Nya spel till PC är aldrig färdigutvecklade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Man kan ju önska att vi hade haft rätten att lämna tillbaks spel som vi inte är nöjda med, då skulle nog läget förändras rätt snabbt.

Men fram till dess så är det enklast att vänta i ett halvår eller liknande för de buggigaste spelen, och kanske en 3 månader på de minder buggiga titlarna.

Om du kan, testa innan köp, och rösta med plånboken!

Om jag kommer ihåg rätt kunde man lämna tillbaka Skyrim på PS3 just för att det var för mycket buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Varför ska vi ha den rätten när det gäller spel, när vi inte har den när det gäller böcker, film eller musik?

Tänk om man köper en film och sen tycker man den är skitkass, även fast det står att expressen gett den fem getingar...klart man ska ha rätt att lämna tillbaks den då, eller?

Det handlar inte om att man inte tycker spelet är roligt etc. Det handlar om att spelen är så buggiga att de ej går att spela. Ibland är dem så dåligt optimerade för pc att de inte går att spela.

Om filmens skiva som du köpte var helt repig och laggade när du spelade den. Eller boken du köpte saknar vissa sidor och har en del sidor som är trasiga. Visst borde man kunna lämna tillbaka dem då?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Kan vi inte en gång för alla lägga ner tjafset om att företagen består av giriga svin som bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Självklart är det så! Företag existerar för att dra in pengar till aktieägarna. Så mycket det går för så liten ansträngning som möjligt. Alltså börjar man så tidigt som möjligt att bygga upp en hype runt sin produkt och öppnar portarna för förbokningar med löfte om något fantastiskt extramaterial vid release. Att som företagsledare inte ta varje chans att öka försäljningen är ett rent tjänstefel i aktieägarnas ögon. Inget nytt eller konstigt med det och förbokningar är jättebra för företagen då de kan visa aktieägarna en mer eller mindre garanterad inkomst redan innan spelet är släppt.

Det fina är att vi kan göra något åt det genom att bara ha lite tålamod. Ge fan i att förboka spel och se till att läs de första recensionerna innan ni köper. Ok, ni går miste något extramaterial i form av något vapen som bevisligen inte behövs för att klara spelet, eller något annat trams. Belöningen är att ni slipper sitta där med Duke Nukem Forever och Aliens: Colonial Marines och har mer pengar över att spendera på något bra i stället. Dessutom tvingar ni på så vis företagen att se över sina affärsmodeller genom att vägra att gå med på de nuvarande. Det är vi som sitter med pengarna. Det gäller bara att vi slutar vara idioter.

Jag håller inte alls med!
Företagen som en gång fanns och fortfarande ploppar upp var företag skapta av passionerade utvecklare villiga att ge folket något nytt och inte vad de trodde att de ville ha. Folk som brann för utvecklingen och spelandet i sig och inte för pengarna. Pengarna var medlet, inte målet.

De allra flesta *riktiga* företag som utvecklas och ägs av deras egna chefer är företag av människor som brinner för det som de gör.
De företag du tänker på är falska finansiella skalbolag som skapas av investerare för det enda målet att beräkna andra företags värde och sedan ta över dem.

Typexemplet på hur ett passionerat företag kan gå från punkt A till punkt B är EA.
Det började som en rebell som vågade utmana etablissemanget och de vann många fans tack vare deras inspirerande titlar. Idag kommer inget från deras utvecklare som inte redan finns och när Will Wright försökte att skapa något unikt med Spore så blev han sönderkörd och spelet fick urdåliga recensioner.

Så nej. "Företag" är menade att vara entiter som möjliggör en att följa ens drömmar. Tyvärr har vissa inga drömmar utöver att köpa de dyraste materiella ting möjligt och då får vi företag som Activision eller EA.

Detta är också en av anledningarna till att man kan lita på företag som inte är publika aktiebolag som just Valve inte är eller som Maxis inte var, ID software och så vidare. Eller självständiga studios som Ensemble Studios.
De har inte publika aktieägare som kräver kortsiktig avkastning utan långsiktiga ägare som kräver stabilitet vilket skapas genom långsiktigt förtroende och inte uppköp och söndring av utvecklingsstudios.

Har Maxis någonsin kommit med ett spel som inte var färdigt?
Har ID software någonsin kommit med ett spel som inte var färdigt?
Har Valve någonsin kommit med ett spel som inte var färdigt (se tidigare sida för info om Dota 2)?
Har Ensemble Studios någonsin kommit med ett spel som inte var färdigt?
Har Black Isle någonsin kommit med ett spel som inte var färdigt? (Fallout var så stort...men visst).

Finns fler: Rockstar Games, Blizzard innan uppköpet, Troika Games (lite samma problem som med Fallout på Vampires).

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Fast det där stämmer ju inte. Det var lite serverproblem första dagen, sen var det då inga problem att starta och spela.
Att spelet inte är så bra som alla hade hoppats är en annan historia.

Jag och mina vänner kunde inte starta spelet dom första 2-3 dagarna och därefter kunde vi inte spela med varann på grund av att servrarna la av hipp som happ första veckan.

Efter första veckan ordnade det upp sig, så inget jätteproblem, men fortfarande det största problemet jag varit med om i spelväg i modern tid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Vad fan förväntar ni er? Utvecklarna vet ju att ni kommer köpa spelen ändå.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Deadline, där har du nog svaret. Du får helt enkelt skippa att köpa spelen på releasedagen.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Köp BRA spel istället

Nej men, jag håller med. Försöker hålla mig till mindre indie-spel. De är i regel mer färdiga, roligare och mer genomtänkta (imo). Om man ska köpa AAA-titlar så får man räkna med en del buggar etc, då de alltid har en deadline att hålla sig till. Grejen med dessa stora företag är att de har så ofantligt stor fan-base, där fansen oftast (om inte alltid) accepterar buggar och sånt. De vet att de kommer fixas och förbiser sånt eftersom det är deras favoritspel etc. Kolla bara på Bethesdas spel, där buggarna mer eller mindre är en feature. Tragiskt enligt mig, kul enligt andra.

