Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja ny plasma TV

Hej!

Min gamla LG50PK350 ville inte längre vara med och gav upp igår så jag är nu på jakt efter en ersättare till den. Har kollat runt på nätet och hittat tre stycken som verkar bra och prisvärda.

Panasonic Viera TX-P50UT50Y
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184840

LG 50PH660V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1767088

LG 50PN650T
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1664235

Tvn kommer främst att användas till film i 1080p och vanligt tv-tittande, spelar väldigt sällan tv-spel så responstid osv kvittar.
Vilken tror ni är bäst och ger mest för pengarna? Sista Lg tvn har ju ett ganska sjyst pris just nu.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Har själv en UT50 sen ett tag tillbaka. Är helt galet mycket Tv för pengarna. Det enda du ska tänka på är om du kan kontrollera ljuset i rummet du ska ha Tvn i. Är inte lika bra bild i ljusa miljöer, men det är inget jag stört mig på. Tänk även på att den speglar en del.
Men jag kan varmt rekommendera UT50.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Panasonic är absolut bäst på Plasma. LG är inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Panasonic Viera TX-P50UT50Y För bästa bildkvalité. Det innebär att Skärmen har en djup intesiv svart svärt med extremt hög detaljrikedom i mörklagt rum.

I ljust rum *Solbelyst* på en Plasma som saknar det dimmade *trueblack filter* som skärmar över 10k brukar ha så känns svärtan gråaktig.

LG´n har en gråare bild oavsett rumförhållande, samt så får du nog räkna med att deras skärmar också speglar i den här prisklassen. Att tillägga: ----> Inget annat märke har bättre bild än UT50 i den här prisklassen.

En smart-TV är som en seg billig 4-årig smartphone. Vanligtvis något man avstår att prioritera över bildkvalité. Det finns så mycket bättre alternativ att köpa till senare, ex atv, htpc, nuc etc.

Köper du en bil med inbyggd Gps funktion kan det kosta 15 000kr extra. En 400kr Garmin Gps är antagligen lika bra.

Edit - Du går från en LG, då blir du givetvis nöjd med en annan LG, men jag är rätt säker på att du blir *OmFg DID I DIE AND GO TO HEAVEN!* över bildkvaliten efter en kalibrerad Panasonic i ditt mörklagda mysbiorum.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jag har förstått att Panasonic ska vara bättre på svärta och den biten, men har hört en del om buzzing på Panasonic som många tyckt varit störande. Det som talar emot Panasonicen är att den endast har 2st HDMI, den är en aningen tjockare och att jag måste beställa den om jag skulle köpa den och det är så omständligt ifall något skulle vara fel på den eller om den skulle gå sönder. Tycker även designen på LG:n är snyggare än Panasonic

Jag ska senare idag iväg och kolla på LG:n för 5999kr på Siba och se vad jag tycker om den. Men det är alltid svårt att stå i en butik och ge tvn rättvisa då dom alltid är totalt felinställda.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Lycka till med ditt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Tack för era svar!

Jag har förstått att Panasonic ska vara bättre på svärta och den biten, men har hört en del om buzzing på Panasonic som många tyckt varit störande. Det som talar emot Panasonicen är att den endast har 2st HDMI, den är en aningen tjockare och att jag måste beställa den om jag skulle köpa den och det är så omständligt ifall något skulle vara fel på den eller om den skulle gå sönder. Tycker även designen på LG:n är snyggare än Panasonic

Jag ska senare idag iväg och kolla på LG:n för 5999kr på Siba och se vad jag tycker om den. Men det är alltid svårt att stå i en butik och ge tvn rättvisa då dom alltid är totalt felinställda.

Skaffa dig en förstärkare. Koppla hdmi genom den så behöver du inte mer än 1 hdmi på din panasonic.
Högtalarna på min panasonic är så dålig att man måste ha förstärkare om man inte gillar dåligt ljud.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skaffa dig en förstärkare. Koppla hdmi genom den så behöver du inte mer än 1 hdmi på din panasonic.
Högtalarna på min panasonic är så dålig att man måste ha förstärkare om man inte gillar dåligt ljud.

Förstärkare med HDMI har jag så det går alltid fixas. Jag gillar inte att dom har valt att placera båda HDMI på baksidan jag hade gärna sett att åtminstone en satt på sidan också.
Jag förstår att du själv har denna tvn? Vad tycker du om den säg gärna för och nackdelar

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Förstärkare med HDMI har jag så det går alltid fixas. Jag gillar inte att dom har valt att placera båda HDMI på baksidan jag hade gärna sett att åtminstone en satt på sidan också.
Jag förstår att du själv har denna tvn? Vad tycker du om den säg gärna för och nackdelar

Jag har st. Så inte riktigt samma modell.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Lägger du designen, smart funktioner och antal hdmi slots före bildkvalite och gillar LG's utseende samt tycker att det är mindre störande med buzz-ljudet på en LG plasma i ljusa scener så är det nog ett solklart val för dig att ta en LG som du känner dig trygg med. Det beror mest på vad du själv prioriterar.

En säljare skulle nog säga något som:

Du får en ljudlös Philips LED med 4 hdmi ingångar och extremt mycket smartfunktioner. Allt sammangjutet med sirap-sega kontroller(förlåt, siraps-snabba) och en tidlös design som utmärker sig som ett förstaval hos recensenter som en Smart-TV som har allt, med en vacker design och den enda TV en extrem gamer måste ha i sitt hem.

Permalänk
Medlem

Absolut förekommer det lite buzzing. Men vid vanligt tittande hör ialf inte jag något från min UT.
Smartfunktionerna är verkligen inte super, men DLNA delningen samt inbyggd viaplay är ialf klockrena.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Jag har nu varit på Siba och tyvärr hade dom inte LG:n uppe för visning så jag kunde inte kolla på den. Dock hade dom en 60" i samma serie och bildkvalitén på dom ska tydligen vara likadan.
Jag tyckte bilden såg bra ut det lilla jag kollade på den, men som sagt är det svårt att få en rättvis bild i butiken. Säljaren jag pratade med sa att det var inga problem att lämna tillbaka den ifall jag inte var nöjd med den. Så det lutar åt att jag köper LG:n och är jag missnöjd med den så lämnar jag tillbaka den.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Lätt UT50 av de du listar.

Permalänk
Medlem

Redaktionen ska väl inte gilla LG så mycket? Kommer ihåg att de sa i någon fredagspanel att panasonic var bäst, sen kommer det samsung (deras nyaste modell) och sist LG som fortfarande inte var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Redaktionen ska väl inte gilla LG så mycket? Kommer ihåg att de sa i någon fredagspanel att panasonic var bäst, sen kommer det samsung (deras nyaste modell) och sist LG som fortfarande inte var bra.

Ah Panasonic har förfinats och utvecklingen har legat fokuserad på bildkvaliten och att totalt döda IR medan Samsung delvis har försökt att lägga lite vikt på bild utan inbränningar men ligger dock år efter Panasonic i bildkvalite.

LG har tittat på smartfunktionena hos en 4 år gammal LG smartphone och insett att man får en massa Appar med väldigt lite datorkraft att fungera om man slipper jämföra sig med andra alternativ som ATV, HTPC, NUC m.m. Hell yeah, den klarar även av att tvätta bilden från IR

De glömde dock bort utvecklingen på bildfronten som har strandat någonstans mellan 2008/09.