CPU clock och usage visas fel i Windows 8 aktivitetshanterare

Permalänk
Inaktiv

CPU clock och usage visas fel i Windows 8 aktivitetshanterare

Jag har en core i7-2600K på ett Asus P8P67-Deluxe och kör den lätt överklockad till 4.0GHz med mycket snäll core volt. Har kört så i 1½ år, fungerar stabilt utan problem. Har nyligen gått från windows 7 till windows 8 och har stött på massa konstiga förvirrande buggar i windows 8.

Om ni tittar på bifogat screenshot så ser ni att jag har uppe aktivitetshanteraren, CPU-Z och CoreTemp. I bakgrunden kör jag prime95 på all cores och trådar. Som ni kan se på bilden så visar windows aktivitetshanterare 3.4GHz speed/utilization medan CoreTemp och CPU-Z visar korrekt clock 4.0GHz (inom felmarginal i alla fall). Även helt utan last visar windows aktivitetshanterare 3.4GHz ”speed” medan CoreTemp och CPU-Z visar 1.6GHz, vilket är den lägsta stepping jag ställt in.

Vad jag har sett på andra bilder och videos så skall windows 8 aktivitetshanterare kunna visa aktuell core stepping och inte bara processorns stock clock, men av någon anledning så gör inte min det.

http://dl.dropbox.com/u/561935/win8_cpu_clock.jpg

EDIT: TL:DR, Löst! Orsakat av Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag har en core i7-2600K på ett Asus P8P67-Deluxe och kör den lätt överklockad till 4.0GHz med mycket snäll core volt. Har kört så i 1½ år, fungerar stabilt utan problem. Har nyligen gått från windows 7 till windows 8 och har stött på massa konstiga förvirrande buggar i windows 8.

Om ni tittar på bifogat screenshot så ser ni att jag har uppe aktivitetshanteraren, CPU-Z och CoreTemp. I bakgrunden kör jag prime95 på all cores och trådar. Som ni kan se på bilden så visar windows aktivitetshanterare 3.4GHz speed/utilization medan CoreTemp och CPU-Z visar korrekt clock 4.0GHz (inom felmarginal i alla fall). Även helt utan last visar windows aktivitetshanterare 3.4GHz ”speed” medan CoreTemp och CPU-Z visar 1.6GHz, vilket är den lägsta stepping jag ställt in.

Vad jag har sett på andra bilder och videos så skall windows 8 aktivitetshanterare kunna visa aktuell core stepping och inte bara processorns stock clock, men av någon anledning så gör inte min det.

https://dl-web.dropbox.com/get/Public/win8_cpu_clock.jpg?w=2b...

Jag kan inte se din bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag kan inte se din bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, testa nu, jag hade glömt göra den public.

Permalänk
Inaktiv

Jag har brottats några dagar med att forska i denna buggen, så bara för att jag postar en tråd om det så hittar jag vad det beror på! Det är Hyper-V som ställer till med detta. Jag inaktiverade Hyper-V så visar helt plötsligt aktivitetshanteraren rätt core clock.

Permalänk
Medlem

hyper V ? skall testa det ! min cpu är en 4770k som klockad till 4ghz, men throttlar ned till 800mhz om den inte gör något, så win8 säöger att min cpu är på 0,8Ghz "högsta hastighet" sen under hastighet är det ända upp till en och över 1.2Ghz som max.. och cpu användningen läser aktivitetshanteraren fel med.. i bf3 visar alla 8 kärnorna inkl HT attt processorn går i 100% konstant.. kollat med core temp o diverse andra moniteringsprogram att cpu max går i 65-70% , tempen är där efter oxå typ 50+

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf