En "Svår" Livssituation. Tips från erfarna människor!

Permalänk
Medlem

En "Svår" Livssituation. Tips från erfarna människor!

Hejsan. Jag vill börja med att säga att denna post kommer att vara en aning lång men allt jag skriver kommer att vara nödvändigt för att sedan kunna ge mig tips på hur jag ska göra.

Jag är fyller snart 18, nu i november. Jag bor med min pappa, hans fru och min lillasyster som är två år yngre än mig. Jag och min Syster bodde förut hos min mamma men jag vart tvingad att flytta till min pappa pågrund av ett par saker. Den största anledningen var att jag även då inte tog skolan på stort allvar, utan spenderade en stor tid framför datorn. Men den avgörande saken var när min syster tog en mobil men jag fick ta smällen. Då skickades jag iväg till min Far som jag hade haft nära till noll-kontakt med under en lång period. (12-17månader)

Iaf. Jag har nu bott hos min Pappa i ett år. Jag pluggar och ibörjan så skolkade jag men kom snabbt in i plugg-tänkandet och hade minimal frånvaro ifrån vintern till sommaren(Att tillägga, jag får inte ha internet hemma på vardagar utan det är påslaget på Fredag-kväll och lördag-kväll). I somras spenderade jag stor del framför datorn, men även på gymmet och med kompisar. (Spelade på kvällar/nätter då det var tiden nätet var på)

För en vecka sedan så åkte jag fast av polisen i en bil då jag och en polare satt och rökte gräs. Jag drogs in på stationen och tog piss-prov, dom kontaktade såklart min farsa då jag inte är myndig.

När min pappa kom hem så berättade han för mig att när jag fyller 18, nu i November, så är jag ute. (Får alltså inte bo kvar). Han drog även in min nyckel, gymkort och jag får inte vistas hemma ensam, utan går iväg på morgonen med honom (Kl 7) och kommer in på eftermiddan.(kl4-6).

Jag kan inte flytta till min Mamma då hon bor förlångt iväg och jag har ingen släkting att kontakta. Min farsa sa att det nog är bäst om jag hoppar av plugget för att börja jobba, men det tänker jag absolut inte göra.

Så.. Nu till saken, jag har tänkt kontakta SoC dagen jag fyller arton. Är det en bra idé?

Hur hade du gjort om du hade varit med om samma sak?

Och nej, min Far kommer inte att ändra sig och jag kommer inte att prata ut det med honom.

Tack för mig och bara att komma med frågor osv..

Edit: Angående titel, vill bara att folk klickar in sig.. Vet att min situation inte alls är så svår och att jag försatt mig i denna av mina egna val, osv etc.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Den enda direkta ändring jag skulle göra är i din plan är att kontakta socialen redan nu. Då genom din historia det låter som om du kommer vara hemlös samma dag som du tänkt be dom om hjälp.

En början är att du går till något av deras kontor för att ta reda på hur du måste gå tillväga för att få hjälp efter du fyllt 18. Eller helst att du kan få träffa någon form av handledare redan nu eller få en tid inom några veckor.

Hur som helst måste du ta dig förbi expeditionen och träffa någon som kan hjälpa till innan dom gör något för dig, vilket kan bli svårt samma dag du är där första gången.

Sen om du inte vill att din far ska veta att du besökt dom då du fortfarande är minderårig, så kan du alltid ta dig dit bara för att fråga om dom kommer hantera ditt ärende utan att kontakta familjen, eller om du måste vänta tills du är 18 för det.

Vilket som så tycker jag att du borde besöka dom så fort du har tid. Även om dom ger dig dåliga nyheter huruvida du kommer att få hjälp eller inte, så har du iallafall mer tid på dig att hitta lösningar.

Visa signatur

Poor people are crazy. Rich people are eccentric

Permalänk
Medlem

Dina föräldrar har även försörjningsplikt tills du gått ut skolan.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

Som andra säger, dina föräldrar har ju försörjningsplikt tills du har gått ut skolan. Kontakta socialen. Eller börja jobba i försvarsmakten. (Man får ju faktiskt lön, boende och mat samt en utbildning.) Plus att du verkar ju faktiskt kanske behöva den disciplinen som kommer med försvarsmakten.

Kom bara ihåg att hur dåligt allt verkar så är det du som kommer att fixa det, när saker blir svårare är det du som får fixa att andra hjälper dig. Du verkar ändå nog bright att kunna sätta ditt fokus på rätt saker och om du faktiskt koncentrerar dig kan fixa till ditt liv precis som du vill ha det. Tänk på vart du vill vara om 10 år börja jobba på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Som andra säger, dina föräldrar har ju försörjningsplikt tills du har gått ut skolan. Kontakta socialen. Eller börja jobba i försvarsmakten. (Man får ju faktiskt lön, boende och mat samt en utbildning.) Plus att du verkar ju faktiskt kanske behöva den disciplinen som kommer med försvarsmakten.

Du får inte jobb hos försvarsmakten utan slutbetyg.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LecToR:

Dina föräldrar har även försörjningsplikt tills du gått ut skolan.

Dock längst intill dess man fyller 21 år.

Skrivet av Freddemann:

Som andra säger, dina föräldrar har ju försörjningsplikt tills du har gått ut skolan. Kontakta socialen. Eller börja jobba i försvarsmakten. (Man får ju faktiskt lön, boende och mat samt en utbildning.) Plus att du verkar ju faktiskt kanske behöva den disciplinen som kommer med försvarsmakten.

Kom bara ihåg att hur dåligt allt verkar så är det du som kommer att fixa det, när saker blir svårare är det du som får fixa att andra hjälper dig. Du verkar ändå nog bright att kunna sätta ditt fokus på rätt saker och om du faktiskt koncentrerar dig kan fixa till ditt liv precis som du vill ha det. Tänk på vart du vill vara om 10 år börja jobba på det.

Skitbra, tänkt själv göra GMU. Men för att få göra GMU så krävs det en del.

Citat:

GRUNDKRAV
Svensk medborgare. Dubbla medborgarskap accepteras.
Ha fyllt som lägst 18 år vid ansökningstillfället.

GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET

FÖR SÖKANDE SOM PÅBÖRJAT GYMNASIET FÖRE 1 JULI 2011
Du ska ha minst betyget godkänt (G) i följande ämnen från gymnasieskolan:
Matematik A
Svenska A
Engelska A
Samhällskunskap A

FÖR SÖKANDE SOM PÅBÖRJAT GYMNASIET EFTER 1 JULI 2011
Du ska ha minst betyget godkänt (E) i följande ämnen från gymnasieskolan:
Matematik 1, 100 p (1a, 1b eller 1 c godtas)
Svenska 1, 100 p
Engelska 5, 100 p
Samhällskunskap 1a1, 50 p

Källa.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra om din situation, jag förstår att det är och har varit jobbigt. För vad det är värt, kom ihåg att du inte är ensam. Nästan alla man ser i skolan och i samhället är glada och visar upp ett fint yttre, men de flesta har något som de går runt och bär på, och många har det tufft av olika skäl.

Om jag skulle vara du så skulle jag kontakta socialen på lämpligt sätt, och på något sätt (om det går) försöka få till en lösning så att du kan bo kvar tillräckligt länge för att ta din gymnasieexamen (två terminer?). Praktiskt sett, är det det enda som är svårt i din situation (jag tänker på det praktiska nu, inte det sociala, för jag förstår att det måste vara jobbigt på det sättet också). När du har din gymnasieexamen så är du ungefär i samma läge som alla andra. Du kan söka in till högskolan (även om du bara får 0.3 i högskoleprovet, dvs, kryssar i massa random skitsvar med ögonbindel för, så kan du söka hundratals program i nästan alla ämnen!), och då får du söka CSN. De ger dig 8-9k per månad i sex år, och du hamnar i en studentstad tillsammans med andra studenter. Då blir din värld inte så trång längre, utan du bestämmer själv över hur du bor, vad du gör, vilka du har kontakt med, osv.

Det finns många program och utbildningar, och jag är säker på att du kan hitta något. Kommer du i det läget så är du i samma sits som alla andra och har utmärkta möjligheter att utbilda dig, ta ett jobb, flytta utomlands, vadsomhelst. Framför allt så har du en trygg försörjning och en plattform att stå på som ingen kan ta ifrån dig. Det är något att se fram emot - klarar du de kommande två terminerna (vilket jag är övertygad om att du gör!) så är du i en ganska skön sits, praktiskt sett, och behöver inte oroa dig mer eller mindre än någon annan. Jag ska be för dig. Pilla in uppgifterna skolan kräver och gör inget dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Tråkigt att höra om din situation, jag förstår att det är och har varit jobbigt. För vad det är värt, kom ihåg att du inte är ensam. Nästan alla man ser i skolan och i samhället är glada och visar upp ett fint yttre, men de flesta har något som de går runt och bär på, och många har det tufft av olika skäl.

Om jag skulle vara du så skulle jag kontakta socialen på lämpligt sätt, och på något sätt (om det går) försöka få till en lösning så att du kan bo kvar tillräckligt länge för att ta din gymnasieexamen (två terminer?). Praktiskt sett, är det det enda som är svårt i din situation (jag tänker på det praktiska nu, inte det sociala, för jag förstår att det måste vara jobbigt på det sättet också). När du har din gymnasieexamen så är du ungefär i samma läge som alla andra. Du kan söka in till högskolan (även om du bara får 0.3 i högskoleprovet, dvs, kryssar i massa random skitsvar med ögonbindel för, så kan du söka hundratals program i nästan alla ämnen!), och då får du söka CSN. De ger dig 8-9k per månad i sex år, och du hamnar i en studentstad tillsammans med andra studenter. Då blir din värld inte så trång längre, utan du bestämmer själv över hur du bor, vad du gör, vilka du har kontakt med, osv.

Det finns många program och utbildningar, och jag är säker på att du kan hitta något. Kommer du i det läget så är du i samma sits som alla andra och har utmärkta möjligheter att utbilda dig, ta ett jobb, flytta utomlands, vadsomhelst. Framför allt så har du en trygg försörjning och en plattform att stå på som ingen kan ta ifrån dig. Det är något att se fram emot - klarar du de kommande två terminerna (vilket jag är övertygad om att du gör!) så är du i en ganska skön sits, praktiskt sett, och behöver inte oroa dig mer eller mindre än någon annan. Jag ska be för dig. Pilla in uppgifterna skolan kräver och gör inget dumt

Ett stort till dig för en så underbar post! (Även tack till alla andra!)

GMU har jag tänkt på och jag kommer att gå denna utbildning, men inte just nu. Jag är inte fysiskt-godkänd för denna sak och måste bygga upp både styrka och kondition för att sedan gå detta efter studenten. (Om jag inte då tar högskoleprovet och tar allt den vägen)

Vad jag tänkt göra nu: Kontakta SoC och sköta mitt skolarbete.. Det känns som det vettigaste som jag kan göra just nu och jag får bara hoppas att dom kan hjälpa mig. Vet inte riktigt vad dom kan hjälpa mig med.. En polare fick bostad osv när han hade problem. Får se om jag har lika "tur".

Somsagt: Tack till alla svar och om du har något att tillägga så är det bara att skriva.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Rock on!