Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hur menar du "vuxit"? Nazisterna lockar till sig exakt lika många till sina demonstrationer som tidigare. När har inte deras demonstrationer lockat till sig ca 200 personer? Det är endast de ggr de blivit "motdemonstrationer" och bråk som det överhuvudtaget lyfts fram. Media har ju ofta fullkomligt skitit i deras demonstrationer med följden att de inte fått något slags PR alls utan fått gråta i sin lilla grupp för inbördes beundran.

Jag tänker främst på valbarometern. Där har ND legat på konstanta 200 röster (hittapåsiffra, har inget till hands) samtidigt som SvP har betydligt fler personer som är benägna att rösta på dem samtidigt som det har skett en ökning. Nu skriver jag från det där hemska minnet.
Så det gäller att tysta ihjäl nazisterna genom att tex inte ge dem något utrymme i media? Skapar inte det inte värre saker som den vinnande offerkoftan?
Och hur ska alla motdemonstranter med diverse 68:an komplex hållas tycker du? Såfort nynazisterna med sitt våldsbudskap får demonstrationsrätt kommer motdemonstranterna samlas. Och då kommer nynazisterna bli provocerade och börja bråka - såsom den här gången.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Vet inte om du menar även mig när du säger förespråka passivitet men iallafall
Personligen menar jag endast att det är en mycket farligt för demokratin att helt plötsligt bestämma att jo men vissa åsikter får motdemonstranter ge sig på med vattenballonger eller värre.
Det är en principfråga att i en demokrati ska vilka idioter som helst få demonstrera utan att utsättas för den typen av påhopp, det betyder dock inte att man ska vara passiv eller inte motdemonstrera utan endast att de borde göras på rätt sätt.

Och även om du kanske tror att de skulle lyckas bli offren iallafall, tja varför göra det enkelt för dem?

Vet inte vem jag riktade det hela mot Det var väl allmänt mot diskussionen om att det är motdemonstranterna som är dumma i huvudet när det är nazister som har en demonstration. I min bok så är nazisterna the bad guy per automatik och då kan motståndarsidan skövla den sista regnskogen i protest och ändå ha gjort betydligt bättre saker än nynazisten.
Och om hen är nynazist så får hen ta en vattenballong på käften. Idioti ska straffas omedelbart. Att kasta vattenballong i protest mot nazisters demonstration är klart ett av de bättre och roligare alternativen. Ett annat alternativ kan vara nyckelrassel. Att göra något som inte orsakar fysiskt skada är enbart positivt, men hur som kommer den nuvarande talespersonen för nazisterna att komma med snyftningar om att de antidemokratiska kommunisterna är dumma. Ingen nyhet liksom
Sen ska alla såklart få demonstrera så mycket de vill. Bara att söka tillstånd. Och det oavsett politisk åskådning. Det gör samhället så mycket dynamiskt och även mer produktivt då det händer saker. Men att tycka synd om nassarna efter senaste demonstration. Njah, den är svår samtidigt som nazisterna inte ska bemötas av passivitet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Allt kan förklaras med den synnerligen enkla modellen Spiral of Science att sedan förklaringen är knepigare är en annan sak.
Om vi väljer att inte möta dumskallarna (SD, ND, SVP, Jobbik, Gyllene gryning, DFP osv.) Så förlitar vi oss på att vår tystnad ska minska deras exponering och offerkoftevärde.
Där lurar vi dock endast oss själva: Andelen individer som kan falla för offerkoftning är sannolikt än antalet röstande totalt. Tillväxten av tycka synd om röster för dumskallarna är således begränsat.
Det som egentligen händer när vi väljer att inte tala om, bemöta och slå den kulturmarxistiska hammaren rätt genom teorierna så skapar vi tystnad, det som händer är det som hänt nu på sistone. Dumskallarna tillåts äga frågan, de tillåts moderera och styra debatten. Deras sanning blir den enda sanningen eftersom det är den enda sanningen som hörs. Vi som har en avvikande röst kommer att bli allt tystare, inte för att vi inte har rätt. Det har vi som bekant alltid utan för att diskussionsklimatet förändras. Istället för att vi driver på och kräver att jönsarna lägger fram bevis, argumenterar logiskt, hänger sig åt metod så hamnar vi i ett underläge där vi måste ifrågasätta doxa.

Det är ytterst problematiskt, vår doxa är kompetens, öppenhet och riktighet, deras önskade doxa är vidskepelse och förtryck.

Ju tystare vi är desto tystare blir vi.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag tänker främst på valbarometern. Där har ND legat på konstanta 200 röster (hittapåsiffra, har inget till hands) samtidigt som SvP har betydligt fler personer som är benägna att rösta på dem samtidigt som det har skett en ökning. Nu skriver jag från det där hemska minnet.
Så det gäller att tysta ihjäl nazisterna genom att tex inte ge dem något utrymme i media? Skapar inte det inte värre saker som den vinnande offerkoftan?
Och hur ska alla motdemonstranter med diverse 68:an komplex hållas tycker du? Såfort nynazisterna med sitt våldsbudskap får demonstrationsrätt kommer motdemonstranterna samlas. Och då kommer nynazisterna bli provocerade och börja bråka - såsom den här gången.

Man tystar inte ihjäl dem. Man ger dem så mycket utrymme de är värda. att ca 200 personer sluter upp till vad de vill kalla en demonstration är ingenting alls i det stora hela. Jag anser fortfarande att det är motdemonstranterna och medias bevakning som gör att de överhuvudtaget är av intresse. Min gamla mormors lokala knyppelklubb skulle locka tills sig fler anhängare varje månad. Hade de fått samma slags bevakning som nazisterna så hade de också vuxit sig ännu större. Nu får de inte det och de tystas inte ihjäl. Det är samma gamla tanter som vill locka till sig nya medlemmar på samma sätt som de alltid gjort. Motdemonstranterna bör inse att det här gagnar nazisterna. Det stjälper inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Man tystar inte ihjäl dem. Man ger dem så mycket utrymme de är värda. att ca 200 personer sluter upp till vad de vill kalla en demonstration är ingenting alls i det stora hela. Jag anser fortfarande att det är motdemonstranterna och medias bevakning som gör att de överhuvudtaget är av intresse. Min gamla mormors lokala knyppelklubb skulle locka tills sig fler anhängare varje månad. Hade de fått samma slags bevakning som nazisterna så hade de också vuxit sig ännu större. Nu får de inte det och de tystas inte ihjäl. Det är samma gamla tanter som vill locka till sig nya medlemmar på samma sätt som de alltid gjort. Motdemonstranterna bör inse att det här gagnar nazisterna. Det stjälper inte.

Nej.
(Det räcker så, gott nog kan någon annan peka ut varför resonemanget faller den här gången.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ju tystare vi är desto tystare blir vi.

Plötsligt händer det

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Allt kan förklaras med den synnerligen enkla modellen Spiral of Science att sedan förklaringen är knepigare är en annan sak.
Om vi väljer att inte möta dumskallarna (SD, ND, SVP, Jobbik, Gyllene gryning, DFP osv.) Så förlitar vi oss på att vår tystnad ska minska deras exponering och offerkoftevärde.
Där lurar vi dock endast oss själva: Andelen individer som kan falla för offerkoftning är sannolikt än antalet röstande totalt. Tillväxten av tycka synd om röster för dumskallarna är således begränsat.
Det som egentligen händer när vi väljer att inte tala om, bemöta och slå den kulturmarxistiska hammaren rätt genom teorierna så skapar vi tystnad, det som händer är det som hänt nu på sistone. Dumskallarna tillåts äga frågan, de tillåts moderera och styra debatten. Deras sanning blir den enda sanningen eftersom det är den enda sanningen som hörs. Vi som har en avvikande röst kommer att bli allt tystare, inte för att vi inte har rätt. Det har vi som bekant alltid utan för att diskussionsklimatet förändras. Istället för att vi driver på och kräver att jönsarna lägger fram bevis, argumenterar logiskt, hänger sig åt metod så hamnar vi i ett underläge där vi måste ifrågasätta doxa.

Det är ytterst problematiskt, vår doxa är kompetens, öppenhet och riktighet, deras önskade doxa är vidskepelse och förtryck.

Ju tystare vi är desto tystare blir vi.

Nej. det är avsevärd större skillnad på att tysta ner debatten och att vägra ge dem gratis PR i den här formen. Debatten får du gärna ta. Huruvida det finns några vettiga motdebattörer till den typen av politik som framförs av de här förvirrade 200st nazisterna låter jag vara osagt. Det här är en helt annan fråga än att inte "våga ta debatten". Motdemonstranterna argumenterar inte, de framför ingen logik o.v.s. de väsnas bara och ger 200 personer mycket större utrymme än vad de skulle fått om man bara lät dem tramsa runt. De tillåts alltså inte äga frågan. De tillåts föra fram sin åsikt i sann demokratisk anda, en åsikt som ingen förutom de och några fåtal till överhuvudtaget reflekterar över. De får inte mer rätt i sin fråga. Alla är ytterst överens redan om frågan. De har bara inte fattat det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Man tystar inte ihjäl dem. Man ger dem så mycket utrymme de är värda. att ca 200 personer sluter upp till vad de vill kalla en demonstration är ingenting alls i det stora hela. Jag anser fortfarande att det är motdemonstranterna och medias bevakning som gör att de överhuvudtaget är av intresse.

Och hur mycket medialt utrymme är den nynazistiska demonstrationen som diskuteras värd? Och när är det ok att demonstrera mot nynazistiska tåg?
Det är inte fel på motdemonstranterna eller media - ingen av dem gjorde något olagligt väl (det var väl snarare nazisterna som försökte ge andra smäll på käften för att de fick vatten på sina skorna)? Grundläggandet felet är att nynazisterna demonstrerar.

Citat:

Min gamla mormors lokala knyppelklubb skulle locka tills sig fler anhängare varje månad. Hade de fått samma slags bevakning som nazisterna så hade de också vuxit sig ännu större. Nu får de inte det och de tystas inte ihjäl. Det är samma gamla tanter som vill locka till sig nya medlemmar på samma sätt som de alltid gjort. Motdemonstranterna bör inse att det här gagnar nazisterna. Det stjälper inte.

