AMD introducerar Mantle API i Battlefield 4

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar Mantle API i Battlefield 4

Microsofts välanvända programmeringsgränssnitt DirectX får sällskap av AMD Mantle, som både ska underlätta för multiplattformstitlar och ge bättre prestanda genom minskad overhead.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant artikel, det börjar ta sig för AMD. Roligt!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Entusiast

Det där var min första, spontana tanke. Vi behöver inte fler konkurrerande standarder när det gäller sånt här, vi behöver färre. I och för sig snällt av AMD att ha det öppet till skillnad från Nvidia som tycker om att saker ska vara stängda. Fast det är ju teorin det. I praktiken lär det finnas ungefär noll intresse från Intel och Nvidia att implementera det här. Kanske om de lyckas muta Gabe med tillräckligt många tårtor för att det ska bli en del av Steams satsning. Då kanske de får med sig fler utvecklare så det används till mer än bara spel som drivs med senaste Frostbite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Det där var min första, spontana tanke. Vi behöver inte fler konkurrerande standarder när det gäller sånt här, vi behöver färre. I och för sig snällt av AMD att ha det öppet till skillnad från Nvidia som tycker om att saker ska vara stängda. Fast det är ju teorin det. I praktiken lär det finnas ungefär noll intresse från Intel och Nvidia att implementera det här. Kanske om de lyckas muta Gabe med tillräckligt många tårtor för att det ska bli en del av Steams satsning. Då kanske de får med sig fler utvecklare så det används till mer än bara spel som drivs med senaste Frostbite.

Jag personligen skulle inte bli förvånad om detta kan vara Valves 3rd utannonsering. För problemet med att konvertera spelen är att Windows använder DX och Linux OpenGL. Kommer då konsolerna med AMD hårdvaran använda någon form av Mantle blir konverteringen mellan alla plattformar helt plötsligt mycket lättare.

Bara spekulationer, ska bli kul och se vad Valve har att visa upp.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

I like it! Spännande grejjer AMD!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Det där var min första, spontana tanke. Vi behöver inte fler konkurrerande standarder när det gäller sånt här, vi behöver färre. I och för sig snällt av AMD att ha det öppet till skillnad från Nvidia som tycker om att saker ska vara stängda. Fast det är ju teorin det. I praktiken lär det finnas ungefär noll intresse från Intel och Nvidia att implementera det här. Kanske om de lyckas muta Gabe med tillräckligt många tårtor för att det ska bli en del av Steams satsning. Då kanske de får med sig fler utvecklare så det används till mer än bara spel som drivs med senaste Frostbite.

Det finns en del saker som kan pusha på att göra Mantle till en standard.
Första är faktumet att det är öppet. Så nVidia skulle tekniskt sett kunna stödja det om dom så ville.
Sen kommer nästa generation konsoler stödja Mantle. Så utvecklare lär bli vana med att använda Mantle, som i sin tur skiftar över detta stödet till PC.
Sen ryktena om att Valves tredje Steam OS presentation kan vara Mantle stöd.

Men vi får se vad som händer. DirectX utevklingen har varit enormt seg de senaste åren. Så något som är mycket snabbare och effektivare än DX vore väldigt välkomnat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eltarion:

Jag personligen skulle inte bli förvånad om detta kan vara Valves 3rd utannonsering. För problemet med att konvertera spelen är att Windows använder DX och Linux OpenGL. Kommer då konsolerna med AMD hårdvaran använda någon form av Mantle blir konverteringen mellan alla plattformar helt plötsligt mycket lättare.

Bara spekulationer, ska bli kul och se vad Valve har att visa upp.

I så fall skulle det nog bara vara Xbone som kör det för Sony verkar ha byggt helt eget för Playstation. Enligt deras egna uttalanden så har du dels ett lågnivåspråk som är kopierat från PS3 mer eller mindre där du pratar direkt mot hårdvara. Sen finns högnivå som antagligen blir baserat på OpenGL igen men en nyare version. Utöver det ska de ha någon sorts verktyg för att översätta DirectX till deras egna API för att underlätta portning. Inget av det jag hört från Sony tyder på att de skulle ha Mantle. I så fall är det ytterligare en funktion utöver det de redan pratat om vilket låter lite långsökt.

Men jag kan ju ha fel. Hur som helst så känns det som att bara två generation grafikkort och en spelmotor från EA är lite för dåligt stöd för att få spridning för ett nytt grafik-API.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Enda positiva med det här är om det går att köra på Linux annars känns det bara som mer kompatibilitets spel när man ska kunna programmera direkt med hårdvaran. Förmodligen är det också mer fokuserat på Konsol-världen!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Det där var min första, spontana tanke. Vi behöver inte fler konkurrerande standarder när det gäller sånt här, vi behöver färre. I och för sig snällt av AMD att ha det öppet till skillnad från Nvidia som tycker om att saker ska vara stängda. Fast det är ju teorin det. I praktiken lär det finnas ungefär noll intresse från Intel och Nvidia att implementera det här. Kanske om de lyckas muta Gabe med tillräckligt många tårtor för att det ska bli en del av Steams satsning. Då kanske de får med sig fler utvecklare så det används till mer än bara spel som drivs med senaste Frostbite.

Färre? Det finns väl i princip bara DirectX?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Woodlauncher:

Färre? Det finns väl i princip bara DirectX?

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Borde kanske förtydligat att vi inte behöver fler stängda standarder som bara stöds av vissa eftersom det bara fragmenterar marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Borde kanske förtydligat att vi inte behöver fler stängda standarder som bara stöds av vissa eftersom det bara fragmenterar marknaden.

Vad jag förstår i artikeln så kommer andra att kunna ta del av detta. Så om jag inte är ute och cyklar nu, Vart har du då fått fram att Mantle enbart kommer stödjas av vissa?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreasEr:

Vad jag förstår i artikeln så kommer andra att kunna ta del av detta. Så om jag inte är ute och cyklar nu, Vart har du då fått fram att Mantle enbart kommer stödjas av vissa?

Jag har redan skrivit om det i tråden. I teorin är det öppet ja men vad har Nvidia och Intel för motivation att satsa på detta? Än så länge är det en generation grafikkort, snart två som stöds. Utöver det finns det en spelmotor, nya Frostbite som stödjer det. That's it. Hur får man fler utvecklare att använda ett API som har en så liten del av marknaden? Vad har Nvidia för intresse av att stödja ett API som är optimerat för en konkurrents hårdvara? Det kommer ju dröja ett bra tag innan de lyckas optimera sin egen hårdvara efter det. Vi kan ju säkert anta att Maxwell är för långt gången så det skulle betyda tidigast två år innan de kan vara med och leka med hårdvaran.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Windows använder DX och Linux OpenGL

Protip, det finns ett flertal OpenGL titlar till Windows. De är inte normen - men samtliga titlar som använder ID Tech kör med OGL.

Windows system med NVIDIA kretsar och updaterade drivrutiner stödjer OpenGL 4.3 - till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har redan skrivit om det i tråden. I teorin är det öppet ja men vad har Nvidia och Intel för motivation att satsa på detta? Än så länge är det en generation grafikkort, snart två som stöds. Utöver det finns det en spelmotor, nya Frostbite som stödjer det. That's it. Hur får man fler utvecklare att använda ett API som har en så liten del av marknaden? Vad har Nvidia för intresse av att stödja ett API som är optimerat för en konkurrents hårdvara? Det kommer ju dröja ett bra tag innan de lyckas optimera sin egen hårdvara efter det. Vi kan ju säkert anta att Maxwell är för långt gången så det skulle betyda tidigast två år innan de kan vara med och leka med hårdvaran.

Ja, Det är helt möjligt att det kan bli så.

Man får väl bara hoppas att vi inom en snar framtid får se något (oavsett om det är opengl, Mantle eller något annat) som ersätter directx i alla fall så linux kan få en skjuts frammåt på spelmarknaden.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Borde kanske förtydligat att vi inte behöver fler stängda standarder som bara stöds av vissa eftersom det bara fragmenterar marknaden.

