[KÖPRÅD] HTC One, OPPO Find 5 eller annan mobil?

Permalänk
Medlem

[KÖPRÅD] HTC One, OPPO Find 5 eller annan mobil?

Hej SweC,

Jag behöver lite tips och råd inför ett uppkommande mobilköp. Jag har tröttnat på min Samsung Galaxy Nexus och är nu på jakt efter en ny mobil. Som titeln antyder är jag mest intresserad av HTC One eller OPPO Find 5.

Vad jag behöver:

  • Minst 4.7'' skärm, dock gärna större (max 5'')

  • HD-upplösning (>=720p)

  • Minst 32 GB lagring

  • Snygg och med bra byggkvalitet, gärna i aluminium

  • Bra batteritid, absolut inte sämre än GNex (pendlar)

  • Upplåsbar bootloader

  • Bra utvecklarstöd för custom ROM:s (mer specifikt AOKP/CM/PAC)

  • Mobilen ska finnas tillgänglig nu eller vid slutet av denna månad

Vad jag inte behöver:

  • Snabba uppdateringar (då jag ändå kommer köra CFW)

  • Snyggt/bra GUI från fabrik (återigen, CFW)

  • Toppprestanda i spel (använder mobilen för att surfa, läsa nyheter, spela musik)

  • Bra kamera

  • Löstagbart batteri

  • SD-kortsplats

Och eftersom pris alltid är en faktor har jag med allt detta i åtanke svårt att motivera de extra 1700:- som HTC One går på (3800:- för Find 5, ~5500:- för HTC One i butiker jag känner mig bekväm med att köpa ifrån). Det verkar helt enkelt som om Find 5 uppfyller de flesta av kraven till ett mycket lägre pris. Men det kanske är någon som kan övertyga med ett argument för varför HTC One är värd de extra slantarna?

Självklart uppskattas tips om andra mobiler också!

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Jag gick från en Galaxy Nexus till en HTC One.

Hade jag fått byta så hade jag lätt tagit en Oppo Find 5.

Visst, jag gillar min One. Skärmen är i toppklass, och den har de bästa högtalarna någonsin i en mobiltelefon.

Den enda anledningen till att jag inte köpte en Oppo Find 5 istället, var för att jag inte orkade vänta på leveranstiden.

HTC One var tillgänglig i butik, Oppo Find 5 fanns ett knapptryck bort, men just att det tar några dagar för att få hem den, det ville jag inte vänta på.

Permalänk
Medlem

vart hittar du oppo find 5 för den summan? Jag hade kört på en oppo find 5 förresten. Eller en sony xperia Z

Permalänk
Medlem

Både Oppo och One är bra, men fördelen med One är att det är garanti på att du kan
få saker fixat osv. Oppo Find 5 finns enligt prisjakt bara i en butik i Sveriga
som i alla fall inte jag känner till. Föredrar själv att kunna gå ner till fysisk butik
om något händer med (köpt på Siba som ligger 5min från hemmet).
Fast bor man långt från en butik spelar det kanske ingen roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

vart hittar du oppo find 5 för den summan? Jag hade kört på en oppo find 5 förresten. Eller en sony xperia Z

http://oppostyle.com/