Permalänk

asus rt-n56u, kompabilitetsproblem?

Hej, har nu provat två st routrar från siba men när jag försöker göra trestegs installationen står det "Kontrollera att kabeln mellan WAN-porten på ASUS RT-N56U och internet är ordentligt ansluten."

Har provat mycket nu med hjälp av asus support men får inte det att fungera. Supporten sa nu sist att den ant inte fungerar ihop med stadsnätets modem i lägenheten. Kopplar jag in min gamla netgear funkar det utmärkt.

Någon som vet vad som kan göras för att få wan-porten att fungera, eller funkar inte denna router med alla bredband leverantörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pseudonym:

Hej, har nu provat två st routrar från siba men när jag försöker göra trestegs installationen står det "Kontrollera att kabeln mellan WAN-porten på ASUS RT-N56U och internet är ordentligt ansluten."

Har provat mycket nu med hjälp av asus support men får inte det att fungera. Supporten sa nu sist att den ant inte fungerar ihop med stadsnätets modem i lägenheten. Kopplar jag in min gamla netgear funkar det utmärkt.

Någon som vet vad som kan göras för att få wan-porten att fungera, eller funkar inte denna router med alla bredband leverantörer?

Jo den borde funka, den följer standard. Möjligen kan du ha problem med autoneg.

Har du provat att byta kabel?
Vad har du för modell på din bredbandsswitch (det du kallar modem)? Provat att starta om den?

Testa att sätta din WAN-port till 100baseT/FD

Eller så har du helt enkelt bara en ip-adress och är tvungen att vänta till ditt ip-lån går ut.

Permalänk

Har provat nya kablar startat om router och modem lr bredbandswitch som heter CTS Het-100. Kan inte spec mycket men ska jag ändra wan-porten till 100baseT/FD i routerns menyer? Vad skulle det isf göra?

Hur länge skulle man vänta på att ett ev ip lån går ut? Haft en del olika routrar men har aldrig varit med om detta.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du väntat? Du kan även prova att köra release DHCP på gamla routern innan du kopplar in den nya....

Permalänk

Vet ju inte hur man ska vänta men har haft allt avstängt en hel natt har även haft asus routern o modem dator inkopplat en natt för att de kanske ska komma igång men inget funkar. Har som sagt även bytt ut en router då supporten sa att wan porten var trasig då den inte reagerar med lampor eller nåt.

Ska prova release DHCP. Men kan det vara så att rt56 inte funkar med vissa operatörer? Finns ju fler som varit med om precis samma grej med wan-porten, men inte sett att det löst sig för dom på nåt spec sätt.

Permalänk

Provade precis att koppla routern direkt till stadsnätets modem (swich) och inte via uttaget i vardagsrummet. Då hoppade routern igång direkt.

Gött de men fattar inte hur min netgear kan funka i uttaget om de är fel på det? Ja ja, får väl dra en egen kabel in till vardagsrummet.

Tackar för försöken till hjälp