Permalänk

Projektorköp

skepp ohoj!

Går i projektortankar och har kollat på en BenQ W710ST och tänkte kolla med allmänheten om det är något att ha eller om det bara är tjafs , har ett bra intryck av BenQ sen tidigare men det har bara varit skärmar.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/hemm...

projektorn kommer att användas till spel på ps3 och möjligtvis något på datorn , sen bara slösurf och filmtittande gärna i 1080p.
har ett relatit mörkt rum då jag bor i källarn och endast har två små fönster.

finns det någon bättre projektor i samma prisklass så visa gärna dessa.

Permalänk
Medlem

Om du ska kolla på film och sådant i 1080p så kan det vara bra att köpa en projektor som klarar av 1080p. Denna har bara 1280x720p

Permalänk
Medlem

Ska du titta 1080p film på en 720p projektor?

Lycka till!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Jag kör med denna. Kör dock inte 3dfuinktionen speciellt ofta då jag inte gillar det.
Men den ger jäkligt stor bild på kort avstånd

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/hemm...

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

jag tyckte också att det lät konstigt men skrev det eftersom det är någon i recentionen som skriver "denna klarar 1920 x 1080 med en Hdmi kabel inkopplad" tänkte kolla om det är någon nisse som inte vet vad han håller på med eller om det faktiskt skulle vara så underbart att projektorn är bättre än vad som skrivs jag är inte dum bara en smula godtrogen

Permalänk
Medlem

Kolla alltid på DLP projektorer innan du köper (egentligen ska man såklart kolla bilden på alla). Personligen är jag ganska känslig för regnbågseffekten vilken ger mig huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Det finns en gamer projektor som har 33.7ms i input lag med nya mätmetoden. Vet dock ej pris på den. 1080p och 3D stöd. Är inte så insatt på Projektor sidan, men klart intressant är det.

http://reviews.cnet.com/home-theater-projectors/benq-w1070/45...

Permalänk
Skrivet av eriksjoblom:

skepp ohoj!

Går i projektortankar och har kollat på en BenQ W710ST och tänkte kolla med allmänheten om det är något att ha eller om det bara är tjafs , har ett bra intryck av BenQ sen tidigare men det har bara varit skärmar.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/hemm...

projektorn kommer att användas till spel på ps3 och möjligtvis något på datorn , sen bara slösurf och filmtittande gärna i 1080p.
har ett relatit mörkt rum då jag bor i källarn och endast har två små fönster.

finns det någon bättre projektor i samma prisklass så visa gärna dessa.

Sitter på just den modellen, den funkar perfekt till det jag använder den till Spel/slösurf/film. Aldrig stört mej på att den bara är 720.
Funkar även relativt bra i direkt solljus, inget att rekommendera förstås.
Får upp ungefär 90 tum på 1.5 m +- något.

Så jag är nöjd med min iallafall.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksjoblom:

skepp ohoj!
Går i projektortankar och har kollat på en BenQ W710ST och tänkte kolla med allmänheten om det är något att ha eller om det bara är tjafs , har ett bra intryck av BenQ sen tidigare men det har bara varit skärmar.

projektorn kommer att användas till spel på ps3 och möjligtvis något på datorn , sen bara slösurf och filmtittande gärna i 1080p.
har ett relatit mörkt rum då jag bor i källarn och endast har två små fönster.

Projektorn du länkar till är en s.k short-throw, d.v.s du behöver inte ha speciellt långt kastavstånd(lins>duk) för att få ut stor bild.
Beroende på hur långt tittavstånd(sittplats>duk) du har så kan en 720p absolut räcka. Men eftersom du länkar en short-throw så antar jag att du kommer sitta ganska nära duken och då är en Full-HD att rekommendera.

Mitt tips blir "som vanligt" när sådana här trådar dyker upp, den trogna TW-3200 från Epson;
LCD, du slipper bekymra dig över RBE(rainbow effects)
Tyst
Snabb(låg inputlag)
God svärta
Bra färger
Extremt generös lampgaranti (Obegränsat i 3 år, utan krav på brinntider eller andra krångligheter)

Tyvärr över din budget, men planerar du att använda projektorn mycket så kan det ändå "löna" sig, då lampgarantin som sagt är helt outstanding.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/hemm...

Skrivet av koreinu:

Det finns en gamer projektor som har 33.7ms i input lag med nya mätmetoden. Vet dock ej pris på den. 1080p och 3D stöd. Är inte så insatt på Projektor sidan, men klart intressant är det.

http://reviews.cnet.com/home-theater-projectors/benq-w1070/45...

34 ms är inte så imponerande ändå men klart godkänt, vad menar du med "nya mätmetoden"?

Projektorn som jag länkar ovan och som jag även har själv har uppmätt 20-25 ms inputlag, kontra en CRT, det är gamer proj det.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Falcon;13825755
34 ms är inte så imponerande ändå men klart godkänt, vad menar du med "nya mätmetoden"?

Projektorn som jag länkar ovan och som jag även har själv har uppmätt 20-25 ms inputlag, kontra en CRT, det är gamer proj det. :)[/QUOTE]

> Som sagt inte insatt i projektorerna. Jag menar med Leo Bodnar Input Lag Tester och inte den gamla klockade metoden. Många TV-apparater fick en ny mätning och visade dubbelt så hög input lag. Ex Panasonics ST30 som gick från 16ms till 30+ med LBT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Jag menar med Leo Bodnar Input Lag Tester och inte den gamla klockade metoden. Många TV-apparater fick en ny mätning och visade dubbelt så hög input lag. Ex Panasonics ST30 som gick från 16ms till 30+ med LBT.

"Ny metod" eller ej. Den viktigaste frågan är dock vilken metod som är mest korrekt?
Jag har inte svaret på det, de olika mätmetoderna har sina för och nackdelar.

Med Bodnar's metod utför man ett sådant här test på minuten, medans Stopwatch / SMTT kan ta upp till 30-45 minuter.

Det man kan säga med inputlag är att ligger man runt 30-35 ms så klarar man sig, även för seriös multi-FPS.

Hardcore gamern, d.v.s de på tävlingsnivå med t.ex CS:GO, kommer antagligen att märka skillnad från en riktig monitor med endast 0-10 ms.
Så för hardcore gamern finns inget annat än en "riktig" skärm, för oss vanliga dödliga så är upp till 30-35 ms oftast mer än godkänt.

Jag har aldrig märkt av inputlag på min projektor som då ska ha runt 20-25 ms.

Permalänk
Medlem

Köpte en Benq W1070 för några månader sedan och är väldigt nöjd med den. Den kostar dock 1.7k mer än 710S men det är enligt min mening värt!
Jäkligt bra bild out of the box!
Har 108" på 3,5m avstånd och det är helt perfekt. Svårt att gå tillbaka till en vanlig tv för att titta på film när man har en bra projektor
Har själv inte märkt någon Rainbow effekt på min projektor (men jag har dock inte letat efter sådana effekter heller).

Mitt tips för att hitta en billig duk är att åka till Netonet och kolla på deras fyndhörna.
Hittade en 108" motordriven Andersson duk för 499kr

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

"Ny metod" eller ej. Den viktigaste frågan är dock vilken metod som är mest korrekt?
Jag har inte svaret på det, de olika mätmetoderna har sina för och nackdelar.

Med Bodnar's metod utför man ett sådant här test på minuten, medans Stopwatch / SMTT kan ta upp till 30-45 minuter.

Det man kan säga med inputlag är att ligger man runt 30-35 ms så klarar man sig, även för seriös multi-FPS.

Hardcore gamern, d.v.s de på tävlingsnivå med t.ex CS:GO, kommer antagligen att märka skillnad från en riktig monitor med endast 0-10 ms.
Så för hardcore gamern finns inget annat än en "riktig" skärm, för oss vanliga dödliga så är upp till 30-35 ms oftast mer än godkänt.

Jag har aldrig märkt av inputlag på min projektor som då ska ha runt 20-25 ms.

Ah jag är helt insatt i input lag, dock ej om projektorer. Känner själv inte av någon input lag på min Tv med (17ms LBT/6ms gamla metoden).
Dock känner jag skillnaden när det blir 2 bilder i fördröjning.

Dagens Tv-apparater går åt motsatt håll förutom Sony själva som trycker ner svarstiden enormt (antagligen med planer inför sitt konsoll-släpp). Skulle vara väldigt intressant att se en lista med testade projektorer, nu då det givetvis kommer att bli en fråga för många spel-entusiaster framöver på konsolsidan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera Benq om det inte var för att dom misshandlade mig rejält förut när lampan i min W1000+ dog.

Lampan skulle enligt produktinfon hålla cirka 5000 timmar i ekonomiläget och när min bild började bli dålig efter bara 700 timmar så hade jag svårt att tro att det var lampan. Efter en tid med mörkare och mörkare bild så dog projektorn helt. Jag tog kontakt med Benq och dom tog utan kommentarer in projektorn på service.

Fick (efter ganska lång tid) tillbaka ett reparationsförslag där dom skulle byta lampan för 3600 kr (själva lampan gick att köpa för 1400 från Benqs egen lamp-shop). Lampgarantin gällde inte pga att det gått för lång tid och Benq hade ingen lust att göra nån slags goodwill-insats trots att lampan uppenbarligen hade varit felaktig från början.

Istället för att betala nån tekniker ett enormt överpris för att skruva upp två skruvar och byta ut lampan, högst fem minuters jobb, så sket jag i deras förslag, bet ihop och betalade undersökningsavgiften och frakt fram och tillbaka och köpte sen lampan på annat håll. En trasig lampa, som borde ha kostat mig 1400 kr, slutade med en kostnad på en bra bit över 3000 om jag minns rätt.

Benqs representant som jag mailade med var förstående, han tyckte också det var surt att jag hamnade i den här situationen men han kunde inte göra något åt det trots att han "frågade uppåt" om de kunde hjälpa mig och kanske utöka lampgarantin.

Hur skulle Benq ha hanterat det då? Jo, dom skulle ha erbjudit mig en lampa till ordinarie pris (1400kr) som jag kunde testa min projektor med. Hade det inte varit lampan som var trasig så skulle de ha erbjudit sig att reparera och ta lampan i retur.

Kan tilläggas att det fortfarande var garanti på själva projektorn, annars hade jag nog testat lampan själv.