Men OpenGL är väl inte en motsvarighet till DirectX, bara Direct3D. Det är väl också möjligt att Mantle använder OpenGL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Enda positiva med det här är om det går att köra på Linux annars känns det bara som mer kompatibilitets spel när man ska kunna programmera direkt med hårdvaran. Förmodligen är det också mer fokuserat på Konsol-världen!

Enda fördelen?
Mindre overhead samt att man går ifrån det extremt bloatade DirectX, hur kan det vara annat än bra?

Permalänk
Medlem

Så Mantle kommer köra (ovan-) på GNM-API på Playstation 4? Och vara en wrapper för D3D11 på Xbox One? X1 har ju inget lågnivå-api som ligger nära hårdvaran. Låter lite motsägande och är mycket jobb för att ta fram ett korsplattformsverktyg. Visserligen kör Mantle en shadervariant som är kompatibel med (här ska det noteras att det inte är så svårt att portera mellan GLSL och HLSL utan det finns verktyg för att översätta och konvertera mellan dessa utan att du behöver skriva om allt för hand, tidigare har också Cg använts en hel del och har kompilatorer för både GLSL och HLSL eller kan användas på PS3 t ex) HLSL, så det ska inte vara några större svårigheter att porta till D3D11 på X1 eller köra någon form av wrapper. Fast de har ju inget prestandaargument att göra där. Sen kommer det såklart i D3D11 variant och D3D11-variant för X1 iaf, för Mantis är ju en del av framtida AMD-drivrutiner medan spelet lanseras med D3D så det blir ju bara två APIer minst i vilket fall som helst de kör emot. Sånt som shaderkod kan man ibland skriva mot motorn snarare än API på vissa välutvecklade spelmotorer dessutom. Då arbetar man uteslutande mot motorn sen får leverantören eller avdelning för motorn se till att porta till allt man vill ha eftersom. Och implementera olika renderingsdelar och shaderstöd bakom det hela mot alla plattformars egna varianter av API, man kan för det mesta göra samma sak och grafikapi ska inte vara något att hänga upp sig på idag. Mantis på OS X hade kanske varit kul också, men det kommer vi inte få se kan vi nästan garantera. Så kanske bättre att låta spelmotorn göra detta jobb istället för att förlita sig på middleware/drivare som inte kommer finnas överallt.

Vill ha lite mer information här. Om det är ett verktyg från AMD för att portera DICEs spel från D3D till PS4as GNM/GNMX-API kan jag förstå det, över GNM kan du i princip bygga vilket API som helst med någon form av runtime du säljer som middleware. På PC förstår jag inte vitsen, om det är något som är trasigt i D3D som de vill åtgärda från bolagen själv som inte Microsoft vill befatta sig med kan de ju samarbeta med Intel/Nvidia om att införa en fixad implementering i OpenGL-stacken hos leverantörerna eller föreslå antingen extension (som de andra också får implementera) eller uppdatering till standarden där vad nu spelutvecklarna vill ha ingår. Låter mer som en middleware-produkt till PS4 som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Protip, det finns ett flertal OpenGL titlar till Windows. De är inte normen - men samtliga titlar som använder ID Tech kör med OGL.

Windows system med NVIDIA kretsar och updaterade drivrutiner stödjer OpenGL 4.3 - till exempel.

Jag vet detta mer än väl. Precis som du själv säger, det är inte normen. I allmänhet är det dx som används, det var en generalisering.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Har en polare som är programmerare och han säger att DirectX är för svårprogrammerat och tungt. Lättare crossplattforming = bra för oss gamers.

Sen om det kommer slå igenom det vetefan....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag har redan skrivit om det i tråden. I teorin är det öppet ja men vad har Nvidia och Intel för motivation att satsa på detta? Än så länge är det en generation grafikkort, snart två som stöds. Utöver det finns det en spelmotor, nya Frostbite som stödjer det. That's it. Hur får man fler utvecklare att använda ett API som har en så liten del av marknaden? Vad har Nvidia för intresse av att stödja ett API som är optimerat för en konkurrents hårdvara? Det kommer ju dröja ett bra tag innan de lyckas optimera sin egen hårdvara efter det. Vi kan ju säkert anta att Maxwell är för långt gången så det skulle betyda tidigast två år innan de kan vara med och leka med hårdvaran.

