Extremt billigt 16 disk rack chassi! JBOD. [Intresseanmälning för sambeställning från USA — mod]

Permalänk

Extremt billigt 16 disk rack chassi! JBOD. [Intresseanmälning för sambeställning från USA — mod]

Hej, jag jobbar inom IT och tänkte att för mycket hårddiskutrymme kan man inte ha. Därför har jag tittat runt lite, och sett ett fynd. En SGI Rackable SE3016 chassi för $170. Det är ett JBOD chassi. Dvs, chassit innehåller endast 16 diskar, och inget mera. Du kan inte stoppa in ett moderkort där. Chassit är ett rack chassi, det är 3U, med små mätt. Det är halv djup, inte fullt djup, så måtten är små, typ 13 x 40 x 40 cm.

Chassit innehåller en SAS1 expander, dvs du behöver ett SAS kort i din PC för att koppla ihop chassit till din PC. Din PC måste ha ett SAS kort med en sff 8087 eller sff 8088 sladd, som du sen kopplar till SAS expandern i SE3016. Sladden kan vara 7-10m lång (kolla på ebay från Kina). SAS kortet kan vara ett typiskt LSI2008 HBA kort, billiga såna har två st sff8087 portar. Det billigaste sådana kortet är ett IBM M1015 kort.

Eller så kan man köpa ett sånt här kort som också är ett LSI2008 kort ("Just pretend that it's a 9211-8i from a driver, BIOS, and firmware perspective"). Om du har ett LSI2008 kort med sff8087 (dvs interna sladdar) så kan du köpa en adapter som omvandlar de interna kontakterna till externa, dvs omvandlar till sff8088, googla lite på detta.
http://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=LSI+Internal+SATA%2FSAS+9...

Nackdelen är att det är en SAS1 expander, dvs du får bara 1000MB/sek. Med SAS2 så kommer du upp i 2000MB/sek. Jag funderade lite löst på att köpa två chassin, och koppla vardera till min IBM M1015 kort, så får jag totalt 2000MB/sek. Det kan jag leva med. Det är även högljudda fläktar, men de går att byta ut. Folk använder detta chassit typiskt till ZFS byggen med 4TB diskar. Men det går förstås att använda med vanlig Windows med ett raid kort. 4TB x 16 diskar ger 64TB lagringsutrymme, med 1GB/sek. Då kan man koppla loss chassit när man inte använder det, så man kan se det som en backup. Om blixten smäller, så förstörs din dator, men inte dina data eftersom detta chassi inte är inkopplat till nätet. Man kan köpa ny dator, men att ersätta alla sina data går inte.

Problemet är att chassina måste beställas från USA. Och då är frakten dyr, runt $200-300 om man beställer styckevis. Men om man köper 8st eller flera så går frakten på totalt $550. Sen tillkommer tull avgift på typ $50. Så totalt kan man betala $170 + 550/8 + 50 = $290. Och eftersom dollarn är hyfsad billig idag, så blir totalpriset 1900kr för ett JBOD rackchassi med 16 diskar, inklusive SAS expander. Detta är ett billigare alternativ till Norco 4224, eller Xcase som båda har 24 diskar, men mycket dyrare. Detta är alltså en proffslösning, inte en hemanvändarlösning.

Är det nån som är med och beställer ett exemplar? Så kan vi massköpa tillsammans från USA?
http://www.ebay.com/itm/SGI-3U-Omnistor-SE3016-SATA-SAS-SATA-...

Mera info:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1711128
http://www.servethehome.com/sgi-rackable-3u-16-bay-se3016-sas...

Tekniska frågor om chassit eller om SAS kort? Nån som är intresserad?

Tydliggör att det inte är en "säljes"-annons.
Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med en sambeställning om fler personer hoppar på..

Ser att du är nyregistrerad.. har du haft konto innan på swec?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Hittar ingen kompartibilitetsinfo för expanderkortet...
Intressant att man väljer att ha anslutningarna framtill, bra långa kablar för att koppla in i befintliga system då, alternativt att man vänder på lådan...

En sak att tänka på innan gruppköp, frakten inom sverige för att splitta upp bulken.
Detta är iofs bara en halvlängdare...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Är det bara två som är intresserade? Själva SAS expander kortet brukar bara det, kosta några tusenlappar. Ett JBOD chassi kostar några tusenlappar det också. Detta chassi kan man koppla in till en befintlig server om man behöver mer disk.

Kolla upp t.ex. detta chassi, skillnaden är att det är 24 diskar och ett SAS2 kort istället för SAS1 kort. Så fort man stoppar in ett SAS expander kort så skjuter priset iväg.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168161330...

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte moms och tullavgift.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Är intresserad av en, kanske två men vill veta slutkostnaden med moms och tull + frakt till Norrland. Skulle sitta kanonfint till mitt nya serverbygge.

Edit:
Läste runt lite grann och nån hade erbjudit $150 för ett chassi och budet hade blivit accepterad direkt. Beställer man ett gäng kanske man kan få ner styckepriset ytterligare.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Ett litet förtydligande: inte intresserad, mest bara nyfiken

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Glöm inte moms och tullavgift.

De avgifterna blir totalt, runt $50-$60. Jag har räknat med dem

Permalänk
Medlem

Har möjligen fler som är sugna på att beställa i min vänskapskrets. Försöker hålla uppdaterat.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag skulle eventuellt vara intresserad. Men jag behöver till på måndag för att bestämma mig säkert.

Permalänk
Medlem

Något mer som händer här?

Jag och min kompis kan anmäla intresse på 4 st.

Edit: Ändrat till 4..

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Jag är intresserad av ett...

Permalänk
Medlem

Intresserad! Har bara lite frågar. Hur fungerar ett JBOD chassi? Hur får man tillgång till lagringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Hyde:

Intresserad! Har bara lite frågar. Hur fungerar ett JBOD chassi? Hur får man tillgång till lagringen?

Läs andra stycket i första inlägget...

För att förtydliga så när allt är kopplat och konfat så kommer det att "upplevas" som om diskarna satt i maskinen som JBOD-chassiet är kopplat till.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Läs andra stycket i första inlägget...

För att förtydliga så när allt är kopplat och konfat så kommer det att "upplevas" som om diskarna satt i maskinen som JBOD-chassiet är kopplat till.

Tack! Då hänger jag med! Är intresserad av att beställa. Tycker dock att andra stycket inte var speciellt informativt.

Permalänk
Medlem

Räknar jag rätt på totalt 11 (chassin) från intresserade? 12 st med Blabbet...

  • WindowsRulez - 1

  • KingsX - 4

  • Fenix - 1

  • swedeejay - 1

  • Mr. Hyde - 1

  • Elosh - 1

  • ablitz - 1

  • datachild - 1

  • M1Get - 2
    _________________
    Totalt 13 st

Räknar man då om exemplet:
Räknar på att varje chassi går att få lös för $150.

$150 + ($550/13) + $50 = $242 = 1 605 kr

Om frakten och skatter+tull ändå blir vad som är upplagt på ebay
just nu, d.v.s. ~$130 per chassi så ser exemplet ut såhär.
$150 + (1495/13) + (744/13) =$322 = 2 136 kr

Från Ebay:
"No additional import charges at delivery!
This item will be shipped through the Global Shipping Program and
includes international tracking."

Dessa fraktpriser inkluderar alltså svensk fraktkostnad samt tull och skatt.
Om fraktpriset på Ebay stämmer och maxfrakten från US inte har ett
maxpris på $550 så äter svenska fraktpriser upp förtjänsten vi tjänar på
att inte beställa ett och ett.

Det som måste diskuteras är hur det ska samordnas och hur frakt inom Sverige ska skötas osv.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Var hittade du maxkostnaden $550 på frakten förresten?

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Är helt klart intresserad också.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk

Är intresserad av ett chassi.
Finns det ett minsta antal som måste köpas för att det ska löna sig, är någon deadline satt?

Permalänk

TS verkar borta...
Registrerad: 2013-08-09 11:04
Senast aktiv: 2013-08-11 15:21

Köper man individuellt så blir det runt 2200:- med frakt+moms...

Bussgods är ofta att föredra framför posten för tunga/skrymmande saker...
Snabbkoll: ca 500:- för en SGI 3U från stockholm till umeå. med bussgods...

Frakt $550 för 8st eller fler kommer från TS.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Uppdaterat min post från den 25:e med beräkningen. Skulle nästa säga att om man är sugen på ett chassi så bör man handla själv. Flera chassin blir ca 8% billigare i fraktkostnad.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Auktionen verkar ha gått ut? Så finns det ens kvar chassin att köpa?

Hur som helst så är jag intresserad av 1-2 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1Get:

Auktionen verkar ha gått ut? Så finns det ens kvar chassin att köpa?

Hur som helst så är jag intresserad av 1-2 st

det finns fler från samma säljare

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Skrivet av sweloop64:

TS verkar borta...
Registrerad: 2013-08-09 11:04
Senast aktiv: 2013-08-11 15:21

Köper man individuellt så blir det runt 2200:- med frakt+moms...

Bussgods är ofta att föredra framför posten för tunga/skrymmande saker...
Snabbkoll: ca 500:- för en SGI 3U från stockholm till umeå. med bussgods...

Frakt $550 för 8st eller fler kommer från TS.

Jag är kvar. Men det verkar inte vara vidare stort intresse för detta chassi, ser det ut som? Hur många är spikade?

Saken är den att jag hänger mest på engelska IT-proffsforum. Min barndomsvän som jämt hänger här, säger att swec är det största seriösa forumet och det var därför jag postade här. Jag behöver svenska köpare om jag vill ha hit chassit till sverige. Och siffrorna jag gav, gäller. $550 för 8 eller fler chassin, i fraktkostnad. Men som sagt, det verkar inte vara så stort intresse för detta chassi? Eller har jag fel? Leverantören har fler inne, även om auktionen är slut så kan man beställa mera.

EDIT. Såg nu att nån sammanställt alla intresseanmälningar, det ser ju bra ut! Kan den maila till annonsören och fråga alla detaljer? Och jag vill bara ha ett exemplar. Inte flera. Jag kanske skippar att vara med, jag kanske får tag på ett seriöst chassi från mitt jobb. Men det är inte säkert, än så länge är jag med på ett chassi!

Permalänk
Medlem

Intresse är lämnat på 14 chassin... Jag håller på att bygga om min server redan och kommer beställa 4 st chassin under nästa vecka vare sig nån annan vill beställa eller inte.

Känns som att vissa av de som lämnat intresse är lite till och från på forumet och det är alltid lätt att lämna intresse då inget är bindande ännu.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Jag är definitivt intresserad!

Skicka mig ett PM med epostaddress så återkommer jag till dig personligen.

Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Medlem

Har pratat med mrrackables på ebay. Han kliver ner på $150 med 10 chassin beställda. Han tar $160 för 5 st chassin. Har ingen förändring i fraktkostnad från honom dock. Han säger cirka $130 dollar i frakt per chassi. Ser att Ebay räknar på $122 för ett chassi och några procent billigare per chassi om man beställer ett gäng.

Frågan kvarstår, var kommer $550 för 8 st chassin ifrån? När jag kollar på ebay blir det $932 för 8 chassin. Säljaren lämnar ingen info om detta heller...

edit: Uppdaterat sammanställning

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Ett tips är att titta vad frakten kostar om ni skickar via jetcarrier. Då skickas det först inom usa sen via jetcarrier till Sverige. Brukar vara billigare.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Jag är med och köper 1 chassi 100% om total kostnaden är under 2500 kr inkl allt.
Maila eller pma mig om mer info och betalning

Permalänk
Medlem

http://viewitem.eim.ebay.se/SGI-3U-Omnistor-SE3016-SATA-SAS-S...

Totalpriset blir 2315 kr för ett chassi direkt från tillverkaren. När jag kollar på att beställa 4 chassin så blir det 8 958kr (2239 kr per chassi). Om jag kan beställa fyra chassin för $160 istället för utsatt $170, så blir det totalt 8777 kr (2194 kr per chassi). Förtjänsten på att beställa flera direkt från Ebay är inte massiv.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.