Permalänk

Full hårddisk, men varför?

Hej,
min dator varnar att min ena hårddisk är full och trots att jag tar bort spel och annat som tagit massa plats frigörs knappt något alls. Vad kan det bero på? Det är hopplöst och jag hittar inte vad som orsakar det. finns det något bra program för att analysera vad det är som tar plats?

Visa signatur

"Talking about music is like talking about sex. Can you describe it? Are you supposed to?" - The Boss

Permalänk
Skrivet av weirdo021:

Hej,
min dator varnar att min ena hårddisk är full och trots att jag tar bort spel och annat som tagit massa plats frigörs knappt något alls. Vad kan det bero på? Det är hopplöst och jag hittar inte vad som orsakar det. finns det något bra program för att analysera vad det är som tar plats?

Hur stor är hårddisken? Är det primära/sekundära? SSD/HDD? Lite info nu kom igen
Har du pagefile aktiverat?

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur mycket plats spelen tar upp innan du avinstallerar dem? Frigör du inte lika mycket plats som spelen tar upp vid avinstallation om du kontrollerar i "Den här datorn" eller "Dator" före och efter avinstallation?

Du kan exempelvis söka efter "stora filer" i Windows egna sökfunktion via Utforskaren genom storlek:stor (1-16 MB) eller storlek:gigantisk (>128 MB).

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Skrivet av Flygarfisken:

Hur stor är hårddisken? Är det primära/sekundära? SSD/HDD? Lite info nu kom igen
Har du pagefile aktiverat?

Primära. HDD. 350 gb. Har inte pillat något med pagefile, så antar att et är aktiverat. Använder mig av windows 8.

Visa signatur

"Talking about music is like talking about sex. Can you describe it? Are you supposed to?" - The Boss

Permalänk

Har du kollat papperskorgen?

Annars lite långsökt:

Uppgraderade du till windows 8 eller är det en ren installation? Om det är en uppgradering brukar den spara undan den gamla disken, som tar upp massor med plats.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/how-remove-windo...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weirdo021:

Hej,
min dator varnar att min ena hårddisk är full och trots att jag tar bort spel och annat som tagit massa plats frigörs knappt något alls. Vad kan det bero på? Det är hopplöst och jag hittar inte vad som orsakar det. finns det något bra program för att analysera vad det är som tar plats?

Som killen ovan för här töm papperskorgen för allt du slänger slängs inte direkt utan måste tommas från papperskorgen^^

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av thompi8:

Som killen ovan för här töm papperskorgen för allt du slänger slängs inte direkt utan måste tommas från papperskorgen^^

Papperskorgen är givetvis tömd. Det här är något som börjat senaste veckan. Hade inge problem tidigare med full hdd och tycker inte jag installerat något nytt. Blir galen på det här snart. Finns det något program som kan analysera vad som tar plats?

Visa signatur

"Talking about music is like talking about sex. Can you describe it? Are you supposed to?" - The Boss

Permalänk
Medlem

tree size free
Där kan du se exakt storlek på mappar

Permalänk
Medlem

Sök efter ev. virus/trojaner?

Ladda hem programmet CCleaner och kör det (rensar datorn på bl.a. cachefiler).

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av weirdo021:

Papperskorgen är givetvis tömd. Det här är något som börjat senaste veckan. Hade inge problem tidigare med full hdd och tycker inte jag installerat något nytt. Blir galen på det här snart. Finns det något program som kan analysera vad som tar plats?

Ett program som jag använt mig av är Windirstat, pröva ifall det hjälper dig något!

http://windirstat.info/

Permalänk
Medlem

Är du ensam datoranvändare ?
annars syskon/barn/fru som har laddar någon torrent som sparas på disken ?

Permalänk
Medlem

Börja kolla storleken på olika mappar. Antingen genom att lägga musen ovanför mappen eller genom att markera en eller flera mappar/filer och sedan alt + enter (egenskaper).

På så sätt kan du se om en mapp är större än vad du inbillat dig att den är och kan således hitta vilka mappar som innehåller döfiler.

Det är också praktiskt med ett program som de ovanstående talar om. Detta så att man kan se alla storlekarna upplistade utan att behöva manuellt fråga om varje mapps storlek.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Funderar på att installera om hela windows 8 och få en clean start. Hur går jag bäst tillväga då? Vill alltså installera om windows 8 helt och samtidigt radera allt på datorn.

Visa signatur

"Talking about music is like talking about sex. Can you describe it? Are you supposed to?" - The Boss

Permalänk
Medlem
Skrivet av weirdo021:

Papperskorgen är givetvis tömd. Det här är något som börjat senaste veckan. Hade inge problem tidigare med full hdd och tycker inte jag installerat något nytt. Blir galen på det här snart. Finns det något program som kan analysera vad som tar plats?

öppna start och skriv in %temp% inne i temporära mappen . deleta allt när det kommer meddelande om att en av filerna inte går kasta så tryck bara på hoppa över.

" där lagras det ganska mycket skit.

http://www.ladda-upp.se/bilder/gmwthricljgjs/

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Har du spelat in något med msi afterburner? Filerna blir enorma. Jag rensade 120GB genom att rensa allt jag spelat in.

Permalänk
Medlem

Testa funktionen Diskrensning, tror du bara kan söka på det i datorn så hittar du det. Det bort t.ex. installationsfiler m.m.
Jag har en 120GB SSD som blir full ibland, då är det bra att kunna rensa "under huven" liksom.

Finns också ett bra program som heter CCleaner, är nästan bättre än Windows egen funktion. Testa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.