Pellesoft för studenter, Sägs erbjuda Windows för 150kr

Permalänk
Medlem

Pellesoft för studenter, Sägs erbjuda Windows för 150kr

Hej!

Jag tänkte höra vad ni som använt/har Pellesoft tycker och säger om deras sida, Enligt dem själva ska det bara kosta 150kr om året och då får man tillgång till nästan alla Windows Operativsystem samt andra programvaror från Microsoft, Min fråga är till er är om sidan är seriös och hur det fungerar!

* Får man ladda ner hur många gånger som helst till hur många datorer som helst
* Gäller det hela tiden eller försvinner det så fort studentrabatten är över
* Kostar allt verkligen bara 150kr eller tillkommer döljada avgifter?

För er som inte vet så gäller detta enbart studenter.
Länk: http://www.pellesoft.se/area/general/student.aspx

Hoppas få svar snarast! Hittade ingen annan mapp att ställa frågan, Så till er Admins, Flytta gärna inlägget till en annan lämpligare plats om det finns!
//Cenorida

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men de erbjuder medlemsskap på Dreamspark, som är gratis för studenter genom Mecenat. Alltså låter det som en scam, speciellt med tanke på att man ska betala genom mobilen tycker jag är konstigt. Har inte lagt mer än ett snabbt öga på det så kan dock vara fel ute.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

du kan ha möjlighet att få det gratis från skolan också ifall du råkar gå på "rätt" ställe

http://sv.wikipedia.org/wiki/MSDN_Academic_Alliance

Permalänk
Medlem

Hade (kanske till och med har) själv konto på MSDNAA genom Pellesoft, från den tiden då man antingen kunde betala dem en liten summa pengar eller skriva lite "tips och tricks" på deras sida och på så vis få det gratis. För mig fungerade det hur bra som helst, i princip. Har svårt att tro att de har blivit mindre legit de senaste två åren.

I och med att de har hållt på i flera år utan att ha blivit stämda eller sönderslagna av Microsoft kan jag tänka mig att de antingen hittat något väldigt bra kryphål eller att det helt enkelt är tillåtet att göra det de gör.

Kan tyvärr inte vittna om denna 150kr-betalning de använder nu fungerar, förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hej!

Jag tänkte höra vad ni som använt/har Pellesoft tycker och säger om deras sida, Enligt dem själva ska det bara kosta 150kr om året och då får man tillgång till nästan alla Windows Operativsystem samt andra programvaror från Microsoft, Min fråga är till er är om sidan är seriös och hur det fungerar!

* Får man ladda ner hur många gånger som helst till hur många datorer som helst
* Gäller det hela tiden eller försvinner det så fort studentrabatten är över
* Kostar allt verkligen bara 150kr eller tillkommer döljada avgifter?

För er som inte vet så gäller detta enbart studenter.
Länk: http://www.pellesoft.se/area/general/student.aspx

Hoppas få svar snarast! Hittade ingen annan mapp att ställa frågan, Så till er Admins, Flytta gärna inlägget till en annan lämpligare plats om det finns!
//Cenorida

Hej,

Har själv använt mig av Pellesoft för Windows-licenser och kan inte annat än rekommendera det. Sitter förnärvarande på en dator med Windows 7 Professional 64-bitars med en licens som jag skaffat mig via Pellesoft. Pellesoft kan ses som en virtuell skola och kan på så sätt erbjuda dig tillgång till ett Microsoft Dreamspark Premium konto (där du kan ladda ner mer eller mindre alla programvaror du kan tänkas behöva (utom Office-paketet)) om du blir bonusmedlem. Tänk dock på att Pelle (som driver Pellesoft) måste gå igenom all hantering av bonusmedlemskap manuellt och att det därför kan ta ett tag innan du blir bonusmedlem och får tillgång till ditt Dreamspark-konto (oftast endast ett par arbetsdagar).

Skrivet av Cenorida:

* Får man ladda ner hur många gånger som helst till hur många datorer som helst
* Gäller det hela tiden eller försvinner det så fort studentrabatten är över
* Kostar allt verkligen bara 150kr eller tillkommer döljada avgifter?

* Du kan inte ladda ner hur många licenser som helst/operativsystem. Vill minnas att du kan ladda ner en svensk och en engelsk licens per operativsystem, alltså 2 licenser per OS.

* Du har tillgång till ditt Dreamspark-konto så länge du är bonusmedlem hos Pellesoft (bonusmedlemskapet kan ses som den avgift som tas ut för att "studera" hos Pellesoft), så fort du inte är bonusmedlem räknas du heller inte som student och har inte längre tillgång till att ladda ner programvaror (du kan dock fortfarande logga in på ditt Dreamspark-konto för att granska dina redan befintliga licenser). Programvarorna som du redan har licenser för får du dock behålla så länge du vill.

* Nu har jag inte full koll på exakt alla programvaror, men om det inte är en avgift som Microsoft tar ut efter att man har köpt programvaran så bör det inte finnas några dolda avgifter. Så skulle med rätt stor säkerhet säga att allt bara kostar 150 kronor.

--

Precis som Zetsu säger är vissa skolor med i MSDNAA (Microsoft Developer Network Academic Alliance), så om du vet med dig att din skola är med där så bör det inte vara några problem att få programvarorna helt gratis utan att behöva betala 150kr för att klassas som student hos Pellesoft.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Rätta mig om jag har fel, men de erbjuder medlemsskap på Dreamspark, som är gratis för studenter genom Mecenat. Alltså låter det som en scam, speciellt med tanke på att man ska betala genom mobilen tycker jag är konstigt. Har inte lagt mer än ett snabbt öga på det så kan dock vara fel ute.

Dreamspark-konton får man inte automatiskt tillgång till via Mecenat. Först om främst måste man studera vid en skola som är med i MSDNAA, vilket långt ifrån alla skolor är. Studerar man vid en skola som är med där så är det inga problem, kontakta skolan så hjälper de dig med resten. Studerar du dock inte vid en skola som är med i MSDNAA så kan du inte få tillgång till ett Dreamspark Premium-konto (åtminstone inte gratis). Av denna anledning finns Pellesoft, som klassas som en "virtuell skola". Alla skolor har genomgått en urvalsprocess och betalar årligen in en avgift till Microsoft för tillgången till MSDNAA - vilket även är varför Pellesoft tvingas ta ut en avgift om 150kr.

Innan du antar att någonting är scam vore det bättre om du gjorde lite utförligare background-research än att slänga ett snabbt öga på saken.

Skrivet av tcntad:

Ingen som sök efter den redan existerande tråden:)?

Hade ju varit kanon om du kunde länka dit också, tog mig friheten att göra det själv.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

OK, Tack alla för informationen! Det visade Borås Högskola var med i MSDNAA!

Skrivet av tcntad:

Ingen som sök efter den redan existerande tråden:)?

Jag sökte på Pellesoft, Och fick ingen träff!
-----------------------
En annan fråga bara, Köpte Windows 8 på Inet innan jag fick veta om detta, Kan man begära återköp även om det inte är något fel på produkten samt behöver man betala returen?

Orkade denna gång inte ta mig friheten att kolla, Någon som vet?

En sista fråga, som jag inte riktigt förstod, Så man får bara 2 OS licenser? Alltså bara tillgång att installera Windows på två datorer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cenorida:

OK, Tack alla för informationen! Det visade Borås Högskola var med i MSDNAA!

Jag sökte på Pellesoft, Och fick ingen träff!
-----------------------
En annan fråga bara, Köpte Windows 8 på Inet innan jag fick veta om detta, Kan man begära återköp även om det inte är något fel på produkten samt behöver man betala returen?

Orkade denna gång inte ta mig friheten att kolla, Någon som vet?

En sista fråga, som jag inte riktigt förstod, Så man får bara 2 OS licenser? Alltså bara tillgång att installera Windows på två datorer?

Den går under sökordet msdn;) http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Permalänk
Medlem

(Off-topic!!)
Pellesoft... hm... är inte den en gammal klassiker från internets barndom. Någon som minns? Tror jag laddade hem en gästbok/forum i asp från pellesoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

OK, Tack alla för informationen! Det visade Borås Högskola var med i MSDNAA!

Jag sökte på Pellesoft, Och fick ingen träff!
-----------------------
En annan fråga bara, Köpte Windows 8 på Inet innan jag fick veta om detta, Kan man begära återköp även om det inte är något fel på produkten samt behöver man betala returen?

Orkade denna gång inte ta mig friheten att kolla, Någon som vet?

En sista fråga, som jag inte riktigt förstod, Så man får bara 2 OS licenser? Alltså bara tillgång att installera Windows på två datorer?

Du får nog ta och kontakta Inet själv när det kommer till återköp. Du får tillgång till 2 licenser per operativsystem vill jag minnas. Du kan t.ex. installera XP på 2 datorer och Windows 7 på 2 datorer om du nu skulle vilja göra det (en engelsk och en svensk licens då). Dock kan utbudet variera mellan olika skolor. Vad som gäller för Pellesoft behöver nödvändigtvis inte gälla för Borås Högskola och vice versa.

Skrivet av Viktator:

(Off-topic!!)
Pellesoft... hm... är inte den en gammal klassiker från internets barndom. Någon som minns? Tror jag laddade hem en gästbok/forum i asp från pellesoft.

Så är det, Pellesoft har hängt med sedan 1997

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk

Orkar inte lösa allas inlägg. Jag kör pellesoft med både win7 och 8. Ingen scam. Seriöa kille och du får alla microaofts produkter förutom office paketet *för 150 spänn*

Ber om ursäkt för felatavningar mobilen är cp

Permalänk

Skojj, köpte windows för 840kr idag ...

Permalänk
Avstängd

Tänk också på att på W8 så är licenserna utbytbara. Så om du får en av varje svensk och engelsk, 32- och 64-bit så kan du installera exempelvis svensk 64-bit fyra gånger med de olika nycklarna om du skulle vilja. På Windows 7 har jag för mig att det fungerar så för språkversionerna men inte arkitekturen. Detta gäller heller inte Pro och icke-Pro utan där får du hålla dig till specificerad nivå.

Olika skolor har dock olika utbud, jag studerade på två skolor samtidigt och den ena erbjöd endast engelska versioner av Windows, så bara hälften så många licenser som den andra. Jag vet inte vad Pellesoft erbjuder dock men det kostar ju mer för skolan (eller "skolan" i det här fallet) att erbjuda fler licenser så de kanske nöjer sig med ett språk. Hur stor prisskillnaden blir för skolan har jag dock ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Olika skolor har dock olika utbud, jag studerade på två skolor samtidigt och den ena erbjöd endast engelska versioner av Windows, så bara hälften så många licenser som den andra. Jag vet inte vad Pellesoft erbjuder dock men det kostar ju mer för skolan (eller "skolan" i det här fallet) att erbjuda fler licenser så de kanske nöjer sig med ett språk. Hur stor prisskillnaden blir för skolan har jag dock ingen aning om.

Om du läser det som skrivits tidigare så erbjuder Pellesoft både engelska och svenska licenser.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk

Hej, Pelle Johansson på pellesoft.se här.

Det är inspirerande att se så många människor som har bra kontroll på vad som gäller och inte. Mycket riktigt är pellesoft ett virtuellt universitet som jag arbetat med flera år innan det gick igenom. Tanken var att erbjuda studenter just licenser under studietiden men även efter de är klara, för att avinstallera programvaror som kanske använts flera år är konstigt.

Först vill jag berätta att det är 10.000 tals studenter som jag gett möjligheten till att komma åt dessa licenser. Mest intressant är ju förstås Windows i alla olika former, och det som är mycket bra är att licenserna (en svensk och en engelsk) får användas efter studietiden, likaså får man 2 supportärenden på microsoft - och byter man hårdvara kontaktar man microsoft activation center för att få hjälp med att få igång operativet igen.

Betalmodellen började med att man skulle skicka in ett bidrag som var relaterat till systemutveckling men senare år är det många som är studenter men inte arbetar med it. Dessa har givetvis samma rättigheter. Kostnad idag är 150 kr via sms. Jag hade tidigare kreditkort och via postgiro men de administativa kostnaderna var faktiskt högre än pengarna så jag förlorade pengar på det.

Pellesoft drivs ideellt sedan snart 12 år, och tjänsten från Dreamspark har nu funnits sedan 2007. Så, min uppmaning till alla - kör lagligt och använd denna förmånliga tjänst för att komma åt Microsofts samtliga programvaror utom Office (värde är uppåt 400.000 kr). Medlemskapet gäller 1 år på pellesoft och likaså Dreamspark. När det upphör kan man förlänga ytterligare 1 år i taget.

Hör gärna av er på pellesoft i forumet om ni har ytterligrae frågor, eller maila mig på pelle@pellesoft.se - och för er som vill ringa och fråga - vilket många föräldrar också brukar göra, 0730-882224 .

Varmt välkomna
//Pelle Johansson
www.pellesoft.se