Det är ett stort problem i spelbranschen tycker jag. Oftast finns det en polerad demoversion av spelet att tillgå gratis, men denna är som sagt polerad och buggfri, som "lurar" konsumenter som dig och mig att köpa spel och vi blir såklart besvikna när spelen är buggiga och "halvfärdiga".

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Köp BRA spel istället

Nej men, jag håller med. Försöker hålla mig till mindre indie-spel. De är i regel mer färdiga, roligare och mer genomtänkta (imo). Om man ska köpa AAA-titlar så får man räkna med en del buggar etc, då de alltid har en deadline att hålla sig till. Grejen med dessa stora företag är att de har så ofantligt stor fan-base, där fansen oftast (om inte alltid) accepterar buggar och sånt. De vet att de kommer fixas och förbiser sånt eftersom det är deras favoritspel etc. Kolla bara på Bethesdas spel, där buggarna mer eller mindre är en feature. Tragiskt enligt mig, kul enligt andra.

Det är ett stort problem i spelbranschen tycker jag. Oftast finns det en polerad demoversion av spelet att tillgå gratis, men denna är som sagt polerad och buggfri, som "lurar" konsumenter som dig och mig att köpa spel och vi blir såklart besvikna när spelen är buggiga och "halvfärdiga".

samma här, kör mest indie spel samt hd remakes av äldre spel / äldre spel och nintendo titlar, har helt gett upp AAA spelen och det ända jag kommer att köpa är GTA 5 till ps3 detta året

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Även om finns fog för den här diskussionen, så är det trots allt inga större fel på de flesta spelen...åtminstone inte rent tekniskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Grejjen är den att dessa är de spel jag har testa, och samtliga var helt jäkla buggiga. Det kanske finns ett spel som inte är buggigt men då har jag inte spelat det.

Blizzards spel brukar vara bra polerade när de släpps.

Permalänk
Medlem

Det har mer eller mindre alltid varit så här. Vissa utvecklare sög redan på 80-talet, och det skrämmer mig att dom fortfarande finns kvar. Tänk att folk inte har lärt sig något än. Köp inte spel från utvecklare som är ökända för att släppa dåliga produkter.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ser inte BF3 på listan.

Håller med! Battlefield 3 var katastrof, hälften av mina vänner kunde inte ens starta multiplayer och en kompis fick bara Singeplayer installerat!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Ärligt talat. Vad är det med spelbranchen? Kan dom fan ta och skärpa sig och börja sälja färdiga spel?

För något år sedan bestämde jag mig för att ge tillbaka till spelmarknaden genom att köpa ett spel

Jag köpte X-COM, och i det spelet fungerade inte multiplayer och enheter spawnade utan vapen. Forumen var överösta med klagomål på att spelet sög pung och var trasigt.

Sedan laddade jag ner CIV 5 för att se om det var något att köpa (ville testa först), Det var så otroligt nedskalat och obalancerat gentemot AI att det inte ens var en utmaning att spela. Spelet patchades sedan kraftigt och är numera åtminstone spelbart.

Sedan köpte jag Simcity 5, och det är efter 6 månader fortfarande ospelbart. Det är 1000 buggar som gör att det inte går att spela, och dessutom är kartorna så små att man fyller dom på 1 timmas spelande. Totalt besviken blev jag.
Jag hade lika gärna kunnat sitta och rita en stad i MS paint, eller kolla på när mögel växer - ungefär lika roande.

Sedan laddade jag ner Company of Heroes 2, som jag faktiskt längtat efter i sedan jag hörde att det skulle göra.
Men det är inte kul helt enkelt. Jag vet inte vad dom har gjort men det är obalancerat och chokepoint-kartor är helt borttagna och man är tvungen att spela om "capture points" och kan inte välja att spela till döden råder. Vill man spela en annihalation-match så måste man ha kompisar addade på Steam....
Kollar man forumen på det spelet så klagas det också en hel del. Tydligen är det en hel del optimiseringsproblem också. Så det tänker jag inte köpa.

Och nu kollade jag Rome total war II på youtube för att se om det kunde vara något. Tydligen är Launchen en enda stor katastrof. Jag har spelat alla total war spelen hittils men dragit mig från att köpa ett eftersom SAMMA buggar hänger med från det första spelet som är 10 år gammalt till det senaste spelet jag spelade i serien. Alltså har dom inte fixat buggarna på 10 år och jag skulle gissa att dom inte fixat dessa i det nya spelet heller men det är bara spekulationer.

Grejjen är den att dessa är de spel jag har testa, och samtliga var helt jäkla buggiga. Det kanske finns ett spel som inte är buggigt men då har jag inte spelat det.

Nu måste du ju också förstå att spel idag är så sjukt mycket mer invecklade än vad de var för säg tio år sedan, då blir det massor med buggar. När man sedan försöker fixa en bugg så är det inte ovanligt att det uppstår en ny bugg. Det tar tid att fixa. Men visst, de skulle säkert kunna lägga mer krut på buggfix än dåliga multiplayer lägen och så, men då får du prata med utgivarna.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Jag har låst tråden eftersom trådskaparens piratkopieringsantydningar (som är förbjudna enligt § 7 i reglerna) riskerar att leda till ytterligare problem i tråden. Den som vill fortsätta diskussionen är välkommen att skapa en ny tråd (förutsatt att ingen annan redan gjort det). Tänk dock på att all antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.