ESXi 5.1 GPU passthrough - jag ger snart upp....

Permalänk

ESXi 5.1 GPU passthrough - jag ger snart upp....

System
CPU: i5 4670
Moderkort: Asus P9D WS, VTd enabled
GPU: Primär (ESXi) Intel HD4600 , Sekundär (passthrough för vms) Geforce GT430

VM-config
2GB RAM - dedikerat
Vmware tools installerade

Efter problemfri passthrough av mitt DVBS2-kort så började jag trixa med grafikkort. Har googlat runt i timtal, men hittar inget mer än att det kan fungera bättre med Radeonkort.
De virtuella maskinerna känner av hårdvaran och jag lyckas installera drivrutinerna. Men när jag ska öppna nvidias kontrollpanel så får jag felmeddelandet "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU". Har försökt detektera andra skärmar, men den hittar bara skärmen som är ansluta till den virtuella adaptern.
Ovanstående gäller windows 8.1 , men jag har även testat på Ubuntu med liknande resultat. Båda fullt patchade med senaste uppdateringarna.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare eller om jag bara ska ge upp det här...

Permalänk
Medlem

Kika på vSphere 5.5 betan. Den ska ha bättre stöd för passthrough av gpuer.

Permalänk
Skrivet av Ahrimanes:

System
CPU: i5 4670
Moderkort: Asus P9D WS, VTd enabled
GPU: Primär (ESXi) adapter Intel HD4000 , Sekundär (passthrough för vms) Geforce GT430

VM-config
2GB RAM - dedikerat
Vmware tools installerade

Efter problemfri passthrough av mitt DVBS2-kort så började jag trixa med grafikkort. Har googlat runt i timtal, men hittar inget mer än att det kan fungera bättre med Radeonkort.
De virtuella maskinerna känner av hårdvaran och jag lyckas installera drivrutinerna. Men när jag ska öppna nvidias kontrollpanel så får jag felmeddelandet "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU". Har försökt detektera andra skärmar, men den hittar bara skärmen som är ansluta till den virtuella adaptern.
Ovanstående gäller windows 8.1 , men jag har även testat på Ubuntu med liknande resultat. Båda fullt patchade med senaste uppdateringarna.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare eller om jag bara ska ge upp det här...

Testa radeon kort istället. Nvidias drivrutin är optimerad för Horizon View, jag kan inte hitta nån som lyckats fått igenom ett Nvidia kort som du vill.

Jag har själv testat med Geforce kort, och fått den att bli igenomskickad till vm'n, men inte fått någon bild.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av vitek:

Kika på vSphere 5.5 betan. Den ska ha bättre stöd för passthrough av gpuer.

Vart får man tag på den? Verkar inte finnas ute public än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Vart får man tag på den? Verkar inte finnas ute public än?

Det stämmer nog , men det dröjer nog inte länge innan den finns ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

System
CPU: i5 4670
Moderkort: Asus P9D WS, VTd enabled
GPU: Primär (ESXi) Intel HD4000 , Sekundär (passthrough för vms) Geforce GT430

VM-config
2GB RAM - dedikerat
Vmware tools installerade

Efter problemfri passthrough av mitt DVBS2-kort så började jag trixa med grafikkort. Har googlat runt i timtal, men hittar inget mer än att det kan fungera bättre med Radeonkort.
De virtuella maskinerna känner av hårdvaran och jag lyckas installera drivrutinerna. Men när jag ska öppna nvidias kontrollpanel så får jag felmeddelandet "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU". Har försökt detektera andra skärmar, men den hittar bara skärmen som är ansluta till den virtuella adaptern.
Ovanstående gäller windows 8.1 , men jag har även testat på Ubuntu med liknande resultat. Båda fullt patchade med senaste uppdateringarna.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare eller om jag bara ska ge upp det här...

Prova med ESXI 5.0
Funkade bättre för mig. ATI kort dock men fungerade inte i 5.1

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Skrivet av Cribbe:

Prova med ESXI 5.0
Funkade bättre för mig. ATI kort dock men fungerade inte i 5.1

Verkar vara fler som har lyckats med den, ska nog göra ett försök. Kom på att jag har ett gammalt radeonkort liggandes som kan vara värt att testa också.

Permalänk

skarp release är ute

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Någon som testat passthrough i 5.5?

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

skarp release är ute

Skrivet av Malxos:

Någon som testat passthrough i 5.5?

Ska uppgradera i helgen och testa.

Permalänk
Medlem

Har inte läst nåt, men:

5.1 har en passtrough bugg i sig, jag jobbar i stort labb där vi måste köra passtrough på USB kort, man lägger till dem, starta om och så finns de inte kvar.

Gå ner till 5.0 istället!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Ahrimanes:

Ska uppgradera i helgen och testa.

rapportera hur det går!

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

rapportera hur det går!

Fick lite dåligt med tid och nu har jag fått hem mitt IBM M1015 kort, som ska flashas. Men jag återkommer när jag har testat.

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

rapportera hur det går!

Efter mycket om och men så lyckades jag till slut installera ESXi 5.5. Fick ett error som bara gav 3 träffar på google, varav en på kinesiska! Till slut så löste jag det genom att modifiera isofilen.

Mitt första test med gpu passthrough blev dock fail. Körde med ett radeon hd2600 pro som jag haft liggandes sen min första htpc. Virtuella maskinen crashar och eventloggen säger: Hardware GPU resources are not available. The virtual machine will use software rendering.

Min primära grafikkrets var inte inaktiverad, jag ska testa det också.
Sen återsår att testa med mina andra kort. Har ett till från amd, ett från nvidia och integrerade intelkretsen.

To be continued....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Efter mycket om och men så lyckades jag till slut installera ESXi 5.5. Fick ett error som bara gav 3 träffar på google, varav en på kinesiska! Till slut så löste jag det genom att modifiera isofilen.

Mitt första test med gpu passthrough blev dock fail. Körde med ett radeon hd2600 pro som jag haft liggandes sen min första htpc. Virtuella maskinen crashar och eventloggen säger: Hardware GPU resources are not available. The virtual machine will use software rendering.

Min primära grafikkrets var inte inaktiverad, jag ska testa det också.
Sen återsår att testa med mina andra kort. Har ett till från amd, ett från nvidia och integrerade intelkretsen.

To be continued....

5.0.0, just saying, du verkade missat mitt inlägg ovan?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

5.0.0, just saying, du verkade missat mitt inlägg ovan?

Har inte missat det. Kändes bara som 5.5 låg närmare att testa, eftersom vmware har gått ut med info om att den ska ha bättre gpu-stöd. Möjligt att det vara en felbedömning av mig, men jag hinner nog labba med 5.0 också om jag inte får igång det på 5.5.

Permalänk
Medlem

Har du haft någon framgång?
Sitter och testar lite på mitt GA-X58A-UD3R. USB och diskar funkar fint men mitt gtx470 vill inte visa någon bild. Verkar inte starta i W7 vmen.

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Har du haft någon framgång?
Sitter och testar lite på mitt GA-X58A-UD3R. USB och diskar funkar fint men mitt gtx470 vill inte visa någon bild. Verkar inte starta i W7 vmen.

Om du kör ati/amd kort så kommer de att fungera:-) kör själv med servern i sig. Och. Kör även en virtuell htpc

Jag kör 5.5 och har fungerat fint en jag uppgraderade.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Om du kör ati/amd kort så kommer de att fungera:-) kör själv med servern i sig. Och. Kör även en virtuell htpc

Jag kör 5.5 och har fungerat fint en jag uppgraderade.

nja. är inte så sugen på att skaffa rött kort. Är inne på om jag skulle modda mitt ena 470 till ett quadro i stället.
Men som det är nu söker jag motivering till att överhuvudtaget viritualisera gpu.

Hur får du ut bilden från din HTPC?
Själv är jag lite sugen på horizon view men det kostar massa pengar som känns onödigt just nu.

Permalänk

Jag kör HDMI kabel för ljud och bild. sen usb passthrough för styrning.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Jag kör HDMI kabel för ljud och bild. sen usb passthrough för styrning.

Ok. Det är inte aktuellt för min del. Ska prova lite till för skojs skull.

Permalänk
Medlem

Fungerar nyare Radeon-kort lika bra? Typ R7 240? Jag har bara sett exempel på "gamla" HD5000-serie och HD6000-serie.

Finns det någon som helst möjlighet till stöd för passthrough för integrerad Intelgrafik?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

jag kan säga att jag också försökt att få passthrough att fungera med nvidia kort båda i 5.0 och i 5.5, både ett äldre 8800gt och ett nyare GT 210 utan framgång.
Får felmeddelande direkt när jag försöker starta den virtuela maskinen.

Jag får dock passthrough att fungera på usb utan problem.

Så antar de blir försöka skaffa nått amd kort för att testa gpu passthrough.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Lekte med detta i helgen lite.

Uppdaterade från Esxi 5.0 till 5.5 -> installerade ett AMD 5450 kort -> Installerade Win 7 och lade till Passtrough till den.

Detta funkar perfekt, kör hdmi till sovrummet och styr Xbmc via Android telefoner.

Serverns spec:

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Svart
MB: ASRock 990FX Extreme9
CPU: AMD FX-8120 X8 3,1GHz Black Edition
RAM: Corsair 32GB (4x8192MB) CL9 1600MHz VENGEANCE
PSU: Corsair CX 500W 80+ Bronze Modulär
NIC: Intel PCI Gbit
HDD: 6x 3TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
HDD: 1x 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB
Kylning: Corsair Hydro H100
GFX: ASUS GeForce EN210 1024MB
GFX: AMD HD 5450 1024MB

Permalänk
Skrivet av antrax88:

Lekte med detta i helgen lite.

Uppdaterade från Esxi 5.0 till 5.5 -> installerade ett AMD 5450 kort -> Installerade Win 7 och lade till Passtrough till den.

Detta funkar perfekt, kör hdmi till sovrummet och styr Xbmc via Android telefoner.

Serverns spec:

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Svart
MB: ASRock 990FX Extreme9
CPU: AMD FX-8120 X8 3,1GHz Black Edition
RAM: Corsair 32GB (4x8192MB) CL9 1600MHz VENGEANCE
PSU: Corsair CX 500W 80+ Bronze Modulär
NIC: Intel PCI Gbit
HDD: 6x 3TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
HDD: 1x 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB
Kylning: Corsair Hydro H100
GFX: ASUS GeForce EN210 1024MB
GFX: AMD HD 5450 1024MB

Ja visst är det smidigt?

Försökte att göra smygreklam för denna lösning i HTPC delen på detta forum och fick rent av smaka skit från de som inte har en aning.

Det är så jävla najs att man faktiskt kan ha burken till nått mycket mer än bara storage eller router eller vad man nu använder den till.

Får du DXVA att fungera också?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Som referens har jag provat 4870 och 6970 i min server för gaming och båda funkar lysande. Dock så är 4870 inte mycket att hänga i granen längre så därför fick de bli uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Ja visst är det smidigt?

Försökte att göra smygreklam för denna lösning i HTPC delen på detta forum och fick rent av smaka skit från de som inte har en aning.

Det är så jävla najs att man faktiskt kan ha burken till nått mycket mer än bara storage eller router eller vad man nu använder den till.

Får du DXVA att fungera också?

DXVA var jag tvungen att stänga av, märker inga problem alls faktiskt.

Jag har 4st Esxi maskiner just nu och denna med Xbmc passtrough har 27 virtuella maskiner varan 18 igång just nu.

Permalänk
Skrivet av antrax88:

DXVA var jag tvungen att stänga av, märker inga problem alls faktiskt.

Jag har 4st Esxi maskiner just nu och denna med Xbmc passtrough har 27 virtuella maskiner varan 18 igång just nu.

Läst att det är fler som haft problem med sina 5450, så det kan vara ditt grafikkort som sätter stopp!

Du får testa köra med 6000 serien istället vid tillfälle om det intresserar dig

Det som är extra bra är att man kan ju ha HA/DRS i cluster aktiverat för de övriga maskinerna, eftersom att Passthrough inte påverkar de andra maskinerna!

Som sagt, det är häftigt att det fungerar och att teknikerna går framåt!

Detta är nått man absolut inte kunde tänka sig använda sig utav för några år sedan!

Du får leta upp min tråd som jag gjorde i HTPC delen på forumet och läxa upp dom

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Läst att det är fler som haft problem med sina 5450, så det kan vara ditt grafikkort som sätter stopp!

Du får testa köra med 6000 serien istället vid tillfälle om det intresserar dig

Det som är extra bra är att man kan ju ha HA/DRS i cluster aktiverat för de övriga maskinerna, eftersom att Passthrough inte påverkar de andra maskinerna!

Som sagt, det är häftigt att det fungerar och att teknikerna går framåt!

Detta är nått man absolut inte kunde tänka sig använda sig utav för några år sedan!

Du får leta upp min tråd som jag gjorde i HTPC delen på forumet och läxa upp dom

//Tobias

Haha ska lätt göra det!

Skulle köpa ett par nya grafikkort för diverse labb nu ändå så köper lite 6xxx serien kort då!

Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antrax88:

DXVA var jag tvungen att stänga av, märker inga problem alls faktiskt.

Jag har 4st Esxi maskiner just nu och denna med Xbmc passtrough har 27 virtuella maskiner varan 18 igång just nu.

Massor med ram i din HTPC eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD