Linux Mint 15 + AMD + surround (HDMI)

Permalänk

Linux Mint 15 + AMD + surround (HDMI)

Jag installerade nyligen Linux Mint 15 med KDE (64-bits), och det mesta fungerar klockrent direkt - men det finns några saker som strular. Jag kör ett AMD HD5870 för ljud och bild. Jag har förstått att AMD-drivrutinerna för Linux lämnar mycket att önska, så frågan är vad som är bästa lösningen på mitt problem:

Jag måste kunna få ut surroundljud via HDMI till min receiver, annars är det ingen idé. Jag har efter lite om och men lyckats få ut stereoljud på det här sättet:

"Edit /etc/default/grub and change this line:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
to this line
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash radeon.audio=1"
Now run "sudo update-grub", then reboot your computer."

Utöver det är den enda informationen jag har hittat angående surroundljud, att ändra i /etc/pulse/daemon.conf från

; default-sample-channels = 2

till

default-sample-channels = 6

Detta funkar inte, och jag ser inte röken av någon möjlighet till surround, bara stereo. Ibland funkar inte ens det heller, jag blir väldigt förvirrad. Jag har ett till separat ljudkort i datorn (ESI Juli@) som dyker upp bland ljudinställningarna, men jag har prioriterat AMD-kortet och ESI-kortet använder jag bara i Windows.

Då testade jag även att installera AMDs proprietära drivrutiner, men det slutade bara i huvudvärk och magsår. 2D-accelerationen för skrivbordet tycktes sluta fungera, att utöka skrivbordet till TV:n strulade, efter varje liten inställning som rörde upplösning och annat via Catalyst fick jag starta om datorn, ljudet fungerade inte över huvud taget osv. Bråkade lite med dessa en stund men sen gav jag upp och tog bort dem.

Jag hittar väldigt lite info om det här med surroundljud i Linux med AMD-grafikkort. Ska det fungera, får folk det att fungera? Jag bryr mig inte det minsta om att kunna spela spel eller 3D-acceleration, men skrivbordet måste flyta på bra med 2D-acceleration.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa ett Geforce GT 610 för 300 kr om det är mycket enklare att få surroundljudet att funka utan problem. Är det onödigt, eller är det den enklaste och smartaste lösningen? Då skulle jag nämligen kunna använda AMD-kortet endast till Windows när jag vill spela, och GeForce-kortet till Linux för allt annat.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att du har en digital ljudutgång från moderkortet som kan anslutas till receivern?

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Det är inte så enkelt att du har en digital ljudutgång från moderkortet som kan anslutas till receivern?

Jodå, men den ingången på receivern är upptagen Dessutom är det lite knöligt att konfigurera receivern så att jag får bild via HDMI och ljud via S/PDIF. Eller snarare, det kommer att bli lite krånglande varje gång jag vill växla mellan Linux och Windows isf.

Jag har f ö beställt ett billigt GeForce-kort nu, så får vi se hur det går.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Riktigt stöd för HDMI-ljud för AMD kommer i kernel 3.13 och/eller 3.14 när det gäller de öppna drivrutinerna. Det som finns nu är någon reverse engineerad lösning som bara stödjer stereo IIRC.

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

Riktigt stöd för HDMI-ljud för AMD kommer i kernel 3.13 och/eller 3.14 när det gäller de öppna drivrutinerna. Det som finns nu är någon reverse engineerad lösning som bara stödjer stereo IIRC.

Tusen tack för det svaret, då hänger jag med. Kör på mitt billiga GeForce ett tag så får vi se hur jag gör i framtiden.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Tusen tack för det svaret, då hänger jag med. Kör på mitt billiga GeForce ett tag så får vi se hur jag gör i framtiden.

Har redan köats en del HDMI-ljud förbättringar för 3.13 som 14.04/Mint 17 förmodligen kommer använda. Orkar du inte vänta så länge kan du kanske kika på någon dist som är lite mer bleeding-edge. 3.13 kommer dock gissningsvis inte släppas förrän i slutet av året.

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

Har redan köats en del HDMI-ljud förbättringar för 3.13 som 14.04/Mint 17 förmodligen kommer använda. Orkar du inte vänta så länge kan du kanske kika på någon dist som är lite mer bleeding-edge. 3.13 kommer dock gissningsvis inte släppas förrän i slutet av året.

OK! Men bör surround via HDMI funka bra i Mint 15 med Nvidia eller är det taskigt stöd där med?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

OK! Men bör surround via HDMI funka bra i Mint 15 med Nvidia eller är det taskigt stöd där med?

Drivrutinsmässigt borde det funka alldeles utmärkt med Nvidias proprietära som inte heller framkallar samma magsår som fglrx.