Är inte en deverloper och kan inte heller en gnutta programmering, men man borde väl inte kunna räkna med stöd för flera spelmotorer innan utvecklingsgrejerna har släppts? Som jag förstod det så skulle de ha en utvecklingskonferens om just mantle. Känns som att vi inte borde förvänta oss för mycket av något som är helt nytt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om mängder med olika "standarder" är löjligt ibland så tycker jag att det låter väldigt vettigt i detta fallet.

När den största varianten är ett segt, låst hopkok från MS så är det bara bra med konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Även om mängder med olika "standarder" är löjligt ibland så tycker jag att det låter väldigt vettigt i detta fallet.

När den största varianten är ett segt, låst hopkok från MS så är det bara bra med konkurrens.

Dessutom har vi nvidias cuda, och OpenCL som formodligen inte är så långt bort i bilden. Nu fattas bara att alla går ihop, påriktigt och visar med en gemensam ram hur pel och grafik-programmeringen ska plocka maximal fördel av hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag personligen skulle inte bli förvånad om detta kan vara Valves 3rd utannonsering. För problemet med att konvertera spelen är att Windows använder DX och Linux OpenGL. Kommer då konsolerna med AMD hårdvaran använda någon form av Mantle blir konverteringen mellan alla plattformar helt plötsligt mycket lättare.

Bara spekulationer, ska bli kul och se vad Valve har att visa upp.

Detta vore *riktigt* nice!

Visa signatur

O.o

Permalänk

Kan vi hoppas på en snabbare övergång till Linux nu?
(Gamla spel kan väll emuleras i Vine ändå?)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Yaay för open source och yaay för att AMD konkurerar på ett rättvist sätt och inte stänger ut intel och nvidia.
Som nvidia gör med tex physx

Ser helt plötsligt positivt på xbone och ps4, dom kanske kan göra lite nytta i alla fall ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vad är de för fel på openGL?? Finns det inte möjlighet att optimera funktionerna i dess API direkt mot hårdvaran med bra skrivna drivrutiner? Alla dessa standarder som bara funkar för vissa sektioner av marknaden, där de flesta dessutom är låsta gör ju inte utvecklingen av spel bättre direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Halv-ot fråga: är det Jacob vid 8:48 här? Sjukt lik om inte annat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Plötsligt börjar AMD bli intressant igen.
Har inte haft ett AMD-kort på på säkert 15 år.

Och iom att det sitter AMD i båda "nextgen" konsollerna så kanske det kan bli något.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Snusfri

Tror detta kommer att bli en flopp faktiskt.

Drömmen vore om AMD, Intel och Nvidia gick ihop tillsammans med några stora spelhus och lanserade ett krossplattforms-api, det skulle i mina ögon alla vinna på.

Det skulle göra det betydligt enklare att "porta" spel till tex Linux för att få mer användare från den sidan och även OSX.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tror detta kommer att bli en flopp faktiskt.

Drömmen vore om AMD, Intel och Nvidia gick ihop tillsammans med några stora spelhus och lanserade ett krossplattforms-api, det skulle i mina ögon alla vinna på.

Det skulle göra det betydligt enklare att "porta" spel till tex Linux för att få mer användare från den sidan och även OSX.

Dom är ju faktiskt lite på väg i och med open source.
Bara det att dom andra vill ju sitta med sitt eget i stället för att dyka på det andra alternativet.
Hade alla dykt in på det som AMD pysslar med här så hade vi haft ett stort gemensamt api.

Kollar man på physics så har finns det ju ett open source project för det men Nvidia vägrar ta del av det utan kör vidare på sitt physx som dom köpte några år tidigare.

(förbelåller mig rätten att kunna ha fel)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt