Asus tillkännager Zenbook UX301 och UX302

Permalänk
Melding Plague

Asus tillkännager Zenbook UX301 och UX302

Taiwanesiska Asus ändrar namn på Zenbook Infinity och introducerar den sedan tidigare okända modellen Zenbook UX302 – efterträdaren till den populära UX32VD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den ljusa versionen var bara för läcker... wow

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Jag vill ha!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

hade jag inte redan haft en ux32vd så hade det lätt blivit ux302 den ser ju mumma ut

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut, men bävar för prissättningen på dessa maskiner..

Permalänk
Medlem

Klart sexig dator, riktigt slimmad, snygg, bra skärm och tydligen bra prestanda.
Vill ha !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om byggkvalitén på en UX301?
Är ute efter en ny jobbdator, sneglade mot en Sony duo 13 förut men chefen tyckte det var en leksak. Så man vill ju inte att denna ska upplevas som en leksak heller

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tommy:

Ser riktigt trevligt ut, men bävar för prissättningen på dessa maskiner..

Den som ska ersätta UX32VD borde ju landa på omkring 8000kr.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Jävlar vad snygga datorer man kan göra då!

Visserligen är det promobilder där dom ska se extra snygga ut, får se hur dom ser ut i verkligheten sen.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Lite annorlunda snygg blåaktig ton.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas på bättre fläktprofiler denna gången Hatar fläktarna i min UX32VD.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Lite annorlunda snygg blåaktig ton.

Håller med, den blåa är ju sjukt snygg!

Permalänk
Medlem

Med reservation för pris... annars har nog lappen ja köper i höst visats här.
(Vilken beror på priser)

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Den som ska ersätta UX32VD borde ju landa på omkring 8000kr.

UX32VD kostade 10 000:- när den hade släppts. Med HDD. Denna lär landa på samma skulle jag gissa. Man får se hur mycket RAM-priserna stiger närmaste månaderna också.

Permalänk
Medlem

Den .. är ... blå...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Kanske bara är jag men låter det inte riktigt äckligt med glas runt pekplattan? Får la se vad folk tycker när de har släppts.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ser riktigt trevligt ut, men bävar för prissättningen på dessa maskiner..

Håller ju samma prissättning som andra i denhär klassen. Du kan ju inte jämnföra med rena gaming datorer eller de billiga tunga multimediadatorerna som finns.

Dehär är bärbart med långbatteritid och bra skärm, vilket jag ser väldigt positivt till. Själv tycker jag att 2 datorer är ett mycket bra val.

Permalänk
Medlem

Tur att man har en UX31A som man använder sparsamt redan annars hade det nog kliat lite i köpfingrarna här

Tycker tvärtemot dom flesta inte alls om den blåa färgen som visas på bilderna, den såg däremot helt okay ut i filmen men det kanske enbart berodde på ljussättning (eller bristen utav).

Den silvervita färgen tyckte jag annars var riktigt läcker, jag som normalt sett skyr vita elektronikprylar som pesten.

En svart eller antracitgrå variant med matt skärm hade jag nog inte kunnat hålla mig ifrån under några omständigheter.

Permalänk
Medlem

Hörru Jacob vart håller alla ultrabooks med HD5000 grafik hus egentligen? Imo så är i5-4250U och i7-4650U helt klart de mest interessanta ultrabook processorerna och det har inte kommit en enda modell med dom än :/ Kan det vara så illa att apple har lagt beslag på alla? För är väl dom som sitter i nya MBA.

Permalänk
Medlem

Känns som Sony och Asus VERKLIGEN fattat något viktigt! De är okej att komma på saker före Apple... De är okej att göra designen snyggare... Var de så jävla svårt? Hur lång tid tog de? 10 år?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv

Har en ASUS U38N med 128GB SSD. Mycket nöjd, men den högupplösta modellen hade jag inte sagt nej till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Hörru Jacob vart håller alla ultrabooks med HD5000 grafik hus egentligen? Imo så är i5-4250U och i7-4650U helt klart de mest interessanta ultrabook processorerna och det har inte kommit en enda modell med dom än :/ Kan det vara så illa att apple har lagt beslag på alla? För är väl dom som sitter i nya MBA.

Jag tror att I5-4250U är lite för lågt "klockad" för att en vanlig tillverkare (asus t.ex.) vågar släppa! för kunderna på giganten och liknande ser bara Ghz inte HD 5000 eller liknande för dom är siffror det som spelar roll! även fast Haswell processorn som sitter i nya är lika snabb som den gamla var!

