Kan ej installera w7 på min Lenovo y510p, hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan ej installera w7 på min Lenovo y510p, hjälp!

Tjena!
Skaffa nyss en Lenovo y510p som kom med Windows 8. Jag tänkte installera Windows 7 på den istället och gjorde som jag alltid gjort med med w7 på usb.
Boota från usb, in i installprogrammet och formatera hårddisken (datorn har en hybrid 1tb hdd+24gb ssd) så jag tog bort alla partitioner på hddn och lämnade ssdn som den var (den har för övrigt 0mb ledigt samt är av typen GPT).
Sen när jag väljer min nu tomma hdd får jag felmeddelandet "Installationsprogrammet kunde inte skapa en ny systempartition eller hitta en befintlig systempartition. Mer information finns i installationsloggfilerna." De antar jag finns på datorns hårddisk och inte i mitt usb..

Jag har gått in i kommandotolken under setup och gjort följande steg.
DiskPart
list disk
select disk 1 (0 är ssdn)
clean all
create partition primary align=1024
format fs=ntfs
assign
active
startat om

Så nu sitter jag här med en dator utan w8 och kan inte installera w7. Jag vill gärna ha w7 men om det inte går så får jag försöka installera w8 istället..
Hjälp!

Problemet löst: post 7

Visa signatur

ASUS ZenBook UX32VD | Intel i7 Mobile 3517u | Full HD 13,3" GeForce GT 620M | RAM 6GB | HDD/SSD 500GB/24GB

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem på en kompis dator och vi gav upp och fick köra in w8 igen, Verkar vara blockerad för nergradering.

Permalänk

Jag har stött på problem att nedgradera förut.
Datorn kan ha block för nedgradering, varför vet jag inte. Men det är ett alternativ

Permalänk

W7 fungerar inte på vissa datorer, handlar om hårdvaran, finns inte drivrutiner

Permalänk
Medlem

Hårddisken måste vara av MBR, om disken ändå är mindre än 2TB ser jag ingen anledning för GPT.

Koppla ur disken och sätt i den i en annan dator för att konvertera disken till MBR.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobinush:

Tjena!
Skaffa nyss en Lenovo y510p som kom med Windows 8. Jag tänkte installera Windows 7 på den istället och gjorde som jag alltid gjort med med w7 på usb.
Boota från usb, in i installprogrammet och formatera hårddisken (datorn har en hybrid 1tb hdd+24gb ssd) så jag tog bort alla partitioner på hddn och lämnade ssdn som den var (den har för övrigt 0mb ledigt samt är av typen GPT).
Sen när jag väljer min nu tomma hdd får jag felmeddelandet "Installationsprogrammet kunde inte skapa en ny systempartition eller hitta en befintlig systempartition. Mer information finns i installationsloggfilerna." De antar jag finns på datorns hårddisk och inte i mitt usb..

Jag har gått in i kommandotolken under setup och gjort följande steg.
DiskPart
list disk
select disk 1 (0 är ssdn)
clean all
create partition primary align=1024
format fs=ntfs
assign
active
startat om

Så nu sitter jag här med en dator utan w8 och kan inte installera w7. Jag vill gärna ha w7 men om det inte går så får jag försöka installera w8 istället..
Hjälp!

Testa att vid denna bild dra ut usb-minnet och sätt i det igen och kör vidare.
Fungerar?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Testa att vid denna bild dra ut usb-minnet och sätt i det igen och kör vidare.
Fungerar?

http://www.dedoimedo.com/images/computers/2008/windows-7-inst...

Nej tyvärr funkar det inte. Jag provade att installera med en w8 usb också men där säger den något med att den inte hittar partition i samma steg:
(inte min bild)

Är jag helt körd nu eller?

EDIT: Jag tog bort partitionen på disk 0 (ssdn) i steget ovan så funkade det! Jag antar att eftersom den hade 0mb ledigt "hittades/kunde inte den skapas" eller något. Tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

ASUS ZenBook UX32VD | Intel i7 Mobile 3517u | Full HD 13,3" GeForce GT 620M | RAM 6GB | HDD/SSD 500GB/24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobinush:

Nej tyvärr funkar det inte. Jag provade att installera med en w8 usb också men där säger den något med att den inte hittar partition i samma steg:
(inte min bild)
http://www.kodyaz.com/images/windows-7-installation-screensho...

Är jag helt körd nu eller?

EDIT: Jag tog bort partitionen på disk 0 (ssdn) i steget ovan så funkade det! Jag antar att eftersom den hade 0mb ledigt "hittades/kunde inte den skapas" eller något. Tack för hjälpen ändå!

Glömde skriva att du skulle ta bort allt.
Det är någon spännande bugg i Win7/8 installationsprogram + USB-minne.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Dessutom...

...så är väl den medföljande SSD'n inställd att vara cache. Om du har den på 24GB så vill du kanske hellre ha den som cache istället för som C: - om inte så vill du i.a.f. definitivt använda den så du får upp hastigheten på den.

Personligen, om jag nu väljer en Y510p vilket verkar sannolikt, så tror blir det nog att uppgradera den till en 180GB SSD (av typen M.2, tidigare kallat ngff)

/T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Hårddisken måste vara av MBR, om disken ändå är mindre än 2TB ser jag ingen anledning för GPT.

Koppla ur disken och sätt i den i en annan dator för att konvertera disken till MBR.

Man kan köra kommandotolken från installationsprogrammet, tror det är shift + f10.
När man kör diskpart får man rensa allt med "clean", sedan köra "convert mbr", välj rätt disk först bara.
Sedan ska det gå bra att installera

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt