Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Dom måste separera portabla enheter från stationära enheter..

Med tanke på att t ex Apple (IOS) och Google (Android/ChromeOS) jobbar på samma sätt, så riskerar Microsoft att hamna utanför mobil/surfplatta-eran om de inte slår ihop sina OS till ett för att kunna få fart på sin App Store. Nu är de som vanligt för tidigt ute och upprör bara PC-användare med Modern UI, men affärsnyttan är ganska självklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har kört Win 8.1 i ca en månad nu via MSDNAA och gillar det skarpt. Bättre än 8 och fick mig att börja använda det ordentligt.

Drog ner 8.1 från MSDNAA, skönt att ha tbx startmenyn igen. Ui ser likadant ut men bättre funktioner.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord kommer Win8.1 kännas väldigt slött då den ska söka efter uppdateringar till "alla" program och hur ofta gör Win det om man har det aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Med tanke på att t ex Apple (IOS) och Google (Android/ChromeOS) jobbar på samma sätt, så riskerar Microsoft att hamna utanför mobil/surfplatta-eran om de inte slår ihop sina OS till ett för att kunna få fart på sin App Store. Nu är de som vanligt för tidigt ute och upprör bara PC-användare med Modern UI, men affärsnyttan är ganska självklar.

Det enda det här gett dem hittills är en nischmarknad i form av enheter som Surface. Här vet vi redan att deras högflygande planer faktiskt gick åt fanders. De förväntade sig och köpte in en ENORM mängd enheter vilka de sedan fick skriva av som en ENORM förlust. Nuff said, den här typen av portabla enheter som ger sken av att vara det bästa av två världar är som många börjat konstatera en liten nischmarknad.

Win 8 och 8.1 skapades för dessa enheter, och de sålde fruktansvärt lite. Apple och Google jobbar med dedikerade mjukvaror på två fundamentalt olika enheter med olika användningsområden. Än så länge är det här den vinnande kombon. Om Microsoft Surface 2 och Surface 2 Pro inte säljer till mer än till sin lilla nischmarknad så kan det bli riktig ommöblering i Microsofts ledning. Och med priserna de envisas med, den risken är riktigt stor.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Så med andra ord kommer Win8.1 kännas väldigt slött då den ska söka efter uppdateringar till "alla" program och hur ofta gör Win det om man har det aktiverat?

Nej det kommer inte slöa ner din dator nämnvärt. Det görs så fort en ny uppdatering släpps för programmen du har installerade. Får jag gissa kommer du inte ens märka av att något uppdateras. Det här är inte samma slags uppdatering som via Windows Update, det kommer inte krävas några omstarter av datorn alls.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

13 min kvar

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Bara jag som pausade vid Mail screenen ? ^^

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att M$ ska göra ett nytt OS anpassat för mus och tangentbord.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Med tanke på att t ex Apple (IOS) och Google (Android/ChromeOS) jobbar på samma sätt, så riskerar Microsoft att hamna utanför mobil/surfplatta-eran om de inte slår ihop sina OS till ett för att kunna få fart på sin App Store. Nu är de som vanligt för tidigt ute och upprör bara PC-användare med Modern UI, men affärsnyttan är ganska självklar.

Självklart ska det finnas en enlighet mellan diverse portabla och stationära prylarna som diverse företag producerar, men skilj de gärna åt. Apple kör inte samma OS på sina plattor och telefoner som de kör på deras bärbara samt stationära datorer, exempel.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

"För den som redan äger Windows 8 ska nya 8.1 finnas tillgänglig som en gratis uppdatering via Windows Update från och med torsdagen den 17 oktober klockan 13:00."

Inte här i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

"För den som redan äger Windows 8 ska nya 8.1 finnas tillgänglig som en gratis uppdatering via Windows Update från och med torsdagen den 17 oktober klockan 13:00."

Inte här i alla fall...

13:03, still no update

Permalänk

Har kört Windows 8.1 i några veckor och tycker de fungerar utmärkt. Förstår inte de som har problem att använda tangentbord och mus till detta OS... Misstänker att det är folk som aldrig lärt sig använda snabbkommandon, eller har jag fel?

I Windows 7 använder jag ALDRIG startmenyn för att leta reda på program, så den fyller verkligen ingen funktion, speciellt nu med nya sökfunktionen i 8.1.

De program man använder ofta "pinnar" man väl ändå i desktopläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

"För den som redan äger Windows 8 ska nya 8.1 finnas tillgänglig som en gratis uppdatering via Windows Update från och med torsdagen den 17 oktober klockan 13:00."

Inte här i alla fall...

Inte här heller

Permalänk
Medlem

Finns i butiken. Jag tankar hem det just nu

Permalänk
Inaktiv

Undra om Skype för Windows 8 stöder att man kan minimera programmet samtidigt som det verkligen fungerar - för det var ju rätt värdelöst att använda som voip som annars fungerade hur bra som helst i Windows 7-versionen.

Annars helt klart intressanta förbättringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På g ner nu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Gå in i Store så finns det där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av justakex:

Tycker att det är synda att inte detta var w8 o inte en uppdatering... men gratis är gott så tycker man kan ge lite kredd till ms som ändå försöker och lyssnar på kritik. 38 min kvar!

Å andra sidan är 8.1 bara ett service pack likt med tidigare Windows-versioner. De tog inte betalt för de då heller.

Det sagt så skulle jag gärna se ett Service Pack 2 till Windows 7 för att samla ihop alla uppdateringarna. Det blir en hel del att installera och många omstarter även med ett Win 7 SP1 installationsmedia.

Permalänk
Avstängd

8.1 är nu tillgängligt för alla som kör Windows 8.0, öppna Windows Store på startskärmen så finns det där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vart laddar man ner?

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Och Start8 förblir.. Windows 8 i ett Windows7 skal!

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

8.1 är nu tillgängligt för alla som kör Windows 8.0, öppna Windows Store på startskärmen så finns det där.

Jag var dock tvungen att avsluta Store-appen och sen starta den samt vänta några sekunder. Det räckte inte med att bara navigera till startskärmen från en tidigare startad app. Har senaste kvarten suttit och sökt efter "Windows 8.1" utan att fått några träffar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt win 8 för 249 kr och ångrar mig inte en sekund..

Inte går det fort att ladda hem 8.1 :/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Finns i butiken. Jag tankar hem det just nu

Ah, trodde det var Windows update den kom från

Permalänk
Medlem

8.1 låter som den lite mjukare övergången många hade behövt från början.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Då väntar jag bara på Windows 7.1 så att jag med tangentbord och mus kan får något att gotta mig i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Har kört Windows 8.1 i några veckor och tycker de fungerar utmärkt. Förstår inte de som har problem att använda tangentbord och mus till detta OS... Misstänker att det är folk som aldrig lärt sig använda snabbkommandon, eller har jag fel?

I Windows 7 använder jag ALDRIG startmenyn för att leta reda på program, så den fyller verkligen ingen funktion, speciellt nu med nya sökfunktionen i 8.1.

De program man använder ofta "pinnar" man väl ändå i desktopläget?

Hur hittar man de program man inte använder så ofta på Win8 då? Sitter på Win7 och använder inte snabbkommandon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Finns i butiken. Jag tankar hem det just nu

Trodde den skulle dyka upp i win-update. Tak ska du ha. Iofs hört tidigare att den skulle komma genom butiken.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Trodde den skulle dyka upp i win-update. Tak ska du ha. Iofs hört tidigare att den skulle komma genom butiken.

Fattar inte, kommer inte uppdateringen i Windows Update? ( I windows 8 )

Permalänk

Kommer aldrig uppgradera till ett nytt Windows (ifrån W7) så länge de väljer att forma operativet för en touch miljö när en gigantiskt majoritet använder dekstop med mus och tangentbord. Jävla skräp.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer