Snabbtest: Macbook Air – fokus på batteritid

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Macbook Air – fokus på batteritid

Apples senaste ultraportabla datorer i serien Macbook Air kommer med löftet om skyhög batteritid. Nu sätts påståendena på prov med SweClockers välbeprövade testsvit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

fräscha datorer det där. Att macbook air har blivit såpass billig nu, har för mig att den kostade närmare 16000 när den kom.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

Skall bli intressant att se ifall det blir någon skillnad med Mavericks.

Permalänk
Medlem

Kul test. Min två år gamla macbook air har inte så bra batteritid

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har 13 tummarn och använder den mer än min gaming pc. Väldigt snabb dator med grym batteritid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Skall bli intressant att se ifall det blir någon skillnad med Mavericks.

Med tanke på nyheterna i Mavericks är det i princip säkert att det kommer bli en förbättring.

http://www.apple.com/osx/preview/advanced-technologies.html

Frågan är hur stor.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Det skulle vara intressant att se samma test med windows också för att se hur stor skillnaden faktiskt är. Att säga att det är sämre ger inte så mycket...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Den kostar ju faktiskt inte så mycket för vad man får längre.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Border inte detta ligga på 99mac.se?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Orici:

99mac.se?

Nu är du fånig. Många användare på SweC har flera gånger efterfrågat just jämförelser mot Macbook Air, och nu levererar Jacob. Vill du inte läsa, låt bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
99:e percentilen

Skulle om möjligt gärna se siffror på batteritiden med Windows installerat. Är den bara lite kortare, eller halveras den?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det känns inte rätt utan ett FPS-test i Battlefield 3..

Permalänk
Medlem

Trevligt test. Tackar för detta.

Permalänk
Medlem

gillar verkligen macbook air, dom är riktigt snygga och smidiga när man bär dom till och från skolan varje dag, till skillnad från min hp-klumpeduns på 3-4kg
problemet är att dom är så satans dyra + att OsX inte passar för en som går datateknik...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hade första generationen när den kom ut, var redan då ett fan av tänket, nu känns den bara ännu bättre!
Sitter i dagsläget med en iMac, men när Air börjar levereras med en 4-kärnig processor, då är det dags för en ny sådan för min del igen Trevliga och rappa maskiner för vad dem är marknadsförda som!

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem

Kriget kan börja.

Macbook air's är riktigt fina tycker jag, synd att de kostar så mycket i förhållande till prestandan bara, men byggkvalitén, ojojoj.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Riktigt nöjd med min Air. Använt den i ungefär 7 timmar idag med lite rapportskrivning, surf och programmering och har för tillfället ca 40 % kvar. Otroligt skönt att slippa behöva tänka på allt vad laddare är för något ...OSX behöver jag fortfarande vänja mig lite vid, men det kommer

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Kul att se lite Mac-tester här! Jag hade en Air 13" på jobbet och som resedator förut och den var helt underbar. Ack vad jag saknar den och är nu rejält sugen på en 13" med Haswell.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HurMycket:

Skulle om möjligt gärna se siffror på batteritiden med Windows installerat. Är den bara lite kortare, eller halveras den?

Kan inget annat än instämma. Skulle gärna se Air med win 7/8/8.1.

Troligen smartast att testa med 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Man blir lite sugen...

Sitter på en late 2008 macbook (den enda modellen i alu unibody). Med en firmwareuppdatering fick den stöd för 8gb minne så det stoppade jag i + en ssd. Den har ett par år på nacken och touchpaden börjar ge sig (den mekaniska klickningen på touchpaden). Det är dock busenkelt att byta ut touchpad, hdd, minnen mm. Den är verkligen fantastiskt byggd för hemmaskruvare. En enda stor bottenplatta i alu typ.

Tyvärr är ju de nya macbookarna inte like uppgraderingsbara.

Men man blir ju sugen... Kommer nog byta ut touchpaden på denna och sen köra på tills något värre rasar. Det enda jag egentligen saknar är bakgrundsbelyst tangentbord...

Permalänk
Medlem

Införskaffade 13" i augusti. Är otroligt nöjd över valet och dess byggkvalitet samt integration mellan OS och hårdvara är en klass för sig. Allt känns väldigt genomtänkt och än idag vill jag hävda att Apple står ensamma på tronen om den bästa ultrabook-datorn i marknaden. Samsungs 900 serie har blivit allt bättre, men trots det är deras pekplatta på tok för dålig. Faktum är att skillnaden är direkt skrattretande.

Permalänk
Medlem

väldigt läsvärt och intressant läsning! skönt att ni vidgar vyerna lite och vågar testa något annat än pc datorer med windows

Permalänk
Medlem

Nice med Apple tester, mer sånt!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inget annat än instämma. Skulle gärna se Air med win 7/8/8.1.

Troligen smartast att testa med 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg något test på detta ett tag sedan var nog dock med 2012-års Air. Där blev det betydligt sämre. Kommer inte ihåg siffror men det var illa. Vissa andra saker som strular när man installerar Windows med. Eftersom man ändå inte spelar så tunga spel eller liknande på en laptop känns det totalt ovärt att byta. Alltid kul att sitta i lite OS med.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Nu är du fånig. Många användare på SweC har flera gånger efterfrågat just jämförelser mot Macbook Air, och nu levererar Jacob. Vill du inte läsa, låt bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt bra "snabbtitt" som tar upp det viktigaste! Tack, trots att jag läst andra recensioner av den - det var nästan bättre att det var en "snabbtitt" än en full recension, sådana finns det mängder av vid det här laget, roligare att höra en snabbrecension från en "PC-sida". Ska bli kul att läsa uppföljningen om Mavericks!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Border inte detta ligga på 99mac.se?

Det görs test på datorer från alla möjliga företag som gör PC datorer här på Sweclockers,
skall det inte finnas tester för Apples produkter också eller?

Permalänk
Medlem

Vissa säger att PC och Mac har sina fördelar. Jag undrar vad fördelarna är med Mac mot PC?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av star-affinity:

Med tanke på nyheterna i Mavericks är det i princip säkert att det kommer bli en förbättring.

http://www.apple.com/osx/preview/advanced-technologies.html

Frågan är hur stor.

Skrivet av HurMycket:

Skulle om möjligt gärna se siffror på batteritiden med Windows installerat. Är den bara lite kortare, eller halveras den?

Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inget annat än instämma. Skulle gärna se Air med win 7/8/8.1.

Troligen smartast att testa med 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var då själva... visste att folk skulle fråga om det här Jag har ärligt talat extremt mycket att göra med andra artiklar/lanseringar som helt enkelt måste bli klara i tid och datorerna kommer troligtvis behöva skickas tillbaka på tisdag... Med det sagt hoppas jag verkligen hinna med att testa batteritiden på båda modellerna med Windows 8 under helgen och uppdatera artikeln, men lämnar inga löften. Återkommer i den här tråden så snart som möjligt med hur det blir

Skrivet av Svanfors:

väldigt läsvärt och intressant läsning! skönt att ni vidgar vyerna lite och vågar testa något annat än pc datorer med windows

Vi värderar alla tillverkare lika, någonting annat vore befängt Vi hoppas kunna ge fler jämförelser med Apple framöver när vår systersite 99mac kommit igång med testandet ordentligt. Planen är att dela så många tester som möjligt, framförallt batteritid, så att vi kan stjäla resultat fritt från varandra. När och om denna vision blir verklighet är det för tidigt att svara på, utan ni märker när det börjar synas mer Apple i diagrammen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Man blir lite sugen...

Sitter på en late 2008 macbook (den enda modellen i alu unibody). Med en firmwareuppdatering fick den stöd för 8gb minne så det stoppade jag i + en ssd. Den har ett par år på nacken och touchpaden börjar ge sig (den mekaniska klickningen på touchpaden). Det är dock busenkelt att byta ut touchpad, hdd, minnen mm. Den är verkligen fantastiskt byggd för hemmaskruvare. En enda stor bottenplatta i alu typ.

Tyvärr är ju de nya macbookarna inte like uppgraderingsbara.

Men man blir ju sugen... Kommer nog byta ut touchpaden på denna och sen köra på tills något värre rasar. Det enda jag egentligen saknar är bakgrundsbelyst tangentbord...

Jaghar en late 2007 MBP, och jag måste hålla med om att dom är mysigt lättskruvade. Jag satte i mer minne och en större hdd samt uppgraderade från 10.4 till 10.8. 150:- för ett OS, Microsoft har något att lära här!
Trots sina 5 år på nacken är den fortfarande sjukt läcker. Designen håller än!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cooling23:

Vissa säger att PC och Mac har sina fördelar. Jag undrar vad fördelarna är med Mac mot PC?

Jag påstår bestämt att mac är en pc.

Dock har mac fortfarande enligt mitt tycke bästa pekplattan och gest-igenkänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin