Permalänk

Låg volym? (headset)

Kör nu med realteks 1150 chip, och enligt asrock har jag någon form av "mini förstärkare"
visst ljudkvalitén blev ju bättre än min gamla netbook. (ur gammal asus minidator med 900mhz singelcore och 1gb ram)
Däremot, volymen är riktigt låg. På min netbook (win7) kunde jag höja volymen så pass mycket att det nästan skar i öronen (samma headset).
Nu med min desktop (win8) trots både volymen är 100% på systemet och 100% på antingen vlc eller youtube, får jag inte ens i närheten av samma volym.
Vad kan jag göra? Jag kopplade ur "hd audio" för fronten och tro det eller ej, blev en mindre förbättring ändå. (kan vara relaterat till win8 buggen nedan)

detta moderkort har jag http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88X%20Extreme6+/ är riktigt nöjd i övrigt.

edit: volymen på min macbook är även högre
edit2: avaktiverade "HDMI HD audio" eller liknande, då jag inte använder det. kan vara hörseln gick tillbaka eller så fick jag lite högre volym nu trots allt.
har skickat ett ärende till asrock och frågar om de kommer fram till samma eller om det bara är jag som är knasig i bollen
edit 3: verkar som win8 buggade till sig... har nu fått upp volymen till bättre nivå.
ska lyssna mer imorgon för just nu har jag spelat lite för högt under en längre period för att avgöra hur pass bättre det är
edit4: måste vara rekord på edits... i vilket fall! buggen måste ha försvunnit, för nu kan jag dra på högre än innan efter jag pillade runt lite i inställningarna.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2