Köpråd; Acer Iconia w510 (snabba råd, tack!)

Permalänk
Medlem

Köpråd; Acer Iconia w510 (snabba råd, tack!)

Funderar på att en Acer Iconia W510 nu under Acer's 1000kr cashback erbjudande som går ut 30 sep.

Första fråga skiljer det sig något mellan dessa två hos telia och webhallen:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165932-acer_w510_z276...

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/surfplattor-datore...

För isf är det ju billigare med den på telia kontant för 3500 sen 1000kr cash back på det. Men tyckte skillnaden i pris var väldigt stor så tänkte om det var något ytterligare som skiljde emellan dem?

Sista; Denna läsplatta lär klara av Hearthstone (Blizzards nya cardgame) utan problem va?

Tacksam för så snabba svar som möjligt då kampanjen lider emot sitt slut.

Mvh
Adjek

Permalänk

Jag vet inte vad hearthstone har för specifika systemkrav, men av det jag sett så är det väl att jämföra med att spela bubble shooter på facebook rent grafikmässigt. MAO - det bör inte vara några problem.

En annan sak, dessa plattor är svinjobbigare att ominstallera.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd

Funderar också på en men jag ser inga skillnader på den hos webhallen och den hos felia, bara att webhallen är dyrare...

någon som vet om den klarar av att spela mkv 1080p blueray filmer utan problem (lagg och annat skit) kan man installera vlc, µtorrent och andra vanliga exe program? Hur mycket minne är kvar efter win8 har tagit sin del av kakan?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Jag vet inte vad hearthstone har för specifika systemkrav, men av det jag sett så är det väl att jämföra med att spela bubble shooter på facebook rent grafikmässigt. MAO - det bör inte vara några problem.

En annan sak, dessa plattor är svinjobbigare att ominstallera.

hur menar du då? kan du utveckla?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på detta erbjudande, men då den är tänkt för studier och anteckningar så är frågan - funkar dessa med digitizerpennor? Om ja, lika bra som exempelvis Surfacen?

Permalänk
Medlem

Har en själv och har 3 klagomål.
Den är plastig.
Den kan ganska varm där processorn sitter. De bör tänka på att sätta varma grejer där man inte har fingrarna.
2gig ram räcker inte långt om man gör lite mer än en sak samtidigt, får väldigt ofta upp meddelande om att jag har för lite minne kvar.
Men annars är den helt okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har en själv och har 3 klagomål.
Den är plastig.
Den kan ganska varm där processorn sitter. De bör tänka på att sätta varma grejer där man inte har fingrarna.
2gig ram räcker inte långt om man gör lite mer än en sak samtidigt, får väldigt ofta upp meddelande om att jag har för lite minne kvar.
Men annars är den helt okej.

går det att spela upp 1080p mkv videos? funkar vlc,µtorrent m.m? jag menar alla andra android surfplattor har också 2gb ram så det verkar vara standard. dock så får man med office och bara office är mycket användbar om man är student

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Det kommer ju paddor som har 50% längre batteritid (haswell), om man nu är ute efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

går det att spela upp 1080p mkv videos? funkar vlc,µtorrent m.m? jag menar alla andra android surfplattor har också 2gb ram så det verkar vara standard. dock så får man med office och bara office är mycket användbar om man är student

Inte testat använder min till surfa musik och lite småspel. Tror att win 8 drar en aning mer ram än android det är ju ändå ett vanligt desktop os.
Edit VLC och utorrent fungerar självklart det med 1080p mkv var det jag inte testat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det kommer ju paddor som har 50% längre batteritid (haswell), om man nu är ute efter det.

Jo men de är 50% dyrare också

Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte testat använder min till surfa musik och lite småspel. Tror att win 8 drar en aning mer ram än android det är ju ändå ett vanligt desktop os.

