Diskenheter visas inte i Diskhanteraren

Permalänk
Medlem

Diskenheter visas inte i Diskhanteraren

Vet att det redan finns en hel del trådar om det här men inget har hjälp mig. Gjorde här om dagen en ren installation av Windows. Tog då bort alla Diskpartitioner förutom den jag installerade Windows på. Efter detta visas inte hårdiskarna i diskhanteringen. Men dock gör dom det i enhetshanteraren och det står att de funkar korrekt. det finns heller inte kvar i den listan där man skall installera Windows på. Söker man information om hårddiskarna i enhetshanteraren får man bara upp att det inte finns någon information om denna enhet.

Lägger upp några bilder på problemet http://imgur.com/a/cYhSK

MVH Filip

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Vet att det redan finns en hel del trådar

om det här men inget har hjälp mig. Gjorde här om dagen en ren installation av Windows. Tog då bort alla Diskpartitioner förutom den jag installerade Windows på. Efter detta visas inte hårdiskarna i diskhanteringen. Men dock gör dom det i enhetshanteraren och det står att de funkar korrekt. det finns heller inte kvar i den listan där man skall installera Windows på. Söker man information om hårddiskarna i enhetshanteraren får man bara upp att det inte finns någon information om denna enhet.

Lägger upp några bilder på problemet http://imgur.com/a/cYhSK

Dold text

MVH Filip

Syns den i BIOS? Testat annan sata-port?
Testa boota in i en linux-distro typ Parted-Magic med UBCD och se om du kan se den därifrån, analysera hälsan och se så den inte
är trasig, om den inte har något viktigt innehåll så kan du eventuellt formatera den, bör lösa problemet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Installerat alla drivare, t.ex. för om du har någon annan diskdrivare, sitter de andra diskarna på annan controller t.ex.?
Du har ju 6 st Intel z87-portar och 2 st asmedia-portal (dom 6 "övre" är från intel och dom 2 nedersta är ifrån asmedia, sett från att moderkortet är monterat i chassit som står)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Syns den i BIOS? Testat annan sata-port?
Testa boota in i en linux-distro typ Parted-Magic med UBCD och se om du kan se den därifrån, analysera hälsan och se så den inte
är trasig, om den inte har något viktigt innehåll så kan du eventuellt formatera den, bör lösa problemet.

Japp det syns i bios .Låter rätt komplicerat. Men vet du om det går och gör en recovery så den återställs till fabriksinställnigar? . Uppdaterade bios men de hjälpte inte

Skrivet av orig_rejser:

Installerat alla drivare, t.ex. för om du har någon annan diskdrivare, sitter de andra diskarna på annan controller t.ex.?
Du har ju 6 st Intel z87-portar och 2 st asmedia-portal (dom 6 "övre" är från intel och dom 2 nedersta är ifrån asmedia, sett från att moderkortet är monterat i chassit som står)

Grejen är den att det att jag inte har rört någonting i varken bios eller Sata portarna de fungerade ju alldeles utmärkt innan installation.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem

Riktigt mysko problem, syns i bios och i enhetshanteraren + inga gula frågetecken i desamma, men inte i diskhanteraren, tror aldrig jag stött på ett sånt problem förut.

Jag skulle nog boota upp en linux live disk, typ ubunto eller mint, och kolla vad den säger om det hela, finns diskarna där är det nått med windows som buggar, syns inte så nått med diskarnas formatering eller hårdvaran.

Har du testat att boota en Windows installations skiva, och kollat om diskarna syns från den.

Vilken Windows 8 version kör du, 8 RTM, 8.1 preview, eller 8.1 RTM

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Syns de om du kör diskpart?

kör in dessa, SAMT att den där SM BUSS skulle jag nog försöka fixa drivers till kan vara det som spökar gissar jag på!

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdI...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Vet att det redan finns en hel del trådar om det här men inget har hjälp mig. Gjorde här om dagen en ren installation av Windows. Tog då bort alla Diskpartitioner förutom den jag installerade Windows på. Efter detta visas inte hårdiskarna i diskhanteringen. Men dock gör dom det i enhetshanteraren och det står att de funkar korrekt. det finns heller inte kvar i den listan där man skall installera Windows på. Söker man information om hårddiskarna i enhetshanteraren får man bara upp att det inte finns någon information om denna enhet.

Lägger upp några bilder på problemet http://imgur.com/a/cYhSK

MVH Filip

På bilden där du ser dina diskar, vart är recovery och EFI partitionen? eller kör du legacy?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

TS ta en titt på Oneone utmärkta guide http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1149074...

Sen börja om från början av Windows 8 installation, ta bort den befintliga partionen där du har windows >uppdatera, skapa sen ingen ny partition, utan låt Windows installationsprogram sköta om den saken helt själv, den lägger till med auto dom extra reserverade partitioner som behövs.

Se till att installera SM buss drivrutinen!!
Bör vara denna du behöver installera https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...

Du hittar övriga drivers här http://www.msi.com/product/mb/Z87-MPOWER.html#download kan ju vara trevligt att få bort dom övriga 2 som inte har drivers

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej! tack för all support !kör windows 8 pro med fysisk skiva. testade att köra in driverns ni länka utan resultat. tagit ett par nya bilder på bl.a. inne i bios och lagringsutrymmen. nästa steg blir att gör det du tipsa om ggustavsson.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

På bilden där du ser dina diskar, vart är recovery och EFI partitionen? eller kör du legacy?

Jag kör uefi+legacy. det hittas heller inte i i diskpart.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem

Kan tänkas att att dom som diskar som inte syns är kopplade till asmedias SATA kontrollern

installera denna http://download1.msi.com/files/downloads/dvr_exe/asmedia_sata... funkar det efter det kanske, efter omstart??

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Jag kör uefi+legacy. det hittas heller inte i i diskpart.

Se till att få bort alla frågetecken, installerat alla drivers för sata kontrollern?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss en ominstallation av Windows problemet kvartstår . har även kört in driverns ni tipsa om, även där utan resultat. har också testat och byta till ett par andra sata portar funkar inte heller. börjar snart tappa hoppet att få de tillbaks.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem

Testat att avinstallera enheten i enhetshanteraren?
Förutsätter att du har chipset + drivrutiner som behövs.

Kör Parted-Magic. Det är lätt att få över på en bootbar usb och köra som live-disc.
Använd Lili för att slänga över UBCD (obs magnet-länk) på.

Det är lätt, jag fick syn på min 2tb backup-disk som hade allt från 2 år tillbaka med Parted Magic.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Hej! efter mycket om och men har jag äntligen fixat problemet. hårddiskarna va tydligen i fel format och kunde inte läsas i Windows så jag laddade ner programmet Easeus Partition Manager där jag enkelt kunde byta format och efter det hittades dom i diskhanteraren.

Vill ge ett stort tack till all ni som hjälpte mig här i tråden

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB