Gabe Newell: "Linux är framtiden för spel – ny hårdvara på ingång"

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det roligaste är ju att Windows 8 ökar hela tiden på Valves plattform Steam Den här snubben har ingen trovärdighet hos mig.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Det kan finnas en enkel förklaring till det. Windows 8 säljs på de flesta datorer idag så då borde väl statistiken kunna öka som det gör?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Den här "nyheten" hörde jag för 20 år sen. :/
Åh vad har hänt sedan dess?? Lite mer användarvänligt, lite fler distar, men OS för spel, nope.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det roligaste är ju att Windows 8 ökar hela tiden på Valves plattform Steam Den här snubben har ingen trovärdighet hos mig.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Medan företag hellre betalar lite mer för att slippa dagis-OS. Windows 7 säljer långt mer än Windows 8.

Permalänk
Medlem

Klart att Gabe säger att Linux kommer att bli en bra spelplattform när han är på en Linux-kongress. Då kan han väl inte stå och prata om hur bra spelen kommer att bli på Xbox One eller Windows 9 heller.
Han har ju aldrig sagt att Linux skulle bli deras enda plattform utan som ett komplement till Windows, beroende hur svårt Microsoft gör det för Steam.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Hur ska han kunna ändra allas åsikt så att spel primärt utvecklas för Linux istället för Windows, och därmed får full kompatibilitet? Eller är det hela mycket lättare än så?

PS4 är x86 och alla spel till den kommer köra med OpenGL och inte skiten som är directx. Det betyder att portande till linux/mac/unix inte blir speciellt svår. Detta i samband med att valve trycker det kommer göra mycket. Sedan har vi också delen med att om valve släpper steambox som är en helt vanlig dator som kör linux för spelande blir det riktigt fint. Tänk dig konsolliknande beteende och format men med utöknings möjligheter av en PC. De kan till och med göra så att de trycker mer på AMD GPUs i stället för nvidia eller tvärtom beroende på vilken av de ger bättre öppet stöd till linux plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det roligaste är ju att Windows 8 ökar hela tiden på Valves plattform Steam Den här snubben har ingen trovärdighet hos mig.
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Klart det ökar, hur tänker du egentligen? Microsoft har ju avtal med alla tillverkare så Windows 8 kommer förinstallerat. Alla som köper nya PC idag får Windows 8. Gå till Elgiganten eller vilken som helst som säljer färdiga datorer och försök hitta en dator med Windows 7 installerat.

PC-marknaden sjunker, men det betyder inte att folk slutar att uppgradera och köpa nya datorer. Om inte Microsoft hade marknaden i ett järngrepp, utan folk var tvungna att välja operativsystem för datorn de köper skulle det inte öka lika mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Det kan finnas en enkel förklaring till det. Windows 8 säljs på de flesta datorer idag så då borde väl statistiken kunna öka som det gör?

Skrivet av PerZerk:

Medan företag hellre betalar lite mer för att slippa dagis-OS. Windows 7 säljer långt mer än Windows 8.

Skrivet av Buio:

Klart det ökar, hur tänker du egentligen? Microsoft har ju avtal med alla tillverkare så Windows 8 kommer förinstallerat. Alla som köper nya PC idag får Windows 8. Gå till Elgiganten eller vilken som helst som säljer färdiga datorer och försök hitta en dator med Windows 7 installerat.

PC-marknaden sjunker, men det betyder inte att folk slutar att uppgradera och köpa nya datorer. Om inte Microsoft hade marknaden i ett järngrepp, utan folk var tvungna att välja operativsystem för datorn de köper skulle det inte öka lika mycket.

Nu ska vi inte förvandla det här till en Windows 7 vs Windows 8 tråd tycker jag, det finns det tillräckligt med sedan tidigare. Faktum är att tillverkare har tillåtelse från Microsoft att sälja den äldre versionen i 2 år efter att den nya släppts, det är dock nästan ingen tillverkare som väljer att göra så.

Det man kan läsa av statistiken är att Windows 8 ökar mycket snabbare på Steam än vad det gör globalt. Min slutsats är att gamers oftare köper nya datorer och väljer att använda Windows 8 i högre grad. Och nej, Windows 7 säljer långt ifrån lika mycket som Windows 8 i dagsläget.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Jag kör alltid dual-boot sà att jag kan använda Windows till spel och Linux till allt annat. Till skillnad fràn vad vissa andra här verkar tycka, upplever jag Linux som enklare att använda än Windows. Min partner, som är dator-analfabet, säger samma sak. Jag kör fler och fler spel via Linux i och med Humble Bundle som ger möjlighet att köra fràn valfri platform, det fungerar jättebra.

