Permalänk
Medlem

Datorn lite slö

Hejsan!! Byggde ny dator i helgen och den verkar lite slö, jag har kopplat allt rätt (eftersom den funkar, ju)

Komponenter:
Moderkort: ASUS M5A78L/USB3 760G AM3+ ATX
Processor: AMD FX-4350 BE 4-CORE 4.2GHZ 8MB SOCKET AM3+ BOX
Grafikkort: ASUS RADEON HD7770 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP
Ram: KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 CL9 DIMM (2X4GB) HYPERX BLU
SSD: SAMSUNG 840 SERIES 120GB SSD SATA/600 TLC
HDD: SEAGATE BARRACUDA 1TB 7200RPM SATA/600 64MB
Nätagg: CoolerMaster Thunder 600 W

Det enda jag kan tänka mig är att det kom lite kylpasta utanför processorn, jag torkade upp det snabbt och så. Sen att: Internminne slotsen på moderkortet är ju 2 svarta och 2 blåa (som ligger varannan blå och varannan svart, 4st). Jag har satt mina blåa internminnen i en blå slot och en svart slot. Inne i datorn står det att jag har 8gb ram. Så det ska ju funka. Men någon som vet bättre kan ju upplysa mig

V.v. läs § 7 i reglerna.
Permalänk
Medlem
Skrivet av inimicus:

Internminne slotsen på moderkortet är ju 2 svarta och 2 blåa (som ligger varannan blå och varannan svart, 4st). Jag har satt mina blåa internminnen i en blå slot och en svart slot. Inne i datorn står det att jag har 8gb ram.

Jag tror att man helst ska ha dom i samma färg för bäst prestanda men inget jag har någon källa på, så min rekommendation är att sätta båda i samma färg, helst som så långt bort från processorn som möjligt ( vet inte hur det ser ut på ditt moderkort) alltså att du lämnar "slotten" bredvid processorn tom och sedan sätter dom varannan, vet dock inte om detta är lösningen på att din dator känns trög men värt ett försök

Permalänk
Medlem

Jag ska ta och prova det bl.a

Permalänk
Medlem

Minnen ska vara likadana och sitta i antingen blå el svart, inte i olika.
Kontrollera även att du kopplat SSD disken till en SATA 6 port annars får du inte ut full hastighet.
Sen kan du ju göra de enkla grejerna som diskrensing,diskdefragmentering och rensa ram genom denna guiden:
http://www.addictivetips.com/windows-tips/clear-windows-7-cac...
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnuBiz:

Minnen ska vara likadana och sitta i antingen blå el svart, inte i olika.
Kontrollera även att du kopplat SSD disken till en SATA 6 port annars får du inte ut full hastighet.
Sen kan du ju göra de enkla grejerna som diskrensing,diskdefragmentering och rensa ram genom denna guiden:
http://www.addictivetips.com/windows-tips/clear-windows-7-cac...
Lycka till

Tack Ska prova det

Permalänk
Medlem

Sådär, rengjorde processorn, nu funkar allt skitbra. Tydligen så gör det inget var ramminnena sitter på just detta moderkortet. För jag har haft runt dem på alla platser och det har inte varit någon skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort en del inlägg som bröt mot § 5 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Har du glömt installera om Windows osv EFTER att du byggde färdigt datorn?
För då ska den vara seg/långsammare än va den borde vara till man gjort det förutom olika felen man också bruka får.