Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ducky goes Apple extended II keyboard.

Hallå!

Har velat testa Apple extended II i ett tag nu, men ville inte lägga ner pengar på en adapter för att bara testa tangentbordet.

Så jag tog mitt ducky 1087XM tangentbord och började löda loss alla switchar på det, lödde sedan loss switchar på Apple tangentbordet och satte dit dom på nytt igen, fast denna gång på ducky tangentbordet.

Här är själva processen.

Ska eventuellt smörja upp alla switchar också, för att se om det blir bättre så. Har hört att alps mår bättre av att bli uppsmorda när man har haft dom i över 20 år.

Ducky goes Apple extended II keyboard.

Permalänk
Medlem

Har Tangentbord med både black alps och White alps.

Hur är egentligen Cream alps och gröna alps jämfört med black alps och white alps?

Btw grymt arbete, 5p då den gav väldigt mycket inspiration :).

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Damn! riktigt grymt gjort! hur många timmar la du ner på tangentbordet?

för övrigt 5p!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd

hur är dessa mot black alps som jag har i ett dell tangentbord?
satans nice jobb du gör

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Uzor:

Har Tangentbord med både black alps och White alps.

Hur är egentligen Cream alps och gröna alps jämfört med black alps och white alps?

Btw grymt arbete, 5p då den gav väldigt mycket inspiration :).

Skrivet av joshoa:

hur är dessa mot black alps som jag har i ett dell tangentbord?
satans nice jobb du gör

Jag har inte testat black alps så jag vet inte riktigt vad det är för skillnad.
Det jag vet är däremot att dessa är ljuddämpade i botten, alltså låter de inte mer än ett vanligt rubberdome, vilket är ganska skönt då de gröna är precis tvärtom, de låter högre än blå cherrys. Cream alps har iaf taktil feedback och klickar inte, de har även ganska högt motstånd, ungefär som det är på IBM model M (70G).

Gröna alps är ungefär som blå cherrys, de klickar och är ganska lätta att trycka ned (50G), de har dock inte aktiveringen såpass långt ner som blå cherrys har, utan de har klicket och aktiveringen ganska högt upp på switchen, och när det klickar aktiveras switchen, i jämförelse med blå cherrys som aktiveras strax under klicket.

Skrivet av Rawet:

Damn! riktigt grymt gjort! hur många timmar la du ner på tangentbordet?

för övrigt 5p!

Tackar!
Lödningen tog mig drygt 5-6 timmar totalt, det var bra mkt lättare än jag trodde.
Byta fjädrarna var däremot bra mkt jobbigare, fast det tog väl ungefär lika lång tid det.

Permalänk
Medlem

Snyggt gamle gosse. Mår dåligt över att se dom gröna alpsen ligga där.. Kanske försöka dig på en mx > alps konvertering?

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pheting:

Snyggt gamle gosse. Mår dåligt över att se dom gröna alpsen ligga där.. Kanske försöka dig på en mx > alps konvertering?

Hehe tackar, har funderat på det. När jag moddat fram mina ergoclears kanske jag ska texta om det går att swappa över dem till ducky chassit, känns lite som att det bör fungera, men har ingen aning om hur själva switchana fungerar invändigt, så vet inte hur det blir med kontrollern om man byter till cherry switchar.

Men testa en switch ska jag nog göra, och sen om den fungerar och jag gillar clears bättre än cream alps så blir det nog en swap.. älskar chassit på detta tangentbord.

Permalänk
Medlem

Alltså definitivt coolt, men har du tråkigt eller? jeez vilket arbete...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pheting:

Snyggt gamle gosse. Mår dåligt över att se dom gröna alpsen ligga där.. Kanske försöka dig på en mx > alps konvertering?

Har forskat lite i ämnet och det blir nog ganska jobbigt att byta från MX till ALPs eller tvärtom, MX switcharna har en annan form på höjlet, så för att få fast dem i fästet så måste man fräsa i metallen ovanför PCBn för att få dit dem rätt, vilket kräver en hel del arbete. Och ska man byta från ALPs till MX så måste du dessutom borra ett litet hål i PCBn för varje switch.

Meeeeed andra ord så blir det ungefär som detta jobb jag gjort nyss, gånger 10. Så då känns det mer värt att kapa en gammal Cherry PCB och göra ett eget tangentbord av det, vilket jag antagligen kommer att göra.

Skrivet av Nimrood:

Alltså definitivt coolt, men har du tråkigt eller? jeez vilket arbete...

Vill man testa allt som går att testa så måste man lägga ner lite arbete. Sedan fick jag rosta av lödkolven också, det är ju aldrig fel.

Permalänk
Medlem

hur byter du igentligen switcharna? sitter just nu med röda och har tänkt köpa 105 st blåa och byta på mitt qpad mk-50, hur går jag till väga?

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Tyckte faktiskt att det blev en försämring tyvärr :/

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av makkesk8:

hur byter du igentligen switcharna? sitter just nu med röda och har tänkt köpa 105 st blåa och byta på mitt qpad mk-50, hur går jag till väga?

Bara att titta på guiden jag gjort. Mekaniska tangentbor - Guide

Skrivet av stn1337:

Tyckte faktiskt att det blev en försämring tyvärr :/

Hur kan du tycka att det blev sämre på bild när det är switcharna som inte syns som jag bytt?
Du kanske tänker på tangenterna, det är inget som är hugget i sten, sitter o byter mellan 4 olika sets med tangenter på det tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Var det samma höjd på capsen?
Ser ut att passa väldigt bra ihop med ducky capsen.

Riktigt bra jobbat, nu saknas bara ljudsample

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av d0m1nation:

Var det samma höjd på capsen?
Ser ut att passa väldigt bra ihop med ducky capsen.

Riktigt bra jobbat, nu saknas bara ljudsample

Det var inte riktigt samma höjd, men det märker man inte av.
Ljudsample vettefasen om jag orkar göra, har mycket på G nu så duckybrädan ligger i garderoben, har moddat om ett tangentbord till panda browns, och ett annat till ergoclears, kom fram till att jag gillar ergoclears, så nu ska jag bara hitta ett tangentbord att slänga in dem i..

Med andra ord kommer nog duckyt få vänta ett tag.

Permalänk
Medlem

Riktigt gött att det inte var så stor skillnad annars kan det bli lite jobbigt.
Haha lugnt, kör på med dem nya projekten!

ohhhh ergoclears...... dreeewl

Permalänk
Medlem

Rolig tråd att läsa! Bra jobbat!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av d0m1nation:

Riktigt gött att det inte var så stor skillnad annars kan det bli lite jobbigt.
Haha lugnt, kör på med dem nya projekten!

ohhhh ergoclears...... dreeewl

Hehe jepp, dreeewl.. Har dom nu i ett cherry tangentbord, men vet inte om jag ska köra över dem i mitt MK-80 eller K60.. :/

Skrivet av Rocklets:

Rolig tråd att läsa! Bra jobbat!

Tackar!

Permalänk
Medlem

Will soon be mine.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Skrivet av huttala:

Mina lödskills syns här.
Värt att notera är att jag inte använt lödkolven sen jag gick i ettan på gymnasiet (10 år sedan).

Vilket sammanträffande... Jag går i ettan just nu och har först efter att jag börjat gymnasiet skaffat mig en lödkolv. Har suttit nu hela dagen idag och lött fast komponenter till ett custom kretskort för min Arduino!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd

Vad föredrog du då?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aliquise:

Vad föredrog du då?

Jag föredrog faktiskt de gröna switcharna från Ducky, de från apple tangentbordet hade alldeles för starka fjädrar.

Permalänk
Medlem

Jäklar, det var bland det snyggaste jag sett...
Retro / Sci-fi: USCSS Nostromo det svarta och gul-grön-bruna
påminner om gamla F1 Lotus (Ronnie Peterson). Mycket bra...