Permalänk
Medlem

tv för ca 5-6000, köpråd =D

hej, är på jakt efter en prisvärd tv, tänkte lägga ribban vid 5000 kr, plus minus... och det ska vara en 42", alt 46" går också. Vill givetvis ha en så bra bild som möjligt, men jag är inte överdrivet petig. På en snabb sökning så hittade jag den här, vad kan tänkas om den? Kom gärna med tips på bra tvburkar =D

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1725674

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1691116 borde vara ganska oslagbar i bildkvalité.
Frågan är ju dock om plasma fungerar för dig?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

hej, är på jakt efter en prisvärd tv, tänkte lägga ribban vid 5000 kr, plus minus... och det ska vara en 42", alt 46" går också. Vill givetvis ha en så bra bild som möjligt, men jag är inte överdrivet petig. På en snabb sökning så hittade jag den här, vad kan tänkas om den? Kom gärna med tips på bra tvburkar =D

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1725674

Skrivet av Rydisen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1691116 borde vara ganska oslagbar i bildkvalité.
Frågan är ju dock om plasma fungerar för dig?

Den panasonicen är grym. Ska du ha en annan TV med samma bildkvalitet får du lägga minst 15k.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, men varför plasma före LED? Kollat lite forum om tv-råd och de flesta säger att plasma tv är det enda rätta. Har kollat i butiker och tycker oftast LED har bättre skärpa och roligare färger.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Lånar tråden lite, men varför plasma före LED? Kollat lite forum om tv-råd och de flesta säger att plasma tv är det enda rätta. Har kollat i butiker och tycker oftast LED har bättre skärpa och roligare färger.

I butiker ja. Har du strålkastare som ljus i ditt hus? Vilken plasma kollade du på?
När det kommer till svärta och "riktiga" filmer är Panasonic plasma hästlängder före led.
Kan se bättre ut i butik men svart ska vara svart och färgerna är mycket naturligare på plasma.
Gå in i en liten butik som har Panasonic plasma och be dem släcka ner lite och sätta på en film så ser du varför Panasonic plasma är bäst

Permalänk
Permalänk
Medlem

Well, st60 rensar banan där. Bildkvalitén är överlägsen mot alla LCD/led upp till minst 14-15k.

Permalänk
Medlem

Hur bra funktioner har Panasonic ST60 för att göra det flyter på i filmer sånt :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Hur bra funktioner har Panasonic ST60 för att göra det flyter på i filmer sånt :)?

Inte helt hundra men utifrån det jag har sett så har st60 inte det där små hacket som LCD har och generellt sätt hänger plasma med bättre i rörliga scener.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1691116 borde vara ganska oslagbar i bildkvalité.
Frågan är ju dock om plasma fungerar för dig?

Köpte storebrodern för någon månad sedan (50"). Kan verkligen rekommendera Panasonic, vilka färger!

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av koksvinne:

Köpte storebrodern för någon månad sedan (50"). Kan verkligen rekommendera Panasonic, vilka färger!

Synd att det blir deras sista serie
Men bra att de satsar på oled istället.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Synd att det blir deras sista serie
Men bra att de satsar på oled istället.

Försäljaren sa något i den stilen också, synd då de verkligen har lyckats enligt mig. Antar att en orsak är att LED har marknadsförts hårt som "The Best". Kanske även en rädsla över hur plasma var när de först kom.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av koksvinne:

Försäljaren sa något i den stilen också, synd då de verkligen har lyckats enligt mig. Antar att en orsak är att LED har marknadsförts hårt som "The Best". Kanske även en rädsla över hur plasma var när de först kom.

Japp, tyvärr ett dåligt rykte som hållit sig fast. Synd att kvalitets märken får det svårt och koreanska bara växer.
Men men. Inte så dåligt att det satsas på oled istället.

Permalänk
Medlem

Eftersom du undrar om bildkvaliten så
håller jag med alla som tipsar om Plasman.

Panasonic Viera TX-P42ST60Y 6 279:- inkl frakt.

