HJÄLP! Ny dator, BF3 i Ultra fungerar inte.

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Ny dator, BF3 i Ultra fungerar inte.

Hej alla kunniga! Köpte mig en ny gamingdator precis från Inet. Efter en långsam leverans så fick jag hem skiten och när jag ska köra BF3 på ultra så talar Fanspeed programmet om för mig att GPUn stiger till nästan 90 grader och sen blir allt svart... Jag antar att datorn stänger ner sig med flit, men varför blir det överhettat? och vad ska jag göra? jag har mailat inet, men det är ju helg nu och jag ville ju spela!

p.s. jag lät ju inet montera datorn åt mig och då skulle de ju testa den så varför har de inte märkt av detta??!

Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Cooler Master Hyper 212 EVO
ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC
Tillbehör till ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC

---

Fractal Design Define R4 Svart
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black
Montering och test av dator med valfria komponenter
Innehåll i Asus uppgraderingspaket: Back to School 2013
ASUS Z87-A ATX
Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz HyperX Genesis
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
---
Windows 7 Home Premium 64-bit Engelsk OEM

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort verkar överhetta.
Du kan ju kolla om det fungerar på Medium-High inställningar.
Edit: Vad innebär "tillbehör till ASUS GTX770"?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Du kan ju pröva att öka farten på fläktarna på chassiet. Du har tre lägen 5v, 7v och 12v på kappen innanför luckan.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Tanka hem nya drivrutiner se om det hjälper(Om du inte har redan gjort det förstås).

90c är alldeles för mycket. Tanka hem MSI Afterburner och aktivera GPU temp monitor så kan du se tempen in-game och aktivera så att du kan se hur fort fläktarna körs.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ditt grafikkort verkar överhetta.
Du kan ju kolla om det fungerar på Medium-High inställningar.
Edit: Vad innebär "tillbehör till ASUS GTX770"?

Tillbehör kom bara med.. tillbehöret var ett spel bara, råkade få med den texten bara. Det är det grafikkortet som står som jag tycker borde klara bf3 på ultra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbinic:

Tillbehör kom bara med.. tillbehöret var ett spel bara, råkade få med den texten bara. Det är det grafikkortet som står som jag tycker borde klara bf3 på ultra!

JA det ska den klara. mitt 760 gör det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Tanka hem nya drivrutiner se om det hjälper(Om du inte har redan gjort det förstås).

90c är alldeles för mycket. Tanka hem MSI Afterburner och aktivera GPU temp monitor så kan du se tempen in-game och aktivera så att du kan se hur fort fläktarna körs.

Ok men vad ska jag göra då? Ska jag lämna tillbaka datorn eller kan jag fixa det själv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bumbinic:

Hej alla kunniga! Köpte mig en ny gamingdator precis från Inet. Efter en långsam leverans så fick jag hem skiten och när jag ska köra BF3 på ultra så talar Fanspeed programmet om för mig att GPUn stiger till nästan 90 grader och sen blir allt svart... Jag antar att datorn stänger ner sig med flit, men varför blir det överhettat? och vad ska jag göra? jag har mailat inet, men det är ju helg nu och jag ville ju spela!

p.s. jag lät ju inet montera datorn åt mig och då skulle de ju testa den så varför har de inte märkt av detta??!

Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Cooler Master Hyper 212 EVO
ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC
Tillbehör till ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC

---

Fractal Design Define R4 Svart
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black
Montering och test av dator med valfria komponenter
Innehåll i Asus uppgraderingspaket: Back to School 2013
ASUS Z87-A ATX
Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz HyperX Genesis
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
---
Windows 7 Home Premium 64-bit Engelsk OEM

Som vanligt vad har du för skärm och upplösning?
Det är ganska avgörande.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bumbinic:

Ok men vad ska jag göra då? Ska jag lämna tillbaka datorn eller kan jag fixa det själv?

Lämna tillbaka datorn, något är galet fel med den ...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Hur sitter CPU kylaren?
Den ska blåsa varmluft uppåt eller bakåt, så den inte blåser all varmluft mot grafikkortet.

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk
Medlem

Har du kollat att CPU kylaren sitter fast? Sen ska du inte lita på fanspeed, ladda hem Coretemp och MSI Afterburner istället.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av netbuddy:

Har du kollat att CPU kylaren sitter fast? Sen ska du inte lita på fanspeed, ladda hem Coretemp och MSI Afterburner istället.

Vad har CPU kylaren med GPU tempen att göra? läste du ens vad han hade skrivit?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Vad har CPU kylaren med GPU tempen att göra? läste du ens vad han hade skrivit?

Ja, jag läste det. Dock är det en tornkylare som har monterats och sedan transporterats. Därför kan man inte utersluta detta...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Om datorn är mindre än 7 dagar hamnar den automatiskt först i kön och du får väldigt snabb service. Om du lyckas komma fram till det som det troligast är (grafikkortet) och berättar detta går det ännu fortare.

Permalänk
Medlem

Alltså 90 Grader är inte galet för mycket. Inte särskilt ovanligt load temp för grafikkort. Men för enkelhetens skull öppna chassisidan och se om du får samma problem.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Alltså 90 Grader är inte galet för mycket. Inte särskilt ovanligt load temp för grafikkort. Men för enkelhetens skull öppna chassisidan och se om du får samma problem.

jag vill nog påstå att 90 grader är ganska mycket för ett helt nytt 770 med dcII kylare, sweclockers 780 dcII höll ju 68 grader t.o.m

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Strunta i dom flesta råd du fått här i tråden. Eftersom du beställt en färdigbyggd dator så ska den fungera och inte agera som du beskriver. Färdigbyggda beställer man av just den anledningen att man inte kan eller har tid med att mixtra. Något låter fel och risken finns om man håller på att försöka åtgärda problemet med mindre erfarenhet eller ibland med dumma råd så kan man ställa sig utan garanti också. Har man beställt en färdigbyggd dator ska man inte behöva felsöka på denna nivå.
Min åsikt.
Inet har som rykte att vara lätta att ha att göra med så blir nog inga problem om du väntar på svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bumbinic:

Hej alla kunniga! Köpte mig en ny gamingdator precis från Inet. Efter en långsam leverans så fick jag hem skiten och när jag ska köra BF3 på ultra så talar Fanspeed programmet om för mig att GPUn stiger till nästan 90 grader och sen blir allt svart... Jag antar att datorn stänger ner sig med flit, men varför blir det överhettat? och vad ska jag göra? jag har mailat inet, men det är ju helg nu och jag ville ju spela!

p.s. jag lät ju inet montera datorn åt mig och då skulle de ju testa den så varför har de inte märkt av detta??!

Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Cooler Master Hyper 212 EVO
ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC
Tillbehör till ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC

---

Fractal Design Define R4 Svart
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black
Montering och test av dator med valfria komponenter
Innehåll i Asus uppgraderingspaket: Back to School 2013
ASUS Z87-A ATX
Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz HyperX Genesis
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
---
Windows 7 Home Premium 64-bit Engelsk OEM

2 gig till ultra? sorrrrry det går inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

2 gig till ultra? sorrrrry det går inte

och de baserar du på vad? Multi, singel? Upplösning? Eller går de aldrig?
Även om du nu har rätt ska inte datorn stänga av sig eller hur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

2 gig till ultra? sorrrrry det går inte

Jo det går, BF3 i Ultra är inget problem på 2GB grafikminne.

Angående topic: Hör med Inet, och se vad dem säger om du ska skicka/lämna in datorn, eller om dem skickar ut ett nytt grafikkort eller liknande.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

och de baserar du på vad? Multi, singel? Upplösning? Eller går de aldrig?
Även om du nu har rätt ska inte datorn stänga av sig eller hur?

Skulle vilja påstå att det är taget ur luften. Beror ju helt och hållet på vilken upplösning man kör med, samt vilket minimikrav på FPS man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbinic:

Ok men vad ska jag göra då? Ska jag lämna tillbaka datorn eller kan jag fixa det själv?

Du kan ju börja med att titta till fan speed och kolla på grafikkortet om fläktarna snurrar.

Skrivet av JSvanberg:

2 gig till ultra? sorrrrry det går inte

jo. jag ligger på 100-120 fps på ultra så uppenbarligen så räcker 2gb.

Skrivet av WEBRUNNER:

Strunta i dom flesta råd du fått här i tråden. Eftersom du beställt en färdigbyggd dator så ska den fungera och inte agera som du beskriver. Färdigbyggda beställer man av just den anledningen att man inte kan eller har tid med att mixtra. Något låter fel och risken finns om man håller på att försöka åtgärda problemet med mindre erfarenhet eller ibland med dumma råd så kan man ställa sig utan garanti också. Har man beställt en färdigbyggd dator ska man inte behöva felsöka på denna nivå.
Min åsikt.
Inet har som rykte att vara lätta att ha att göra med så blir nog inga problem om du väntar på svar.

Garantin försvinner inte därför att man öppnar chassit och tittar att allt snurrar som det ska. Det är betydligt enklare och tar mindre tid för ts att öppna chassit och ta sig en titt istället för att åka tillbaka till affären med datorn eller ännu värre, skicka tillbaka den så det argumentet faller totalt.

Förresten så kan du ju prova att sätta temp target 85 grader eller något. Hör du förresten om grafikkortsfläkten snurrar som en tok?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Eh har du saatt speed fan till 1%?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Bumbinic:

Ok men vad ska jag göra då? Ska jag lämna tillbaka datorn eller kan jag fixa det själv?

hade jag gjort, sen lagt ihop delar ist. (eller be dem bygga ihop) eller ändra configen på datorn eller liknande

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jo det går, BF3 i Ultra är inget problem på 2GB grafikminne.

Angående topic: Hör med Inet, och se vad dem säger om du ska skicka/lämna in datorn, eller om dem skickar ut ett nytt grafikkort eller liknande.

så stabila 60 fps 1080 i ultra med 2 gig i minne? nja...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

så stabila 60 fps 1080 i ultra med 2 gig i minne? nja...

Det går utmärkt, ligger oftast över 70 FPS på ULTRA 1920x1080p, och max på alla inställningar.

Varför tror du inte att det skulle funka?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så stabila 60 fps 1080 i ultra med 2 gig i minne? nja...

http://i.imgur.com/F3vieKK.jpg
http://i.imgur.com/SogTBPc.jpg

1500mb använt, 120 fps.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det går utmärkt, ligger oftast över 70 FPS på ULTRA 1920x1080p, och max på alla inställningar.

Varför tror du inte att det skulle funka?

Det beror ju även på övriga delar i datorn.
En gammal Intel pentium 4 första generationen, och DDR2 512mb 667mhz,
kommer ändå suga könsorgan, monterat på kamel, även om det sitter ett GTX 690 eller titan monterat inuti.
Finns en här på Sweclockers, som menade på det, att många tror att det räcker med att sätta i ett dö-ivrigt grafikkort,
och vips så blir datorn automatiskt en speldator men så är det ju givetvis inte.
En gammal Mazda kommer inte att gå i 330km/h, bara för att du sätter i en motor på 750 hårdingar, det krävs ju mer än så.
Så din dator kan helt enkelt vara en vassare kniv i lådan, än föregående talares apparat.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det beror ju även på övriga delar i datorn.
En gammal Intel pentium 4 första generationen, och DDR2 512mb 667mhz,
kommer ändå suga könsorgan, monterat på kamel, även om det sitter ett GTX 690 eller titan monterat inuti.
Finns en här på Sweclockers, som menade på det, att många tror att det räcker med att sätta i ett dö-ivrigt grafikkort,
och vips så blir datorn automatiskt en speldator men så är det ju givetvis inte.
En gammal Mazda kommer inte att gå i 330km/h, bara för att du sätter i en motor på 750 hårdingar, det krävs ju mer än så.
Så din dator kan helt enkelt vara en vassare kniv i lådan, än föregående talares apparat.

Fast man kan ju inte säga att 2GB vRAM inte räcker till om man menar att det är förutsatt att CPUn flaskar...

Säger man att minnet inte räcker till menar man antagligen att det är just minnet som inte räcker till, inte något annat.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

så stabila 60 fps 1080 i ultra med 2 gig i minne? nja...

Mitt moddade Skyrim drar inte ens 2 GB...

OnT: Prova att dra upp fläktkurvan i afterburner, maxar d den så bör du kunna spela. Du ska såklart inte behöva göra detta, men du kan göra det om du vill spela medan du inväntar svar från inet.