Intel Broadwell får integrerad signalprocessor

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell får integrerad signalprocessor

Nästa processorgeneration från Intel ackompanjeras av en signalprocessor i syfte av att avlasta systemet och möjliggöra mer avancerade former av röststyrning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant. Inte kul för konkurrenterna när Intel bestämmer sig för att satsa stort på något.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Smart att integrera så mycket som möjligt i processorn. Man kan bygga mindre och strömsnålare. SoC står ju för "system on a chip" och det är ditåt det bär hän i allt större grad.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat. Sådant här är bara fånigt slöseri med pengar.

Kan någon här ärligt tala om för mig vad: A. Dina föräldrar, lärare, chefer/kollegor ska ha en Kinect-liknande kamera till? Du själv då? B. Pekskärmen då?

Jag var faktiskt sugen ett tag på dom vanliga första ultraböckerna. Bra byggkvalitét, SSD, bra skärm. Vad mer kan man begära av en dator avsedd för att ta med sig och inte spela på?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är nöjd så länge jag inte behöver betala extra för någon onödig funktion jag ändå aldrig kommer att använda!

Permalänk
Medlem

Sitter på tåget och hör: Hej dator, googla klamydia symptom! Awkward...

Permalänk
Entusiast

Prata med datorn? Aldrig i livet.

Att ha en vettigt DSP för generella ljudberäkningar är däremot väldigt intressant. Om nu någon faktiskt kommer använda den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Detta är en början till att kunna få detta integrerat i hemmet. Tänk att kunna säga efter en dag på jobbet:

"Dator, tappa upp ett 37 gradigt bad och dammsuga och ta in disken medans jag ligger i badet"

Håller med om att det är lite löjligt till en liten enhet som datorn, men att ha det integrerat i ett stort system är guld värt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Ärligt talat. Sådant här är bara fånigt slöseri med pengar.

Kan någon här ärligt tala om för mig vad: A. Dina föräldrar, lärare, chefer/kollegor ska ha en Kinect-liknande kamera till? Du själv då? B. Pekskärmen då?

Jag var faktiskt sugen ett tag på dom vanliga första ultraböckerna. Bra byggkvalitét, SSD, bra skärm. Vad mer kan man begära av en dator avsedd för att ta med sig och inte spela på?

Ignorant kommentar är ignorant. Intel behöver satsa på surfplattemarknaden och då är ett chip som detta vitalt för att lyckas. Låg strömförbrukning är allt. Prestanda finns så det räcker för 9/10 konsumenter.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Ignorant kommentar är ignorant. Intel behöver satsa på surfplattemarknaden och då är ett chip som detta vitalt för att lyckas. Låg strömförbrukning är allt. Prestanda finns så det räcker för 9/10 konsumenter.

Ursäkta?

Sa inget om att prestandan inte räcker. Lägre strömförbrukning är dock mycket välkommet, som alltid. Släng ut lullullet så ska du se att den drar ännu mindre.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Detta är en början till att kunna få detta integrerat i hemmet. Tänk att kunna säga efter en dag på jobbet:

"Dator, tappa upp ett 37 gradigt bad och dammsuga och ta in disken medans jag ligger i badet"

Håller med om att det är lite löjligt till en liten enhet som datorn, men att ha det integrerat i ett stort system är guld värt.

Snacka om framtidssträvare Orka tänka så långt in i spåkulan. Det dröjer nog ett par, tre, fyra decennier innan vi "kanske" är där grabben

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Snacka om framtidssträvare Orka tänka så långt in i spåkulan. Det dröjer nog ett par, tre, fyra decennier innan vi "kanske" är där grabben

Så långt bort är det nog inte om man är beredd på att betala. Speciellt om man kan tänka sig att köra det på engelska.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Snacka om framtidssträvare Orka tänka så långt in i spåkulan. Det dröjer nog ett par, tre, fyra decennier innan vi "kanske" är där grabben

Ska aldrig säga aldrig det finns ju redan de som har det så i hemmet! det är nog snarare 10 år då teknik för att styra allt redan finns.
Det kändes ju jävligt långt till en smartphone då man ägde en 3310, som kom år 2000.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så långt bort är det nog inte om man är beredd på att betala. Speciellt om man kan tänka sig att köra det på engelska.

Sant.

Men, jag tänker generellt. Innan det är integrerat i samhället. Allt i stort sätt kan köpas för pengar...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Sant.

Men, jag tänker generellt. Innan det är integrerat i samhället. Allt i stort sätt kan köpas för pengar...

Jo men underskatta inte hur fort teknik kan sprida sig om det blir populärt. Tror inte många kunde tänka sig hur telefonerna skulle se ut 2012 år 2002 exempelvis

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Detta är en början till att kunna få detta integrerat i hemmet. Tänk att kunna säga efter en dag på jobbet:

"Dator, tappa upp ett 37 gradigt bad och dammsuga och ta in disken medans jag ligger i badet"

Håller med om att det är lite löjligt till en liten enhet som datorn, men att ha det integrerat i ett stort system är guld värt.

Teknik är ju alltid kul att se men personligen så skrämmer det mig måste jag erkänna, vi vet ju att det även finns foilk som utnyttjar teknik för att övervaka oss och tänk ett hem fullt med microfoner, kameror etc, ouch!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo men underskatta inte hur fort teknik kan sprida sig om det blir populärt. Tror inte många kunde tänka sig hur telefonerna skulle se ut 2012 år 2002 exempelvis

Fast just konceptet att prata med elektronik, specifikt telefoner, har funnits längre än så. Till exempel kunde Ericsson R380 styras med rösten och den släpptes 2000. Så att prata med sina prylar är inget nytt men det har fortfarande, efter alla dessa år, inte blivit stort. Vi har nya iterationer i form av SIRI som var roligt i 10 minuter och Googles sökfunktion i Android som var rolig i fem minuter. Utöver vissa väldigt speciella tillfällen, som till exempel om man vill ringa i bilen, så är det helt enkelt inte tillräckligt smidigt eller praktiskt att prata med sin elektronik. Därför använder ingen det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ärligt talat. Sådant här är bara fånigt slöseri med pengar.

Kan någon här ärligt tala om för mig vad: A. Dina föräldrar, lärare, chefer/kollegor ska ha en Kinect-liknande kamera till? Du själv då? B. Pekskärmen då?

Jag var faktiskt sugen ett tag på dom vanliga första ultraböckerna. Bra byggkvalitét, SSD, bra skärm. Vad mer kan man begära av en dator avsedd för att ta med sig och inte spela på?

Parkinsons, MS, ryggmärgsbråck, hjärnblödningar, CP-skador, mm, mm. Allt sådant känns förmodligen mycket avlägset när man är ung och frisk. Men rent statistiskt så är det troligt att du sitter där en vacker dag, med obefintlig eller mycket nedsatt rörlighet i dina händer. Då kommer röststyrning förmodligen kännas jävligt välkommet :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast just konceptet att prata med elektronik, specifikt telefoner, har funnits längre än så. Till exempel kunde Ericsson R380 styras med rösten och den släpptes 2000. Så att prata med sina prylar är inget nytt men det har fortfarande, efter alla dessa år, inte blivit stort. Vi har nya iterationer i form av SIRI som var roligt i 10 minuter och Googles sökfunktion i Android som var rolig i fem minuter. Utöver vissa väldigt speciella tillfällen, som till exempel om man vill ringa i bilen, så är det helt enkelt inte tillräckligt smidigt eller praktiskt att prata med sin elektronik. Därför använder ingen det.

Jo nytt är det inte det vet jag, men får någon till en bra lösning (som fungerar bra) och till rätt applikation som exempelvis styra hemmet eller för folk som är handikappade på något sätt. Och för att dra ännu en liknelse med telefoner så gör jag det. Pekskärmstelefoner fanns ju långt innan iphone men få använde det eftersom det ofta fungerade kasst, och var en tuff funktion typ som siri. Men så kom iphone och de flesta insåg hur bra konceptet var med en stor pekskärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast just konceptet att prata med elektronik, specifikt telefoner, har funnits längre än så. Till exempel kunde Ericsson R380 styras med rösten och den släpptes 2000. Så att prata med sina prylar är inget nytt men det har fortfarande, efter alla dessa år, inte blivit stort.

Det beror på att gubbar och gummor idag (dvs de som skulle ha användning av tekniken) inte använder datorer. Men det kommer vår generation göra när vi blir gamla. Så då bör det finnas en enorm marknad för dessa tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Parkinsons, MS, ryggmärgsbråck, hjärnblödningar, CP-skador, mm, mm. Allt sådant känns förmodligen mycket avlägset när man är ung och frisk. Men rent statistiskt så är det troligt att du sitter där en vacker dag, med obefintlig eller mycket nedsatt rörlighet i dina händer. Då kommer röststyrning förmodligen kännas jävligt välkommet :).