VS

Samsung UE46F5505 5 990:- inkl frakt(Ej i lager).

Överlägsenheten i bildkvaliten går inte att jämföra.

Negativt med Plasma

  • Plasman kan surra lite grann i ljusa scener. Med ST60Y finns det fortfarande kvar problem med surrande Buzz ljud i bild där scenerna är väldigt vita(helvit skärm) om du står bakom eller just vid sidan om TV-apparaten. Om du ser med öronen och bara i enormt ljusa scener (du sover igenom alla filmer så fort det blir mörkt), då skall du absolut inte skaffa en plasma.

  • Förr var det väldigt negativt med inbränningar på plasman där de har varit många statiska bilder. Idag är det inte lika vanligt då TV´n tvättar sig själv, samt att du själv kan tvätta TV´n om du ser att du bränt fast något som har legat stilla på skärmen. Du kan fortfarande få inbränningar, men de går att tvätta bort, vilket TV´n sköter själv om du nu inte medvetet ger TV´n en statiskt bild så att du måste Tvätta själv.

  • Plamsan drar mera ström än LCD och eftersom skärmen är så pass mörkt i mörklagt rum så kanske du glömmer bort att slå av TV´n då det ser ut som om den inte är på med mörk bild. En LCD under 15k är oftast så ljus med helsvart bild i mörklagt rum att du kan dra fram en dagstidning och använda TV´n som en nattlampa.

  • Plasmans starkaste sida kommer i mörklagt rum för den seriösa film/serie/sport -älskaren.

Fördelar med Panasonic Plasma

  • Enormt detaljrik HD i 1080p i mörka och ljusa scener.

  • Djupsvart svärta som inte trycker undan detaljer och som får mörka filmer som ex*Harry Potter´s Mörkare filmer att bli helt nya filmer eftersom ingen LCD kan klara av att leverera så många detaljer i mörka scener.

  • Plasman skalar naturligt väldigt bra från lägre upplösningar

  • Helt Judder/jugger *hack, lagg* fri vid panoreringar i 24p, sport eller annat

  • Suverän betrakningsvinkel.


Fördelar Billig LCD

  • Strömsnål

  • Visar ok bildkvalite i ljusa rum då den har en starkare bakgrundsbelysning. Perfekt om du skall ta med dig TV´n på picknic ute i det gröna en solig sommardag.

  • Du kan inte bränna in en bild på en LCD.

Bland annat. Det finns mycket mer man kan lägga in på båda i fördelar och nackdelar, men Plasman har den bästa bildkvaliten och när du får en Lyx´TV till priset av ett strykjärn så väljer man oftast LyxTV´n.

Permalänk
Medlem

Frågan vi ställer oss då är, går du på picknic ofta?

Permalänk
Medlem

Som jag jag läst på denna sida http://hdguru.com/panasonic-tc-p65st60-plasma-hdtv-review/.

Här är där Panasonic verkligen klev upp till plattan i år. De nu fem bildlägen och har lagt till en 10-gradig gammakontroll. De har också en kopia funktion som tillåter dina bildinställningar som skall överföras till varje ingång (en realtid sparare). Det finns en mängd andra inställningar för brusreducering, rörelse utjämning (med åtföljande såpopera effekt), samt 48 och 96 Hz uppdateringsfrekvens för 24 FPS baserat innehåll (film och några video-baserade filmer).Kopierat från sidan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Underbart med alla svar! Så, för ca 5-6 tusingar så är det Panasonic Viera TX-P42ST60Y som gäller? ska försöka förhandla mig ner priset till ca 6300kr som den kostade för ett par dagar sedan, kan det vara prisvärt? På pricerunner står det fortfarande att netonnet ska ha den tven för 6300, och med erfarenhet sedan förra året när jag skulle köpa dator så kan man förhandla ner priset ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Underbart med alla svar! Så, för ca 5-6 tusingar så är det Panasonic Viera TX-P42ST60Y som gäller? ska försöka förhandla mig ner priset till ca 6300kr som den kostade för ett par dagar sedan, kan det vara prisvärt? På pricerunner står det fortfarande att netonnet ska ha den tven för 6300, och med erfarenhet sedan förra året när jag skulle köpa dator så kan man förhandla ner priset ganska bra

Återkom med vad du tycker om TV:n

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1735239 skulle valt denna. Otroligt nöjd med min.

+ 48W drift behöver inte köra upp elräkningen i röven, ursäkta språket.
+ IPS-panelen visar väldigt fina färger och högt kontrast
+ Inget backlight bleeding eller clouding
+ När det är svart så är det verkligen svart och inte svagt vitt ljus som det var på mina förra tv

-Segt om du ska spela (hög input lag)

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte köpt en tv, men jag står och velar över dessa två,

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2391001&view=c

nu i helgen är det bra pris på philips:en, 5990 kr ska dom ha för den på dustin, jag ska se film, spela spel samt koppla in datan i tven, vilken av dessa kan passa sig bäst? Har även hört gott om andersson tv för ca 3000, hur bra är dessa?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Bara du kan avgöra om du ska ha plasma eller LCD... Utgå från vad som sagts och vad du tycker dig prioritera och bestäm vad som är viktigast.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Panasonicen har mycket bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1691116 borde vara ganska oslagbar i bildkvalité.
Frågan är ju dock om plasma fungerar för dig?

Kan bara hålla med, i min mening hittar du inget för den summan som piskar en sån panny plasma..

3D återges lite ljus svagt på min ST50 men efter calibrering så är det lite bättre men tror inte 3D är moget nog för perfekt återgivning i något fall? Kanske har hel men har inte sett nåt ännu som är gott nog?
SD skalas upp alldeles utmärkt på min ST iaf så det är ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:
  • Du kan inte bränna in en bild på en LCD.

Kan man fortfarande göra detta på nyare modeller så som t.ex st60, gt60?
Trodde man var förbi detta stadiet när det kommer till plasma-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthons:

Kan man fortfarande göra detta på nyare modeller så som t.ex st60, gt60?
Trodde man var förbi detta stadiet när det kommer till plasma-apparater.

I princip inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthons:

Kan man fortfarande göra detta på nyare modeller så som t.ex st60, gt60?
Trodde man var förbi detta stadiet när det kommer till plasma-apparater.

Det är inget större problem, men du kan bränna in en bild på en Plasma idag, även de dyrare varianterna. Saken är den att du kan tvätta bort ir manuellt om det är en tydligare inbränning. Annars sköter TVn det själv.

Man får tänka sig för lite grann. Eller skita i det och spendera fler stunder med skärmtvätt. Tänker man sig för då behöver man aldrig tvätta själv då skärmen konstant tvättat sig själv, medans du använder den.

Permalänk
Medlem

Tror nog det är fullt möjligt att få permanent inbränning fortfarande men det kräver rätt mycket jobb för att komma dit. Jag skulle inte oroa mig om jag inte tänkt köra skrivbord på den eller något sådant. Så som sagt en disclaimer som du inte behöver oroa dig för om du inte tokkör den 24/7 med samma bakgrundsbild.

Ingen direkt mening med att dissa plasma av den anledningen dock. På LCD nuförtiden har du ju permanent inbränning i form av clouding ser inte hur detta är bättre på något vis är bättre. Detta är helt omöjligt komma undan helt. Den inbränning som jag lämnade tillbaks min första plasma som jag köpte som demo ex var mindre påtaglig än cloudingen jag nu genomlider. Jag körde 200h skärmtvätt hjälpte ej var betydligt mindre än den ej uniforma bild jag har på min R473 och W656.

Kanske hade vart bättre för min del att gå för en plasma som dator monitor ändå och ta smällen helt enkelt men nu ville jag ju verkligen ha en med riktigt lågt input lag och mindre värmeutveckling kommer va sjukt tacksamt när det blir sommar igen när man sitter och rejsar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x