma substrat, samma färgfilter/polarisator och samma typ av skyddsfilm med samma typ av AR/AG som LCD använder idag, iaf när fler går över till WOLED och då ser de väldigt lika ut och det blir mest ljuskällan som skiljer. Den mesta tekniken är den samma och det samma fabriker och maskiner som tillverkar båda till stor del. All annan teknik har lagts ner eller utvecklas inte längre, även Samsung och LG avvecklar PDP så småning om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Men dem är inte helt svarta, utan det är ljusare prickar i bilden, de bör rimligen synas på skärmen, kolla med en bildredigerare så ser du färgvärdena. Så du får nog inte alla detaljer på Sonyn. Inte för att det går att säga på ett enkelt sett. Bilder är inte alltid så sägande. Sen kan du självklart få samma del av bilden sida vid sida, det är bara att redigera bakgrundsbilden.

Jo jag ser små prickar i detaljerna, men eizon har konstiga fläckar,

Det jag inte kan stå ut med är anti glare eller vad det är coating som förstör bilden och gör allt äckligt kladdigt, jag undrar om jag kan bli med nöjd med en dell med ren glas yta utan något framför, rent glas är alltid bäst enligt mig,

Men jag kan säga igen att min xperia z1 har en helt ok skärm riktigt starka och fina färger, en större version av det och jag hade kommit närmare det jag vill ha.

Sen så har min z1 tyvärr också kladd effekten på nära håll men det är mikroskopiskt, jag ser massa små ränder i bilden på nära håll.

Jag vill ha en ren bild utan något i, det är det jag begär en 100% ren bild som en ren färg i verkligheten,
jag vill inte ha massa kladd eller liknande i bilden, något min fw900 gör utan problem, allt är rent utan något i bilden, rent och skarpt när man ser en färg en bakrund så ser man bara bakrunden, man ser att inget är i vägen vilket ger en wow känsla enligt mig många gånger.

Känslan att det inte finns något framför bilden, man ser bara bilden och känner inte eller ser att det finns något framför den som en panel över huvudtaget,

som ett fysiskt foto där färgerna lyser man märker inte att det finns något framför bilden varken glas eller något.

Väldigt svårt att förklara men det ger mig en wow känsla väldigt många gånger.

Säg vad ni vill om min kärlek för min fw900 utan anti glare film, men jag kan inte hjälpa att jag älskar den, men det finns saker som påminner att det är en analog skärm,

saker som uppvärmning inte helt perfekt bild yta (små hörn går inte att fylla i)

smällen när skärmen startar (är mer rädd att trycka på knappen ofta än tex en plattskärm) fast iåförsig så har min zt60 också ett analogt start ljud som gör mig rädd att trycka på knappen för mycket

och som sagt problemet med svärtan även om svärtan är underbar så blöder allt fruktansvärt mycket visa en vit ruta i mitten av bilden och hela svärtan runt om blir helt förstörd

sen hakar bilden efter i svärtan också som att man rör en gammal glöd lampa i mörker väldigt snabbt (lämnar en glöd efter sig)

svarta scener i spel är inte alltid bekväma att se tyvärr

jag har fått veta att det har med platsen på jorden skärmen står i samt signal kabel och att glöden inte är ett problem med själva skärmen utan på andra anledningar men jag har inget bevis på det

så visst har crt väldigt många problem också men jag kan acceptera dem jämfört med en plattskärm när jag ser bakrunder med deras starka poppande färger så ger det en wow känsla och det händer ofta (jag ser ingen skillnad i färger jämfört med tex min z1) så jag tror ärligt talat inte att den är så hemskt felinställd men visst har en en blå ton

men enbart ton man ser inget blått i bilden man ser bara att färgerna är kallare något jag föredrar eftersom kallare färger ger dem mer liv och jag föredrar det

jag ser omöjligen att bilder ser onaturliga ut jag tycker dem ser naturliga ut ser inget onaturligt med det läste några forum och många andra verkade ha sina crt skärmar i 9300 också

brukade ha min förr förr förr förra fw900 i 11 000 tills jag såg att min p1130 gick i 9300k max så jag började använda 9300 istället

jag har min zt60 satt i kallt också och färgerna är lika perfekta som min fw900

jag är nöjd med min zt60 i färger

som ni kan se i bilderna så lyckades jag få min eizo att visa likvärdiga färger tyvärr fungerar bara detta i bakrunder allt förutom bakrunder ser hemskt ut tror sweclockers såg rosa ut jag har inte använt den sen jag testade den så jag kommer inte ihåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jo jag ser små prickar i detaljerna

men eizon har konstiga fläckar

det jag inte kan stå ut med är anti glare eller vad det är coating som förstör bilden och gör allt äckligt kladdigt jag undrar om jag kan bli med nöjd med en dell med ren glas yta utan något framför

rent glas är alltid bäst enligt mig

men jag kan säga igen att min xperia z1 har en helt ok skärm riktigt starka och fina färger en större version av det och jag hade kommit närmare det jag vill ha

sen så har min z1 tyvärr också kladd effekten på nära håll men det är mikroskopiskt jag ser massa små ränder i bilden på nära håll

jag vill ha en ren bild utan något i det är det jag begär en 100% ren bild som en ren färg i verkligheten jag vill inte ha massa kladd eller liknande i bilden något min fw900 gör utan problem allt är rent utan något i bilden

rent och skarpt när man ser en färg en bakrund så ser man bara bakrunden man ser att inget är i vägen vilket ger en wow känsla enligt mig många gånger

känslan att det inte finns något framför bilden man ser bara bilden och känner inte eller ser att det finns något framför den som en panel över huvudtaget

som ett fysiskt foto där färgerna lyser man märker inte att det finns något framför bilden varken glas eller något

väldigt svårt att förklara men det ger mig en wow känsla väldigt många gånger

säg vad ni vill om min kärler för min fw900 utan anti glare film men jag kan inte hjälpa att jag älskar den men det finns saker som påminner att det är en analog skärm

saker som uppvärmning inte helt perfekt bild yta (små hörn går inte att fylla i)

smällen när skärmen startar (är mer rädd att trycka på knappen ofta än tex en plattskärm)

och som sagt problemet med svärtan även om svärtan är underbar så blöder allt fruktansvärt mycket visa en vit ruta i mitten av bilden och hela svärtan runt om blir helt förstörd

sen hakar bilden efter i svärtan också som att man rör en gammal glöd lampa i mörker väldigt snabbt (lämnar en glöd efter sig)

svarta scener i spel är inte alltid bekväma att se tyvärr

jag har fått veta att det har med platsen på jorden skärmen står i samt signal kabel och att glöden inte är ett problem med själva skärmen utan på andra anledningar men jag har inget bevis på det

så visst har crt väldigt många problem också men jag kan acceptera dem jämfört med en plattskärm när jag ser bakrunder med deras starka poppande färger så ger det en wow känsla och det händer ofta (jag ser ingen skillnad i färger jämfört med tex min z1) så jag tror ärligt talat inte att den är så hemskt felinställd men visst har en en blå ton

men enbart ton man ser inget blått i bilden man ser bara att färgerna är kallare något jag föredrar eftersom kallare färger ger dem mer liv och jag föredrar det jag har min zt60 satt i kallt också och färgerna är lika perfekta som min fw900

jag är nöjd med min zt60 i färger

Dold text

Att läsa dina inlägg är som att dö en smula. Inte bara på grund av innehållet...
Lär dig formatera texter!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:
Dold text

Att läsa dina inlägg är som att dö en smula. Inte bara på grund av innehållet...
Lär dig formatera texter!

gjorde det nu ärligt talat känns det helt onatlurligt med punkt och komma jag gör det men det går alltid automatiskt tillbaka till detta men jag har rättat det nu

iallafall jag kan också säga att denna denna bilden tycker jag om både den kalla i mitten och varma på toppen

den högsta bilden har en rödaktig vit färg inget jag tycker om men en mycket mer naturlig grön färg

mitten bilden har enligt mig bättre vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

gjorde det nu ärligt talat känns det helt onatlurligt med punkt och komma jag gör det men det går alltid automatiskt tillbaka till detta men jag har rättat det nu

iallafall jag kan också säga att denna denna bilden tycker jag om både den kalla i mitten och varma på toppen

den högsta bilden har en rödaktig vit färg inget jag tycker om men en mycket mer naturlig grön färg

mitten bilden har enligt mig bättre vit

http://www.bigbrownboxblog.com.au/wp-content/uploads/2012/02/...

Inte bara punkt, komma och versalisering... Du gör ett enterslag mellan varenda rad och du har ny rad alldeles för ofta. Har du sovit på svensklektionerna i skolan eller?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Inte bara punkt, komma och versalisering... Du gör ett enterslag mellan varenda rad och du har ny rad alldeles för ofta. Har du sovit på svensklektionerna i skolan eller?

jag blev utsparkad ur min skola 2005 pågrund av mobbning fick båda armarna brutna fick egentligen inga betyg och missade allt

lärde mig allt jag vet genom internet

jag kan också säga att denna denna bilden tycker jag om både den kalla i mitten och varma på toppen

den högsta bilden har en rödaktig vit färg inget jag tycker om men en mycket mer naturlig grön färg

mitten bilden har enligt mig bättre vit

om jag ska välja så föredrar jag den varma bilden men en så stor skillnad ser jag inte i bilder själv så blåaktigt ser inte bilder ut för mig

den här bilden tex är inte så fruktansvärt mörk grön som exempel bilden med husen gräset ser lika grönt och naturligt ut som toppen bilden i hus bilderna

så det förvirrar mig lite

så nu har jag visat en bild på min z1 och fw900

ser 5% skillnad i färgerna men det är väldigt svårt att se jag tror tillochmed jag inbillar mig eftersom jag tycker inte det är någon skillnad

vet inte vilken temp min z1 är satt i

den här ser jag skillnad i

http://www.thewallpapers.org/photo/22357/tree-and-meadow.jpg

här kan jag säga att min z1 faktiskt vinner

fast det är mest i skärpa jag ser ingen skillnad i färger kanske är bilden på z1'n med ljus grön men det är så svårt att se

för övrigt så ser bilden tyvärr ut på min fw900 som att den har ett lager överljus över fast jag tror det har med skärpa att göra

och denna ser jag 0 skillnad i men skärpan glänser verkligen på min z1

http://www.wallsave.com/wallpapers/1280x1024/cannabis-nature/...

VERKLIGEN

får tyvärr min fw900 att skämmas

men jag tror inte någon stor skärm har den sortens pixeltäthet kanske 4k

Permalänk
Medlem

Det är både AR/AG-behandlingen och gamut som gör eller kan göra färger överdrivna och utsmetade. Det bör inte vara så farligt med denna monitor. Dessutom är den närmare sRGB än något annat.

Rent glas (substrat/cell) finns inte, tar du bort alla filmer har du inga färger kvar och du har bara en stor lampa. Ett tag var det poppis med klar eller glossy skyddsfilm/reflection-glarefilm utan överdriven AG med en glasskiva ovanpå, men det gör inte bilden bättre. Vill man inte ha en vanlig matt eller kraftig AG (U2711) så är det konstigt att köpa det också. Att den har helt klart synbar AR/AG kunde du utläsa från Thomas recension.

När det gäller rörelser, rörelseoskärpa och liknande så beter sig varenda skärm olika. Med plasma klagar du på brus istället.

TFTCentral har numera recension. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_fg2421.htm

Varför spenderar du inte någon tusenlapp på en bra kalibrator istället för att köpa CRT och massor skärmar för tiotusentals kronor, där du tom lämnar tillbaka vissa. Det är svårt att jämföra olika monitorer och veta dess styrkor om man inte kan ställa in dem. Var skärmen står och fångar upp av rummet kommer självklart påverka också. Man får självklart välja en skärm med de egenskaper man är mest nöjd och bekväm med, men kan vara en bra idé att rikta in sig på en varmare färgtemperatur.

Vad har du t ex för ljusstyrka inställd?