Vad jag har störst problem med är DirectX vs OpenGL. Ofta ger OpenGL sämre bildkvalitet, jämför till exempel Unigine Heaven. Jag vet inte om det är tesselering eller vad det är, men jag tycker DirectX ofta ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Något att tänka på där är att det inte direkt är små produkter som kör DirectX. Windows och Xbox är rätt stora i sina delar av marknaden. Väldigt många tredjepartstillverkare av applikationer, spel och hårdvara (nVIDIA, AMD etc) använder dessutom DirectX så det är inte helt sant att bara Microsoft använder sig av det.

Dessutom är DirectX 11.2 exklusivt för Xbox One och Windows 8.1.

DirectX är ett API. Olika versioner av DirectX specificerar vilka funktioner som ett grafikkort måste för att vara komplett enligt versionen av DirectX. Grafikkorten har inte DirectX i sig, de har en lista på funktioner som matchar specifikationen av en viss version av DirectX. OpenGL är samma sak. Det är ett annat API, med sina funktioner per version. Det är därför du får drivrutiner till ditt grafikkort. De mappar anropet från koden till hur den instruktionen utförs på kortet. OpenGL kan köras i Windows också.

Så, det är sant att BARA Microsoft använder sig av det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag älskar Windows 8. Jävligt många förbättringar. Det som hindrar mig från att byta system är för att jag är utvecklare och Visual Studio är den bästa utvecklingsmiljön som finns. Photoshop är inte helt trivialt att få att fungera på linux. (Snälla, säg att man lika bra kan använda gimp. Det är så jäääävla dåligt i jämförselse).

Det som däremot har börjat få mig att fundera på linux är trusted computing (http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Computing). Windows 8 aktiverar funktionaliteten på modekortet automatiskt ifall det finns. Kort och förenklat så möjliggör det en bakdörr rakt in i din dator för MS/NSA/ETC.

Jag kan inte alla detaljer runt om detta, men jag har för mig att det är Trusted Platform Module 2.0 (för Trusted Computing) som är den version som möjliggör detta.

Läs: http://www.zerohedge.com/contributed/2013-08-26/german-govern...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ja den där Newell, det är framtiden för Valve och Steam, allt görs för deras spelkonsol.

edit: Folk verkar tro att han vill göra alla en tjänst genom att göra en egen konsol samt gå över till Linux när det bara handlar om en sak... pengar pengar pengar pengar...pengar.

Något som inte ens Windows 8 klarar av.

Vad spelar det för roll? Alla bra saker för oss handlar i grunden bara om pengar.
Finns inget dom gör bara för att göra oss en tjänst, nej, men varför bry sig?
Jag är bara glad att Linux kanske faktiskt blir en större plattform, vore riktigt grymt
om jag skulle kunna köra Ubuntu på mina speldatorer med fullt stöd samt alla mina spel där.
Är ju en självklarhet att det handlar om stålar, men det gynnar fortfarande mig intesant?

Permalänk
Medlem

Trots att jag spyr på bara tanken av SS steam (som krävs för dagens spel trots köpt på disk eller DL content) så håller jag tummarna för Linux.
Endaste anledning att jag skulle kunna gå från att igår att köpa mina spel, till imorgon att hyra en licens (vilket jag självfallet inte gör idag i ren protest mot vad jag antar är en trix* för att motverka piratkopior).
Kan jag tolerera Windows kan jag kanske tolerera ste*kräks*am

*Ungefär samma som påtvingad Surface tablet UI för en ny PC med mus & tangentbord - Win 8, tacka fan för Classicshell.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu ska vi inte förvandla det här till en Windows 7 vs Windows 8 tråd tycker jag, det finns det tillräckligt med sedan tidigare. Faktum är att tillverkare har tillåtelse från Microsoft att sälja den äldre versionen i 2 år efter att den nya släppts, det är dock nästan ingen tillverkare som väljer att göra så.

Det man kan läsa av statistiken är att Windows 8 ökar mycket snabbare på Steam än vad det gör globalt. Min slutsats är att gamers oftare köper nya datorer och väljer att använda Windows 8 i högre grad. Och nej, Windows 7 säljer långt ifrån lika mycket som Windows 8 i dagsläget.

Och du förväntar dig att ett OS från 2009 som dom flesta redan har skulle vara det som säljs mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ja den där Newell, det är framtiden för Valve och Steam, allt görs för deras spelkonsol.

edit: Folk verkar tro att han vill göra alla en tjänst genom att göra en egen konsol samt gå över till Linux när det bara handlar om en sak... pengar pengar pengar pengar...pengar.

Jo, men det är ju faktiskt affärsvärlden vi snackar om. Det är ju inte så att Valve är in ideell organisation. Jag tycker att det är bra att de satsar på den öppna världen, för det gagnar ju den. Hade det varit bättre om han inte hade gjort det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Var det inte mdd hjälp av Gabe som Windows blev så stort för alla spelare från början?
Nu ska han stoppa monstret han själv hjälpt till att skapa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej tyvärr är inte Linux lika lätt att använda, man försöker använda dess grafiska gränssnitt, men hamnar ofta lik för bannat i ett terminalfönster.
Till saken hör att trots att Linux är så litet har man inte ens kunnat enas om ett standardiserat GUI.

Hoppas ändå att Linux skall bli mer populärt och framförallt mer användarvänligt.

Vad gör du för att ändra på det du inte gillar? Kör du Linux kan du påverka hur det ska utformas. Du kan rapportera buggar till utvecklarna och få dem åtgärdade. Du kan modifiera efter egna behov tills du blir nöjd. Allt detta går inte med Windows, inte alls lika lätt. Microsoft kan göra som de vill. Men kör du open source kan du göra som du vill.

Varför tror så många att GUI=lätt och terminalfönster=svårt? Varför är ett standardiserat GUI så bra? Det är väl en orsak varför många ogillar Windows 8, de accepterar inte Microsofts nya standardiserade GUI där man inte kan välja och anpassa det som man själv vill. Har alla spel samma GUI inuti spelen? Om inte så är det väl jättedåligt, varför inte följa standard? Kanske är det så att man behöver olika GUI till olika saker? Kör man XBMC kanske man inte vill ha Microsoft Modern GUI inuti detta...

Själv tycker jag att en av de stora fördelarna med GNU/Linux är att det är så fullt av valmöjligheter. Man kan göra precis som man vill. Gillar jag inte Unity kan jag (bland många andra alternativ) välja Gnome 3, KDE, XFCE, LXDE eller openbox istället. Eller så väljer jag att köra helt utan GUI. Varför vill du inte att vi ska kunna ha denna valmöjlighet? Och hur skulle någon någonsin kunna ta ifrån oss detta när vi använder öppen källkod? Så länge folk vill utveckla något så fortsätts det utvecklas. Lägger någon ner ett projekt kan vem som helst ta över det (ja projektet behöver inte ens vara nedlagt, man kan forka det och göra en egen variant om man vill). Källkoden finns där, det är bara att ladda ner, eventuellt modifiera den, kompilera och köra.

Vilka är det som ska enas om GUI förresten? Med open source kan vem som helst skapa något eget. Eller så väljer man att skapa något tillsammans i en grupp som vill ha samma saker (exempelvis en linuxdistribution med de anpassningar som gruppen vill ha och den gruppen kan ju enas om deras GUI). Nu finns det många människor med många olika behov. Att det finns så många olika GUI beror inte på att det är litet, snarare tvärtom. Hade det skapats av en enda person hade det varit pyttelitet men ändå bara haft ett enda användargränssnitt som just den personen skapade...

Det kanske är denna anpassningsbarhet som Valve gillar? Om de vill kan de med ganska enkla medel bygga sig en spelkonsoldist som funkar med deras spel. Om folk gillar denna dist så får Valve dessutom hjälp av massa anhängare som modifierar och anpassar den efter användarnas egna behov så Valve slipper göra allt jobbet själva (förutsatt att de utnyttjar fördelarna med open source). Gillar de spelen Valve släpper så kommer de att köpa dessa spel. Kanske flera speltillverkare kan gå ihop och samarbeta med en gemensam plattform? Den plattformen kan med fördel vara Linux, den är bra för gemensamma utvecklingsprojekt.

Men att skapa en egen dist är overkill. En klient att köra spelen i räcker för Valve. Sedan kan communityn skapa disten runt omkring om de tycker det behovet finns. Eller så kör man bara klienten i valfri Linuxdist.

Ofta ser jag folk som tycker att Linux är dåligt, de borde göra det så här istället och rabblar upp en massa saker. Men de glömmer att det är inget företag eller enskild person som ligger bakom. Det är en stor gemenskap som utvecklar open source. Man har alltså möjlighet att själv påverka i den riktning man själv önskar, i stort eller smått. Tycker man något är buggigt så kan man hjälpa till med att rapportera vilka buggar man upptäcker till utvecklarna. Kanske kommer man själv på en buggfix, då kan man bidra till att göra det bättre. Om nu folk börjar spela spel på Linux då kommer det att börja utvecklas förbättringar just för att spela spel. Speltillverkarna bidrar med fixar för att just deras spel ska fungera så bra som möjligt. Användare kan också bidra. Allihopa gemensamt skapar något som blir bättre. Att som Linuxanvändare klaga på Linux är som att klaga på sig själv, varför ser man inte till att göra det bättre istället för att bara klaga...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nu ska vi inte förvandla det här till en Windows 7 vs Windows 8 tråd tycker jag, det finns det tillräckligt med sedan tidigare. Faktum är att tillverkare har tillåtelse från Microsoft att sälja den äldre versionen i 2 år efter att den nya släppts, det är dock nästan ingen tillverkare som väljer att göra så.

Det man kan läsa av statistiken är att Windows 8 ökar mycket snabbare på Steam än vad det gör globalt. Min slutsats är att gamers oftare köper nya datorer och väljer att använda Windows 8 i högre grad. Och nej, Windows 7 säljer långt ifrån lika mycket som Windows 8 i dagsläget.

Det är nog snarare du som vill göra det till en sådan diskussion och inte jag i så fall.

Många kör kanske vidare med Windows 8 eftersom det följer med och att de vill kunna sätta igång och använda sin dator direkt det är inget som behöver bero på att folk gillar Windows 8 som du försöker intyga faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av mppl:

Fixa Steam innan du sågar något annat Gabe.
Är inte speciellt nöjd över att inte kunna spela mina spel som jag har köpt pga att Steam har problem med sina servrar eller annat skit.

Pajas.

Låter som skit bakom spakarna snarare.. Har aldrig hört om detta problem förut.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Ofta ser jag folk som tycker att Linux är dåligt, de borde göra det så här istället och rabblar upp en massa saker. Men de glömmer att det är inget företag eller enskild person som ligger bakom.

Just den biten tål ofta att poängteras, för det är ett av de vanligaste missförstånden som samtidigt gör det omöjligt att förstå vad Linux och liknande projekt handlar om, och vad de gör. Det är ytterst vanligt att personer applicerar någon sorts tanke om "Linuxsoft" som jobbar för att nå världsherravälde på skrivbordet, på samma villkor som kommersiella företags stora mål är expansion och marknadsdominans.

Företag som Red Hat, Canonical, gänget bakom Android, m fl må ha en kommersiell förhoppning om att spridas i sina målgrupper, men att "Linux" i sig skulle ha en sådan riktning är ett påstående som saknar direkt grund, och bara krånglar till det när man försöker förstå vad som händer.

Jag har varit i diskussioner där denna poäng upprepats om och om igen, där man ändå sett deltagade fortsätta argumentera utifrån att Torvalds primära mål skulle vara att "sänka Microsoft" el dyl. Att det är svårt att "få in" är nog för att det är ett rätt främmande koncept från vad man är "van" vid, om man inte varit en del av den världen tidigare.

Torvalds har själv (för rätt exakt 10 år sedan, ser jag) skämtsamt sagt:

Skrivet av Torvalds:

Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag älskar linux, ett helt underbart OS, friheten och alla underbara mods det finns till det. Datorn har aldrig varit så bekväm att använda som när jag använde linux.

Men tyvärr så är jag gamer och linux gick bara inte att spela seriöst på. Visst, de flesta spelen funkade igenom program som wine och playonlinux men jag fick inte ens hälften så bra resultat som i windows.

Hade jag varit religiös så hade jag bett till gud om mer spel till linux.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Inaktiv

Tänk om te.x Blizzard och Activision skulle göra klienter för sina spel på Linux, helt plötsligt lär trenden vända. Saken är ju att Blizzard har fullt stöd för alla sina spel i OpenGL, så tekniken finns ju redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Låter som skit bakom spakarna snarare.. Har aldrig hört om detta problem förut.

