Kan inte uppdatera till Windows 8.1

Permalänk

Kan inte uppdatera till Windows 8.1

Tjena. Sitter på W8 Pro som för övrigt är helt lagligt köpt men kan inte uppdatera till W8.1 Pro i Metro-affären. Jag har testat två gånger, och varje gång får jag samma fel: "we couldn't update the system reserved partition". Ser att felkoden är 0xc1900104

Så här ser min systemdisk ut:

Data är inget namn jag satt på recovery-partitionen. Det blev så när jag klonade min gamla W7-installation på en HDD till min nya SSD.

Permalänk

Det känns som du inte längre sitter på en efi install, kanske är det detta som ställer till det?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Hur hittar man ens uppdateringen? Ska det vara i affären som finns i metro? Jag har kollat där men ingenting där inte.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Det känns som du inte längre sitter på en efi install, kanske är det detta som ställer till det?

Det bör vara (U)EFI men hur ser jag det?

Permalänk
Skrivet av copyguy:

Hur hittar man ens uppdateringen? Ska det vara i affären som finns i metro? Jag har kollat där men ingenting där inte.

Gå hit och klicka på "get the update" så kastas du vidare till Metro-affären: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/buy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Det bör vara (U)EFI men hur ser jag det?

Här, MSINFO32

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Adminkonto på burken btw? har du stängt av UAC?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Gå hit och klicka på "get the update" så kastas du vidare till Metro-affären: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/buy

Tyvärr funkar inte det. Affären öppnas men jag får bara se saker jag kan installera och Windows 8.1 är inte med.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk

legacy står den på tydligen

Hur åtgärdar jag detta? :S

Skrivet av Oneone:

Adminkonto på burken btw? har du stängt av UAC?

Ja på båda. UAC-stapeln är dock bara nerdragen, så UAC är inte helt av (skulle jag regedita bort den pajas ju Metro och appaaffären)

Skrivet av copyguy:

Tyvärr funkar inte det. Affären öppnas men jag får bara se saker jag kan installera och Windows 8.1 är inte med.

Skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

legacy står den på tydligen

Hur åtgärdar jag detta? :S

Ja på båda. UAC-stapeln är dock bara nerdragen, så UAC är inte helt av (skulle jag regedita bort den pajas ju Metro och appaaffären)

Skumt.

Du måste installera om Windows i UEFI Mode, alternativt ändra det i efterhand det går med det är bökigt.

Säger systemloggen något när du kör igång? har du testat att ladda ner uppdateringen istället?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hittade detta,

" solved my problem (and yours, too, I hope!) the problem was that I was running out of space on the recovery partition. I solved it by going to the Disk Management function in Computer Management, assigning a drive letter to the recovery partition, then deleting all the folders that were for languages other than English. The Win 8.1 install then worked. Whew! After Win 8.1 installed, I removed the drive letter from the recovery partition since it's not needed for anything else."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

ska inte Windows 8 system partition vara 350MB och inte 100MB som i ditt fall (och Windows 7)?

Permalänk

Installera om W8, hur fan gör jag då? Jag köpte en uppgradering så det kräver ju att man har t.ex. W7 på innan, vilket jag hade.

Permalänk

I värsta fall.. skulle jag behöva ominstallera har jag nu skaffat en iso-fil. Nej, inte piratad, utan denna kunde jag dra hem från Microsoft när jag skrev in min serial i nedladdningsklienten och har nu då en iso-fil att antingen bränna eller peta in på USB-minne. Dock är filen "bara" på 2.6 GB ca? Ska den inte ligga på runt 3-4 GB?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Installera om W8, hur fan gör jag då? Jag köpte en uppgradering så det kräver ju att man har t.ex. W7 på innan, vilket jag hade.

Går att använda uppgradering licens med en ren win 8 skiva.Du behöver alltså inte ha win 7 installerat först.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Går att använda uppgradering licens med en ren win 8 skiva.Du behöver alltså inte ha win 7 installerat först.

Går det fortfarande? Har läst att det gick förut och att man efter installationen skulle ändra ett värde i registret så att man kunde aktivera det.

EDIT: Och vad menas egentligen med system reserved partition? Är det recoverypartitionen på 100 MB? För när jag angav ett namn till den - F: - så kunde jag ju se den i explorer och den var full (98/100 MB) men inget var på den.. Inte ens en gömd fil.. Wtf.