Min dator är slö som en snigel.. och får bluescreen ofta..

Permalänk

Min dator är slö som en snigel.. och får bluescreen ofta..

Hej hej

Har några små problem med min dator, den är några år gammal, men det är nu på senare dagar som den har fått total fnatt!!

Första problemet är att den startar otrolig segt, den startar, går igenom system saker osv, men när den kommer till "Startar Windows" så slutar den helt att ladda, den står där och tuggar och tuggar i nån/några minuter, precis som om den inte kan hitta windows, och efter den har stått så i någon / Några minut(er) så laddar den upp precis som vanligt, jag har inga Usb stickor / cd-skivor eller sånt som han få den att ladda segt, så jag har ingen aning om vad det kan vara för fel, ber er datorgenier där ute om nåra tips eller ideer vad det kan vara!

Det andra problemet jag har är att min dator får Bluescreen väldigt ofta, 1-3 gånger om dagen, och jag vet inte varför, det står när den får bluescreen, något om nån fil kallad; lvrs64.sys har hört att bluescreen kan skada en dator, så jag vill gärna få bukt med detta, men jag tror det är bortom mina kunskaper kanske, ja vet inte säkert..

Är det någon som haft / har sånna här problem, eller har någon aning vad det kan vara, så får ni gärna svara på mina frågor, ja lär mig fortfarande detta forumet, så ha tålamod om ja inte svarar direkt!

Mvh Sandra

(skickar med datorspecs)

Operativsystem; Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.120830-0333)
Minne; 4096MB RAM
DirectX 11
Grafikkort; ATI Radeon HD 5700 Series
Ljudkort; Creative SB Audigy 2

Har 3st hårddiskar, alla i NTFS format.

Är tacksam för svar!

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk

jag skulle nog säga att det är hårdisken, fast lvrs64.sys tyder på att det är något logitech error?(google??)

Seems like the crashes are caused by lvrs64.sys i.e. Logitech Camera driver. Remove the existing drivers and download a new copy and install it. Logitech - Support & Software Downloads

Dold text
Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Hej hej

Jag har en Logitec C250 (tror jag den heter) (webbkamera) .. Borde jag pröva byta kanske? o.O

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Medlem

Avinstallera den och prova utan ett tag, se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk

Okej, jag ska försöka med det!
Tack för era svar!
SÅ den långsamma starten är hårddísken? O.O

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Medlem

för att fixa den så den inte är lika seg installera en ssd enhet så ska det lösa sig på det hållet på bästa sätt :3
(den funkar såklart tillsammans med hårddiskarna som sitter i nu )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miamora23:

Okej, jag ska försöka med det!
Tack för era svar!
SÅ den långsamma starten är hårddísken? O.O

Kan var det, men det kan också var på grund av felanvändning. Försök att inte spara dina filer i mina dokument eller direkt på skrivbordet om du gjort det, utan spara dina filer direkt under C. Sen stäng av onödiga uppstarts program som vill starta när du är på väg in i windows.

Permalänk

Jag har tyvärr inte råd med dyra datordelar på min nuvarande ekonomi

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Kan var det, men det kan också var på grund av felanvändning. Försök att inte spara dina filer i mina dokument eller direkt på skrivbordet om du gjort det, utan spara dina filer direkt under C. Sen stäng av onödiga uppstarts program som vill starta när du är på väg in i windows.

Jag har stängt av alla onödiga autostart program

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att installera om Windows skulle jag börja med det.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Om du har möjlighet att installera om Windows skulle jag börja med det.

Har tyvärr ingen cd-skiva till Windows, och jag är lite tveksam till att använda en piratkopia

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miamora23:

Jag har stängt av alla onödiga autostart program

Kan det vara dags för en ominstallation av W7? Personligen brukar jag göra det 1 ggn/år av den ena eller andra anledningen. Förvånas alltid över hur "snabb" en ren dator är.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Kan det vara dags för en ominstallation av W7? Personligen brukar jag göra det 1 ggn/år av den ena eller andra anledningen. Förvånas alltid över hur "snabb" en ren dator är.

Ja precis, den blir som ny! *frågar sig själv om det är samma dator* O_O

Har tyvärr ingen windows skiva, och vill ogärna använda piratkopior..

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miamora23:

Ja precis, den blir som ny! *frågar sig själv om det är samma dator* O_O

Har tyvärr ingen windows skiva, och vill ogärna använda piratkopior..

Men du kan väl hämta från MS hemsida? Stoppa in på en USB-sticka?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miamora23:

Har tyvärr ingen cd-skiva till Windows, och jag är lite tveksam till att använda en piratkopia

Om du studerar kanske du har tillgång till dreamspark? Där kan man ladda ner windows 7/8.
Om du aldrig installerat om windows på flera år så är en ominstallation den första åtgärden jag skulle testa. Skulle problemen ändå kvarstå efteråt så får man börja felsöka hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Men du kan väl hämta från MS hemsida? Stoppa in på en USB-sticka?

Kan man hämta hem windows gratis och lagligt på deras sida? O_O

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Skrivet av coopish:

Om du studerar kanske du har tillgång till dreamspark? Där kan man ladda ner windows 7/8.
Om du aldrig installerat om windows på flera år så är en ominstallation den första åtgärden jag skulle testa. Skulle problemen ändå kvarstå efteråt så får man börja felsöka hårdvaran.

Hmm, får testa mig fram!

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Miamora23:

Jag har tyvärr inte råd med dyra datordelar på min nuvarande ekonomi

Om/när du får råd skulle en SSD för ca 750 kr göra ENORM skillnad. Med rabattkoden SWEC1309 får du 5 % rabatt på CDON, vilket innebär att den kostar 722 kr + frakt. Finns även rabattkoder à 50 kr att hitta på nätet.

Om du har någon möjlighet att spara ihop de pengarna rekommenderar jag det å det starkaste.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Om/när du får råd skulle en SSD för ca 750 kr göra ENORM skillnad. Med rabattkoden SWEC1309 får du 5 % rabatt på CDON, vilket innebär att den kostar 722 kr + frakt. Finns även rabattkoder à 50 kr att hitta på nätet.

Om du har någon möjlighet att spara ihop de pengarna rekommenderar jag det å det starkaste.

Ska fundera på det!

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Skrivet av Miamora23:

Kan man hämta hem windows gratis och lagligt på deras sida? O_O

Har du laglig licens key,kan du göra det.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Du kan ladda hem lagliga och äkta Windows 7 ISO från denna sida http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Om du vill ha Windows 7 Home Premium Svenska så laddar du hem Windows 7 Professional Svenska och tar bort ei.cfg filen då kan du välja Home Premium vid installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan ladda hem lagliga och äkta Windows 7 ISO från denna http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Om du vill ha Windows 7 Home Premium Svenska så laddar du hem Windows 7 Professional Svenska och tar bort ei.cfg filen då kan du välja Home Premium vid installationen.

Skrivet av hjorten66:

Har du laglig licens key,kan du göra det.

Ah, jag förstår, tror jag :3

Visa signatur

All hail the golden cookie!

Permalänk
Medlem

Tips är att köra en start där du ser var windows stannar (dvs http://windows.microsoft.com/en-us/windows/start-computer-saf...)

Då har jag för mig man ser vad den laddar in för drivrutiner osv kolla vilken den "stannar på" jag hade en USB disk som ställde till det för mig och hittade varför på det stättet.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miamora23:

Ah, jag förstår, tror jag :3

Vilken version av Windows 7 har du i datorn? och vill du ha Svenska versionen?

Edit: Jag ser att du har Ultimate så då kan du ladda hem Professional Svenska och ta bort ei.cfg filen då kan du välja installera Ultimate Svenska direkt vid installationen, men du kan även ladda hem Ultimate Engelska.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miamora23:

Hej hej

Har några små problem med min dator, den är några år gammal, men det är nu på senare dagar som den har fått total fnatt!!

Första problemet är att den startar otrolig segt, den startar, går igenom system saker osv, men när den kommer till "Startar Windows" så slutar den helt att ladda, den står där och tuggar och tuggar i nån/några minuter, precis som om den inte kan hitta windows, och efter den har stått så i någon / Några minut(er) så laddar den upp precis som vanligt, jag har inga Usb stickor / cd-skivor eller sånt som han få den att ladda segt, så jag har ingen aning om vad det kan vara för fel, ber er datorgenier där ute om nåra tips eller ideer vad det kan vara!

Det andra problemet jag har är att min dator får Bluescreen väldigt ofta, 1-3 gånger om dagen, och jag vet inte varför, det står när den får bluescreen, något om nån fil kallad; lvrs64.sys har hört att bluescreen kan skada en dator, så jag vill gärna få bukt med detta, men jag tror det är bortom mina kunskaper kanske, ja vet inte säkert..

Är det någon som haft / har sånna här problem, eller har någon aning vad det kan vara, så får ni gärna svara på mina frågor, ja lär mig fortfarande detta forumet, så ha tålamod om ja inte svarar direkt!

Mvh Sandra

(skickar med datorspecs)

Operativsystem; Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.120830-0333)
Minne; 4096MB RAM
DirectX 11
Grafikkort; ATI Radeon HD 5700 Series
Ljudkort; Creative SB Audigy 2

Har 3st hårddiskar, alla i NTFS format.

Är tacksam för svar!

tjena!
ladda ner Ccleaner först scanna både filer o register, vill du inte bli av med internet-sessioner eller historik osv så kan du avbocka det på application-fliken.
Sedan på register-scan kan du följa instruktionerna o ta backup av register och sedan reparera alla fel den hittar.
Kör sen WINKNAPP+R skriv msconfig - välj autostart kolla igenom den listan och kryssa ur allt som inte är drivrutiner,antivirus,microsoft.
starta om datorn se om det hjälp nåt
Lycka T

EDIT: Prova även köra felkontroll på systemdisken

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle testat är att avinstallera allt som har med din kamera att göra i lägg till / ta bort program . Efter det koppla ur kameran , samt att köra CCleaner som redan har kommit upp i tråden innan. Om detta hjälper kör en defrag på dina hårdiskar för att snabba upp dem lite. Kan även gynna uppstartstiden.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att systemdisken börjar ge med sig. Koppla ur de två hårddiskar som inte Windows ligger på, och starta bara med Windowsdisken. Sedan är det bara att lyssna. Varvar disken ned eller stängs av helt vid uppstart, och sedan varvar upp igen, är mekaniskt slitage troligen problemet. Alternativt om den klickar, men då är det mindre troligt att du kan boota Windows överhuvudtaget. Dock kan detta scenario inträffa om du fortfarande använder en hårddisk i en redan nu dålig kondition.

Får du bluescreen genom en fil som ska läsas, tex lvrs64.sys, är det ännu mer troligt att det handlar om att hårddisken redan har läsfel på den specifika filen, som ligger inom ett område med skadade sektorer.

Programmet Crystaldiskinfo (http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html) ger dig en snabb diagnos om hur disken/diskarna mår. Posta gärna screenshot här.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

tjena!
ladda ner Ccleaner först scanna både filer o register, vill du inte bli av med internet-sessioner eller historik osv så kan du avbocka det på application-fliken.
Sedan på register-scan kan du följa instruktionerna o ta backup av register och sedan reparera alla fel den hittar.
Kör sen WINKNAPP+R skriv msconfig - välj autostart kolla igenom den listan och kryssa ur allt som inte är drivrutiner,antivirus,microsoft.
starta om datorn se om det hjälp nåt
Lycka T

EDIT: Prova även köra felkontroll på systemdisken

EDIT2 plus denna för blåskärmarna då, som nån skrev att avinstallera drivrutiner och lägga in nya.

Citat:

Hello there!

Seems like the crashes are caused by lvrs64.sys i.e. Logitech Camera driver. Remove the existing drivers and download a new copy and install it. Logitech - Support & Software Downloads

http://www.logitech.com/index.cfm/support_downloads/downloads...

Visa signatur

Alienware Aurora