Gabe Newell: "Linux är framtiden för spel – ny hårdvara på ingång"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bland annat genom att locka över spelare till plattformen, och det görs ju redan genom rabatter på spel osv. Men det är nog ingen som tror att det kommer gå supernabbt. Fast det är klart... Windows 8 har ju fått fler och fler att snegla på Linux. Frågan är bara om folk vågar ta steget.

Skrivet av Ratatosk:

Redan i dag har Steam en Linuxklient och ett antal spel för Linux, eftersom Steam är så pass stora på spel kan en Linuxanvändare få tillgång till många Linuxspel på ett enkelt sätt.

Att hitta Linuxspel förr vara ganska svårt, i dag krävs bara att man installerar Steam och under Steamklienten väljer att se Linuxspel.

På så sätt köper fler Linuxanvändare spel och fler Linuxspel säljs.
Detta leder till att det blir mer lönsamt att utvekla till Linux vilket gör att fler Linuxspel utvecklas.
Vilket gör att fler väljer att köra Linux, vilket gör att det säljs fler Linuxspel osv.

Skrivet av AxMi-24:

PS4 är x86 och alla spel till den kommer köra med OpenGL och inte skiten som är directx. Det betyder att portande till linux/mac/unix inte blir speciellt svår. Detta i samband med att valve trycker det kommer göra mycket. Sedan har vi också delen med att om valve släpper steambox som är en helt vanlig dator som kör linux för spelande blir det riktigt fint. Tänk dig konsolliknande beteende och format men med utöknings möjligheter av en PC. De kan till och med göra så att de trycker mer på AMD GPUs i stället för nvidia eller tvärtom beroende på vilken av de ger bättre öppet stöd till linux plattformen.

Tack för de utförliga svaren jag fick! Aningen klarare nu.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag håller fullständigt med dig. Tyvärr förknippar majoriteten av världens befolkning en dator med Windows. Om det inte fungerar som Windows fungerar så är det fel och ej användarvänligt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Men Unix/Linux CLI tycker jag är ett jävla Universitets-hopkok, inte konsekvent eller logiskt för fem öre.

Jag förstår vad du menar, men själv så tycker jag fundamentalt tvärtom!

Ett CLI är arketypen för konsekvens och logik i mina ögon. Det är därtill ofta ruskigt effektivt och kanske framför allt trivialt automatiserbart vilket skickar användbarheten upp i stratosfären. En dator har potentialen att vara så mycket mer än en "sociala medier"-terminal, men detta verkar döljas under fler och fler komplexa kosmetiska lager ju längre tiden går.

Jag får nervösa ryckningar när jag ser personer använda grafiska verktyg på horribelt ineffektiva sätt, inkluderat att spendera sin tid med att försöka få millimeterprecision på pekare för att ändra textstorlek, klicka runt och leta i menyer, växla mellan mus och tangentbord, etc. Ett textgränssnitt är ju ständigt konsekvent och deterministiskt: vad kan vara bättre än det?

Kommandoprompten i Windowsmiljö är inte öht utvecklad för att vara ett interaktivt arbetsverktyg på det sättet, utan snarare enbart som en miljö för skriptande av administratörsuppgifter, så det är ingen rättvis jämförelse. Ett modernt skal som Bash är i mina ögon en fröjd som arbetsredskap.

Därmed inte sagt att alla uppgifter måste utföras i textläge, men i många fall är det överlägset (och visst, i andra fall oanvändbart). *nix-system för skrivbordet ger valmöjligheten att använda det verktyg som passar bäst i varje situation.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

… något jag personligen ser som det mer användarvänliga (en term jag verkligen ogillar).

Ja, termen leder till mycket missförstånd och implicerar lätt saker som inte är relevanta. I praktiken så har forskning och arbete inom området frångått begreppet "användarvänlighet" då det är rätt oanvändbart för att beskriva något som faktiskt spelar roll, och man pratar i stället om användbarhet (vilket också används lite olika, men åtminstone är situationen bättre ). Samma sak gäller på engelska där man pratar om "usability" istf "user friendly".

En inneboende egenskap av användbarhet är att det inte finns någon "en storlek passar alla"-lösning, för den är strängt beroende på kontext, och kanske tom ner till individ. Att säga att ett generellt OS har en allmänt bättre "användarvänlighet" är därför på förhand ett felaktigt, eller åtminstone intetsägande, uttalande. Det bästa man kan göra är att erbjuda möjlighet till att använda olika gränssnitt för specifika uppgifter — gärna med gemensamma teman för att underlätta övergångar, men det är inte det enda som spelar roll.

"Användarvänlighet" är också i många sammanhang helt enkelt synonymt med "vad man är van vid", vilket gör det till en irrelevant mätare för att kvantitativt bedöma olika system. Det är lite som att säga att svenska är "användarvänligare" än tyska, på den enda grund att man kan svenska, men inte tyska — det säger inte mycket om språket.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

haha,låt mig gissa,half-life 3 på linux.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Jag har snarare en känsla av nu-eller-aldrig.

Från utvecklingsbloggen, mina betoningar:

Citat:

We’ve been working with NVIDIA, AMD, and Intel to improve graphic driver performance on Linux. They have all been great to work with and have been very committed to having engineers on-site working with our engineers, carefully analyzing the data we see. We have had very rapid turnaround on any bugs we find and it has been invaluable to have people who understand the game, the renderer, the driver, and the hardware working alongside us when attacking these performance issues.

http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Det här är det som gör hela linuxsatsningen så unik. Kan inte Valve med sina muskler få till bra förutsättningar för gaming på linux, så kommer ingen att göra det.

Man går verkligen all-in och sätter press på alla intressenter, samt agerar snöplog till övriga.

Nästa stora vore att ID följer Carmacks idé, nämligen att börja testa i och bidra till WINE.
Eller att Epic Games portar Unreal Engine till linux.

Kan Valve, så varför inte?

UPDATE: Jag har spelat på linux enbart sedan i somras och äger 10+ spel i Linux-Steam.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Valve kan lyckas få till det här, och att det kan komma färska och populära spel till linux.
Skulle inte ha några som helst betänkligheter att att överge tramsiga Microsoft helt om det vore så.

Är redan på väg bort från Microsoft plattformen som det är idag då dom inte har släppt några vettiga och användbara produkter efter Windows 7, är egentligen bara spelen som stoppar upp det..

Skulle också innebära en mindre revolution över antal linux användare i värden.
Om Valve släpper Half Life 3 linux exklusivt, så kommer vi nog få se det också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hans ska sluta babbla och dra ur kofoten ur arslet och släppa HL3 :S

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

PS4 är x86 och alla spel till den kommer köra med OpenGL och inte skiten som är directx. Det betyder att portande till linux/mac/unix inte blir speciellt svår. Detta i samband med att valve trycker det kommer göra mycket. Sedan har vi också delen med att om valve släpper steambox som är en helt vanlig dator som kör linux för spelande blir det riktigt fint. Tänk dig konsolliknande beteende och format men med utöknings möjligheter av en PC. De kan till och med göra så att de trycker mer på AMD GPUs i stället för nvidia eller tvärtom beroende på vilken av de ger bättre öppet stöd till linux plattformen.

(Skiten som är DirectX? Så brukar det låta om människor som inte är utvecklare, alternativt tror sig vara utvecklare men inte kan något annat än att knåpa några skript.)

* DirectX är otroligt mycket enklare att använda än OpenGL i allt annat än småprojekt, och du sparar massor av tid på att använda det.
* Att PS4an använder samma renderingsbibliotek och arkitektur som linux/mac/osv gör inte att plötsligt blir lätt att porta. Uttala dig inte om det inte kan något om. För de flesta PS4 spelen skrivs det väldigt mycket kod för SPUn som inte finns på andra plattformar. Dessutom ska spelet funka på en massa olika hårdvara, och inte bara PS4ans; och det är inte helt lätt det heller.

Jag tror du är en fanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vilka drivrutiner ger dig problem i dagsläget?

Nja, jag har ju inte prövat att köra Linux på min main då jag vet att stöd för spel saknas. Därav vet jag inte exakt vilka drivrutiner av de jag behöver som fungerar. Nvidia-grafik, Creative-ljud och Realtek-nätverk är väl de vitala delarna. Även om det finns drivare till detta så är det som sagt bara 1/2 saker för att få mig att hoppa över.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Year of desktop Linux = nuvarande år + 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där har du svaret! "Half life 3 - Exklussivt för Linux!"

Undrar hur många som skulle byta då.

Alla seriösa gamers får då köra dual-boot Linux/W7. I sin enklaste form skulle Valve kunna distribuera en bootimage med Linux som startar till Steam/HL3 för de som inte vill köra Linux.

Permalänk
Medlem

Gabe "Faten" Newell klagar på inlåsning när de låser in folk minst lika mycket. Jaja.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alla seriösa gamers får då köra dual-boot Linux/W7. I sin enklaste form skulle Valve kunna distribuera en bootimage med Linux som startar till Steam/HL3 för de som inte vill köra Linux.

Visst men användarunderlaget skulle öka dramatiskt på linuxsidan, om nått som HL3 släppas exklusivt för Linux
följer snart andra utvecklare efter, och i sin tur kommer hårdvarutillverkarna få upp ögon och tillhandahålla bra drivrutiner osv.

Nått liknade hände faktiskt när Amigan tyna bort till förmån PC, för ca 20-22 år sen.
Spelet då stavades Wing comander som släpptes exklusivt för PC
Samtidigt som commodore släppte Amiga 1200 vilket släpptes för sent och med för klen hårdvara.
PC med sina då 386 och purfärska 486, fick in en rejäl fot då, mycket med hjälp av några få heta speltitlar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ser bara fördelar med detta. Även om Spelen som släpps för Linux bara kommer för Linux på Steam så kommer de ändå innebära ett par saker:

Vi får fler spel för Linux (via steam)
Förhoppningsvis får stora studios upp intresset och fixar en fet grafikmotor som andra spelutvecklare kan licensera som är optimerad för Linux.
Vi får som en effekt av att Linux mognar för spel bättre stöd av både AMD och Nvidia (drivrutiner).
Som med en större användarbas kommer alla andra delar av Linux också att förbättras för användarna finns där, dvs Google och alla andra som har idag befintliga produkter för Linux kommer få upp ännu mer fart för Linux.

Och slutligen, även om de i början verkar inlåst till Steam för spelen så kommer vi få se flera siter som också hoppar på tåget och jag tror att har studiona väl fattat att det finns en respektabel mängd gamers på Linux att snöbollen kommit i bra rullning.

Tycker de är trist att se att så många tycker Gabe suger. Han vill ju, på gott och ont, ändå se en förbättring och en breddning av plattformar för PC Gamers och de i sig kan ju knappast vara något dåligt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Går gärna över till Linux om som någon skrev "Gårdagens, dagens och framtidens spel" portas över till Linux. Verkligen sugen på att testa något nytt och komma från Microsofts Diktatur.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ett problem är väll att konsolerna kör DirectX eller? jobbigt att uveckla för ännu en plattform kanske.

Ingen konsol kör samma API som på skrivbordet, bara Xbox kör en variant av DX och du köper helt enkelt in motorn, eller använder motorn från en annan del av företaget i de flesta fall som redan är utvecklad för konsolerna/målen du vill nå. Det är undantagsfall när bolaget också utvecklar motorn med samma team som utvecklar spelet och alltså kör eget och måste portera allt själv. Ett annat alternativ är att helt enkelt lägga ut portarna på en annan part. En utvecklare kanske gör en PS4-variant och lägger ut en Steambox-variant på kontrakt för att ett externt bolag ska portera till Steambox med Custom GNU/Linux. Denna variant kan sen antingen säljas av ursprungliga utvecklaren/distributören eller av porteringsbolaget själva beroende på hur du lägger upp det. Precis som det fungerade på konsoler förr i tiden. Ett annat alternativ är att använda en motor som redan har så pass bra support för plattformen att de själva, med lite inhyrd hjälp möjligen kan göra porten in-house parallellt medan de utvecklar för andra plattformar. Grafik-API:t i sig spelar väldigt liten roll då så mycket sker inne i spelmotorn och det spelar ingen som helst roll för "innehållet" inkl din spelkod eller hur du gör dina modeller. Du arbetar mot en spelmotor inte mot en konsol.

Det har alltid funnits massor olika plattformar, fördelen idag är att de tekniskt sett är väldigt lika. En av de större plattformarna idag är ju dessutom mobila enheter, telefoner och plattor och de kör inte DX. Portera mellan OpenGL och OpenGL ES är inte heller hela världen ofta, men den största fördelen där är inte att de är baserade på varandra utan för att det är lite samma tänk sen stödjer API:erna både i desktop och handset-varianterna samma tekniker till mycket och det finns kompatiblitetstänk inbyggt. Men det är verkligen inget måste att köra precis likadana grafikapier för att rita upp grafiken. WP gör dvs kör en variant av DX, men inga spel kommer utvecklas för det. De andra plattformarna är så mycket mer flexiblare och så mycket mer dominerande. Det är inte nödvändigtvis enklare att gå från att utveckla för Windows till WP heller. Sen kan du såklart utveckla för OpenGL på både Windows och OS X också. Sen köra samma OpenGL och shaderkod på Linux utan att behöva skriva om det i grunden (APIerna är lite annorlunda men det är samma OGL/GLSL som du skickar till grafikkortet/drivrutinen så du inte behöver konvertera dessa till helt andra format). Någon Steambox med OS X kan de ju inte skeppa, så att det bygger på egen mjukvarustack är självklar. Windows skulle de inte kunna göra till sitt eget heller.

Skrivet av Stefan Lundmark:

(Skiten som är DirectX? Så brukar det låta om människor som inte är utvecklare, alternativt tror sig vara utvecklare men inte kan något annat än att knåpa några skript.)

* DirectX är otroligt mycket enklare att använda än OpenGL i allt annat än småprojekt, och du sparar massor av tid på att använda det.
* Att PS4an använder samma renderingsbibliotek och arkitektur som linux/mac/osv gör inte att plötsligt blir lätt att porta. Uttala dig inte om det inte kan något om. För de flesta PS4 spelen skrivs det väldigt mycket kod för SPUn som inte finns på andra plattformar. Dessutom ska spelet funka på en massa olika hårdvara, och inte bara PS4ans; och det är inte helt lätt det heller.

Jag tror du är en fanboy.

Och du är inte heller utvecklare så varför skrika på andra med det argumentet, inte har du tittat vad PS4 är för något heller. Den innehåller ingen SPU (Cell dvs) och för den delen kommer den självklart köra eget grafik-api, för de vill ge tillgång till lägre nivå än OGL precis som man oftast körde LibGCM på PS3. De har också ett eget API på lite högre nivå, så som vanligt finns det minst två grafik-apier för renderingsdelen av motorn att använda sig av beroende på krav och resurser. Wrapper-apiet är inte OpenGL utan är bara menat ge tillgång till hårdvaran på lite högre nivå för att hjälpa de som kommer från OpenGL och Direct3D. Det är inte APIet som kan ge skjuts där utan för att funktionerna under dessa är samma eller så lika att man kan göra samma sak på alla olika plattformer. Däremot kan Steambox bli hjälpt av att OS X och liknande ger ökat intresse för porteringar och av att motorn stödjer fler plattformar, shaderkod och liknande du skriver/översätter för OS X-porten kommer du kunna använda på Linux också men ordentliga portar kräver lite mer än att du kan få igång grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Gabe Newell är spelvärldens största pajas och hycklare, folk som tror att han är någon sorts "riddare" för det goda är allt bra naiva.

Visst har han egna intressen att försvara, så man ska inte dyrka honom som någon Jesusfigur. Men om man tänker efter lite handlar det om detta:

Microsoft vill stänga in Windows så att de kan tjäna pengar på all mjukvara som säljs.

Här är en rätt ny artikel av Paul Thurrot: "The Death of the Windows Desktop"
http://windowsitpro.com/windows-8/windows-desktop-death

Microsoft är precis som alla andra företag giriga och vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Men här handlar det om ett företag som har en hel marknad låst i kontroll och plötsligt vill ändra den marknaden från att ha varit en fri marknad till en där varje företag måste betala "skatt" för att få fortsätta agera på den. Den öppna Desktopen kommer inte försvinna imorgon direkt, men den kommer försvinna och ersättas av "Microsoft Store".

Det är sånt som fått t.ex. Gabe att titta efter andra alternativ och försöka påverka marknaden.

Permalänk
Medlem

Fan va nice det hade varit att köra Linux igen. Blir det här ryktet sant och Linux blir kompitabelt med de flesta spelen så kommer inte jag tveka på att byta iaf

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg flyttade*

Längre stickspår om typ Powershell (?) sammanfogad med denna tråd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hoppas Valve verkligen ger Windows svar på tal nu med deras Linux box, jag skulle verkligen vilja se att de lyckas slå igenom med Linux. Windows är på väg utför...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Njae du, den gubben går inte. Inte så lite för att linux för de flesta är ett stort "orka", och inte helt obefogat heller kan tilläggas. Detta är ju mest snack från hans sida för att pusha för deras egna steambox som använder sig utav.... ja inte windows kan vi nog lungt säga. Det är det gamla vanliga säljsnacket "här är framtiden, i just vår produkt, om du gillar framtiden och det vi associerar med den, köp vår produkt" so on so fort.

Dumt att läsa han uttalande som om ett paradigm skifte är på ingång.

Skrivet av Ozzed:

Där har du svaret! "Half life 3 - Exklussivt för Linux!"

Undrar hur många som skulle byta då.

Betydligt färre än du verkar tro, skulle nog snarast vara som att de begick kommersiell våldtäckt på sig själva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yeti:

Njae du, den gubben går inte. Inte så lite för att linux för de flesta är ett stort "orka", och inte helt obefogat heller kan tilläggas. Detta är ju mest snack från hans sida för att pusha för deras egna steambox som använder sig utav.... ja inte windows kan vi nog lungt säga. Det är det gamla vanliga säljsnacket "här är framtiden, i just vår produkt, om du gillar framtiden och det vi associerar med den, köp vår produkt" so on so fort.

Dumt att läsa han uttalande som om ett paradigm skifte är på ingång.

Betydligt färre än du verkar tro, skulle nog snarast vara som att de begick kommersiell våldtäckt på sig själva.

Ok, så vad är ditt råd? Lägga sig ner med händerna bakom nacken och invänta domen? Självklart ska ett företag köra sitt säljsnack, annat vore ju dumt. Varför ska inte Valve försöka förändra marknaden i en riktning som gynnar företaget? Vad du orkar eller inte är ju en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Njae du, den gubben går inte. Inte så lite för att linux för de flesta är ett stort "orka", och inte helt obefogat heller kan tilläggas. Detta är ju mest snack från hans sida för att pusha för deras egna steambox som använder sig utav.... ja inte windows kan vi nog lungt säga. Det är det gamla vanliga säljsnacket "här är framtiden, i just vår produkt, om du gillar framtiden och det vi associerar med den, köp vår produkt" so on so fort.

Dumt att läsa han uttalande som om ett paradigm skifte är på ingång.

Betydligt färre än du verkar tro, skulle nog snarast vara som att de begick kommersiell våldtäckt på sig själva.

Det kan vi inte veta. HL3 toppar ständigt listorna på världens mest efterlängtade spel, och de flesta som spelar skiter nog i vad för OS de kör, sålänge de spelen de spelar fungerar, så jag tror det skulle gå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

På "den gamla goda tiden" (90-talet) var det inte ovanligt att man bootade DOS direkt till kommandoprompten för att starta spel (Windows var inget för spel, man körde spelen i DOS). Allt för att spelet skulle flyta så optimalt som möjligt.

Kan detta bli framtiden, att man bootar ett optimerat GNU/Linux system för bästa spelprestanda? Visserligen är inte brist på RAM-minne något problem idag men man kan tänka sig andra saker som kan optimeras och finslipas till det yttersta. Med begränsad budget kanske man då kör den optimerade speldisten istället för att köpa nytt grafikkort och ny processor för att kunna orka med spelet i samma prestanda på Windows? Det kan bli så.

Permalänk
Medlem

Game gode Gabe, hans hat för Windows 8 vet inga gränser. haha.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Valves kommande Steam Box är inget mer än deras giriga försök att ta en del av konsol-kakan och tjäna storkovan på det,
vad än Fat-man Newell säger så är det i stort sätt bara skitsnack ifrån en fet och lat idiot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icelaw:

Valves kommande Steam Box är inget mer än deras giriga försök att ta en del av konsol-kakan och tjäna storkovan på det,
vad än Fat-man Newell säger så är det i stort sätt bara skitsnack ifrån en fet och lat idiot.

Vad har hans vikt med frågan att göra? På vilket sätt är han lat, berätta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Konsolkakan? Vardagsrumskakan snarare och den är allt annat än konsoler idag. Kunde de nå ut till samma grupp med Windows skulle de säkert göra det. Konsoler når de redan ut till med Source och Steamworks. De vill inte hamna i Nintendos sits. Så det ska man nog inte anklaga dem för att försöka göra heller. Idag är det många som spelar PC-spel i vardagsrummet, ens huvuddator är portabel med integrerad grafik och att de vill leverera något som intresserar gamers är inte så konstigt. Det är inte girigare än att de också går efter OS X. Vi får se vart det går.

Permalänk
Medlem

Vad mycket hat mot Gabe. Klart han vill tjäna pengar åt sitt företag. Om det samtidigt skulle trigga igång större kommersiella satsningar på linux så är det ju bara positivt. I bästa fall kanske saker utvecklas så att man kan välja linux i framtiden utan att behöva känna att det blir en kompromiss då spel man är intresserad av inte finns till formatet.
Skulle det kommamer genomarbetade drivrutiner, fler större spelreleaser och Adobe suiten till linux så skulle nog saker mer eller mindre flyta på av sig själv till linux fördel.
Om fler utvecklare bara valde att använda open gl istället för direct x så vore väl halva jobbet redan gjort på spelsidan? Tekniskt sett blir väl inte resultatet direkt sämre med open gl, dessutom måste de ju ändå använda open gl till de flesta konsolversionerna så varför i princip alla utvecklare ändå väljer att köra direct x på pc fattar jag inte riktigt, men det kanske är lättare att jobba emot?