Bra skrivet! För oss som är friska och har full rörelseförmåga så är det svårt att sätta sig in i hur det är att leva med ett handikapp. Vi friska behöver egentligen ingen röststyrning, och det är därför jag inte använder den funktionen, men har man problem med motoriken eller synen så är nog röststyrning guld värt, och därför så tycker jag att det är bra att den utvecklingen går framåt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo nytt är det inte, men får någon till en bra lösning (som fungerar bra) och till rätt applikation som exempelvis styra hemmet eller för folk som är handikappade på något sätt. Och för att dra ännu en liknelse med telefoner så gör jag det. Pekskärmstelefoner fanns ju långt innan iphone men få använde det eftersom det ofta fungerade kasst, och var en tuff funktion typ som siri. Men så kom iphone och de flesta insåg hur bra konceptet var med en stor pekskärm.

Ja samma Ericsson R380 hade pekskärm. Knappsatsen petade på pekskärmen under när den veks upp. Första mobilen med touchskärm släpptes 1993. Fast där handlande det mest om teknik eftersom det krävdes att touchtekniken i sig blev mogen. Tidiga touchskärmar användes inte för att de helt enkelt fungerade dåligt. Det krävdes pennor och så vidare. Här är det inte fråga om samma typ av tekniska begränsningar eftersom tekniken har varit bra i många år. För handikappade har teknik funnits länge och det är inte därför de bygger in det i processorer nu. Det är för att de vill sälja något nytt och häftigt. Det såg ju najs ut på Star Trek men i praktiken är det inte så smidigt annat än i specialfall. Ett annat exempel är ju rörelsestyrning som det arbetats med i evigheter. Varför sitter inte alla med en Kinekt vid datorn och slänger fönster som i Minority Report? Jo för att det är sämre än mus och tangentbord annat än specialfall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mycket intressant. Inte kul för konkurrenterna när Intel bestämmer sig för att satsa stort på något.

Finns ju en sån här signalprocessor i Snapdragon 800 som sitter i alla höstens flaggskeppsmobiler.
Notera att Intel inte på något sätt säger att detta är nytt och revolutionerande
Men tråkig att företag med stor marknadsavdelning framstår som bättre än andra när det är tvärtom.

Permalänk
Medlem

Kommer Broadwell till stationära? Hade tänk att köpa ny dator till januari 2014, är det dumt kanske i och med chansen att nya processorer till stationära datorer kommer ut i närheten då?

Permalänk
Medlem

Minns min Atari Falcon 030 anno 1992 som hade en 32MHz Motorola 56001 DSP, det var grejer det på den tiden... Faktiskt underligt att inget hänt på PC sidan trots att över 20år passerat!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Parkinsons, MS, ryggmärgsbråck, hjärnblödningar, CP-skador, mm, mm. Allt sådant känns förmodligen mycket avlägset när man är ung och frisk. Men rent statistiskt så är det troligt att du sitter där en vacker dag, med obefintlig eller mycket nedsatt rörlighet i dina händer. Då kommer röststyrning förmodligen kännas jävligt välkommet :).

Varför inte dubblera antalet sidor i alla böcker, en på vanligt skriftspråk, det andra i blindskrift? Visst, det kanske gör boken dubbelt så tung, men man vet aldrig, kanske du råkar ut för en olycka och blir blind?

Snälla...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo men underskatta inte hur fort teknik kan sprida sig om det blir populärt. Tror inte många kunde tänka sig hur telefonerna skulle se ut 2012 år 2002 exempelvis

Det kan inte kosta skjortan och femtio om det ska bli populärt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Vem vill ha sån här skit? Röststyrning, wow

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Varför inte dubblera antalet sidor i alla böcker, en på vanligt skriftspråk, det andra i blindskrift? Visst, det kanske gör boken dubbelt så tung, men man vet aldrig, kanske du råkar ut för en olycka och blir blind?

Snälla...

Det behövs inte då synsvaga kan få böcker som ljudbok istället, men jag lovar om du en dag sitter där och inte kan röra dina händer ordentligt så kommer du att tacka för att röstkommandon finns.

Jag är inte riktigt där ännu, men på god väg, och förbereder mig redan på att en dag kommer jag inte att kunna använda mitt största intresse efter min dotter, datorn som jag brukar pga av min kropp stänger av. så jag och säkert många med mig tycker det är en bra sak.

Säkert felstavningar m.m men jag är trött, samt blir irriterad på sådan ignorans

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk

Mitt nyckelord kommer bli "Hi slave", Datorn kommer således svara med "Hello master".