Jag förstår din mening med att jämföra knyppelklubben Men det är liksom inte samma sak. Din mormor&co tar liksom inte död på de som är utanför deras referensram av vad människa betyder. Och det är ju lite det som nazisterna är kända för. Att inte vara positiv inställd till att det uttrycks en motvilja och avsky, som dessutom sker inom gräns om vad som är lagligt, mot nazisternas demonstration av sin ideologi ställer jag mig väldigt fundersam till. I din kritik mot att motdemonstranterna inte gör som det du tycker är mest optimalt gör så att du missar det grundläggande problemet, nämligen att vi diskuterar obskyra nynazister.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nej. det är avsevärd större skillnad på att tysta ner debatten och att vägra ge dem gratis PR i den här formen.

Nej.
Uppmärksammande i media är inte PR det är exponering. PR är styrd kommunikation med ett mål inte några artiklar och sedan ett återvändande till tystnad.
Exponeringen är inte heller gratis utan kommer med en prislapp och kostnad, beroende på hur det utvecklar sig för organisationen efter det här så kan man utröna om resultatet är positivt eller negativt. Mer om det sen.

Skrivet av Sentenced:

Debatten får du gärna ta. Huruvida det finns några vettiga motdebattörer till den typen av politik som framförs av de här förvirrade 200st nazisterna låter jag vara osagt.

Debatter är sällan ett interpersonellt utbyte, en offentlig debatt är en uppvisning.

Skrivet av Sentenced:

Det här är en helt annan fråga än att inte "våga ta debatten".

Nej det är det inte och nej det har jag inte heller sagt.
Vad vi såg var inte en debatt, det var å andra sidan inte en ickedebatt. Genom att synliggöra sig själva som motdemonstranter och SVP så skapades en ny informationsvändning: Mer om det senare.

Skrivet av Sentenced:

Motdemonstranterna argumenterar inte, de framför ingen logik o.v.s. de väsnas bara och ger 200 personer mycket större utrymme än vad de skulle fått om man bara lät dem tramsa runt. De tillåts alltså inte äga frågan. De tillåts föra fram sin åsikt i sann demokratisk anda, en åsikt som ingen förutom de och några fåtal till överhuvudtaget reflekterar över. De får inte mer rätt i sin fråga. Alla är ytterst överens redan om frågan. De har bara inte fattat det.

Och här kommer det som jag utlovat.

Ditt resonemang håller inte, motdemonstranterna hade rätt att demonstrera, vissa motdemonstranter bröt mot lagen men jag gissar på att det inte var alla motdemonstranter som bröt mot lagen? Bra stryk det spåret nu så ska vi fortsätta med något viktigare.

Din huvudtes är att exponeringen av SVP gagnar SVP i och med att något kunde ställas i sämre dager relativt till SVP beteende, jag har rätt och hävdar att du har fel. Världen är inte så digital och du missar festliga saker.
Först och främst ska vi göra klart att antalet potentiella SVP anhängare är begränsat till dem som har eller kan röra sig på ett sådant som medger en delad huvudfråga med SVP. Enkelt.

För det andra och än mer viktigt är att SVP i sig är något som har ett värde. Talar vi om två värdelösa enheter tex: A och B och en händelse där A framstår som bättre än B så är det givet att A kan växa sig stort på händelsen. Det är omöjligt här:

"Stökigt vid Nazistdemonstration" Bara det enkla faktum att SVP är Nazister och att det påverkas motverkar deras förmåga att anta en offerroll. Nazister är inte offer, Nazister är alltid förövare och det vet folk.
Exponeringen blir dubbel, SVP exponeras för en större publik samtidigt som deras politik exponeras, det är inte bra för dem, de enda som kan lockas till dem är då nazister. Men riktiga nazister röstar på Hitler.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Och hur mycket medialt utrymme är den nynazistiska demonstrationen som diskuteras värd? Och när är det ok att demonstrera mot nynazistiska tåg?
Det är inte fel på motdemonstranterna eller media - ingen av dem gjorde något olagligt väl (det var väl snarare nazisterna som försökte ge andra smäll på käften för att de fick vatten på sina skorna)? Grundläggandet felet är att nynazisterna demonstrerar.

Jag förstår din mening med att jämföra knyppelklubben Men det är liksom inte samma sak. Din mormor&co tar liksom inte död på de som är utanför deras referensram av vad människa betyder. Och det är ju lite det som nazisterna är kända för. Att inte vara positiv inställd till att det uttrycks en motvilja och avsky, som dessutom sker inom gräns om vad som är lagligt, mot nazisternas demonstration av sin ideologi ställer jag mig väldigt fundersam till. I din kritik mot att motdemonstranterna inte gör som det du tycker är mest optimalt gör så att du missar det grundläggande problemet, nämligen att vi diskuterar obskyra nynazister.

Det är väl alltid okay att demonstrera mot nazistiska fackeltåg. Men betänkt att här handlar det om 200 ynka personer. Motemonstrationer i sig gör mer skada än nytta. De har ingen egen opinion i ryggen, svenska folket håller inte på och "vakna" eller vad de nu har för retorik. Det är en ickefråga.

Min mormors knyppelförening skulle älska att få en motdemonstration och få den massmediala uppmärksamheten det skulle innebära. Det är i princip ända sättet för dem att växa i dagsläget. Det är just det som nazisterna också är ute efter. Alldeles oavsett mål för deras politik. De skulle alltså inte bli tystade om man inte motdemonstrerade. De skulle bara få den uppmärksamhet och Pr-situation de är värda.

Skulle det däremot handla om en debatt, eller en diskussion så skulle det självklart vara dumt att inte ställa upp och debattera mot dem. I det fallet skulle en s.k. tystnad utan att bemötas med sakliga argument vara skadligt för antinazismen. Det är en stor skillnad.

Huzzbutt Stökigt vid nazistdemontration är just det som gör det negativt. Det är framförallt motdemonstranterna som är "stökiga". Till och med polisen har rapporterat om att det var fallet. Nazisterna får alltså ta på sig offerkoftan och visa på hur synd det är om dem och att de blir drabbade av elakt våld. Hur många nazister omhändertogs jämfört med motdemonstranter?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Huzzbutt Stökigt vid nazistdemontration är just det som gör det negativt. Det är framförallt motdemonstranterna som är "stökiga". Till och med polisen har rapporterat om att det var fallet. Nazisterna får alltså ta på sig offerkoftan och visa på hur synd det är om dem och att de blir drabbade av elakt våld. Hur många nazister omhändertogs jämfört med motdemonstranter?

Nej.
Läs om vad jag skrev i sin helhet så får du reda på varför ditt resonemang inte fungerar och varför ditt argument inte fungerar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Helt rätt, du förstår inte svenskt näringsliv. Jag förstår det, men jag påstår mig inte vara expert på ämnet eller förstå allt.
Nu börjar du ju närma dig en någorlunda korrekt beskrivning. Vad du har kvar att förstå är att FAS 3 inte är en aktör, ett företag eller en arbetsgivare.
.

Äh kom igen Valiumballong. Du vet inget om svenskt näringsliv.
FAS 3 är en organisation som sätter folk i arbete. De som är i FAS 3 får i sin tur en skattefinansierad lön för utfört arbete, samtidigt som företaget som anställer FAS3- människan får en liten krona som tack. FAS 3 är en arbetsgivare som fungerar precis såsom Manpower, Academic Work mm. Den enda skillnaden är att den är statligt styrd och saboterar för den lågavlönande arbetssektorn som måste konkurrera mot statligt finansierade arbetare. FAS 3 är kort och gott en arbetsgivare som gör att Sverige får en liten trevligare arbetslöshetsstatistik Eller menar du att Alliansens fortsatta satsning på FAS 3 görs enkom för att den är så effektiv och välfungerande?
Motsatsen till Alliansens bidragspolitik är Sossarnas suveräna arbetsmarknadspolitik som tar vara på kompetensens som finns i Sverige och skapar tunga och tuffa industrier. Se tidigare skeenden i svensk historia
YES! Där satt den.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

FAS 3 är en organisation som sätter folk i arbete. De som är i FAS 3 får i sin tur en skattefinansierad lön för utfört arbete, samtidigt som företaget som anställer FAS3- människan får en liten krona som tack. FAS 3 är en arbetsgivare som fungerar precis såsom Manpower, Academic Work mm. Den enda skillnaden är att den är statligt styrd och saboterar för den lågavlönande arbetssektorn som måste konkurrera mot statligt finansierade arbetare. FAS 3 är kort och gott en arbetsgivare som gör att Sverige får en liten trevligare arbetslöshetsstatistik Eller menar du att Alliansens fortsatta satsning på FAS 3 görs enkom för att den är så effektiv och välfungerande?

Fas 3 är inte en organisation. Fas 3 är inte ett bemanningsföretag (eller något företag). Fas 3 är inte en arbetsgivare.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/arbetsformedlingen-har-gran...

Jaja, jag vet redan vad du kommer att säga om ovanstående länk, men alla delar inte din inskränkthet.

Skrivet av astrob0y:

Motsatsen till Alliansens bidragspolitik är Sossarnas suveräna arbetsmarknadspolitik som tar vara på kompetensens som finns i Sverige och skapar tunga och tuffa industrier. Se tidigare skeenden i svensk historia

Selektivt minne är helt fantastiskt, eller hur? Ska Socialdemokraterna slå sönder globaliseringen? Tidigare svensk historia är fullständigt irrelevant sett ur den verklighet vi lever i. Efter andra världskriget låg stora delar av Europa i ruiner, Sverige var så gott som oskadat. Det hade gett oss en fördel oavsett om det var sossar eller borgare som styrde. Idag har Europa kommit i kapp, tillverkningssektorn i Asien har blivit så pass kompetent att man inte längre bara klarar av lågkvalitetsstämplad masstillverkning. Men det är klart, om man väljer att bortse från Sveriges förlorade försprång, struntar i kompetensutvecklingen i Asien, ignorerar den ökade enkeltheten i att handla med andra länder så leder en regering med sossar Sverige till guld och gröna skogar. Självklart. Inga problem där inte. Ge Löfven 6 år så kommer han att ha fixat Europas lägsta arbetslöshet, utan att tumma på varesig skattetryck eller löner.

Skrivet av astrob0y:

YES! Där satt den.

Du vet verkligen hur man slår sönder argument - man väljer bort de delar av verkligheten som inte hjälper visionen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Selektivt minne är helt fantastiskt, eller hur? Ska Socialdemokraterna slå sönder globaliseringen? Tidigare svensk historia är fullständigt irrelevant sett ur den verklighet vi lever i. Efter andra världskriget låg stora delar av Europa i ruiner, Sverige var så gott som oskadat. Det hade gett oss en fördel oavsett om det var sossar eller borgare som styrde. Idag har Europa kommit i kapp, tillverkningssektorn i Asien har blivit så pass kompetent att man inte längre bara klarar av lågkvalitetsstämplad masstillverkning. Men det är klart, om man väljer att bortse från Sveriges förlorade försprång, struntar i kompetensutvecklingen i Asien, ignorerar den ökade enkeltheten i att handla med andra länder så leder en regering med sossar Sverige till guld och gröna skogar. Självklart. Inga problem där inte. Ge Löfven 6 år så kommer han att ha fixat Europas lägsta arbetslöshet, utan att tumma på varesig skattetryck eller löner.

I ovanstående text finns inget av värde, det är fullkomligt onödig och bör förpassas till arkivet.

Den inleder med lite spekulerande rörande 50-talet, en spekulation som hänger på att fyrtiotalet och trettiotalet hade utvecklats som det gjorde.
Europa kom i kapp vår ekonomiska nivå samtidigt som vi kom ikapp den, det är en gammal historieförvanskning att svensk industri hade ett försprång gentemot resten av Europa, vad vi hade under den här tiden var en förmåga att leverera nödvändiga komponenter som var patenterade. Själva återuppbyggnadsfasen var klar innan 10-år passerat. Enkelheten att handla med världen? kom igen nu Valiumballong inte ens du kan börja yra om det.

Vem har talat om att stoppa globaliseringen? Mig veterligen är Sossarna det mest internationella av alla Sveriges Partier, det finns ju en anledning till varför fler gator och torg är uppkallade efter Palme än Bohman.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Så om vi röstar S får vi tillbaka jobben i industrin?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fas 3 är inte en organisation. Fas 3 är inte ett bemanningsföretag (eller något företag). Fas 3 är inte en arbetsgivare.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/arbetsformedlingen-har-gran...

Jaja, jag vet redan vad du kommer att säga om ovanstående länk, men alla delar inte din inskränkthet.

Publicerad 2 AUGUSTI 2011 - 10:32
Du kan väl inte länka till något som är så slitet? Dagsfärskit ska det vara om jag får be om det. Annars får det vara

Citat:

Selektivt minne är helt fantastiskt, eller hur? Ska Socialdemokraterna slå sönder globaliseringen? Tidigare svensk historia är fullständigt irrelevant sett ur den verklighet vi lever i. Efter andra världskriget låg stora delar av Europa i ruiner, Sverige var så gott som oskadat. Det hade gett oss en fördel oavsett om det var sossar eller borgare som styrde. Idag har Europa kommit i kapp, tillverkningssektorn i Asien har blivit så pass kompetent att man inte längre bara klarar av lågkvalitetsstämplad masstillverkning. Men det är klart, om man väljer att bortse från Sveriges förlorade försprång, struntar i kompetensutvecklingen i Asien, ignorerar den ökade enkeltheten i att handla med andra länder så leder en regering med sossar Sverige till guld och gröna skogar. Självklart. Inga problem där inte. Ge Löfven 6 år så kommer han att ha fixat Europas lägsta arbetslöshet, utan att tumma på varesig skattetryck eller löner.

Selektivt minne vad då? Jag kollar på faktiskt agerande. Exempel: se vad Göran Persson lyckades med under krisåren på 90-talet.
Slå sönder globaliseringen? Vart kom det ifrån? Sossarna är för globaliseringen. De gillar nämligen tanken om att nationsgränsens betydelse ska minska. Kan du tillskriva det om Alliansens nyliberala/konservativa sörja?

Du skriver att Sverige förlorar kompetensutvecklingen i en förivrad harang om sossarna. Hur var det nu igen... Just ja. Den svenska högskolan håller världsklass och det är därför Sverige även ska kunna ta betalt för sin utbildning (och även tillgodohålla forskningen). Hur gick det nu för de svenska högskolorna nu när det för de utomeuropeiska studenterna kostar att studera här? Det enkela och korta svaret är: De utanför EU väljer inte de svenska högskolorna. Den svenska högskolan förlorar sin internationella status. Sverige kan tillgodräknar allt mindre forskning. Kompetensutveckling och Alliansen Bra där.

Citat:

Du vet verkligen hur man slår sönder argument - man väljer bort de delar av verkligheten som inte hjälper visionen.

Jag argumenterar inte och jag försöker inte övertyga dig. Jag är inte heller tålmodig som Huttzbutt som kostnadsfritt ger dig undervisning. Jag vill enbart poängtera att Alliansens politik är ytterst ineffektiv (se FAS 3/svenska högskolor), och det är ju vi överens om då du skrev något om att Alliansen bedriver sossepolitik

Skrivet av ilstallione:

Så om vi röstar S får vi tillbaka jobben i industrin?

Vilken industri menar du? Om det är skogs/stål/hamn industrierna så är svaret nej. Om jag får raljera över ett tidstypiskt exempel så skulle SAAB troligen ha släckts ner kvickt av en S-regering. Orsaken är att SAAB inte är konkurrenskraftigt nog på en internationell marknad. Istället för att med bidrag hålla liv i en död industri skulle en S-regering istället använt kompetensen som fanns inom SAAB till något närliggande område. Det har gjorts vid flera tillfällen, se Västerås kluster av textilverksamhet som har sitt ursprung i nu nedlagda textilindustrier
S har alltid arbetat för Sverige ska ha en hög kunskapsnivå och att nationen ska ha en flexibel förmåga att anpassa sig efter det som händer utanför nationsgränserna. Det är typ raka motsatsen till Alliansens politik som skär ner på utbildning för exempelvis de arbetssökande (ingen kompenshöjning här inte)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Så om vi röstar S får vi tillbaka jobben i industrin?

Japp, så enkelt är det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Så om vi röstar S får vi tillbaka jobben i industrin?

Minst, antagligen en vit häst också. Nej, för att reda ut det största problemet med svensk fördelningspolitik och därmed skattetrycket krävs lustigt nog ett ytterligare steg åt vänster.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Publicerad 2 AUGUSTI 2011 - 10:32
Du kan väl inte länka till något som är så slitet? Dagsfärskit ska det vara om jag får be om det. Annars får det vara

En två år gammal undersökning på en sex år gammal reform är inte så slitet. Du kan inte diskvalificera rapporten bara för att den inte stödjer din tes om att det skulle röra sig om modernt slaveri. Igen så är det du som kommer med det påståendet, nu kan du presentera en [dagsfärsk] rapport som backar upp det påståendet. Inte en eller flera artiklar om individer som inte trivs med sin Fas 3-placering. Du märker vad som händer här, eller hur?

Skrivet av astrob0y:

Selektivt minne vad då? Jag kollar på faktiskt agerande. Exempel: se vad Göran Persson lyckades med under krisåren på 90-talet.

Krisen på 90-talet var en svensk kris. Äpplen och päron. Bara för att vi hade en kris då och en kris nu så innebär det inte att de är jämförbara. Sossarna gjorde mycket rätt efter regeringen Bildts flopp, men det är också sossarna som tappat försprånget vi hade efter freden '45. Man kan inte välja att titta på det som sossarna gjort rätt och bortse från det som sossarna gjort fel.

Skrivet av astrob0y:

Slå sönder globaliseringen? Vart kom det ifrån? Sossarna är för globaliseringen. De gillar nämligen tanken om att nationsgränsens betydelse ska minska. Kan du tillskriva det om Alliansens nyliberala/konservativa sörja?

Och hur får vi tillbaka industrijobben om någon annan kan göra jobbet lika bra, men billigare?

Skrivet av astrob0y:

Du skriver att Sverige förlorar kompetensutvecklingen i en förivrad harang om sossarna. Hur var det nu igen... Just ja. Den svenska högskolan håller världsklass och det är därför Sverige även ska kunna ta betalt för sin utbildning (och även tillgodohålla forskningen).

Den svenska högskolan håller inte världsklass på särskilt många områden. Vi har blivit omsprugna och det ser inte ut att komma att ändras.

Skrivet av astrob0y:

Hur gick det nu för de svenska högskolorna nu när det för de utomeuropeiska studenterna kostar att studera här? Det enkela och korta svaret är: De utanför EU väljer inte de svenska högskolorna. Den svenska högskolan förlorar sin internationella status. Sverige kan tillgodräknar allt mindre forskning. Kompetensutveckling och Alliansen Bra där.

Det är uppenbart att det enda Sverige hade att locka utländska studenter med var att utbildningen var gratis. Du menar väl inte att det är ett resultat av politiken som förts sedan 2006? Under G.P. 2005 hade studenter med glädje betalat för svensk högskoleutbildning?

Skrivet av astrob0y:

Jag argumenterar inte och jag försöker inte övertyga dig. Jag är inte heller tålmodig som Huttzbutt som kostnadsfritt ger dig undervisning. Jag vill enbart poängtera att Alliansens politik är ytterst ineffektiv (se FAS 3/svenska högskolor), och det är ju vi överens om då du skrev något om att Alliansen bedriver sossepolitik

Du argumenterar visst, det är uppenbart för alla som kan läsa. Du "poängterar" (argumenterar för) att Alliansens politik är ineffektiv. Det baserar du på ett par reformer från de senaste sex åren och sedan väljer du ut delar av svensk historia under sosse-styre som passar dig. Med det sagt så finns det uppenbara problem med några av de många reformer som genomförts av regeringen Reinfeldt, det är det ingen som förnekar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

En två år gammal undersökning på en sex år gammal reform är inte så slitet. Du kan inte diskvalificera rapporten bara för att den inte stödjer din tes om att det skulle röra sig om modernt slaveri. Igen så är det du som kommer med det påståendet, nu kan du presentera en [dagsfärsk] rapport som backar upp det påståendet. Inte en eller flera artiklar om individer som inte trivs med sin Fas 3-placering. Du märker vad som händer här, eller hur?
.

Nöjdhet. En attityd, attitydundersökning=nonsens. Jag som trodde att du var nationalekonom
Jag gillar däremot de rapporter som pekar på FAS3 ineffektivitet och negativa konsekvenser på arbetsmarknaden.
Modernt slaveri?

Citat:

Krisen på 90-talet var en svensk kris. Äpplen och päron. Bara för att vi hade en kris då och en kris nu så innebär det inte att de är jämförbara. Sossarna gjorde mycket rätt efter regeringen Bildts flopp, men det är också sossarna som tappat försprånget vi hade efter freden '45. Man kan inte välja att titta på det som sossarna gjort rätt och bortse från det som sossarna gjort fel.

internationell kris?

Citat:

Och hur får vi tillbaka industrijobben om någon annan kan göra jobbet lika bra, men billigare?

Vi vill inte ha tillbaka de forna industrijobben. Lika lite som vi vill ha tillbaka de forna malm och -textilindustrierna.

Citat:

Den svenska högskolan håller inte världsklass på särskilt många områden. Vi har blivit omsprugna och det ser inte ut att komma att ändras.

Alliansens ord och argument om svenska högskolan. De gjorde en misslyckad omvärldsanalys och deras agerande är ett stort misslyckande.

Citat:

Det är uppenbart att det enda Sverige hade att locka utländska studenter med var att utbildningen var gratis. Du menar väl inte att det är ett resultat av politiken som förts sedan 2006? Under G.P. 2005 hade studenter med glädje betalat för svensk högskoleutbildning?

S-politiken var den som instiftade gratis utbildning. Alliansen som tog bort den. Sverige som ett välutbildat land med hög internationell standard är bara att kyssa adjöken. Tack Alliansen.

Citat:

Du argumenterar visst, det är uppenbart för alla som kan läsa. Du "poängterar" (argumenterar för) att Alliansens politik är ineffektiv. Det baserar du på ett par reformer från de senaste sex åren och sedan väljer du ut delar av svensk historia under sosse-styre som passar dig. Med det sagt så finns det uppenbara problem med några av de många reformer som genomförts av regeringen Reinfeldt, det är det ingen som förnekar.

Några problematiska reformer? Det är ju förtusan ett sjunkande skepp som en onykter kapten Reinfeldt styr.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Vilken industri menar du? Om det är skogs/stål/hamn industrierna så är svaret nej. Om jag får raljera över ett tidstypiskt exempel så skulle SAAB troligen ha släckts ner kvickt av en S-regering. Orsaken är att SAAB inte är konkurrenskraftigt nog på en internationell marknad. Istället för att med bidrag hålla liv i en död industri skulle en S-regering istället använt kompetensen som fanns inom SAAB till något närliggande område. Det har gjorts vid flera tillfällen, se Västerås kluster av textilverksamhet som har sitt ursprung i nu nedlagda textilindustrier
S har alltid arbetat för Sverige ska ha en hög kunskapsnivå och att nationen ska ha en flexibel förmåga att anpassa sig efter det som händer utanför nationsgränserna. Det är typ raka motsatsen till Alliansens politik som skär ner på utbildning för exempelvis de arbetssökande (ingen kompenshöjning här inte)

Ahh jag förstår, var det så de agerade under varvskrisen också? Jag tänker på löftena Sträng och Åsbrink gav Salén.

Skrivet av Huzzbutt:

Minst, antagligen en vit häst också. Nej, för att reda ut det största problemet med svensk fördelningspolitik och därmed skattetrycket krävs lustigt nog ett ytterligare steg åt vänster.

Hela världen kommer att få ett steg till vänster, om det tvistar vi icke! Problemet är hur j-vla lång tid det ska ta innan folk reser sig och kräver detta.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hela världen kommer att få ett steg till vänster, om det tvistar vi icke! Problemet är hur j-vla lång tid det ska ta innan folk reser sig och kräver detta.

Not to worry, när kapitalismens framåtmarsch lett oss till den punkt då oljan (trots USAs ändlösa invasioner) tar slut och inte längre kan sponsra kapitalets behov kommer det att ske.

Vi lär inte behöva vänta så överdrivet länge heller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hela världen kommer att få ett steg till vänster, om det tvistar vi icke! Problemet är hur j-vla lång tid det ska ta innan folk reser sig och kräver detta.

Hur långt till vänster vill du att vi kommer? och vem...

Det är ju trots allt rätt stora globala skillnader. USA's politik får moderaterna att framstå som kommunister. Kubas och Venezuelas talar ju för sig själva.