Sedan så tror jag även chipet är dyrare än dom vanliga modellerna! Men även otroligt mycket större!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Håller ju samma prissättning som andra i denhär klassen. Du kan ju inte jämnföra med rena gaming datorer eller de billiga tunga multimediadatorerna som finns.

Dehär är bärbart med långbatteritid och bra skärm, vilket jag ser väldigt positivt till. Själv tycker jag att 2 datorer är ett mycket bra val.

Jag har inte nämnt något om gamingdatorer, är för övrigt inte intresserad av dom.
Däremot blir jag lite fundersam på priset på toppmodellerna här eftersom jag skulle behöva minst 8Gb ram och mer än 128Gb hårddiskutrymme, man kommer väl inte undan under 15000, utan närmar sig snarare 20000 tyvärr..

Prissättningen för de lite vassare modellerna i den här klassen (inklusive Samsung Ativ Book Pro) är tyvärr väldigt hög i mitt tycke, såklart pga väldigt högupplösta paneler bl.a.

Permalänk
Medlem

och en traktor.
En traktor till.
Ett år i Gulag .... nej, ytterligare en 13.3" skulle det vara.

Suck. När ska nån av dessa tillverkare våga satsa på nått eget istället för att göra ytterligare en kopia.
Gör en 15.6" med 1080P utan att göra den svindyr med I7 extra grafikkort osv så kommer den att sälja

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Är det någon som vet när (om) det kommer ultrabooks med Haswell i3?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Artikeln säger "För systemminne finns 4 alternativt 8 gigabyte fastlött..." men jag hittar det varken på Engadget eller ett gäng nyhetssidor. Finns det källa på detta? Är inte petig bara för sakens skull, men 8gb fastlött vore jättetrist och nästan en dealbreaker.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl bli min nästa laptop - 13.3 tum, haswell, ac-wifi, stor hd.

Veeery nice. Asus gör bra grejjer.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sKRUVARN:

Hörru Jacob vart håller alla ultrabooks med HD5000 grafik hus egentligen? Imo så är i5-4250U och i7-4650U helt klart de mest interessanta ultrabook processorerna och det har inte kommit en enda modell med dom än :/ Kan det vara så illa att apple har lagt beslag på alla? För är väl dom som sitter i nya MBA.

Hörru, SKRUVARN! Det stämmer att de processorerna sitter i nya Macbook Air.

Intel har suttit på stora lager Ivy Bridge-processorer för Ultrabook och har därför hållit uppe priserna på Haswell-baserade. Det är anledningen till varför den stora utrullningen av Ultrabook med Haswell dragit ut på tiden. Det har gjort att i synnerhet modellerna med HD Graphics 5000 varit och fortfarande är väldigt dyra.

Vi får se om situationen blir bättre framöver (den kan knappast bli sämre...), men utifrån vad jag sett och hört skulle jag inte räkna med det...

Skrivet av Yellowtown:

Jag tror att I5-4250U är lite för lågt "klockad" för att en vanlig tillverkare (asus t.ex.) vågar släppa! för kunderna på giganten och liknande ser bara Ghz inte HD 5000 eller liknande för dom är siffror det som spelar roll! även fast Haswell processorn som sitter i nya är lika snabb som den gamla var!

Sedan så tror jag även chipet är dyrare än dom vanliga modellerna! Men även otroligt mycket större!

Det roliga är att Core i5-4200U (1,6 GHz, 2,6 GHz Turbo) och Core i5-4250U (1,3 GHz, 2,6 GHz Turbo) faktiskt presterar identiskt när bara processorkärnorna belastas. Precis som du säger är priset den stora anledningen. Datortillverkarna försöker alltid hålla ner priserna då dyra datorer inte säljer i höga volymer och då är HD Graphics 5000 en lyxvara som får stryka på foten.

Att Asus väljer att använda Core i7-4558U i den mer exklusiva toppkonfigurationen är framförallt de högre klockade processorkärnorna i förhållande till 15-wattsvarianterna. Efter samtalet med Asus lät det som att de ser grafikdelen mer som en bonus än ett riktigt säljargument.

Skrivet av Hongen_:

Artikeln säger "För systemminne finns 4 alternativt 8 gigabyte fastlött..." men jag hittar det varken på Engadget eller ett gäng nyhetssidor. Finns det källa på detta? Är inte petig bara för sakens skull, men 8gb fastlött vore jättetrist och nästan en dealbreaker.

Vi är källan. Asus bekräftade situationen med RAM-minnet för både UX301 och UX302 för oss över telefon så sent som i eftermiddags.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ge mig en UX201. Så köper jag direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Undrar vilka specs man får för ~14k, mitt ungefärliga maxtak för laptopen jag planerar att köpa snarast. Synd att det är en månad kvar bara.