Hjälp, ställa in 144 Hz på Asus VG248QE

Permalänk
Medlem

Hjälp, ställa in 144 Hz på Asus VG248QE

Jag försöker ta hjälp här, av er kunniga för min kompis som har problem att ställa in 144 Hz på sin nya datorskärm han får den endast att gå i 60 Hz. Jag själv är ganska oförmögen och har svårt att hitta i denna skärm-djungel.

Skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1520860

Grafikkkort: Gigabyte GTX680

Skärmkabel som för tillfället används: DisplayPort 1.2-kabel

Frågor:

A) Är det ens rätt kabel?

B) Om svaret på A) är nej, vilken kabel skall det vara?

C) När vi rett ut B) Vart gör man inställningar för 1080p @ 144 Hz?

Lägg gärna till lite annat, dessa frågor var de jag kunde komma på. Nämn gärna andra önskvärda tips om sådana finns, tack på förhand Sweclockers.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på desktop> välj skärmupplösning> välj VG248:n> klicka på Avancerade inställningar/Egenskaper för den här bildskärmen. Därefter bör du få upp en Pop-up som säger PNP Monitor på NVIDIA GeForce GTX680 i headern, där finns det en droplist med kompatibla uppdateringsfrekvenser.

Om du inte ser något högre än 60hz i droplisten så byter du till en DUALINK DVI-D kabel, den ger 144hz. Jag kör en sådan just nu och har samma skärm.

Jag hade samma problem, var helt säker på att HDMI pallade högre refreshrates med tanke på att alla prisar HDMI så mycket, men ack, det gjorde den ej, och en DP-kabel hade jag inte hemma så Dualink DVI vart det och har varit så sedan dess. Fungerar superbra.

DVI ftw!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Jag försöker ta hjälp här, av er kunniga för min kompis som har problem att ställa in 144 Hz på sin nya datorskärm han får den endast att gå i 60 Hz. Jag själv är ganska oförmögen och har svårt att hitta i denna skärm-djungel.

Skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1520860

Grafikkkort: Gigabyte GTX680

Skärmkabel som för tillfället används: DisplayPort 1.2-kabel

Frågor:

A) Är det ens rätt kabel?

B) Om svaret på A) är nej, vilken kabel skall det vara?

C) När vi rett ut B) Vart gör man inställningar för 1080p @ 144 Hz?

Lägg gärna till lite annat, dessa frågor var de jag kunde komma på. Nämn gärna andra önskvärda tips om sådana finns, tack på förhand Sweclockers.

A: Det är en av de rätta kablarna. Du kan även använda dual-link DVI-kabeln som följde med skärmen.
C: Öppna Nvidias kontrollpanel (högerklicka på något tomt ställe på skrivbordet så hittar du den), under "Change resolution" hittar du också inställningar för uppdateringsfrekvensen. Finns 144Hz som alternativ där?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

A: Det är en av de rätta kablarna. Du kan även använda dual-link DVI-kabeln som följde med skärmen.
C: Öppna Nvidias kontrollpanel (högerklicka på något tomt ställe på skrivbordet så hittar du den), under "Change resolution" hittar du också inställningar för uppdateringsfrekvensen. Finns 144Hz som alternativ där?

Nej det finns bara 60 Hz dessvärre.

För att förtydliga så används de senaste drivrutinerna också.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

tvångsinstallera skärmens drivrutin från Asus hemsida.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtebloss:

tvångsinstallera skärmens drivrutin från Asus hemsida.

Tack, skall prövas. Finns det risk för att stöta på patrull? Typ, konflikt med grafikkort etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag försöker ta hjälp här, av er kunniga för min kompis som har problem att ställa in 144 Hz på sin nya datorskärm han får den endast att gå i 60 Hz. Jag själv är ganska oförmögen och har svårt att hitta i denna skärm-djungel.

Skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1520860

Grafikkkort: Gigabyte GTX680

Skärmkabel som för tillfället används: DisplayPort 1.2-kabel

Frågor:

A) Är det ens rätt kabel?

B) Om svaret på A) är nej, vilken kabel skall det vara?

C) När vi rett ut B) Vart gör man inställningar för 1080p @ 144 Hz?

Lägg gärna till lite annat, dessa frågor var de jag kunde komma på. Nämn gärna andra önskvärda tips om sådana finns, tack på förhand Sweclockers.

Har samma skärm. Du måste använda Dual-DVI kabeln som följer med vad jag vet.
Har du flera DVI portar på grafikkortet? Jag har HD 7970 och då är det bara en som fungerar för 144Hz.
H-klicka på skrivbordet-> skärmupplösning
Klicka på avancerade inställningar
Under fliken Bildskärm hittar du alla uppdateringsfrekvenser.
Jag har från 50-144Hz i sju steg, men antar att det beror på din hårdvara och drivrutiner vad som funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Högerklicka på desktop> välj skärmupplösning> välj VG248:n> klicka på Avancerade inställningar/Egenskaper för den här bildskärmen. Därefter bör du få upp en Pop-up som säger PNP Monitor på NVIDIA GeForce GTX680 i headern, där finns det en droplist med kompatibla uppdateringsfrekvenser.

Om du inte ser något högre än 60hz i droplisten så byter du till en DUALINK DVI-D kabel, den ger 144hz. Jag kör en sådan just nu och har samma skärm.

Jag hade samma problem, var helt säker på att HDMI pallade högre refreshrates med tanke på att alla prisar HDMI så mycket, men ack, det gjorde den ej, och en DP-kabel hade jag inte hemma så Dualink DVI vart det och har varit så sedan dess. Fungerar superbra.

DVI ftw!

Skrivet av ASUS_Caroline:

A: Det är en av de rätta kablarna. Du kan även använda dual-link DVI-kabeln som följde med skärmen.
C: Öppna Nvidias kontrollpanel (högerklicka på något tomt ställe på skrivbordet så hittar du den), under "Change resolution" hittar du också inställningar för uppdateringsfrekvensen. Finns 144Hz som alternativ där?

Skrivet av DanneLiu:

Har samma skärm. Du måste använda Dual-DVI kabeln som följer med vad jag vet.
Har du flera DVI portar på grafikkortet? Jag har HD 7970 och då är det bara en som fungerar för 144Hz.
H-klicka på skrivbordet-> skärmupplösning
Klicka på avancerade inställningar
Under fliken Bildskärm hittar du alla uppdateringsfrekvenser.
Jag har från 50-144Hz i sju steg, men antar att det beror på din hårdvara och drivrutiner vad som funkar.

Dåså, tack grabbar och grabbinnor.

Problemet löste sig genom att högerklicka på skrivbordet > skärmupplösning > avancerade inställningar > bildskärmsfliken > valde 144 Hz i listan åt honom, dock fungerade detta med DisplayPort så i detta fallet behövdes inte DVI-D Dual Link ändå.
Efter det ASUS_Caroline, gick det dessutom att välja 144 Hz i Nvidias kontrollpanel, tack för ditt engagemang!

Återigen stort tack till allihopa för att ni tog er tid, jag hoppas fler kan ha nytta av det här.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.