Snabbtest: Macbook Air – fokus på batteritid

Permalänk

Har varit sugen på 11-tumaren ett tag, men känns som man får mer för pengarna om n köper nya Surface Pro. Eller är jag helt ute och cyklar? Gillar tanken på att kunna använda den som sufrplatta när jag casual-surfar, samt pennan för lite fotoredigering. Plus att skärmen bör vara bättre.
Byggkvalitet erbjuder väl båda så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Av någon anledning verkar Apple lik förbannat ha bättre känslighet och följsamhet i sina pekplattor. År efter år sägs det att nu är PC:arna ikapp, men i min erfarenhet brukar det inte stämma. Jag förstår inte varför det är så svårt att fixa en ordentlig pekplatta för PC-tillverkarna.

Jag tycker då precis tvärt om, varför kan inte macbook ha en ordentligt pekplatta? De flesta laptops, speciellt halvgamla ha bra pekplatta men fysiska knappar ocjh bra stabilitet/precission.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muppens:

Jag tycker då precis tvärt om, varför kan inte macbook ha en ordentligt pekplatta? De flesta laptops, speciellt halvgamla ha bra pekplatta men fysiska knappar ocjh bra stabilitet/precission.

Har du testat en modern Macbook med OS X Lion eller senare? Det finns ingen Ultrabook som kommer i närheten av den precisionen i multitouch-gesterna som Macbooks har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muppens:

Jag tycker då precis tvärt om, varför kan inte macbook ha en ordentligt pekplatta? De flesta laptops, speciellt halvgamla ha bra pekplatta men fysiska knappar ocjh bra stabilitet/precission.

Noll koll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av widL:

Har du testat en modern Macbook med OS X Lion eller senare? Det finns ingen Ultrabook som kommer i närheten av den precisionen i multitouch-gesterna som Macbooks har.

Nä det har han inte, det är tydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag tycker då precis tvärt om, varför kan inte macbook ha en ordentligt pekplatta? De flesta laptops, speciellt halvgamla ha bra pekplatta men fysiska knappar ocjh bra stabilitet/precission.

"MacBooks have the best trackpads ever. It is known" - Irri, Game of Thrones

Permalänk

Bästa laptopen ever! Skulle haft lite högre upplösning på panelen bara. Är inne på min tredje nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Har du testat en modern Macbook med OS X Lion eller senare? Det finns ingen Ultrabook som kommer i närheten av den precisionen i multitouch-gesterna som Macbooks har.

Ultrabooks pratar jag inte om. Testat modern men kanske inte med Lion. Har inte märkt problem med precissionen i äldre macbooks , det är allt annat jag stör mig på dvs storleken på plattan, brist på knappar. Sen tycker jag inte at materialet är det bästa, men det spelar ingen praktisk roll.

Dvs: jag säger inte att plattan på macbook är dålig, bara det att jag stör mig på dess utformning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ultrabooks pratar jag inte om. Testat modern men kanske inte med Lion. Har inte märkt problem med precissionen i äldre macbooks , det är allt annat jag stör mig på dvs storleken på plattan, brist på knappar. Sen tycker jag inte at materialet är det bästa, men det spelar ingen praktisk roll.

Dvs: jag säger inte att plattan på macbook är dålig, bara det att jag stör mig på dess utformning.

Får man fråga vad du behöver knappar till?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv

Intressant och imponerande

Permalänk
Skrivet av morxy49:

gillar verkligen macbook air, dom är riktigt snygga och smidiga när man bär dom till och från skolan varje dag, till skillnad från min hp-klumpeduns på 3-4kg
problemet är att dom är så satans dyra + att OsX inte passar för en som går datateknik...

Pluggar teknisk fysik och elektroteknik och kör OS X. Snarare så att mjukvarorna vi kör på Linköpings universitet är svårare att integrera med Windows än OS X och Linux (som är POSIX compliant).

Vad är det du saknar för programvaror till OS X? Kan säkert bistå i frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Får man fråga vad du behöver knappar till?

Behöver? Aldrig. pekplatta i sig behövs aldrig, det är bara en bekvämlighet. Jag tycker helt enkelt att det är bekvämare/lättare att ha de fysiska knapparna, helt uppenbart vilken knapp som är vilken och du har taktik feedback för avgränsningen mellan knappar och omvärlden. Nu skall jag dock hålla bort övrig off topic härifrån.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Behöver? Aldrig. pekplatta i sig behövs aldrig, det är bara en bekvämlighet. Jag tycker helt enkelt att det är bekvämare/lättare att ha de fysiska knapparna, helt uppenbart vilken knapp som är vilken och du har taktik feedback för avgränsningen mellan knappar och omvärlden. Nu skall jag dock hålla bort övrig off topic härifrån.

Skulle tro det är en vanesak

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

gillar verkligen macbook air, dom är riktigt snygga och smidiga när man bär dom till och från skolan varje dag, till skillnad från min hp-klumpeduns på 3-4kg
problemet är att dom är så satans dyra + att OsX inte passar för en som går datateknik...

Varför passar inte det? Det skulle passa hur bra som helst för mig som läser IT, majoriteten av alla studenter här använder mac dessutom.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Jag trodde Macbook Air hade IPS, men har de aldrig haft det ? :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag trodde Macbook Air hade IPS, men har de aldrig haft det ? :S

Nej då får man köpa en Pro. Vad Anandtech skriver:

The MacBook Air display continues to be good, and better than most, but no where near what the rMBP delivers and actually a step behind what the competition in the PC space has been cooking up.

Själv så skulle jag satsa på en rMBP men det beror på vad man är ute efter. Nuvarande Macbook Pro är inte särskilt prisvärda men de kommer förmodligen att uppgraderas inom några veckor i samband med det nya operativsystemet Mavericks släpps. 2560 x 1600 upplösning är lite trevligare än 1440 x 900 som Air har, 13.3" skärm i bägge fallen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Ja, då är batteritesterna på Windows 8 igång! Borde ha alla resultat mot slutet av helgen, sen får vi se hur det presenteras. Eventuellt gör vi en proper uppföljning på det annars uppdaterar vi helt enkelt diagrammen

Toppen!

GM (Golden Master) av Mavericks är nu ute förresten. Dock inte för vanliga dödliga ännu

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Synd de inte säljs med inbyggt 3g, för detta har väl inte ändrats?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Synd de inte säljs med inbyggt 3g, för detta har väl inte ändrats?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill i vart fall inte ha inbyggd 3g eller 4g heller för den delen. Kommer nya standarder lite då och då och sen är det bara o koppla in en iPhone eller annan telefon via USB eller wifi. Verkar rätt onödigt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Men hur är då prestandan? Prollen ser klen ut på pappret även om den säkert fungerar utmärkt till vardagsbruk?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av fläsklägg:

Men hur är då prestandan? Prollen ser klen ut på pappret även om den säkert fungerar utmärkt till vardagsbruk?

När det kommer till Intels strömsnåla Y- och U-serie processorer är basfrekvensen mer eller mindre ointressant att kolla på för att se prestandan "på pappret", istället är det turbofrekvensen som räknas. Avsikten med artikeln var inte att undersöka prestanda, men eftersom jag ändå installerat Windows 8 har jag passat på att samla in referenser som kommer användas för framtida recensioner.

Kort och gott är CPU-prestandan i Core i5-4250U identisk med Core i5-4200U. Båda har en maximal turbofrekvens på 2,6 GHz och det enda som skiljer är basfrekvensen på 1,3 GHz respektive 1,6 GHz. För den som vill veta hur den står sig mot andra kan ni titta på vår senaste recension av Sony Vaio Pro 13 och titta på resultaten Dell XPS 12 med Core i5-4200U får: http://www.sweclockers.com/recension/17490-sony-vaio-pro-13-m...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Men hur är då prestandan? Prollen ser klen ut på pappret även om den säkert fungerar utmärkt till vardagsbruk?

Duger till det mesta men 1,7 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,3 GHz [+ 1.320,00 kr] finns att välja till om man vill ha lite mer klös. Likaså 8GB minne i stället för 4GB för 880:- extra. Större flashdisk går också att välja till om man väljer den dyrare modellen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Mät batteritid i windows

Hej,
Det vore intressant om ni till nästa gång kunde mäta batteritiden i Windows så att man kunde få en grundad uppfattning om hur mycket batteritiden skiljer sig åt pga operativsystemet.

Tack på förhand!

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av PowerSupply:

Hej,
Det vore intressant om ni till nästa gång kunde mäta batteritiden i Windows så att man kunde få en grundad uppfattning om hur mycket batteritiden skiljer sig åt pga operativsystemet.

Tack på förhand!

Vi har på begäran testat batteritiden i Windows 8 och kommer presentera resultaten inom kort. Framöver är det däremot ingenting jag har för avsikt att testa då syftet med recensionerna är att testa alla produkter "out of the box" utan allehanda former av modifikationer eller byten av operativsystem. Det handlar även om en tidsaspekt, nu har jag fått skjuta upp en annan recension för att testa om batteritiden med Windows 8...

Samtliga datortillverkare optimerar bland annat energihanteringen i Windows 8 efter hårdvaran i sina datorer, precis som Apple optimerar OS X för hårdvaran i sina Macbook. Det är således felaktigt att dra några slutsatser om att operativsystem X är bättre än Y baserat på vad en Macbook får med Windows 8 utan optimeringar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Riktigt kul o se att ni testar den nya Air, mer Mac-tester tack

Har själv en 13" Air från förra generationen som jag köpte förra året innan jag började studera, sedan dess så har min stationära gaming-PC bara stått o dammat! Använder Air:en till allt förutom spel, kör Windows7 virtuellt när ja programmerar och det är guld värt att kunna köra både OS X och W7 samtidigt och växla med en enkel gest utan minsta lagg!
Nu väntar jag på en uppdaterad Mac Mini som jag hade tänkt ska ersätta min PC

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Helt värdelös till spel verkar den inte vara. Går o köra Crysis 3 på lite lägre inställningar.

http://www.youtube.com/watch?v=LaqVGXuuWSQ

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Nu måste ni ju testa batteritiden i 10.9 Mavericks på macbooken OCKSÅ Det är ju något de tutade högt om på presskonferensen, att Mavericks skulle förbättra batteritiden ytterligare.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orka_krull:

fräscha datorer det där. Att macbook air har blivit såpass billig nu, har för mig att den kostade närmare 16000 när den kom.

10k för ett stycke lågpresterande konst är inget annat än pengar i sjön! :annoyed:

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Teddis:

Nu måste ni ju testa batteritiden i 10.9 Mavericks på macbooken OCKSÅ Det är ju något de tutade högt om på presskonferensen, att Mavericks skulle förbättra batteritiden ytterligare.

Båda datorer är redan på väg tillbaka till Apple. Preliminärt kommer vi köra om batteritesterna (ännu en gång...) efter det att Mavericks lanserats. Vi har flera intressanta produkter på lager som ska hinnas testas innan de blir inaktuella och egentligen vill jag inte att Macbook Air ska sluka mer tid än vad de redan gjort. Vi får helt enkelt återkomma när Mavericks lanserats och prata med Apple om de vill skicka datorerna till oss på nytt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Klart intressant test, speciellt jämförelsen med Windows! Har ni (eller någon annan) någon uppfattning om det batteritiden blir bättre eller sämre om man kör OSX och kör Windows genom Parallells eller liknande jämfört med direkt?

/Victor