Distanser!?, NOO! oh NOO!!... (Epic Fail)

Permalänk
Hedersmedlem

Gratulerar, men var beredd på att något kan ha skadats, ifall du får problem senare så vet du trolig orsak.

Jag rekommenderar annars lite städning bland kablarna, speciellt runt CPU-kylaren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Vilken tur du hade där! Riktigt roligt att det fungerade så det inte var bortkastade pengar.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite närmare på moderkortet's instruktionsbok och läste detta.

Electrostatic Protection
GIGABYTE Ultra Durable 4 Classic motherboards feature High ESD Resistance ICs which help protect the motherboard against electrostatic discharge.

Mer tur. Men detta ingår väll i dom nyare moderkorten på marknaden eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Gratulerar, men var beredd på att något kan ha skadats, ifall du får problem senare så vet du trolig orsak.

Jag rekommenderar annars lite städning bland kablarna, speciellt runt CPU-kylaren.

självklart blir det städning det där var bara en prototyp typ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enCyde:

Jag kollade lite närmare på moderkortet's instruktionsbok och läste detta.

Electrostatic Protection
GIGABYTE Ultra Durable 4 Classic motherboards feature High ESD Resistance ICs which help protect the motherboard against electrostatic discharge.

Mer tur. Men detta ingår väll i dom nyare moderkorten på marknaden eller?

Det är samma för alla, bara marknadsföring. De kan fortfarande gå sönder av ESD, som är något annat än det du råkade ut för, men det visste du säkert redan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är samma för alla, bara marknadsföring. De kan fortfarande gå sönder av ESD, som är något annat än det du råkade ut för, men det visste du säkert redan.

Yes, jag körde med ESD Armledsband för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Steg 1 när man bygger , läs manualerna

Tur att det höll iaf

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tung_man:

Detta hände en vän till mig, titta på baksidan moderbrädan och kolla om du kan se några "kortslutningar" kretsar som bränts av.

Det jag gjorde var att löda fast en kabel på kretsen som var bränd direkt på moderkortet samt ledde kabeln förbi brända delen och lödde fast den där kretsen såg frisk ut.

Satte sedan dit smältlim över kabeln för att undvika framtida kortslutningar samt att det dras i kabeln.
Har fungerat utan bekymmer i 2år nu.

Ritade en liten bild så kanske någon förstår vad jag menar.

http://forumbilder.se/CFFSS/krets.png?width=150

Svart är kretsen, rött där är den bruten.
Gul är kabeln, blå är lödtenn.

Även om detta funkar så påverkar det såklart prestandan på kortet negativt.

Permalänk
Inaktiv

Man får helt enkelt lära sig utav sina misstag. Har skänkt ett och annat moderkort till hårdvarugudarna. =)Stress är inget bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Även om detta funkar så påverkar det såklart prestandan på kortet negativt.

Varför det? Han leder bara om strömen från punkt a till punkt b.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pimpim666:

Varför det? Han leder bara om strömen från punkt a till punkt b.

Jag uppfattade som att en komponent brunnit, att då inte ersätta den utan bara dra en ledning kommer leda till förändrad funktion och t ex att vissa delar av moderkortet inte fungerar längre, eller ökad instabilitet, t ex svårigheter att överklocka som tidigare, mm mm.

Är det bara en ledningsbana så kvittar det om det inte gäller tidskritiska funktioner som t ex ledningsbanor till minnen, då kommer även detta ge problem. Det är därför banorna på moderkort ibland ringlar sig fram, därför att signalerna måste komma fram i exakt samma tid. förlängd eller förkortad ledningsbana - felaktig timing och i förlängningen t ex läsfel från minnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det bara en ledningsbana så kvittar det om det inte gäller tidskritiska funktioner som t ex ledningsbanor till minnen, då kommer även detta ge problem. Det är därför banorna på moderkort ibland ringlar sig fram, därför att signalerna måste komma fram i exakt samma tid. förlängd eller förkortad ledningsbana - felaktig timing och i förlängningen t ex läsfel från minnet.

Med tanke på att strömmen i en ledning rör sig i ca 96% av ljusets hastighet så tvekar jag starkt på att det har någon större betydelse om banan är 1 meter lång eller 1 milimeter då den är några tusen gånger snabbare än skillnaden på timings på minnen.
Nu säger jag inte att man ska lägga dit 1 meter kabel då det blir spänningsfall eller liknande som kan störa men tvekar på att längden på banorna har så stor betydelse på dagens datorer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Man får helt enkelt lära sig utav sina misstag. Har skänkt ett och annat moderkort till hårdvarugudarna. =)Stress är inget bra.

stress är aldrig bra bara att göra om och göra rätt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pimpim666:

Med tanke på att strömmen i en ledning rör sig i ca 96% av ljusets hastighet så tvekar jag starkt på att det har någon större betydelse om banan är 1 meter lång eller 1 milimeter då den är några tusen gånger snabbare än skillnaden på timings på minnen.
Nu säger jag inte att man ska lägga dit 1 meter kabel då det blir spänningsfall eller liknande som kan störa men tvekar på att längden på banorna har så stor betydelse på dagens datorer.

Du har fel, det har stor betydelse. Jag tycker du ska läsa på i ämnet. Det verkar som om du bara gissar.

Ett bra dokument jag hittade

"21. Complete the following global routing items:
• Do not route any DDR3 signals overs splits or voids.
• Ensure that traces routed near the edge of a reference plane maintain at least 30–40 mils gap to the edge
of the reference plane.
• Allow no more than 1/2 of a trace width to be routed over via antipad.
22. When routing the data lanes, route the outer-most (that is, longest lane first), because this determines the
amount of trace length to add on the inner data lanes.
23. Ensure the max lead-in trace length for data/address/command signals are no longer than 7 inches.
24. Ensure the clock pair assignments are optimized to allow break-out of all pairs on a single critical layer.22. When routing the data lanes, route the outer-most (that is, longest lane first), because this determines the
amount of trace length to add on the inner data lanes.
26. Choose one of the following options to select the impedances and spacings for the DDR3 data group.
Option #1 (wider traces—lower trace impedance)
• Single-ended impedance = 40 Ω. The lower impedance allows traces to be slightly closer with less
cross-talk.
• Utilize wider traces if stackup allows (7–8 mils)
• Spacing to other data signals = 1.5x to 2.0x
• Spacing to all other non-DDR signals = 4x
Option #2 (smaller traces—higher trace impedance)
• Single-ended impedance = 50 Ω.
• Smaller trace widths (5–6 mils) can be used.
• Spacing between like signals should increase to 3x (for 5 mils) or 2.5x (for 6 mils) respectively
27. Ensure one of the following across all DDR3 data lanes:
• For MPC8572 and MPC8536 only, ensure that all the data lanes are matched to within 1.0 inch.
• For all other QorIQ devices, ensure that all the data lanes are matched to within 2.0 inches.
28. Ensure that each data lane properly is trace-matched to within 20 mils of its respective differential data
strobe (this assumes the highest frequency operation).
• Ensure the trace matching for parts with operational speeds of higher than 1600MT/s is within +/-5 mils.
29. When adding trace lengths to any of the DDR3 signal groups, ensure that there is at least 25 mils between
serpentine loops that are in parallel.
30. Note: Some product implementations may support only the single-ended version of the strobe.
• Match all segment lengths between differential pairs along the entire length of the pair. Trace match the
MDQS/ MDQS pair to be within +/- 5 mils.
• Maintain constant line impedance along the routing path by maintaining the required line width and trace
separation for the given stackup.
• Avoid routing differential pairs adjacent to noisy signal lines or high speed switching devices such as clock
chips.
• Differential impedance 75–95 Ω
• Differential impedance 90-95 Ω, for parts with operational speeds of higher than 1600MT/s
• Diff Gap = 4–5 mils (as DQS signals are not true differential (also known as “pseudo differential”)
• Diff Gap = 5–8 mils, for parts with operational speeds of higher than 1600MT/s
Choose one of the following options to select the impedances and spacings for MDQS/MDQS differential
strobes.
Option #1 (wider traces—lower trace impedance)
• Single-ended impedance 40 Ω. The lower impedance allows traces to be slightly closer with less
cross-talk.
• Utilize wider traces if stackup allows (7–8 mils)
• Spacing to other data signals = 2x.
• If not routed on the same layer as its associated data, then 4x spacing
Option #2 (smaller traces—higher trace impedance)
• Single-ended impedance = 50 Ω.
• Smaller trace widths (5–6 mils) can be used.
• Spacing between like signals (other data) should increase to 3x (for 5 mils) or 2.5x (for 6 mils)
respectively.
• Do not divide the two halves of the diff pair between layers. Route MDQS/MDQS pair on the same critical
layer as its associated data lane.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Med tanke på att strömmen i en ledning rör sig i ca 96% av ljusets hastighet så tvekar jag starkt på att det har någon större betydelse om banan är 1 meter lång eller 1 milimeter då den är några tusen gånger snabbare än skillnaden på timings på minnen.
Nu säger jag inte att man ska lägga dit 1 meter kabel då det blir spänningsfall eller liknande som kan störa men tvekar på att längden på banorna har så stor betydelse på dagens datorer.

Tänk att minnes bussen är en paral buss till CPU. Vad händer om data från en data pinne kommer fram en klockcykel senare?
1 mm ger signal fördröjning på typ 4 ps, och minnet jobbar i 1.6 GHz, det är 600 ps mellan cykler.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har fel, det har stor betydelse. Jag tycker du ska läsa på i ämnet. Det verkar som om du bara gissar.

Ett bra dokument jag hittade

"21. Complete the following global routing items:
• Do not route any DDR3 signals overs splits or voids.
• Ensure that traces routed near the edge of a reference plane maintain at least 30–40 mils gap to the edge
of the reference plane.
• Allow no more than 1/2 of a trace width to be routed over via antipad.
22. When routing the data lanes, route the outer-most (that is, longest lane first), because this determines the
amount of trace length to add on the inner data lanes.
23. Ensure the max lead-in trace length for data/address/command signals are no longer than 7 inches.
24. Ensure the clock pair assignments are optimized to allow break-out of all pairs on a single critical layer.22. When routing the data lanes, route the outer-most (that is, longest lane first), because this determines the
amount of trace length to add on the inner data lanes.
26. Choose one of the following options to select the impedances and spacings for the DDR3 data group.
Option #1 (wider traces—lower trace impedance)
• Single-ended impedance = 40 Ω. The lower impedance allows traces to be slightly closer with less
cross-talk.
• Utilize wider traces if stackup allows (7–8 mils)
• Spacing to other data signals = 1.5x to 2.0x
• Spacing to all other non-DDR signals = 4x
Option #2 (smaller traces—higher trace impedance)
• Single-ended impedance = 50 Ω.
• Smaller trace widths (5–6 mils) can be used.
• Spacing between like signals should increase to 3x (for 5 mils) or 2.5x (for 6 mils) respectively
27. Ensure one of the following across all DDR3 data lanes:
• For MPC8572 and MPC8536 only, ensure that all the data lanes are matched to within 1.0 inch.
• For all other QorIQ devices, ensure that all the data lanes are matched to within 2.0 inches.
28. Ensure that each data lane properly is trace-matched to within 20 mils of its respective differential data
strobe (this assumes the highest frequency operation).
• Ensure the trace matching for parts with operational speeds of higher than 1600MT/s is within +/-5 mils.
29. When adding trace lengths to any of the DDR3 signal groups, ensure that there is at least 25 mils between
serpentine loops that are in parallel.
30. Note: Some product implementations may support only the single-ended version of the strobe.
• Match all segment lengths between differential pairs along the entire length of the pair. Trace match the
MDQS/ MDQS pair to be within +/- 5 mils.
• Maintain constant line impedance along the routing path by maintaining the required line width and trace
separation for the given stackup.
• Avoid routing differential pairs adjacent to noisy signal lines or high speed switching devices such as clock
chips.
• Differential impedance 75–95 Ω
• Differential impedance 90-95 Ω, for parts with operational speeds of higher than 1600MT/s
• Diff Gap = 4–5 mils (as DQS signals are not true differential (also known as “pseudo differential”)
• Diff Gap = 5–8 mils, for parts with operational speeds of higher than 1600MT/s
Choose one of the following options to select the impedances and spacings for MDQS/MDQS differential
strobes.
Option #1 (wider traces—lower trace impedance)
• Single-ended impedance 40 Ω. The lower impedance allows traces to be slightly closer with less
cross-talk.
• Utilize wider traces if stackup allows (7–8 mils)
• Spacing to other data signals = 2x.
• If not routed on the same layer as its associated data, then 4x spacing
Option #2 (smaller traces—higher trace impedance)
• Single-ended impedance = 50 Ω.
• Smaller trace widths (5–6 mils) can be used.
• Spacing between like signals (other data) should increase to 3x (for 5 mils) or 2.5x (for 6 mils)
respectively.
• Do not divide the two halves of the diff pair between layers. Route MDQS/MDQS pair on the same critical
layer as its associated data lane.

Gissade helvilt men det var ändå inte så långt ifrån sanningen. Om du läser själv det du länkat till så ser du att det inte orsakar några problem att bygla över en trasig bana då det skapar knappt ökar längden på banan med med 3-4 milimeter när det finns marginaler upp till 1-2 inches (2.5-5cm) i bästa fallen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pimpim666:

Gissade helvilt men det var ändå inte så långt ifrån sanningen. Om du läser själv det du länkat till så ser du att det inte orsakar några problem att bygla över en trasig bana då det skapar knappt ökar längden på banan med med 3-4 milimeter när det finns marginaler upp till 1-2 inches (2.5-5cm) i bästa fallen.

Du fortsätter alltså gissa? Eftersom du fortfarande har fel så letade jag upp tydligare exempel, från Micron gällande DDR2. Högst troligen är det känsligare med DDR3:

Det vill säga 25/1000 tum får det skilja mellan dataparen, 10/1000 tum inom dataparet, dvs ~0,65mm respektive ~0,25mm, dvs millimeter. Edit: Eftersom det är +/- så kan du dubbla toleransen. Det är fortfarande bara drygt 1mm med DDR2.

mil - http://en.wikipedia.org/wiki/Thousandth_of_an_inch

Varför fortsätter du försöka ha rätt när du uppenbart inte har något som helst hum om hur noga det är? Vad är syftet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du fortsätter alltså gissa? Eftersom du fortfarande har fel så letade jag upp tydligare exempel, från Micron gällande DDR2. Högst troligen är det känsligare med DDR3:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Micro...

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Micro...

Det vill säga 25/1000 tum får det skilja mellan dataparen, 10/1000 tum inom dataparet, dvs ~0,65mm respektive ~0,25mm, dvs millimeter. Edit: Eftersom det är +/- så kan du dubbla toleransen. Det är fortfarande bara drygt 1mm med DDR2.

mil - http://en.wikipedia.org/wiki/Thousandth_of_an_inch

Nu börjar du gå lite väl mycket off topic. Ett moderkort är inte en enda stor minneskontroller och skulle en bana gå sönder mellan minneskontrollern och minnet så är chansen att du kan bygla över en bana där minimal och skulle nog kräva mycket mer tid än det är värt.
Sedan tror jag inte det är många moderkort som har minnen och minneskontroller på baksidan så förstår inte varför du försöker få det att verka så.

Skrivet av MultiMan:

Varför fortsätter du försöka ha rätt när du uppenbart inte har något som helst hum om hur noga det är? Vad är syftet?

Jag försöker inte ha rätt gissade bara heltvilt för är inte det minsta insatt i ämnet, att det inte har något större betydelse när man byglar en bana på ett moderkort. Att göra det mellan minneskontrollern och minnet går nog inte eller kräver att man är jävligt duktig på sin sak.
Så jag får väl fråga dig liknande fråga, varför du går så hårt på toleranser mellan minneskontrollern och minnet när det inte är möjligt för en normal svensson att bygla en bana där över huvudtaget OCH när man talar om att fixa banor på baksidan av moderkortet?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av dödslaser:

Lite off-topic, men varför i hela helvetet har inte moderkortstillverkare garderat sig mot detta? Det borde inte vara svårare än att installera små piggar i plast på moderkortets undersida, som är längre än alla utstickande lödningar, men korta nog att passa distanserna. Känns som en simpel grej som någon borde gjort vid det här laget.

Dom har redan garderat sig för detta. Med en ganska genial lösning kallad Instruktionsmanual. Funnits till vartenda moderkort jag köpt, tillbaks sedan 1996.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pimpim666:

Varför det? Han leder bara om strömen från punkt a till punkt b.

Det är extremt snäva toleranser på moderkort. Vi pratar nanometer, millivolt och millisekunder. En modifiering av kretsen kan betyda all skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pimpim666:

Nu börjar du gå lite väl mycket off topic. Ett moderkort är inte en enda stor minneskontroller och skulle en bana gå sönder mellan minneskontrollern och minnet så är chansen att du kan bygla över en bana där minimal och skulle nog kräva mycket mer tid än det är värt.
Sedan tror jag inte det är många moderkort som har minnen och minneskontroller på baksidan så förstår inte varför du försöker få det att verka så.
Jag försöker inte ha rätt gissade bara heltvilt för är inte det minsta insatt i ämnet, att det inte har något större betydelse när man byglar en bana på ett moderkort. Att göra det mellan minneskontrollern och minnet går nog inte eller kräver att man är jävligt duktig på sin sak.
Så jag får väl fråga dig liknande fråga, varför du går så hårt på toleranser mellan minneskontrollern och minnet när det inte är möjligt för en normal svensson att bygla en bana där över huvudtaget OCH när man talar om att fixa banor på baksidan av moderkortet?

Eftersom du fortfarande framhärdar trots att du bara gissar så gör jag en sista kommentar: Moderkort består normalt av 4-6 lager (kan vara ännu fler nu, inte kollat senaste åren) för att inte bli stora som en ladugårdsdörr, samtliga lager används och är förbundna med varandra med via's. Det finns alltså i princip alltid ledningsbanor på undersidan som tillhör minneskontrollern/minnena, precis som det finns i översta lagret och alla lager däremellan. Tittar du på undersidan av ditt kort kan du garanterat se det typiskt slingrande orm-mönstret som behövs för att få alla ledare till exakt till rätt längd.

Jag använde minnena som ett exempel på hur snäva toleranser det kan vara på ett moderkort, inget annat. Du började prata om att en meter kvittande där jag senare visade att 1mm är närmare sanningen, dvs 1/1000. Jag ogillar när forumet blir fullt av felaktigheter, därför svarade jag på dina inlägg. MultiMan signing off.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

update! datorn fungerar utmärkt och jag har inte "än" märkt av några störningar eller defekter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enCyde:

update! datorn fungerar utmärkt och jag har inte "än" märkt av några störningar eller defekter.

Väldigt trevligt, hoppas det fortsätter så!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nu börjar du gå lite väl mycket off topic. Ett moderkort är inte en enda stor minneskontroller och skulle en bana gå sönder mellan minneskontrollern och minnet så är chansen att du kan bygla över en bana där minimal och skulle nog kräva mycket mer tid än det är värt.
Sedan tror jag inte det är många moderkort som har minnen och minneskontroller på baksidan så förstår inte varför du försöker få det att verka så.

Jag försöker inte ha rätt gissade bara heltvilt för är inte det minsta insatt i ämnet, att det inte har något större betydelse när man byglar en bana på ett moderkort. Att göra det mellan minneskontrollern och minnet går nog inte eller kräver att man är jävligt duktig på sin sak.
Så jag får väl fråga dig liknande fråga, varför du går så hårt på toleranser mellan minneskontrollern och minnet när det inte är möjligt för en normal svensson att bygla en bana där över huvudtaget OCH när man talar om att fixa banor på baksidan av moderkortet?

Du häver ur dig en massa skit, och när någon påpekar att du har fel, så anklagar du honom för att vara off topic.

Dålig stil...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

fortfarande inga problem efter mitt misstag, jag antar att jag hade tur denna gång.

ha en bra söndag alla!