Hur mycket minne har man kvar efter win8 tar sin del av kakan? menar då på hdd:en

undrar också om du har problem med touchpaden`?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jo men de är 50% dyrare också

Hur mycket minne har man kvar efter win8 tar sin del av kakan? menar då på hdd:en

Minns ej men det var inte skitmycket. Råder dig dock att skaffa 64gig varianten (har 32) eller ett microSDkort på 32/64gig från start.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Minns ej men det var inte skitmycket. Råder dig dock att skaffa 64gig varianten (har 32) eller ett microSDkort på 32/64gig från start.

okej tack för svar, felia har dock kampanj endast på 32gb varianten men kan köpa till 32gb sdkort class 10. Har du haft problem med touchpaden?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

okej tack för svar, felia har dock kampanj endast på 32gb varianten men kan köpa till 32gb sdkort class 10. Har du haft problem med touchpaden?

Antar du pratar om den på tangentbordet? Den duger antar jag, men är liten och saknar multipet så när jag scrollar osv kör jag ofta fingret på skärmen.

Kom på en sak. Båda kameror är usla så ska du fota mycket med den så undvik

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antar du pratar om den på tangentbordet? Den duger antar jag, men är liten och saknar multipet så när jag scrollar osv kör jag ofta fingret på skärmen.

Kom på en sak. Båda kameror är usla så ska du fota mycket med den så undvik

yep precis den på tangentbordet, visste redan om att den inte hade multitouch vilket är synd men antar att priset väger upp det kameran skiter jag, har min note 2 om jag behöver fota.

vill bara veta om den klarar av 720/1080p mkv filmer

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

yep precis den på tangentbordet, visste redan om att den inte hade multitouch vilket är synd men antar att priset väger upp det kameran skiter jag, har min note 2 om jag behöver fota.

vill bara veta om den klarar av 720/1080p mkv filmer

Hittar du inget på google så kan du alltid dra iväg ett PM till Emil Åkered Vet att han har/Har haft en och han gillar ju mediaspelare mm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

vah...är det sant,läser recensioner på amazon.com och såg detta

Citat:

Even if you put in SD card you can't used it as external space to install various programs, because Windows don't allow that.

någon som kan bekräfta?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har gjort det. Låter som de blandat ihop wp8 med win 8. Men ska ta och testa åt dig när jag kommer hem. Något speciellt jag ska testa?(som är gratis)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows/acer-ico...

Bättre köp på alla sätt och vis, om den uppfyller eventuella krav.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har för mig att jag har gjort det. Låter som de blandat ihop wp8 med win 8. Men ska ta och testa åt dig när jag kommer hem. Något speciellt jag ska testa?(som är gratis)

Nej bara vilket win program som helst,r tacksam för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODDNAME:

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows/acer-ico...

Bättre köp på alla sätt och vis, om den uppfyller eventuella krav.

Är dock mycket dyrare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

hur menar du då? kan du utveckla?

Om du vill göra en factory reset så var det iallafall senast i somras såhär:

"Sätt i CD för att göra recovery"
Aha.. skivan har vi, men ingen optisk enhet.
Vi fixar en extern läsare från USB.
"Du måste ha en extern läsare med extern ström, annars kan den inte bootas ifrån"
Kliar oss i huvudet och letar en extern läsare med extern ström - finns tamejfan inte.
"Nej, nu skiter vi i det här, vi skickar helvetet till acer så får de återställa."

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Om du vill göra en factory reset så var det iallafall senast i somras såhär:

"Sätt i CD för att göra recovery"
Aha.. skivan har vi, men ingen optisk enhet.
Vi fixar en extern läsare från USB.
"Du måste ha en extern läsare med extern ström, annars kan den inte bootas ifrån"
Kliar oss i huvudet och letar en extern läsare med extern ström - finns tamejfan inte.
"Nej, nu skiter vi i det här, vi skickar helvetet till acer så får de återställa."

haha okej typisk w8 återställning då, kan man inte köra återställning via usb om jag inte misminner mig?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Om du vill göra en factory reset så var det iallafall senast i somras såhär:

"Sätt i CD för att göra recovery"
Aha.. skivan har vi, men ingen optisk enhet.
Vi fixar en extern läsare från USB.
"Du måste ha en extern läsare med extern ström, annars kan den inte bootas ifrån"
Kliar oss i huvudet och letar en extern läsare med extern ström - finns tamejfan inte.
"Nej, nu skiter vi i det här, vi skickar helvetet till acer så får de återställa."

Varför inte bara göra en skivavbild i en dator med optisk läsare som man därefter stoppar på ett usb-minne och bootar med?

Permalänk
Medlem

Jag hade en extern läsare med extern ström, inte direkt ovanligt
Så inga problem med den biten heller.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

yep precis den på tangentbordet, visste redan om att den inte hade multitouch vilket är synd men antar att priset väger upp det kameran skiter jag, har min note 2 om jag behöver fota.

vill bara veta om den klarar av 720/1080p mkv filmer

Testade hos en vän och det fungerade utan problem. (Uppspelning i MPC-HC med dxva enablat i video codecs.)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Relik 📜

720p/1080p fungerar som det ska. Man kan behöva byta renderare i MPC-HC för att får flyt hela vägen, men det är lätt gjort.

Har en hel hög andra åsikter om plattan, men inte riktigt tid att skriva en roman just nu. För rätt pris är det ett bra köp, men ju längre jag haft den desto mer retar den mig. Framför allt är det den till synes totala bristen på engagemang från MS och andra apputvecklare som stör mig, saker är helt enkelt inte tillräckligt bra och uppdateras mer eller mindre aldrig.

Är som att alla kört ned huvudet i sanden och gått på semester, även om jag givetvis förstår att så inte är fallet. Hoppas på att det blir mer drag med Windows 8.1, men att döma av vad sett än så länge har MS en lång, lång, lång väg att gå innan de på allvar utmanar Google och Apple.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Tack för era svar. Är det sant att man inte kan installera program på minneskortet?

Citat:

Even if you put in SD card you can't used it as external space to install various programs, because Windows don't allow that.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

720p/1080p fungerar som det ska. Man kan behöva byta renderare i MPC-HC för att får flyt hela vägen, men det är lätt gjort.

Har en hel hög andra åsikter om plattan, men inte riktigt tid att skriva en roman just nu. För rätt pris är det ett bra köp, men ju längre jag haft den desto mer retar den mig. Framför allt är det den till synes totala bristen på engagemang från MS och andra apputvecklare som stör mig, saker är helt enkelt inte tillräckligt bra och uppdateras mer eller mindre aldrig.

Är som att alla kört ned huvudet i sanden och gått på semester, även om jag givetvis förstår att så inte är fallet. Hoppas på att det blir mer drag med Windows 8.1, men att döma av vad sett än så länge har MS en lång, lång, lång väg att gå innan de på allvar utmanar Google och Apple.

Men med tanke på att det är fullfjädrade win8 och inte RT så anser jag att det är bättre alternativ än iOS och Android just pga den biten, dvs en netbook+tablet. Man får även med office, jag har ägt bla xoom och de finns inga dugliga office program till android just nu

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Varför inte bara göra en skivavbild i en dator med optisk läsare som man därefter stoppar på ett usb-minne och bootar med?

Därför den vill inte boota från ett USB-minne, som en vanlig dator gör.
(Ja, även om du gör det bootbart.)

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Därför den vill inte boota från ett USB-minne, som en vanlig dator gör.
(Ja, även om du gör det bootbart.)

Angående just det...hitta det här på acer:s forum

Citat:

If you have a DVD unit on your desktop you don’t need to buy a USB DVD player. Get a IDE/SATA to USB 2.0 Cable Adapter, these can be found on Ebay for under $5 US. I’ve had one for over 6 years and used it on both my ASUS netbook and Acer W510.

You need two USB units (DVD player and USB mouse) to install an ISO version of windows. You could try using a USB port splitter (also on Ebay for under $5 US), because of the tablet having only a single USB port. I’ve never tried one of these so can’t tell if they work.

http://community.acer.com/t5/Tablets/ICONIA-W510-how-to-reins...

så mao köp en sån http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-to-IDE-SATA-5-25-S-ATA-2-5-3-... och använd en vanlig brännare med sata

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."