Nej ingen skit här inte.
Jag säger inte att steam har problem hela tiden men när det är problem så går det inte att köra online.
Om du aldrig har varit med om att Steam har problem med servrarna så har du inte varit på steam speciellt mycket, eller så spelar du bara single player spel.

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig, skulle jag säga att allt hänger på hur användarvänligt Linux kommer vara för "genomsnittsanvändaren". Alla som har läst en kurs i t ex interaktionsdesign bör vara övertygad att Linux inte alls är användarvänligt för denna ack så viktiga grupp. Däremot tanken att "genomsnittsanvändarens datorkunskaper ökar med tiden" (yngre generationen är uppväxt med det) en eventuell övergång mer naturlig. Däremot bör ändå någon kreativ Linux-fanatiker sätta sig ner och fundera vad som gör Windows/Mac naturligt att använda.

Det bör finnas två versioner: Enkla Linux som vem som helst fattar, och konfigurerbara Linux som är som idag. Räcker med en inställning i en eventuell kontrollpanel för att skifta mellan dom två.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ronnylov:

Vad gör du för att ändra på det du inte gillar? Kör du Linux kan du påverka hur det ska utformas. Du kan rapportera buggar till utvecklarna och få dem åtgärdade. Du kan modifiera efter egna behov tills du blir nöjd. Allt detta går inte med Windows, inte alls lika lätt. Microsoft kan göra som de vill. Men kör du open source kan du göra som du vill.

Varför tror så många att GUI=lätt och terminalfönster=svårt? Varför är ett standardiserat GUI så bra? Det är väl en orsak varför många ogillar Windows 8, de accepterar inte Microsofts nya standardiserade GUI där man inte kan välja och anpassa det som man själv vill. Har alla spel samma GUI inuti spelen? Om inte så är det väl jättedåligt, varför inte följa standard? Kanske är det så att man behöver olika GUI till olika saker? Kör man XBMC kanske man inte vill ha Microsoft Modern GUI inuti detta...

Själv tycker jag att en av de stora fördelarna med GNU/Linux är att det är så fullt av valmöjligheter. Man kan göra precis som man vill. Gillar jag inte Unity kan jag (bland många andra alternativ) välja Gnome 3, KDE, XFCE, LXDE eller openbox istället. Eller så väljer jag att köra helt utan GUI. Varför vill du inte att vi ska kunna ha denna valmöjlighet? Och hur skulle någon någonsin kunna ta ifrån oss detta när vi använder öppen källkod? Så länge folk vill utveckla något så fortsätts det utvecklas. Lägger någon ner ett projekt kan vem som helst ta över det (ja projektet behöver inte ens vara nedlagt, man kan forka det och göra en egen variant om man vill). Källkoden finns där, det är bara att ladda ner, eventuellt modifiera den, kompilera och köra.

Vilka är det som ska enas om GUI förresten? Med open source kan vem som helst skapa något eget. Eller så väljer man att skapa något tillsammans i en grupp som vill ha samma saker (exempelvis en linuxdistribution med de anpassningar som gruppen vill ha och den gruppen kan ju enas om deras GUI). Nu finns det många människor med många olika behov. Att det finns så många olika GUI beror inte på att det är litet, snarare tvärtom. Hade det skapats av en enda person hade det varit pyttelitet men ändå bara haft ett enda användargränssnitt som just den personen skapade...

Det kanske är denna anpassningsbarhet som Valve gillar? Om de vill kan de med ganska enkla medel bygga sig en spelkonsoldist som funkar med deras spel. Om folk gillar denna dist så får Valve dessutom hjälp av massa anhängare som modifierar och anpassar den efter användarnas egna behov så Valve slipper göra allt jobbet själva (förutsatt att de utnyttjar fördelarna med open source). Gillar de spelen Valve släpper så kommer de att köpa dessa spel. Kanske flera speltillverkare kan gå ihop och samarbeta med en gemensam plattform? Den plattformen kan med fördel vara Linux, den är bra för gemensamma utvecklingsprojekt.

Men att skapa en egen dist är overkill. En klient att köra spelen i räcker för Valve. Sedan kan communityn skapa disten runt omkring om de tycker det behovet finns. Eller så kör man bara klienten i valfri Linuxdist.

Ofta ser jag folk som tycker att Linux är dåligt, de borde göra det så här istället och rabblar upp en massa saker. Men de glömmer att det är inget företag eller enskild person som ligger bakom. Det är en stor gemenskap som utvecklar open source. Man har alltså möjlighet att själv påverka i den riktning man själv önskar, i stort eller smått. Tycker man något är buggigt så kan man hjälpa till med att rapportera vilka buggar man upptäcker till utvecklarna. Kanske kommer man själv på en buggfix, då kan man bidra till att göra det bättre. Om nu folk börjar spela spel på Linux då kommer det att börja utvecklas förbättringar just för att spela spel. Speltillverkarna bidrar med fixar för att just deras spel ska fungera så bra som möjligt. Användare kan också bidra. Allihopa gemensamt skapar något som blir bättre. Att som Linuxanvändare klaga på Linux är som att klaga på sig själv,

Dold text

varför ser man inte till att göra det bättre istället för att bara klaga...

Jag är lat, det är nog största orsaken.
Håller i stort sätt med dig, det är bara det att jag själv gillar att ha allt serverat.
Detta att en kunnig person kan slänga ut det som inte behövs är säkert en stor orsak att Linux ofta används i inbyggda system.
Men Unix/Linux CLI tycker jag är ett jävla Universitets-hopkok, inte konsekvent eller logiskt för fem öre.
Skulle jag installera en Linuxdist blev det nog Ubuntu, den verkar väldigt trevlig för nybörjare, hm kanske skall testa lite i en virtuell maskin när vädret blivit lite sämre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Gabe Newell är spelvärldens största pajas och hycklare, folk som tror att han är någon sorts "riddare" för det goda är allt bra naiva.

När ett så pass stort företag som Valve bestämmer sig för att helhjärtat satsa på Linux så märks det. Den enda anledning till att inte fler kör Linux är just för att de spel som varit "inne" inte funnits tillgängliga för Linux. När Valve nu stenhårt satsar på Linux så innebär det att fler och fler stora titlar går att spela på Linux och därmed ökar andelen spelare på platformen.

Jag är helt övertygad om att fler företag kommer att haka på Valve inom snar framtid, något annat vore inte logiskt.

Pajas eller ej, han anställde en av världens främsta spelutvecklare: LordHavoc (killen som mer eller mindre ensamt skrivit Darkplaces-motorn)...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan ju alltid försöka vända trenden...

Det finns enorm vinst potential i att utveckla linux-consoler eftersom det är en nästan ikke-existerande marknad.

Skrivet av MugiMugi:

Om han lyckas få gårdagens spel, dagens spel och framtida spel att funka problem fritt under Linux så vist, men jag ser inte att detta kommer ske fören detta är gjort. Vist kanske man kan få framtida spel att mer komma ut till Linux men majoriteten av spelen måste portas.

Nja, man behöver inte porta gårdagens spel, de som spelar gårdagens spel kan gott hålla sig till den platform de redan spelar på. Nya generationer växer upp och om de väljer Linux framför Windows så kommer Windows att självdö. Men visst skulle det hjälpa om stora titlar portades.

Skrivet av Oneone:

Ett problem är väll att konsolerna kör DirectX eller? jobbigt att uveckla för ännu en plattform kanske.

Just därför utvecklare borde pusha för Open-Source och platformsoberoende.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Om du frågar mig, skulle jag säga att allt hänger på hur användarvänligt Linux kommer vara för "genomsnittsanvändaren". Alla som har läst en kurs i t ex interaktionsdesign bör vara övertygad att Linux inte alls är användarvänligt för denna ack så viktiga grupp. Däremot tanken att "genomsnittsanvändarens datorkunskaper ökar med tiden" (yngre generationen är uppväxt med det) en eventuell övergång mer naturlig. Däremot bör ändå någon kreativ Linux-fanatiker sätta sig ner och fundera vad som gör Windows/Mac naturligt att använda.

Det bör finnas två versioner: Enkla Linux som vem som helst fattar, och konfigurerbara Linux som är som idag. Räcker med en inställning i en eventuell kontrollpanel för att skifta mellan dom två.

Att du skriver som du skriver handlar enbart om okunskap. Linux != Windows. Linux är själva kärnan som du sedan kör valfria applikationer ovanpå. Detta innebär att du kan köra vilken fönsterhanterare/loginmanager (etc..) du vill. "Linux" i sig erbjuder ingen speciellt fönsterhanterare eller liknande.

Det du pratar om låter mer som distributioner. Distributionerna paketerar Linuxkärnan + massor med olika verktyg. De flesta av dom går mot olika mål, vissa är mer avancerade än andra och vissa paketerar massor med användarvänliga grafiska verktyg för att ställa in datorn osv.

Återigen, det handlar mycket om att Linux inte är Windows. Det finns inte _ett_ sätt att göra saker på, så enligt mig handlar det om att sprida kunskap och ha lättilllgänglig information om hur man kan gå tillväga för att sätta upp/välja ett system eller en distribution som passar en själv.

(Kontentan av vad du säger finns redan tillgänglig, dock inte i 2 olika versioner utan betydligt fler.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej tyvärr är inte Linux lika lätt att använda, man försöker använda dess grafiska gränssnitt, men hamnar ofta lik för bannat i ett terminalfönster.
Till saken hör att trots att Linux är så litet har man inte ens kunnat enas om ett standardiserat GUI.

Hoppas ändå att Linux skall bli mer populärt och framförallt mer användarvänligt.

Det må så vara att du inte gillar terminalen, men jag spottade och fräste senast igår när jag skulle supporta en Windows 7 installation, just pga. att det inte finns något vettigt sätt att komma åt och fixa saker som inte fungerar som de ska. Det blev till att acceptera att det hela berodde på dåliga drivrutiner, vilka samtidigt är de enda tillgängliga. Att problem ibland är svårlösta har skapat underbara uttryck som "att formatera om Windows" (jag älskar den, den är så helt rätt fel).

I de bästa av världar är Windows designat för att inget ska behöva göras med skrivna kommandon (endast sant till den dag du börjar arbeta med det och finner dig själv mer och mer i CMD/PowerShell). I Linux har aldrig det grafiska gränssnittet ansetts vara något som nödvändigtvis ska dölja vad du kan göra i terminalen, något jag personligen ser som det mer användarvänliga (en term jag verkligen ogillar).

Varför ska man standardisera ett GUI? Det viktiga är väl att filhierarkier, grundfunktioner och dylikt är standardiserat? Eftersom det inte är någon rocket-science att programmera en egen fönsterhanterare osv. vilken myndighet ska klampa in och förbjuda personligt anpassade lösningar? Eller är det den i öppen källkod inbyggda mekanismen att dela kod som plötsligt ska förbjudas? Min poäng är att det inte fungerar, och att det tänket bygger på att skjuta hela konceptet med öppen källkod i sank. Öppen källkod bygger lite flummigt uttryckt på "power to the people"; vill vi verkligen ha en "Kim Jong-un edition"?

På ett sätt är det egentligen strunt samma vilka fönsterhanterare eller skrivbordsmiljöer som används. Däremot är jag bekymrad över Canonicals äventyr med Mir; att behöva patcha drivrutiner bara för att de väljer sitt eget spår istället för att synkronisera sina insatser med övriga tycks för mig bara dumt.

Till viss del har jag förhoppning om att Linux ska växa sig starkare på skrivbordet, men jag delar inte uppfattningen att det generellt ska bli "användarvändarvänligare", för det innebär oftast att det är några enskilda nissar som bestämma vad andra ska matas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Om du frågar mig, skulle jag säga att allt hänger på hur användarvänligt Linux kommer vara för "genomsnittsanvändaren". Alla som har läst en kurs i t ex interaktionsdesign bör vara övertygad att Linux inte alls är användarvänligt för denna ack så viktiga grupp. Däremot tanken att "genomsnittsanvändarens datorkunskaper ökar med tiden" (yngre generationen är uppväxt med det) en eventuell övergång mer naturlig. Däremot bör ändå någon kreativ Linux-fanatiker sätta sig ner och fundera vad som gör Windows/Mac naturligt att använda.

Det bör finnas två versioner: Enkla Linux som vem som helst fattar, och konfigurerbara Linux som är som idag. Räcker med en inställning i en eventuell kontrollpanel för att skifta mellan dom två.

Min erfarenhet är det motsatta "genomsnittanvändarens datorkunskaper minskar med tiden" (yngre generationen är uppväxt med grafiska peka-klicka-gränssnitt och förstår inte hur en dator fungerar). Är övertygad att vi som växte upp med datorerna på 80-90 talet har genomsnittlig högre kunskap än dagens ungdom som bara kör mobiler och spelar spel.

Kreativa Linux-fanatiker är användarna själva. Det finns ingen övergripande chef eller företag som bestämmer hur det ska se ut. Tycker användarna att GUI för allting inte behövs så skapas det inte GUI för allting och vice versa. Kanske blir det fördummade pekskärms-OS av GNU/Linux också (se bara på ubuntu och Android) när den yngre generationen börjar påverka. Men då är väl det så användarna vill ha det och då är det ju bra.

Varför måste Linux vara användarvänligt för "genomsnittsanvändaren"? Vilken genomsnittsanvändare menar du? Jag menar att Linux ska vara användarvänligt för Linuxanvändaren, eftersom det utvecklas för användare av Linux av användare av Linux. Med andra ord Linux är redan anpassat för den genomsnittliga användaren plus alla andra typer av användare också. Om den genomsnittliga användaren av Linux blir annorlunda i framtiden så blir Linux automatiskt genomsnittligt annorlunda med tiden, men spridningen består eftersom alla inte är genomsnittliga. Och om det inte är användarvänligt för dig, varför anpassar du inte det så att det blir användarvänligt (som att byta skrivbordsmiljö)? Gillar man att allt ska vara grafiskt lull-lull så kör KDE då till exempel.

Och vad menar du att Windows/Mac är naturligt att använda? Det är inte mer naturligt än något annat. Det är bara att folk är vana med det som det känns naturligt. Sätter man en komplett nybörjare framför en dator så är det inte säkert att exempelvis Windows 8 upplevs enklare att använda än KDE. Finns youtube-klipp på någon som sätter sin gamla pappa framför datorn och jämför olika operativsystem och det var inte alltid Windows/Mac som upplevdes enklast för honom.

Två versioner: Det finns massor av versioner. Varför bara två? Och vad hindrar dig att byta skrivbordsmiljö eller Linuxdist om du kör någon som du inte förstår? Man kan ha flera skrivbordsmiljöer installerade. Så det kan vara så enkelt att logga ut och sedan logga in med en annan session. Man kan till och med ha olika standardval för olika användare. Ingen hindrar dig att anpassa det som du vill.

Börjar bli trött på "så här ska det va och ingen annan får ha det annorlunda". Finns det ingen som tycker om frihet här? Vill ni att någon översittare alltid ska säga åt er hur det ska vara? Är det därför ni väljer Windows/Mac i så fall?

Det är fritt fram för vem som helst att skapa den där användarvänliga Linuxdisten som ni tror inte finns. Om den inte finns så finns det väl inget behov av den, eftersom något annat troligen är tillräckligt användarvänligt och ingen tyckt det var värt besväret att skapa detta. Ett annat alternativ är att man tar sig tid och lär sig hur det fungerar och undersöker vilka alternativ som redan finns. Bara för att det fungerar annorlunda betyder inte att det är svårare eller sämre när man väl satt sig in i hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

...
På ett sätt är det egentligen strunt samma vilka fönsterhanterare eller skrivbordsmiljöer som används. Däremot är jag bekymrad över Canonicals äventyr med Mir; att behöva patcha drivrutiner bara för att de väljer sitt eget spår istället för att synkronisera sina insatser med övriga tycks för mig bara dumt.

Till viss del har jag förhoppning om att Linux ska växa sig starkare på skrivbordet, men jag delar inte uppfattningen att det generellt ska bli "användarvändarvänligare", för det innebär oftast att det är några enskilda nissar som bestämma vad andra ska matas med.

Jag håller med. Jag tror att vanlige Svensson inte kan se skillnande på att standardisera ett API för ljud exempelvis med att standardisera ett "GUI för Linux" och att detta kan vara förvirrande.

I fallet Mir så handlar det om att standardisera en displayserver, vilket kan ses som en vital byggsten i grundramverket. Det är här uppepå som folk sedan bygger sina fönsterhanterare typ Gnome/KDE/Fluxbox/XFCE/Unity osv. Om alla använder sig av samma grundbyggstenar har man i stort sätt total valfrihet, alla fönsterhanterare fungerar på alla distributioner. Så gott som samtliga stora aktörer inom Linuxvärlden har enats om att köra på något som heter Wayland, ja förutom Ubuntu (Canonical).

Som jag nämnde i något inlägg ovan, det handlar enligt mig om att sprida information, utbilda och se till att informationen är lättillgänglig och förståbar så att var och en kan göra sin egen bedömning utefter sina behov.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux