Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

För den som inte läst nationalekonomi eller hävdar att den har läst nationalekonomi men uppenbarligen inte hängt med så är troligen inte sådana modeller kända men låt mig förklara:

Tjänar du 0 och har 24 timmars fritid kommer du sannolikt nappa på att tjäna 20t och ha 16 timmars fritid. Tjänar du 20t och får ett erbjudande om att tjäna 30t med 14 timmars fritid tar du nog det också, får å andra sidan ett erbjudande att tjäna 40t men med 10t fritid så lär du nog knorra.
Skatterna hur låga de än sätts kan inte kompensera för förlorad tid,konsumtion är endast möjlig om det finns tid att konsumera. Men visst skyll på skattetrycket.

Och glöm aldrig att synen på skatt som ett straff är lika löjlig idag som den var igår.

Det krävs ju inte speciellt mycket kunskap för att inse att lägger du på 20 procentenheter mer marginalskatt så sänker du ju kurvan över marginalnyttan av arbete, det är ju nettolönen som kommer väga in hur mycket fritid en individ är beredd att offra.

Hur som haver tycker jag en progressiv skatt kan köpas, det jag ställer mig frågande till är gränserna. Har man 35000 kr/mån (och således ligger precis över gränsen) har man det inte dåligt, men man lever ju inget lyxliv direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det krävs ju inte speciellt mycket kunskap för att inse att lägger du på 20 procentenheter mer marginalskatt så sänker du ju kurvan över marginalnyttan av arbete, det är ju nettolönen som kommer väga in hur mycket fritid en individ är beredd att offra.

Givetvis inte. Men det finns ett ännu enklare sätt att öka sin inkomstnivå och standard på bekostnad av fritiden, eller är det fritiden och lönen som är viktig? Att ett påslag på 20% skulle vara avskräckande ter sig löjeväckande i förhållande till andra metoder att öka sin disponibla inkomst på bekostnad av fritiden.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis inte. Men det finns ett ännu enklare sätt att öka sin inkomstnivå och standard på bekostnad av fritiden, eller är det fritiden och lönen som är viktig? Att ett påslag på 20% skulle vara avskräckande ter sig löjeväckande i förhållande till andra metoder att öka sin disponibla inkomst på bekostnad av fritiden.

Fast skillnaden är ju att skatten minskar disponibel inkomst utan att påverka fritiden. Dvs bör varje person vara beredd att arbeta mindre vid varje nivå av bruttolön än tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Givetivs, sen finns det en till förvirrings nivå som nedanstående presenterar

Inte klokt hur olika vi upplever att skatten används.

Vad säger vi om denna debattartikel:

http://blogg.svt.se/debatt/2013/09/22/det-ar-dags-att-sluta-t...

Klipper ut lite godbitar:

"Även inom extremvänstern anses våld mot politiker legitimt"

"Är detta regeringens demokratisyn?"

"Den autonoma vänstern har lyft fram antifascism som en huvudfråga vid sidan av antikapitalism. Men begreppet fascism definieras på ett brett sätt som ligger långt ifrån den gängse användningen av ordet."

"I de autonomas värld är i stort sett hela vårt kapitalistiska samhälle genomsyrat av fascism, vilket anses göra det legitimt att angripa ett brett fält av måltavlor med våld."

"En återkommande formulering är att våldet i extremvänstern är taktiskt betingat och ägnat att skydda och försvara demokratin. Men vilka extremister hävdar inte att de agerar för allas bästa?"

"Bristen på forskning på området påtalas, och för att råda bot på detta citeras flitigt rapporter författade av personer med en öppen redovisad koppling till den autonoma vänstern, utan att detta påtalas."

"Hur kan det komma sig att avståndstagandet från våld är så mycket större när det kommer från höger än när det kommer från vänster? "

Det har varit på tapeten i tråden, skulle vara intressant att nysta vidare lite i det. Kan vi tro på det Anna-Lena Lodenius skriver?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Som sagt, om man betraktar konsekvenserna i sin uppfattning om rättvisa är progressiv skatt rättvisare än plattskatt och en fast summa.

Rättvisa är ett väldigt luddigt och böjbart begrepp. Ännu rättvisare än progressiv skatt vore platt lön. Jag är lite, men bara lite, förvånad över att ingen nånsin föreslår det. 29000/månad för en heltidstjänst, rakt av, oavsett yrke.

Skrivet av ilstallione:

"Hur kan det komma sig att avståndstagandet från våld är så mycket större när det kommer från höger än när det kommer från vänster? "

För att när det kommer från höger så är det "precis som i Tyskland 1939", när det kommer från vänster är det ungdomar som söker sin politiska röst, lite 1968-almarna-i-kungsträdgården-gulligt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Var själv på väg att ta upp att just ett system där alla betalar samma summa borde te sig ännu mer rättvist för de som förespråkar plattskatt i rättvisans namn. Står dock fast vid att det är en extremt "simple-minded" uppfattning av rättvisa och att om man skall prata om rättvisa måste man se på konsekvenserna av handlingen och inte på handlingen i sig.

Vad är det för konsekvenser du menar? Den statliga skatten drar in skämtsamt lite pengar och uppenbarligen kan andra länder ha platt skatt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Rättvisa är ett väldigt luddigt och böjbart begrepp. Ännu rättvisare än progressiv skatt vore platt lön. Jag är lite, men bara lite, förvånad över att ingen nånsin föreslår det. 29000/månad för en heltidstjänst, rakt av, oavsett yrke.

Platt lön vore inte rättvist så länge inte alla faktiskt gjorde samma arbete. Däremot kan jag tänka mig en marginalskatt på 100% (dvs lönetak) när man börjar komma upp i typ 7ggr snittlönen eftersom jag helt enkelt inte anser någon behöver mer än så och att faktumet att det finns sådana löner för mig tyder på att systemet är fel. Nu är det knappast många som kommer hålla med om detta och jag förstår att det finns massor av hinder och orsaker till att det antagligen är en dålig idé i vår nuvarande värld.

Skrivet av Crippa90:

Vad är det för konsekvenser du menar? Den statliga skatten drar in skämtsamt lite pengar och uppenbarligen kan andra länder ha platt skatt.

Jag menar konsekvenserna skatten har för individen som tvingas betala den. Hurvida den drar in mycket pengar eller inte tycker jag inte är så relevant eller ett bra argument för plattskatt; det kanske är ett argument för att ta bort inkomstskatten helt men då måste pengar komma in på annat håll (jag vet inte hur mycket det är, du säger det är lite pengar men det spelar egentligen ingen roll för det är pengar som likväl försvinner) och vad ska man öka? momsen :/ ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

För att när det kommer från höger så är det "precis som i Tyskland 1939", när det kommer från vänster är det ungdomar som söker sin politiska röst, lite 1968-almarna-i-kungsträdgården-gulligt.

Ungefär i linje med de svar vi fått tidigare i tråden, känns inte helt rätt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Rättvisa är ett väldigt luddigt och böjbart begrepp. Ännu rättvisare än progressiv skatt vore platt lön. Jag är lite, men bara lite, förvånad över att ingen nånsin föreslår det. 29000/månad för en heltidstjänst, rakt av, oavsett yrke.

För att när det kommer från höger så är det "precis som i Tyskland 1939", när det kommer från vänster är det ungdomar som söker sin politiska röst, lite 1968-almarna-i-kungsträdgården-gulligt.

Den sista meningen var verkligen klockren. Riktigt bra sammanfattat. Jag brukar även köra med effektiviseringar: "Du vill ta pengar från gamla Agda" Skattehöjningar: "Vi värnar om alla fattiga och utsatta". Några andra förklaringar finns inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ingen har väl missat nyheten om polisens register över romer. Hur ställer ni som tänker rösta på SD er till det? Jag frågar med tanke på hur SDs tidigare motioner har sett ut.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har missat den nyheten, kan du länka eller en kort ofärgad förklaring kanske?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har missat den nyheten, kan du länka eller en kort ofärgad förklaring kanske?

närmaste digitala pkblaska
jag misstänker att några kommer vilja ha Asks blod. Och hon kommer vifta med armarna och dra en "jag vet jag vet, jag är ansvarig, men det är inte mitt fel. promise"

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ingen har väl missat nyheten om polisens register över romer. Hur ställer ni som tänker rösta på SD er till det? Jag frågar med tanke på hur SDs tidigare motioner har sett ut.

Det är illa, men om inte polisen har agerat felaktigt på andra sätt mot romerna ser jag inte det som så mycket värre än all annan övervakning som sker av alla.
Datalagringsdirektivet, google, NSA osv.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast skillnaden är ju att skatten minskar disponibel inkomst utan att påverka fritiden. Dvs bör varje person vara beredd att arbeta mindre vid varje nivå av bruttolön än tidigare.

Den första meningen låter vettig vid en första anblick, vid en andra blir den konstig. Är det så att lönehöjning som leder till högre skatt inte påverkar fritiden så finns heller ingen anledning att inte ta den.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Rättvisa är ett väldigt luddigt och böjbart begrepp. Ännu rättvisare än progressiv skatt vore platt lön. Jag är lite, men bara lite, förvånad över att ingen nånsin föreslår det. 29000/månad för en heltidstjänst, rakt av, oavsett yrke.

Antagligen så föreslås det inte för att det skulle sabba Servicesektorn, men visst annars är det jättebra: Akademiker bolag får betala mindre i skatt dessutom! Lysande. Det är inte rättvisa, det är dumheter.

Skrivet av Bananas2thebeat:

För att när det kommer från höger så är det "precis som i Tyskland 1939", när det kommer från vänster är det ungdomar som söker sin politiska röst, lite 1968-almarna-i-kungsträdgården-gulligt.

Suck, du har samma sak från alla läger förslaget kommer från ett annat läger, konstigt? Nej inte särskilt och vill du tjafsa om det så säger jag Kossackvalet.

Skrivet av Sentenced:

Den sista meningen var verkligen klockren. Riktigt bra sammanfattat. Jag brukar även köra med effektiviseringar: "Du vill ta pengar från gamla Agda" Skattehöjningar: "Vi värnar om alla fattiga och utsatta". Några andra förklaringar finns inte.

mm, se ovan.

Skrivet av Crippa90:

Vad är det för konsekvenser du menar? Den statliga skatten drar in skämtsamt lite pengar och uppenbarligen kan andra länder ha platt skatt.

Vilka länder kan ha plattskatt och vad är deras ekonomiska förutsättningar, finns det något land som slutat ha plattskatt?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Inte klokt hur olika vi upplever att skatten används.

Vad säger vi om denna debattartikel:

http://blogg.svt.se/debatt/2013/09/22/det-ar-dags-att-sluta-t...

Klipper ut lite godbitar:

"Även inom extremvänstern anses våld mot politiker legitimt"

"Är detta regeringens demokratisyn?"

"Den autonoma vänstern har lyft fram antifascism som en huvudfråga vid sidan av antikapitalism. Men begreppet fascism definieras på ett brett sätt som ligger långt ifrån den gängse användningen av ordet."

"I de autonomas värld är i stort sett hela vårt kapitalistiska samhälle genomsyrat av fascism, vilket anses göra det legitimt att angripa ett brett fält av måltavlor med våld."

"En återkommande formulering är att våldet i extremvänstern är taktiskt betingat och ägnat att skydda och försvara demokratin. Men vilka extremister hävdar inte att de agerar för allas bästa?"

"Bristen på forskning på området påtalas, och för att råda bot på detta citeras flitigt rapporter författade av personer med en öppen redovisad koppling till den autonoma vänstern, utan att detta påtalas."

"Hur kan det komma sig att avståndstagandet från våld är så mycket större när det kommer från höger än när det kommer från vänster? "

Det har varit på tapeten i tråden, skulle vara intressant att nysta vidare lite i det. Kan vi tro på det Anna-Lena Lodenius skriver?

Dold text

Hon är förvisso född i Norrtälje, Sveriges sämst utbildade kommun, Men nej det är en ointressant inlaga som kommit 12år för sent. Vi domineras av högertidningar som tar upp "Vänstervåld" när det sker, det är dock sällan spektalulärt nog att skriva, tidningar är för de som missat det inte främst nyhetsförmedlare utan kommersiella organisationer som måste se till säljvolym först. Att en Utomparlamentarisk dänger till en Nazist eller dylikt kan knappast se som något provocerande, när Nazister planerar för Helter Skelter är läsningen betydligt mer roande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Den första meningen låter vettig vid en första anblick, vid en andra blir den konstig. Är det så att lönehöjning som leder till högre skatt inte påverkar fritiden så finns heller ingen anledning att inte ta den.

Läser du fel med flit eller är det så att du fortfarande inte förstår efter flera inlägg? Du har en liten tråkig attityd tycker jag.

Tar man bort en statlig inkomstskatt (eller sänker den) skulle det betyda att folk är beredda att arbeta mer vid varje given bruttolön då kurvan över marginalnyttan för arbete parallellförflyttas uppåt. Dvs skulle en lönehöjning på bekostnad av fritid ha en högre nyttovinst utan den statliga skatten (eller en lägre sådan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hon är förvisso född i Norrtälje, Sveriges sämst utbildade kommun, Men nej det är en ointressant inlaga som kommit 12år för sent. Vi domineras av högertidningar som tar upp "Vänstervåld" när det sker, det är dock sällan spektalulärt nog att skriva, tidningar är för de som missat det inte främst nyhetsförmedlare utan kommersiella organisationer som måste se till säljvolym först. Att en Utomparlamentarisk dänger till en Nazist eller dylikt kan knappast se som något provocerande, när Nazister planerar för Helter Skelter är läsningen betydligt mer roande.

Vart togs vänstervåld upp senast och i vilken tidning? Nog är det ändå överlag högervåldet som tas upp i tidningarna. Att de dessutom skulle vara "högertidningar"? Vad baseras detta på egentligen? Generellt så är tidningsmedia vänsterorienterat. Det finns ett fåtal högerskribenter men de residerar på ledarsidorna.

Däremot är jag inte inne på att det skulle finnas någon hemlig vänsterkonspiration men vinklingarna i tidningarna är generellt sett vänster. De är ju däremot rätt tydliga med att deklarera sin politiska hemvist så det är inte ett så pass allvarligt problem för medias förtroende egentligen. Det blir ju mest roligt när inte svenska folket röstar eller tycker likadant som media som kontrasten blir stor och det blir panik på de stora tidningarnas huvudkontor när de tror att koncensus råder utifrån hur det är i storstädernas innerstadsområden.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vart togs vänstervåld upp senast och i vilken tidning?

7-dagar sen. Kommer du inte ihåg vad det var så kan du fråga runt lite.

Skrivet av Sentenced:

Nog är det ändå överlag högervåldet som tas upp i tidningarna.

Japp det är mycket festligare.

Skrivet av Sentenced:

Att de dessutom skulle vara "högertidningar"? Vad baseras detta på egentligen?

Tidningarnas politiska tillhörighet, den brukar stå på omslaget.

Skrivet av Sentenced:

Generellt så är tidningsmedia vänsterorienterat.

Du blandar ihop tidningar med Journalister och har ändå fel.

Skrivet av Sentenced:

Det finns ett fåtal högerskribenter men de residerar på ledarsidorna.

Ja du förutsätter förstås att journalisterna som skriver artiklar för fram sitt vänsterbudskap i artiklarna? Hur då undrar jag, det är väl ändå så som jag redan påpekat att alla tidningar har Gate Keepers, Det ska väl dessutom tilläggas att åsiktsdelen i nyhetsrapporteringen läggs separat från artikeln.

Skrivet av Sentenced:

Däremot är jag inte inne på att det skulle finnas någon hemlig vänsterkonspiration men vinklingarna i tidningarna är generellt sett vänster.

Nej det är dom inte.

Skrivet av Sentenced:

De är ju däremot rätt tydliga med att deklarera sin politiska hemvist så det är inte ett så pass allvarligt problem för medias förtroende egentligen. Det blir ju mest roligt när inte svenska folket röstar eller tycker likadant som media som kontrasten blir stor och det blir panik på de stora tidningarnas huvudkontor när de tror att koncensus råder utifrån hur det är i storstädernas innerstadsområden.

Svenska folket har inte tyckt likadant som tidningarna sen Arbetarrörelsens tidningar försvann, det råder dock ingen kalabalik på någon tidning baserat på opinionen, den största kalabaliken orsakas av presstödet. Men du som ser troll i skuggorna kan vara lugn, snart skrivs allt av TT hursomhelst.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Läser du fel med flit eller är det så att du fortfarande inte förstår efter flera inlägg? Tar man bort en statlig inkomstskatt (eller sänker den) skulle det betyda att folk är beredda att arbeta mer vid varje given bruttolön då kurvan över marginalnyttan för arbete parallellförflyttas uppåt. Dvs skulle en lönehöjning på bekostnad av fritid ha en högre nyttovinst utan den statliga skatten (eller en lägre sådan).

Nej jag fattar alldeles utmärkt, jag är väldigt bra på att fatta saker annars skulle jag inte vara Kosmokrator tillika gud, något som redan är fastslaget.

Skrivet av Aktsu:

Fast skillnaden är ju att skatten minskar disponibel inkomst utan att påverka fritiden.

Skatten minskar endast den disponibla inkomsten om den höjs, ligger den stilla är den varken till eller från. Om vi ponerar att människor tänker sig alla händelser som solitära och utan anknytning till andra så är troligtvis effekten av en löneökning liknande den i exemplet rätt enkelt att avgöra: Kostar den mer i fritid blir det nej men kostar den mindre i fritid blir det ja. Nu kan vi dock förutsätta att människor inte tycker att Waterworld är världens bästa film och att de har ett större perspektiv än det specifika fenomenet: Lönehöjningar leder till lönehöjningar, befordran leder till befordran, just a stepping stone to greatness...

Men åter till skatten, skatten minskar sällan den disponibla inkomsten i och med att effekten av skatten, individens uttag ofta överstiger inbetalningarna, Räkna på antalet barn på dagis eller i skolan, eller för den delen benbrott som måste utebli för att marginalskatten ska bli en förlust av disponibel inkomst. seså, ett! två!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

[EDIT] *Bort*, ska inte ens förklara vad jag tycker om det sättet att föra en diskussion, eller ska jag säga monolog då ena sidan inte lyssnar alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

7-dagar sen. Kommer du inte ihåg vad det var så kan du fråga runt lite.

Japp det är mycket festligare.

Tidningarnas politiska tillhörighet, den brukar stå på omslaget.

Du blandar ihop tidningar med Journalister och har ändå fel.

Ja du förutsätter förstås att journalisterna som skriver artiklar för fram sitt vänsterbudskap i artiklarna? Hur då undrar jag, det är väl ändå så som jag redan påpekat att alla tidningar har Gate Keepers, Det ska väl dessutom tilläggas att åsiktsdelen i nyhetsrapporteringen läggs separat från artikeln.

Nej det är dom inte.

Svenska folket har inte tyckt likadant som tidningarna sen Arbetarrörelsens tidningar försvann, det råder dock ingen kalabalik på någon tidning baserat på opinionen, den största kalabaliken orsakas av presstödet. Men du som ser troll i skuggorna kan vara lugn, snart skrivs allt av TT hursomhelst.

Jadu, det var minst lika mycket om inte mer om högervåldet i tidningarna. Om du läser artiklarna kan man i inledningsfasen uppfatta det som att det bara var nazisterna som levde rövare och att det var deras fel att en folksamling på ca 10ggr fel i sann vänsteranda skulle med "fredliga" medel argumentera och inte alls provocera de stackars nazisterna...

Ja då får du gärna läsa omslagen om den politiska tillhörigheten då. Menar du alltså att det för det mesta står borgerlig eller höger- på dessa alltså?

Tidningar består av journalisters alster, det kanske du har märkt? Självklart blir det så att journalister använder sig av sina subjektiva värderingar. Om dessa sedan i mångt och mycket handlar om stockholms innerstads syn på miljöpolitik t.ex. så blir ju artiklarna efter detta. Du får gärna visa mig en artikel med tydlig högerkoppling som inte är en ledarsida.

Ja du, att tidningarnas journalister för upp frågor på agendan som har med deras politiska tillhörighet att göra kommer som en överraskning för dig? Du kan ju självklart objektivt rapportera om olika saker, ojämlikhet, miljöproblematik, invandring o.s.v. men du kanske inte för fram andra saker som är relevanta för allmänheten istället. Det är ju inte så att det är någon annan som bestämmer vad de ska köra för nyheter/projekt. Du behöver såklart inte bedriva direkt åsiktsjournalistik för att föra fram ett vänsterbudskap. Det är lite väl naivt att tro att det fungerar så. Du kan lyfta fram frågor som annars kanske inte skulle komma upp på agendan. S.k. agendasättande journalistik som är ett nytt inneord hos journalister.

Om jag skriver X antal artiklar om miljöpolitik eller Y antal artiklar om vårdpolitiken (s.k. snyftartiklar i anekdot-form) så är ju även det en möjlighet att lyfta fram åsikter som baseras på den politiska åsikten hos journalisten. Det här kan ju inte komma som nyheter för dig?

varför skulle jag vara lugn av att allt skrivs av TT? Du menar att de på något sätt är objektiva?

Har du för övrigt kontrollerat fällningar i granskningsnämnden när det gäller politisk färgade reportage nångång? Kanske dags att kika där hur många tidningar/tvprogram och liknande som fällts för politiskt färgade uttalanden och se sambandet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Inte klokt hur olika vi upplever att skatten används.

Vad säger vi om denna debattartikel:

http://blogg.svt.se/debatt/2013/09/22/det-ar-dags-att-sluta-t...

Att vänster idioter inte får samma behandling som höger idioterna slutar aldrig att uppröra.

Extremister i båda led ska ha samma straff, politisk inriktning kvittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Platt lön vore inte rättvist så länge inte alla faktiskt gjorde samma arbete. Däremot kan jag tänka mig en marginalskatt på 100% (dvs lönetak) när man börjar komma upp i typ 7ggr snittlönen eftersom jag helt enkelt inte anser någon behöver mer än så

Men ett argument om att olika arbete ska ha olika lön är ett argument MOT progressiv skatt, och i ännu högre grad mot lönetak.

Platt-lön är den logiska slutpunkten för argument mot lönespridning.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Jag menar konsekvenserna skatten har för individen som tvingas betala den. Hurvida den drar in mycket pengar eller inte tycker jag inte är så relevant eller ett bra argument för plattskatt; det kanske är ett argument för att ta bort inkomstskatten helt men då måste pengar komma in på annat håll (jag vet inte hur mycket det är, du säger det är lite pengar men det spelar egentligen ingen roll för det är pengar som likväl försvinner) och vad ska man öka? momsen :/ ?

En skatts syfte är att dra in pengar till staten så jag kan inte förstå hur det inte är relevant att titta på hur mycket pengar den drar in.

Jag skulle kunna köpa argumenten för statlig inkomstskatt om den faktiskt gjorde nytta. "Välfärd går före värnskatt" som Reinfeldt sa. Grejjen är att skatten som sagt drar in så lite pengar, så den låga nyttan motiverar inte att man skattar vissa människor så hårt som man gör idag. Det är inte orimligt att tänka sig att fler människor som tjänar bra kommer stanna kvar och jobba i Sverige om den statliga inkomstskatten togs bort eller till en början iaf sänktes, och som Valiumballong skrev att systemet blir mycket lättare.

Den statliga inkomstskatten ligger ungefär i samma storlek som vad Sverige kastar ut i bistånd varje år.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Tidningarnas politiska tillhörighet, den brukar stå på omslaget.

Inte alltid. Det framgår väldigt tydligt av innehållet att Mitt-i tidningarna är socialdemokratiska, men det är inte uttalat någonstans.

Citat:

Ja du förutsätter förstås att journalisterna som skriver artiklar för fram sitt vänsterbudskap i artiklarna? Hur då undrar jag

Löjla dig inte. Jag vägrar tro att du inte vet vad "spin" eller "vinkling" är.

Skrivet av Crippa90:

Det är inte orimligt att tänka sig att fler människor som tjänar bra kommer stanna kvar och jobba i Sverige om den statliga inkomstskatten togs bort eller till en början iaf sänktes

Den effekten är jag ganska säker på att du kan helt glömma. Det finns ingen betydande utvandring pga skatt (eller ens inkomst - annars skulle alla med högskoleutbildning fly till USA och tredubbla sin lön).
Företag kan fly, men utvandring pga skatt hos privatpersoner är ett icke-problem.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Den effekten är jag ganska säker på att du kan helt glömma. Det finns ingen betydande utvandring pga skatt (eller ens inkomst - annars skulle alla med högskoleutbildning fly till USA och tredubbla sin lön).
Företag kan fly, men utvandring pga skatt hos privatpersoner är ett icke-problem.

Och den utvandringen som görs enkom för lön/skatt mm blir ganska snabbt påmind om missen de gjore.
En bekant fick nyligen ett välavlönat jobb i London. Personen i fråga var väldigt nöjd med lönen och tyckte att var skönt att äntligen få fly det gråa sosseSverige som inte betalade nog! Dock behöver personen i fråga nu låna pengar av sina föräldrar då utgifterna i staden liksom slukade upp lönen på något mystiskt sätt.
Och det påminner mig om när jag som ung grabb fick lyssna på en utbildningsledaren. Efter vår utbildning skulle vi alla få en massiv lön i diverse exotiska länder (häftig statistik visades på overheaden) dock nämndes det aldrig det som min bekanta råkade ut för. Sånt där som är lätt att glömma.

edit: och visst skulle det vara kul att läsa om brain drain enkom för höga skatter alltid kul att läsa om sånt som går emot vedertagna tankegångar.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Den effekten är jag ganska säker på att du kan helt glömma. Det finns ingen betydande utvandring pga skatt (eller ens inkomst - annars skulle alla med högskoleutbildning fly till USA och tredubbla sin lön).
Företag kan fly, men utvandring pga skatt hos privatpersoner är ett icke-problem.

Existerar gör det, exempelvis inom IT har jag hört om folk som jobbar 50% i Sverige och 50% i Norge för att få lägre skatt. Hur omfattande det är kan jag dock inte svara på.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Existerar gör det, exempelvis inom IT har jag hört om folk som jobbar 50% i Sverige och 50% i Norge för att få lägre skatt. Hur omfattande det är kan jag dock inte svara på.

Hur man ska se på t.ex. idrottsstjärnor som alla plötsligt behöver bo i Monaco är väl också något att fundera över. Dessutom borde det väl ändå ringa några varningens klockor när så pass väl bemedlade personer anser sig nödgade att vara skrivna i ett annat land. Det innebär ju knappast att "fattigare" rika inte skulle kunna tänka sig samma sak precis?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Men ett argument om att olika arbete ska ha olika lön är ett argument MOT progressiv skatt, och i ännu högre grad mot lönetak.

Platt-lön är den logiska slutpunkten för argument mot lönespridning.

Nej det är det inte. Det handlar om hur stor variation man anser vara rimligt vilket torde vara smärtsamt uppenbart ifall du läser vad jag skrev. Bara för att jag inte tycker alla arbeten skall ge exakt samma lön betyder det inte att jag tycker vissa arbeten skall ge 100gånger så mycket, capisce?

Skrivet av Crippa90:

En skatts syfte är att dra in pengar till staten så jag kan inte förstå hur det inte är relevant att titta på hur mycket pengar den drar in.

Jag skulle kunna köpa argumenten för statlig inkomstskatt om den faktiskt gjorde nytta. "Välfärd går före värnskatt" som Reinfeldt sa. Grejjen är att skatten som sagt drar in så lite pengar, så den låga nyttan motiverar inte att man skattar vissa människor så hårt som man gör idag. Det är inte orimligt att tänka sig att fler människor som tjänar bra kommer stanna kvar och jobba i Sverige om den statliga inkomstskatten togs bort eller till en början iaf sänktes, och som Valiumballong skrev att systemet blir mycket lättare.

Den statliga inkomstskatten ligger ungefär i samma storlek som vad Sverige kastar ut i bistånd varje år.

Som sagt jag tyckte bara inte det var relevant för frågan för eller emot plattskatt. Det är högst relevant för frågan om att helt slopa inkomstskatten vilket jag också skrev (men som jag dock tycker är en dålig idé av andra orsaker).

Enligt tex http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatt... (som verkar övereensstämma med tex http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@mainnew...) så verkar dock direkta skatter på arbete dvs inkomstskatten (statlig och kommunal) vara ungefär 30% av all skatt staten får in. Kan inte hitta var du fått dina uppgifter ifrån, du får gärna länka eller har jag feltolkat något?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Ingen har väl missat nyheten om polisens register över romer. Hur ställer ni som tänker rösta på SD er till det? Jag frågar med tanke på hur SDs tidigare motioner har sett ut.

Med tanke på responsen i tråden verkar detta föga förvånande vara av mindre intresse.

Med det säger jag inte att eventuella register är rätt eller fel, jag säger att det har väldigt litet intresse även i min värld.

Edit: För att förtydliga, jag har lika lite intresse i FRA/NSA/random övervakning/random register.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.