Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Om det rör sig om bas så är Sennheiser IE8 eller IE80 ett extremt bra val - om det nu inte är dom du redan har. Annars finns Atrio MG 7, Ultimate Ears Trifi 10, JVC FX-700 och Klipsch x10 som jag känner till.

Kommer inte riktigt ihåg. Har för mig det var mm70.

Nej jag vill inte ha fokus på bas. Kanske jag som skrev lite galet ifall du misstolkade mig. Det roliga är att jag måste beställa till ett annat land än Sverige och åker väl säkert på roliga extra tillägg. Funderar på Hifiklubben så kanske jag kan undvika det hela eller så får jag försöka leta upp en hemsida som gör att jag slipper "tullmoms"

Kommit underfund med att jag gillar mer fokus på diskant/mellanregister och lite bas som bara ligger i bakgrunden och hjälper till där det behövs. Tröttnar fort på musik med bas så därför lyssnar jag mer på gamla goda klassikers.

Kollade en gång tillbaka på Grado modell på nätet fast som sagt jag har noll koll på hörlurar därför frågar jag för att få lite hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kommer inte riktigt ihåg. Har för mig det var mm70.

Nej jag vill inte ha fokus på bas. Kanske jag som skrev lite galet ifall du misstolkade mig. Det roliga är att jag måste beställa till ett annat land än Sverige och åker väl säkert på roliga extra tillägg. Funderar på Hifiklubben så kanske jag kan undvika det hela eller så får jag försöka leta upp en hemsida som gör att jag slipper "tullmoms"

Kommit underfund med att jag gillar mer fokus på diskant/mellanregister och lite bas som bara ligger i bakgrunden och hjälper till där det behövs. Tröttnar fort på musik med bas så därför lyssnar jag mer på gamla goda klassikers.

Kollade en gång tillbaka på Grado modell på nätet fast som sagt jag har noll koll på hörlurar därför frågar jag för att få lite hjälp.

Om du inte ska beställa hörlurarna till Sverige och inte tvunget vill köpa ifrån Sverige så borde det gå utmärkt att beställa ifrån ex. amazon USA/UK/Japan (Beroende på land och kontinent). Är det tvunget så att du vill ha in-ear hörlurar? Finns bra alternativ som sitter utanpå örat, men in/over-ear har olika fördelar och beroende på användningsområde och tidigare preferenser kan det variera vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Om du inte ska beställa hörlurarna till Sverige och inte tvunget vill köpa ifrån Sverige så borde det gå utmärkt att beställa ifrån ex. amazon USA/UK/Japan (Beroende på land och kontinent). Är det tvunget så att du vill ha in-ear hörlurar? Finns bra alternativ som sitter utanpå örat, men in/over-ear har olika fördelar och beroende på användningsområde och tidigare preferenser kan det variera vad man vill ha.

Sent på kvällen skriver lite galet.
Bor inte i Sverige så jag kommer säkert åka på "tullmoms".
Funderar på testa något annat än in-ears eftersom jag tror det är en av det dåliga med mina öron. Verkar som att mina öron inte tål sådant. Får väl stå ut så länge tills det nya kommer. Så länge det fungerar till en Samsung Galaxy s3 mini utan en massa bas och annat krångel så skall det väl fungera. Föredrar även att de sitter bra. Man vill inte betala 2k och så är det skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Om du inte ska beställa hörlurarna till Sverige och inte tvunget vill köpa ifrån Sverige så borde det gå utmärkt att beställa ifrån ex. amazon USA/UK/Japan (Beroende på land och kontinent). Är det tvunget så att du vill ha in-ear hörlurar? Finns bra alternativ som sitter utanpå örat, men in/over-ear har olika fördelar och beroende på användningsområde och tidigare preferenser kan det variera vad man vill ha.

Lite alternativ jag kollat på

Grado Sr80i
Focal spirit one
Nya Yamaha såg spännande ut i blå färg om det finns
Denon ah d-340

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Lite alternativ jag kollat på

Grado Sr80i
Focal spirit one
Nya Yamaha såg spännande ut i blå färg om det finns
Denon ah d-340

Du skulle nog prova Sennheiser hd 25 och Beyer 1350 om det är lurar av den typen som är intressanta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle nog prova Sennheiser hd 25 och Beyer 1350 om det är lurar av den typen som är intressanta.

Kollar in nu på deras hemsida.

Några andra bra tips. Momentum är lite över budget annars såg dem nice ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kollar in nu på deras hemsida.

Några andra bra tips. Momentum är lite över budget annars såg dem nice ut.

V-Moda M80

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Lite alternativ jag kollat på

Grado Sr80i

Grados läcker som ett såll. Alla hör vad du spelar, och du hör typ allt ljud från omgivningen... Rekommenderas inte för portabelt bruk IMO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Grados läcker som ett såll. Alla hör vad du spelar, och du hör typ allt ljud från omgivningen... Rekommenderas inte för portabelt bruk IMO.

Läste det med efter lite googeling

Permalänk
Medlem

Är Focal spirit one sluten och fungerar det till galaxy s3 mini. Då kanske jag slår till imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Är Focal spirit one sluten och fungerar det till galaxy s3 mini.

Jepp, den är sluten och gjord för att vara lättdriven för smartphones osv. De sitter tajt och isolerar bra av vad jag läst.
De är kanske inte de bekvämaste lurarna om du har stora öron dock...
Se recension här tex:
http://www.innerfidelity.com/content/focal-spirit-one-page-3

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, den är sluten och gjord för att vara lättdriven för smartphones osv. De sitter tajt och isolerar bra av vad jag läst.
De är kanske inte de bekvämaste lurarna om du har stora öron dock...
Se recension här tex:
http://www.innerfidelity.com/content/focal-spirit-one-page-3

Normalt stora öron. Hoppas bara den inte är som k518 för den modell satt hårt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vad finns det för vettiga öronsnäckor som inte är in-ear? känns som att allt man stöter på nuförtiden är in ear men jag hade velat ha några som inte är det men trots det har bra ljud.

För att svara på min egen fråga gjorde jag lite research och drog iväg en beställning på ett par http://www.ebay.com/itm/Hisoundaudio-PAA-1PRO-Professional-Hi...

ska bli intressant att se hur dom låter

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, den är sluten och gjord för att vara lättdriven för smartphones osv. De sitter tajt och isolerar bra av vad jag läst.
De är kanske inte de bekvämaste lurarna om du har stora öron dock...
Se recension här tex:
http://www.innerfidelity.com/content/focal-spirit-one-page-3

Får se om jag får lov att testa innan köp. Bli lite fundersam när det beskrivs att dem inte är bekväma under längre perioder. Sjukt svårt att hitta något man gillar för max 2k. Över det priset så känns det väldigt olönsamt till en mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken hörlurs-dac under 1500 ska man satsa på?

Skickades från m.sweclockers.com

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kommer inte riktigt ihåg. Har för mig det var mm70.

Nej jag vill inte ha fokus på bas. Kanske jag som skrev lite galet ifall du misstolkade mig. Det roliga är att jag måste beställa till ett annat land än Sverige och åker väl säkert på roliga extra tillägg. Funderar på Hifiklubben så kanske jag kan undvika det hela eller så får jag försöka leta upp en hemsida som gör att jag slipper "tullmoms"

Kommit underfund med att jag gillar mer fokus på diskant/mellanregister och lite bas som bara ligger i bakgrunden och hjälper till där det behövs. Tröttnar fort på musik med bas så därför lyssnar jag mer på gamla goda klassikers.

Kollade en gång tillbaka på Grado modell på nätet fast som sagt jag har noll koll på hörlurar därför frågar jag för att få lite hjälp.

Ursäkta, det var jag som bara läste fel. I vilket fall så tror jag fortfarande att IE8 eller IE80 skulle passa bra, dom har bra mellanregister utan rivande diskant och väldigt bra ljudbild - basen kan man justera om man inte skulle önska att ha så mycket av det.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av thli72:

Liten bild på del av samlingen:
HiFiMAN HE-500 moddade med XLR kablar, Denon D-7000 . . . o EAR 909 amp
Allt kopplat till Accuphase CD/Dac med Transparent XLR kablar

http://www.component.se/forum/index.php?app=core&module=attac...

http://www.component.se/forum/uploads/monthly_04_2013/post-15...

Det där ser ju trevligt ut. Ser ut som en kedja utan svag länk. Vilka XLR kablar är det till dina HE-500? Eller var det Accuphase där med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kalium:

Någon som har en HRT HeadStreamer eller HRT HeadStreamer Mobile?

Jag har för nuvarande en O2+ODAC men ska ut och resa jorden runt i 10 månader snart så jag skulle behöva något lite mer portabelt. Tänkte inte ta med mina D2000 lurar heller utan kommer köpa ett par AKG K490 NC. Ljudkällor kommer att vara antingen min Nexus 4 (om det nu funkar att koppla HeadStreamern till den) eller min Macbook Air.

Första frågan är: Är det värt pengarna eller är ljudkretsen i Macbook Air så pass bra redan att jag inte kommer märka någon skillnad? Har fått för mig att K490 NC är relativt lättdrivna.

Andra frågan är: Någon som har en HRT HeadStreamer som kan skriva några ord om den?

Jag vet att HeadStreamern inte kommer vara lika bra som min O2+ODAC men att ta med den är tyvärr inget alternativ, den är för stor och klumpig helt enkelt och jag vill resa så "light" som möjligt.

Äger både O2+ODAC och Headstreamer. Enligt mig låter inte O2+ODAC alltid bättre utan Headstreamer har bättre synergi med en del av mina in-ears där O2+ODAC låter hårt och platt i mina öron. Med större lurar är det vinst för O2+ODAC hittills. Apple produkter brukar väl generellt ha rätt bra hörlursutgång (iPhone 4s och MB Pro är de jag testat). Och dessutom tror jag inte en NC lur skalar upp så väl trots bättre källa.

Men kan du inte köpa lurarna och ta med MB Air till en HRT handlare och testa? Eller köpa HRT på distans och returnera om det inte gör någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av buddaz:

Lite alternativ jag kollat på

Grado Sr80i
Focal spirit one
Nya Yamaha såg spännande ut i blå färg om det finns
Denon ah d-340

Och även Sony MDR-1R kan vara intressant för dig. Slutna, bekväma, bra ljud för modern musik och ok pris. Denon D-340 hade jag nog hoppat. De har inte fått mycket kärlek vad jag vet. Grado är öppna, inget för bussen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av MVP:

Matte70 vilken tönt. Vilken hörlurs-dac under 1500 ska man satsa på?

Beror mycket på vilka lurar du ska koppla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Beror mycket på vilka lurar du ska koppla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett par Sennheiser PC 360 G4me Headset som jag skulle vilja få lite bättre ljud ur och även ett par Pioneer HDJ-1500-K Dj lurar som jag använder när jag lyssnar igenom musik till mina dj-set mest för basens skull. Kan hända att jag kommer skrota mitt headset och köra på rena hi-fi lurar och en extern mikrofon i framtiden!

Most bang for the buck helt enkelt vill jag ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Äger både O2+ODAC och Headstreamer. Enligt mig låter inte O2+ODAC alltid bättre utan Headstreamer har bättre synergi med en del av mina in-ears där O2+ODAC låter hårt och platt i mina öron. Med större lurar är det vinst för O2+ODAC hittills. Apple produkter brukar väl generellt ha rätt bra hörlursutgång (iPhone 4s och MB Pro är de jag testat). Och dessutom tror jag inte en NC lur skalar upp så väl trots bättre källa.

Men kan du inte köpa lurarna och ta med MB Air till en HRT handlare och testa? Eller köpa HRT på distans och returnera om det inte gör någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Äh, kan ju alltid besöka någon affär någonstans. Ska ju ändå till bland annat Glasgow, Edinburgh och Aberdeen nu härnäst och någon affär borde väl ha Headstreamer. Annars finns det nog i New York. Men tack för tipsen!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg som klagade på stavning (samt svar) borttagna. Om ni vill ge kritik på någons stavning bör ni göra detta via PM så att tråden inte spårar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

*Tråd rensad*

Inlägg som klagade på stavning (samt svar) borttagna. Om ni vill ge kritik på någons stavning bör ni göra detta via PM så att tråden inte spårar ur.

Tack. Borde finnas rapport funktion till er ifall man vill klaga på ett inlägg till mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tack. Borde finnas rapport funktion till er ifall man vill klaga på ett inlägg till mobilen.

Finns ett utropstecken till vänster för just det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kalium:

Äh, kan ju alltid besöka någon affär någonstans. Ska ju ändå till bland annat Glasgow, Edinburgh och Aberdeen nu härnäst och någon affär borde väl ha Headstreamer. Annars finns det nog i New York. Men tack för tipsen!

Affärer där man kan testa hörlursförstärkare finns det fler av i Sthlm än New York. Hörlurscenen är mer online och meet-baserad i USA. Men besök BH Photo (har tom HD800 och ED8 hängande inkopplat), Apple Store och AC Gears om du vill testa lurar. J&R nere på Park Row har även testmöjlighet och ett ok sortiment. Best Buy har mest fokus på Beats och annat ointressant.

Skottland ingen aning går nog att googla fram eller fråga på head-fi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Affärer där man kan testa hörlursförstärkare finns det fler av i Sthlm än New York. Hörlurscenen är mer online och meet-baserad i USA. Men besök BH Photo (har tom HD800 och ED8 hängande inkopplat), Apple Store och AC Gears om du vill testa lurar. J&R nere på Park Row har även testmöjlighet och ett ok sortiment. Best Buy har mest fokus på Beats och annat ointressant.

Skottland ingen aning går nog att googla fram eller fråga på head-fi.

Skickades från m.sweclockers.com

Lurarna kommer jag redan ha med mig, det är HeadStreamern jag tänker på

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kalium:

Lurarna kommer jag redan ha med mig, det är HeadStreamern jag tänker på

Jo jag vet. Ville bara dela lite tips om du ändå ska dit och är hörlursintresserad. Går att göra en del klipp. BH har tex bättre priser i butik än online på en del prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jo jag vet. Ville bara dela lite tips om du ändå ska dit och är hörlursintresserad. Går att göra en del klipp. BH har tex bättre priser i butik än online på en del prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej, tack för tipsen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ville höra med folk här om någon har prövat på ifi iCAN hörlursförstärkare? Antagligen så ska den ge bra bass boost och 3D-aktig ljudbild med sina extrafunktioner utan att degradera ljudkvalitén som vanliga DSP effekter gör.

Har någon hört talas om produkten förr? Någon som testat på och har kommentarer?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80