Det kanske kan finnas en anledning till att USA och dom marknadsbaserade ekonomierna är där dom är och att deras utveckling kommit ditt den är. Utan ett visst mått av högerpolitik ingen konkurrens och ingen drivkraft = ingen strävar efter kunskap och utveckling. Tanken att alla skall ha allt eller ingen skall ha något, är döfött från första tanken, det har dessutom visat sig i praktiken.

Som jag ser det så är marknadsekonomi med viss styrning det bästa, problemet idag är girigheten. Den lyser igenom överallt. Finansmarknad, privata företag inom offentlig sektor i Sverige etc etc.

Sen är det ju komplext och det finns andra problem, men ovanstående är i alla fall något att börja tänka på.

Världen skulle må bra av ett lite mer långsiktigt tänkande

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Not to worry, när kapitalismens framåtmarsch lett oss till den punkt då oljan (trots USAs ändlösa invasioner) tar slut och inte längre kan sponsra kapitalets behov kommer det att ske.

Vi lär inte behöva vänta så överdrivet länge heller...

Oljan kommer räcka till under väldigt lång tid om vi vill det. Skulle oljan ta slut så finns det kolreserver att ta till som är mångdubbelt större än oljereserverna.

Lösningen är inte att sitta och vänta på att reserverna tar slut för det gör dom inte. Utan att snarare styra in på rätt väg, och det är det som många prognoser indikerar komma ske. Hur det blir i verkligheten får vi se, inget är ju givet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hur långt till vänster vill du att vi kommer? och vem...

Framgick av det inlägg som hingsten svarade på.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Hur långt till vänster vill du att vi kommer? och vem...

Så pass att de som hade turen att födas i ett rikt land inte gnäller när de får dela med sig till de inte lika tursamma.

Citat:

Det är ju trots allt rätt stora globala skillnader.

Som ingen högerpolitik i världen kommer att minska.

Citat:

USA's politik får moderaterna att framstå som kommunister. Kubas och Venezuelas talar ju för sig själva.

Okej.

Citat:

Det kanske kan finnas en anledning till att USA och dom marknadsbaserade ekonomierna är där dom är och att deras utveckling kommit ditt den är.

Jag är inte så insatt, var är de och är det dit alla vill komma?

http://www.usdebtclock.org/

Citat:

Utan ett visst mått av högerpolitik ingen konkurrens och ingen drivkraft = ingen strävar efter kunskap och utveckling. Tanken att alla skall ha allt eller ingen skall ha något, är döfött från första tanken, det har dessutom visat sig i praktiken.

Tyvärr inte så insatt här heller, kanske någon annan kan ta bollen?

Citat:

Som jag ser det så är marknadsekonomi med viss styrning det bästa, problemet idag är girigheten. Den lyser igenom överallt. Finansmarknad, privata företag inom offentlig sektor i Sverige etc etc.

Ja denna girighet, att inte vilja dela på kakan och hjälpa sina medmänniskor. Hemskt!

Citat:

Sen är det ju komplext och det finns andra problem, men ovanstående är i alla fall något att börja tänka på.

Citat:

Världen skulle må bra av ett lite mer långsiktigt tänkande

Ibland briljerar du!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Oljan kommer räcka till under väldigt lång tid om vi vill det. Skulle oljan ta slut så finns det kolreserver att ta till som är mångdubbelt större än oljereserverna.

Lösningen är inte att sitta och vänta på att reserverna tar slut för det gör dom inte. Utan att snarare styra in på rätt väg, och det är det som många prognoser indikerar komma ske. Hur det blir i verkligheten får vi se, inget är ju givet.

Här finner du problematiken i ditt resonemang.

Jag sa aldrig att det kommer hända snart, men när oljan väl tar slut, which it will, så kan jag lova dig att världen _inte_ kommer se likadan ut som den gör nu, och klassklyftorna kommer uppenbara sig mer än någonsin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om debatten:
Vackert från Alliansen. Vi sänker skatterna och samtidigt höjer standarden på välfärden

Men oj så träiga de svenska politikerna ändå är. Varför kan de inte ta lärdomar av de amerikanska debatterna.

Skrivet av ilstallione:

Ahh jag förstår, var det så de agerade under varvskrisen också? Jag tänker på löftena Sträng och Åsbrink gav Salén.

Från det politiska hållet hände det saker alldeles för sent, tyvärr. Industrier som inte följer teknologiska skeenden och anpassar sig efter omvärldens krav och förutsättningar kraschar. Den svenska varvsindustrin är ett lysande exempel på detta. Och det är trist att Alliansen inte har tagit lärdom av det och verkade slita för att behålla Saabs produktionsband.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Någon som såg på debatten på aktuellt? Tyvärr ljög båda ganska grovt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Här finner du problematiken i ditt resonemang.

Jag sa aldrig att det kommer hända snart, men när oljan väl tar slut, which it will, så kan jag lova dig att världen _inte_ kommer se likadan ut som den gör nu, och klassklyftorna kommer uppenbara sig mer än någonsin.

Först skriver du att vi inte behöver vänta överdrivet länge, sen att det inte behöver hända snart. Snacka om helgardering.

Vad innebär inte vänta så överdrivet länge? Antar att du menar inom din livstid? Ditt uttalande gör ju verkligen sken av att det kommer hända ganska snart....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport