Geforce GTX 780 Ti är fullständiga GK110 med 2 880 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du behöver inte köpa ett vattenblock. Du kan ju köra Arctics kylare tex. Visst du når inte upp till GTX 780TI däremot så kommer du en bra bit på vägen för ett par tusenlappar mindre. Detta kort är helt onödigt om man frågar mig speciellt med Maxwells entre om typ ett år. Detta kort lanserar antagligen bara för att Nvidia ska kunna skryta om hur de har prestandatronen.

Ja jag håller med dig om att det kan vara ett onödigt köp, sitter på mitt strömtörstiga, varma, högludda men EXTREMT roligt att överklocka GTX 480 fortfarande. Det jag ville få fram är att ett GTX 780DC2 just nu är ett väldigt bra köp för vad man får.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Jag tycker synd om Tvelander.

Varför han får mer än 4gb vram usage på bf4. Endast titan duger för sån upplösning.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Klappa:

Jag tycker synd om Tvelander.

Varför jag måste ju ha mer en 3GB VRAM bara jag startar BF4 så får jag över 3GB.

Jag byter endast till 780 TI om någon tillverka gör 6GB modelen men troligtsvis så har Nvidia sagt att man inte får göra de.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Du får väga fördelar mot nackdelar som man alltid gör, en sportbil är oftast dyrare än en vanlig Volvo. Vill du då ha ett kort som är lite snabbare, antagligen tystare och antagligen svalare (kollar på hur Titan är i ljud/temperatur) så får man då också betala mer. Det är så det alltid har vart och alltid kommer vara. Sen som jag sa så får man GTX 780 DC2 från asus för 4500kr nu, det kortet presterar i många fall bättre än ett Titan med lite klock på, vilket det klarar med den kylaren.

Men ja, man har man då ett vattenblock som Tivook säger så kan du alltid köpa ett 290x, men (Från inets priser) så är du då uppe i närmre 6000kr på bara block + kort.

http://www.inet.se/sok/290x?sort=rank

Ska du jämföra Nvidias stock kylare med ett custom vattenkylningssystem nu också som om det vore likvärdig prestanda? Fanboy much?

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Tumnus:

Ryktades om det när GTX 780TI först kom på tapeten. Om inte så har ju Nvidia skjutit sig själv i foten. Dessutom någon annan som märkt att Nvidias "Nytt kort till GTX 780s pris" inte riktigt stämmer in här?

Geforce GTX 780 kostade 5 990 kronor vid lanseringen (i många fall lite högre t.o.m).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag postade i en annan tråd, 8000x1600 ger över 3GB Vram i Medium.....bara så ni vet.
Så att släppa 780TI med 3GB är tokfail av Nvidia. Hoppas det kommer en 6GB version inom kort.

Permalänk

Klart det kommer ett med 6 GB det är ju det som är Titan men det kostar också att lägga dit det.

Permalänk
Medlem

Hehe,

Två topplaceringar och en "botten"placering
1) Snabbast singel-GPUkort
2) Dyrast singel-GPUkort
3) Minst VRAM bland topp-GPUkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Ska du jämföra Nvidias stock kylare med ett custom vattenkylningssystem nu också som om det vore likvärdig prestanda? Fanboy much?

Nej du har totalt missförstått mig, det var någon tidigare i tråden som sa att man kunde slänga på ett vattenblock och då svarade jag med att man får GTX 780DC2 för 4500kr och 290X med ett vattenblock för ca 6000kr.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Geforce GTX 780 kostade 5 990 kronor vid lanseringen (i många fall lite högre t.o.m).

Fortfarande så verkar inte Nvidia ha nämnt något om lanseringspris. Även om man kan extremtolka det som att inte specifikt sa nuvarande pris heller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ryktades om det när GTX 780TI först kom på tapeten. Om inte så har ju Nvidia skjutit sig själv i foten. Dessutom någon annan som märkt att Nvidias "Nytt kort till GTX 780s pris" inte riktigt stämmer in här?

Kan mycket väl vara så. Det vore väl i och för sig inte första gången Nvidia skjuter sig själv i foten
Helt ärligt så börjar jag tycka att Nvidias prissättningar helt uppåt väggarna och deras filosofi verkar vara "snabbast i världen, till vilket pris som helst".

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Du behöver inte köpa ett vattenblock. Du kan ju köra Arctics kylare tex. Visst du når inte upp till GTX 780TI däremot så kommer du en bra bit på vägen för ett par tusenlappar mindre. Detta kort är helt onödigt om man frågar mig speciellt med Maxwells entre om typ ett år. Detta kort lanserar antagligen bara för att Nvidia ska kunna skryta om hur de har prestandatronen.

Onödigt? Som snabbaste singelkort lär det sälja en hel del ska du se. TITAN sålde ju bra trots sitt pris. Det är knappast en tillfällighet att Nvidia konsekvent ser till att ha prestantatronen när det gäller singelkort; prestige, PR och många entusiaster som vill ha det snabbaste oavsett antal slantar.

Sedan tycker jag gnället på prissättningen är en aning överdrivet: med tanke på att R290x msrp är på 549 dollar översatt till ca 4600 så borde GTX780TI kosta mindre än 6000. Inte så stor skillnad med tanke på att GTX780ti kommer vara märkbart snabbare och är av betydligt bättre kvalité i sitt grundutförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Nu jäklar fick AMD en smäll på käften!!

Fel forum kompis, detta är en hårdvaru site, mma forumet ligger 2 dörrar längre ner och sen till höger..

Kul att se att det händer saker på grafik fronten iaf, skall bli mycket intressant att se Sweclockers testa denna best snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Hur många tusentals kronor går nvidia i förlust med dessa korten?
Det är ju en fullfjädrad gk 110 vilket innebär att det är en tesla k20
De kostar 30 000kr

Dock har de mer minne
Men kan inte tänka mig att mer minne skulle kosta ca 20 000

Nej, det har inte samma compute krafter, alltså inte ett Tesla K20. #14037943

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Bara för dubbla priset...

Skrivet av Tumnus:

Dyrare, Mindre vram, Ev. strömtörstigare etc.

Sen när kostade ett aftermarket kort det dubbla priset!?

Har du fått siffror på strömförbrukningen till 780ti?

Oavsett om det skulle vara strömtörstigare eller inte TROR jag knappast det kommer ligga på några 95 grader med referenskylare och det är förmodligen den kvalité vissa av oss betalar extra för.

Alla kanske inte bryr sig lika mycket som du om en hundring eller två extra på elräkningen varannan månad t ex jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lättförvirrad:

Onödigt? Som snabbaste singelkort lär det sälja en hel del ska du se. TITAN sålde ju bra trots sitt pris. Det är knappast en tillfällighet att Nvidia konsekvent ser till att ha prestantatronen när det gäller singelkort; prestige, PR och många entusiaster som vill ha det snabbaste oavsett antal slantar.

Sedan tycker jag gnället på prissättningen är en aning överdrivet: med tanke på att R290x msrp är på 549 dollar översatt till ca 4600 så borde GTX780TI kosta mindre än 6000. Inte så stor skillnad med tanke på att GTX780ti kommer vara märkbart snabbare och är av betydligt bättre kvalité i sitt grundutförande.

Onödigt kort pga. tiden det lanserades, priset, konkurrensen mot sitt eget kort och dessutom vram. Bara för att ta upp några saker.

Skrivet av TonyB4ngZ:

Sen när kostade ett aftermarket kort det dubbla priset!?

Har du fått siffror på strömförbrukningen till 780ti?

Oavsett om det skulle vara strömtörstigare eller inte TROR jag knappast det kommer ligga på några 95 grader med referenskylare och det är förmodligen den kvalité vissa av oss betalar extra för.

Alla kanske inte bryr sig lika mycket som du om en hundring eller två extra på elräkningen varannan månad t ex jag.

Är det bara jag eller har läsförståelsen hos medlemmarna på detta forum gått ner? Dubbla priset 780TI kontra 290x. Observera de två bokstäverna plus den punkt som bildar förkortningen ev. som betyder eventuellt alltså jag vet inte, jag gissar. Sedan en hundring eller två extra på elräkningen?! Knappast.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

6-7 k nvidia bryr sig verkligen om konsumenterna haha
Men men världens snabbaste grafik kort, och nvidia folket betala gärna för det.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Onödigt kort pga. tiden det lanserades, priset, konkurrensen mot sitt eget kort och dessutom vram. Bara för att ta upp några saker.

Är det bara jag eller har läsförståelsen hos medlemmarna på detta forum gått ner? Dubbla priset 780TI kontra 290x. Observera de två bokstäverna plus den punkt som bildar förkortningen ev. som betyder eventuellt alltså jag vet inte, jag gissar. Sedan en hundring eller två extra på elräkningen?! Knappast.

"Konkurrensen mot sitt eget kort" ? Menar du Titan? Det är ju ändå ute ur leken till stor del pga R290x. Tiden det lanserades? Ja, är det alldeles ologiskt att släppa ett snabbare kort än konkurrentens snabbaste strax efter deras lansering? Priset är så klart beräknat på förväntad efterfrågan och de tar givetvis lite extra eftersom det kommer att vara klart snabbast. Vram köper jag i viss mån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Onödigt kort pga. tiden det lanserades, priset, konkurrensen mot sitt eget kort och dessutom vram. Bara för att ta upp några saker.

Så nvidia ska inte komma med nytt snabbare kort bara för att dom redan har snabba kort??
Och när är det rätt tid isåfall enligt dig ??

Rätt tid är när deras nästa arkitektur inte ligger runt hörnet. Nytt snabbare kort som konkurrerar med deras egna kort är ren idioti.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

6-7 k nvidia bryr sig verkligen om konsumenterna haha
Men men världens snabbaste grafik kort, och nvidia folket betala gärna för det.

Problemet är väl lite att konsumenterna verkar vilja köpa grafikkort för det priset. Hade inte folk köpt hade de varit tvungna att gå ner i pris, speciellt nu när de faktiskt har konkurrens från AMD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Jovisst men i dagsläget kan ja köpa 290x som är snabbare än Titan för 4500. Varför skulle jag vilja köpa ett 780 Ti för 6500ish om det bara är 10ish ( spekulerar ) fps snabbare än 290x? 290x som dessutom har ganska omogna drivrutiner och som därför har mkt kvar att vinna bara på drivrutinsoptimering?

Kan för övrigt meddela att jag körde bf4 igår på ultra settings 1080p med mitt single 290x och var aldrig under 70 fps på någon karta. Mellan 70 och 110 ish fps låg man på utan en endaste liten hint av lagg, som smör i en stekpanna precis hela tiden.

Ah just det; utan Mantle dessutom vilket man får anta kommer leverera minst 10% extra prestanda, annars hade det ju knappast varit värt att prata om.

mitt 780 ligger i dom svängarna i bf4 som ditt 290x för nästan 500 kr mindre + då har jag mindre besvär med både värme och ljudnivå..
om du nu är tvungen att köpa vattenblock för att få tyst på han så har ditt kort kostat dig iaf 5k eller mer. Nu då kanske 780Ti inte låter så dumt för en kostnad för runt 6k, och ge ett skjut på ca 10-20 % mot titanen så tror jag inte det är en så farlig summa att lägga.

Permalänk
Avstängd

Ohh intressant, Nvidia tar återtar kronan snabbare än någonsin.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

6-7 k nvidia bryr sig verkligen om konsumenterna haha
Men men världens snabbaste grafik kort, och nvidia folket betala gärna för det.

Jag betalar gärna lite extra för kvalitet och stabilitet och där är Nvidia överlägsna..

Bra tyst kylning,bra drivrutiner osv betalar jag mer än gärna för

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Bye bye 290x

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

780Ti ersätter Titan och 780 GHz edition ersätter 780?
http://www.expreview.com/29089-all.html#para1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hehe,

Två topplaceringar och en "botten"placering
1) Snabbast singel-GPUkort
2) Dyrast singel-GPUkort
3) Minst VRAM bland topp-GPUkorten

Öhhh Nvidia har väl ändå mest VRAM i ett av sina topp kort Titan är fortfarande ett topp kort

Så din lista failade direkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Rätt tid är när deras nästa arkitektur inte ligger runt hörnet. Nytt snabbare kort som konkurrerar med deras egna kort är ren idioti.

Men samtidigt är priset på GTX 780 TI billigare än GTX Titan. Tror faktiskt att Titan fasus ut från marknaden snart.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Jag betalar gärna lite extra för kvalitet och stabilitet och där är Nvidia överlägsna..

Bra tyst kylning,bra drivrutiner osv betalar jag mer än gärna för

Problemet är väl att deras senaste drivrutiner har varit katastrof på senare tid. Bra tyst kylning håller jag med om men det är väl allt.

Skrivet av Superlight:

Men samtidigt är priset på GTX 780 TI billigare än GTX Titan. Tror faktiskt att Titan fasus ut från marknaden snart.

Kan så vara. Då är GTX 780TI en billigare ersättare till GTX Titan. Och det skulle innebära betydligt mer logik i lanseringen. Däremot 3GB Vram? Nvidia har nästan alltid snålat med vramet så det borde egentligen inte komma som en chock.

Skrivet av fermia:

Öhhh Nvidia har väl ändå mest VRAM i ett av sina topp kort Titan är fortfarande ett topp kort

Så din lista failade direkt

Den enda failen här är väl ditt försök att klanka ner på någon utan att förstå deras kommentar. Han pratar om GTX 780TI och det har som alla vet mindre vram än 290X.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kan folk snälla sluta jämföra Ti med Titan och kalla Titan onödigt, Titan är gjord för andra saker.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ante9224:

Kan folk snälla sluta jämföra Ti med Titan och kalla Titan onödigt, Titan är gjord för andra saker.

Vem har kallat Titan onödigt?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds